رپرتاژ اگهی

در رابطه با چه موضوعاتی می توان از مشاوره حقوقی استفاده کرد؟

در رابطه با چه موضوعاتی می توان از مشاوره حقوقی استفاده کرد؟
کدخبر : 22760

در طول دوران زندگی، شما ممکن است با چالش‌ها و موانع مختلفی رو به رو شوید. مسائل مرتبط با ملک و املاک، شروع یک کسب و کار، طلاق، طرح یک شکایت، پیگیری یک تصادف یا حادثه پرهزینه و… از جمله مواردی است که‌ می‌تواند شما را نیازمند مشاوره با فردی کند که به طور حرفه‌ای و تخصصی با قوانین رسمی و حقوقی آشنایی دارد. اغلب مردم فکر‌ می‌کنند که مشاوره حقوقی یا گرفتن وکیل، هزینه زیادی ایجاد‌ می‌‌کند؛ اما در حقیقت یک متخصص حرفه‌ای قانون کسی است که‌ می‌تواند به شما کمک کند تا پول بیشتری را ذخیره کنید و حتی در آینده پول بیشتری به دست آورید. برخلاف اطلاعات حقوقی، مشاور حقوقی به مشاور کتبی یا شفاهی در مورد یک موضوع حقوقی اشاره دارد، که بر حقوق و مسئولیت های شخص مشاوره تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این مشاوره حقوقی واقعی به تجزیه و تحلیل دقیق قانون احتیاج دارد، زیرا در مورد شرایط خاص شخص اعمال می‌شود.

مشاوره حقوقی چیست؟

مرز بین مشاوره حقوقی و اطلاعات حقوقی اغلب مبهم است. به طور کلی، فقط یک وکیل‌ می‌تواند مشاوره حقوقی واقعی ارائه دهد، در حالی که هر غیر وکیلی ممکن است بتواند اطلاعات حقوقی را بخواند. علاوه بر این، عموما غیر قانونی است که کسی که وکیل نیست کار مشاوره حقوقی را در دادگاه بر عهده داشته باشد. از نظر حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی برابر با وکالت است و فقط وکیل مجاز‌ می‌تواند مشاوره حقوقی واقعی داشته باشد. به دلیل تعهداتی که از ارائه چنین مشاوره حقوقی ناشی‌ می‌شود، مشاوره دهنده نیز در به دلیل اطلاعات داده شده به حقوق و مسئولیت های خاصی ملزم است. مشاوره از طرف دوستان یا خانواده به منزله مشاوره حقوقی نیست و مشاوره حقوقی واقعی، توافق نامه‌ای بین وکیل و موکل است و براساس یک موضوع حقوقی خاص که موکل با آن مواجه است تنظیم‌ می‌شود.

انواع مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی در زمینه های مختلف صورت‌ می‌گیرد و شناخت این زمینه ها به شما در انتخاب مشاور حقوقی مورد نیاز کمک‌ می‌کند. مهم ترین زمینه هایی که در آن‌ می‌توان از مشاوره حقوقی بهره گرفت عبارت است از: 

  • مشاوره حقوقی خانواده: در مشاوره حقوقی خانواده، مواردی که به افراد کمک می‌کنیم شامل طلاق و خاتمه روابط مدنی، مواردی نظیر مراقبت، تماس یا دسترسی به فرزندان، امور مالی و همچنین آدم ربایی، آزار خانگی و سایر امور خانوادگی است. 
  • مشاوره حقوقی مدنی: اگر پرونده‌ای دارید یا می‌خواهید پرونده‌ای را در دادگاه تجدیدنظر یا دادگاه عالی یا دادگاه شهرستان بررسی کنید. مشاوره حقوقی مدنی هرگونه توصیه شفاهی یا کتبی است که توسط وکیل یا وکالت در امور مدنی ارائه می‌شود. این می‌تواند شامل نوشتن نامه هایی از طرف مشتری و اقدام به آن‌ها در مذاکرات از جمله دستیابی به توافقات قانونی با اشخاص دیگر باشد. 
  • مشاور حقوقی ارث: مشاوره حقوقی ارث در ارتباط با تقسیم ترکه شامل، انجام مهر و موم و رفع آن، روش دریافت دیون متوفی، انشتار کردن آگهی، ارائه مدارک لازم به شورای حل اختلاف، پیگیری جلسات رسیدگی و موارد حقوقی ارث و میراث می‌باشد.
  • مشاور حقوقی مالیاتی: خواه نماینده یک نهاد شرکتی باشید، خیریه داشته باشید یا به مشاوره مالیاتی شخصی نیاز داشته باشید. وکلای متخصص در این زمینه می‌توانند در زمینه تکامل مالیات به شما کمک کنند. 
  • مشاور حقوقی شغلی: شغل مشاور حقوقی در رده شغلی گسترده تری از وکلا قرار می‌گیرد. نمایندگی موکلین در دعاوی کیفری و مدنی و سایر مراحل قانونی، تهیه اسناد حقوقی، یا مدیریت یا مشاور موکلین در معاملات قانونی ممکن است در یک زمینه واحد تخصص داشته باشد یا در بسیاری از زمینه های حقوقی به طور گسترده فعالیت کند.

مشاور حقوقی چه وظایفی دارد؟ 

همان طور که از نام یک مشاور حقوقی مشخص است، این فرد وظیفه ارائه مشاوره در بسیاری از کارهای حقوقی را بر عهده دارد. برای این منظور بعد از ارائه راه کارها به انجام امور مربوطه و مورد نیاز با توجه به صلاح دید کارفرما می‌پردازد. برخی از مهم ترین وظایف مشاوران حقوقی شامل موارد زیر می‌شود:

  • یکی از وظایف اصلی مشاوران حقوقی ارائه راهنمایی ها و مشاوره های حقوقی است. این راهنمایی ها هم می‌تواند به فرد و هم به یک سازمان و شرکت ارائه گردد. این راهنمایی ها و مشاوره ها می‌تواند در تمامی زمینه های تجاری و قرارداد ها و مذاکرات مرتبط با آن‌ها باشد.
  • ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه‌ ها، مزایده‌ ها.
  • جمع‌آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ‌ها، آیین‌نامه‌ ها، دستورالعمل ‌ها و ...
  • انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت‌ها.
  • نوشتن و ارائه پیش نویس نامه های حقوقی در مورد انواع فعالیت ها و قراردادهای تجاری

مشاور حقوقی چه تفاوتی با وکیل دارد؟ 

یکی از وظایف اصلی مشاوران حقوقی ارائه راهنمایی‌ها و مشاوره های حقوقی است. این راهنمایی‌ها هم می‌تواند به فرد و هم به یک سازمان و شرکت ارائه گردد. این راهنمایی‌ها و مشاوره‌ها می‌تواند در تمامی زمینه های تجاری و قراردادها و مذاکرات مرتبط با آن‌ها باشد. در این صورت افراد با آگاهی از جنبه های قانونی و حقوقی کار و فعالیت تجاری خود تصمیمات درست را اتخاذ می‌کنند. وکیل معمولا در مواردی به فرد مشاوره می‌دهد که جرم یا مشکلی ایجاد شده و برای بررسی جنبه های حقوقی و یا کیفری آن ها نیازمند راهنمایی هستیم. اما از طرفی این موارد به حدی گسترده است و از ظرایف قانونی برخوردار است که باید انجام این امور را نیز به خود او واگذار کنیم. 

uih

اهمیت مشاوره حقوقی خوب 

بیشتر مشاغل در بعضی از مواقع به مشاوره حقوقی نیاز دارند. برخی حتی ممکن است قبل از شروع تجارت به مشاوره نیاز داشته باشند. ممکن است شما با کارمندانی که استخدام می‌کنید قرار داد های کاری ببندید و برای تنظیم این قرار داد شما نیاز به یک مشاور حقوقی وکیل دارید. مشاوره حقوقی اولیه می‌تواند برای موفقیت و ادامه رشد شغلی شما بسیار مهم باشد. داشتن قراردادهای تفصیلی با کارمندان، صاحبخانه ها، تأمین کنندگان و مشتریان از ابتدا به این معنی است که در صورت بروز هر گونه مشاجره، شما در موقعیت بسیار بهتری قرار دارید. مطمئناً همیشه می‌توانید پس از مشاجره به دنبال مشاوره حقوقی باشید اما بدون توافق نامه کتبی در کار خود نماینده شما با کار بسیار سخت تری برای تلاش برای پیروزی در پرونده شما روبرو است. نه تنها این، بلکه به زمان بیشتری نیاز دارد که برای شما از نظر هزینه زمان بر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه