زگیل

زگیل چیست؟ درمان زگیل دست و پا + علت

زگیل چیست؟ درمان زگیل دست و پا + علت
کدخبر : 50356

این توده‌های کوچک و غیرسرطانی زمانی ظاهر می‌شوند که پوست شما به یکی از بسیاری از ویروس‌های خانواده ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) آلوده شود. این ویروس باعث رشد سلول های اضافی می شود که لایه بیرونی پوست را در آن نقطه ضخیم و سخت می کند. در حالی که آنها می توانند در هر جایی از پوست رشد کنند، احتمال اینکه روی دست ها یا پاهای خود داشته باشید بیشتر است. نوع زگیل بستگی به محل و شکل ظاهری آن دارد. رایج ترین آنها معمولا زگیل دست و پا یا از نوع تناسلی هستند.

این توده‌های کوچک و غیرسرطانی زمانی ظاهر می‌شوند که پوست شما به یکی از بسیاری از ویروس‌های خانواده ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) آلوده شود. این ویروس باعث رشد سلول های اضافی می شود که لایه بیرونی پوست را در آن نقطه ضخیم و سخت می کند. در حالی که آنها می توانند در هر جایی از پوست رشد کنند، احتمال اینکه روی دست ها یا پاهای خود داشته باشید بیشتر است. نوع زگیل بستگی به محل و شکل ظاهری آن دارد. رایج ترین آنها معمولا زگیل دست و پا یا از نوع تناسلی هستند.

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل دست و پا هستند؟

از آنجایی که سیستم ایمنی هر فرد به طور متفاوتی به ویروس واکنش نشان می دهد، هر فردی که با HPV در تماس است به زگیل مبتلا نمی شود. در صورتی که قسمتی از پوست زخم شده یا آسیب دیده باشد، نفوذ ویروس آسانتر است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به بیماری های پوستی مزمن مانند اگزما، یا افرادی که ناخن های خود را می جوند یا ناخن هایشان را می چینند، مستعد ابتلا به زگیل هستند.

علائم زگیل های پوستی

زگیل ها ممکن است به صورت منفرد یا چندتایی ایجاد شوند و اغلب دارای چندین "نقطه" کوچک سیاه در سطح عروق خونی کوچک هستند.

  • زگیل‌های معمولی برآمدگی‌های خشن، ضخیم، همرنگ پوست، صورتی یا سفید از اندازه ۱ میلی‌متر تا بیش از ۱۰ میلی‌متر هستند که اغلب روی دست‌ها، صورت، آرنج‌ها و زانوها هستند.
  • زگیل های رشته ای بلند و باریک هستند بین (1-3 میلی متر). آنها اغلب روی صورت، پلک ها یا ناحیه بینی ظاهر می شوند.
  • زگیل های مسطح برآمدگی های بسیار کمی برآمده، صاف، 1 تا 5 میلی متری، به رنگ پوست هستند که ممکن است در یک خط به طور گسترده در اثر تراشیدن ظاهر شوند. آنها اغلب روی صورت، دست ها یا ساق پا دیده می شوند.
  • زگیل‌های کف پا ناحیه‌ای ضخیم، خشن، پینه‌مانند و اغلب حساس در کف پا، معمولاً در نواحی تحمل‌کننده وزن هستند. از آنجایی که آنها دردناک هستند، اغلب تصور می شود که میخچه هستند.

زگیل‌های معمولی معمولاً روی انگشتان یا دست‌های شما ایجاد می‌شوند و ممکن است:

  • برآمدگی های کوچک، گوشتی و دانه ای
  • در لمس خشن
  • پاشیده شده با نقاط سیاه رنگ، که رگ های خونی کوچک و لخته شده باشند

عکس زگیل پا

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای مشاهده زگیل های دست، پا و ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • زائده ها دردناک هستند یا ظاهر یا رنگ آنها تغییر می کند
  • سعی کرده اید زگیل ها را درمان کنید، اما آنها از بین نرفته اند، گسترش می یابند یا عود می کنند
  • زائده ها آزاردهنده هستند و در فعالیت ها اختلال ایجاد می کنند
  • شما مطمئن نیستید که زگیل ها هستند یا خیر
  • یک فرد بالغ هستید و زگیل های متعددی ظاهر می شوند که ممکن است نشان دهنده عملکرد نادرست سیستم ایمنی باشد.

علت ایجاد زگیل دست و پا

عامل اصلی به وجود آمدن زگیل روی نقاط مختلف پا و دست نوعی از ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلوم انسانی می باشد. این زائده ها به شکل های مختلف مسطح، خوشه ای یا تکی رشد می کنند. البته لازم به ذکر است که اندازه و شکل آنها بستگی به ضخامت پوست فرد و میزان مقاومت بدن با ویروس دارد.

احتمال ابتلا افرادی که سیستم بدنی نسبتا ضعیفی دارند، به زگیل دست و پا بیشتر است. به همین دلیل کودکان یا میانسالان بیشتر از دیگر افراد به این زائده ها روی دست و پا خود دچار می شوند.

نکته مهم دیگری که باید آن را جدی بگیرید، این است که وجود زخم های باز روی پوست در مواردی یکی از دلیل های اصلی ابتلا به ویروس hpv است.

یکی از سوالات رایج بیماران این است که آیا ویروس زگیل دست و پا با ویروس زگیل تناسلی یکی است؟ لازم است بدانید که ویروس ایجاد زگیل کلا در هر جای بدن ویروس اچ پی وی است ولی نوع ویروسی که باعث ایجاد زگیل در دست و پا می شود، با نوع ویروسی که باعث ایجاد زائده ها در دستگاه تناسلی می شود متفاوت است.

جلوگیری از ابتلا به زگیل چگونه است؟

برای کاهش خطر ابتلا به زگیل معمولی به موارد زیر دقت کنید:

  • از تماس مستقیم و مالش زائده خودداری کنید. چه این زائده روی بدن شماست یا روی بدن شخص دیگری، به آن دست نزنید.
  • زگیل را نکنید و خراش ندهید زیرا این کار می تواند باعث پخش ویروس شود.
  • از همان سنگ پا یا ناخن گیر که به زائده ها خورده، استفاده نکنید که روی پوست و ناخن های سالم خود استفاده می کنید.
  • ناخن های خود را نجوید. زگیل بیشتر در پوستی که شکسته شده است ایجاد می شود. نیش زدن پوست اطراف ناخن، دریچه ای را برای ویروس باز می کند.

درمان سریع و قطعی

به نقل قول از mayoclinic ممکن است که زگیل های دست و پا در طی مدت زمان طولانی خود به خود از بین بروند. ولی این امر کاملا احتمالی است. یعنی شاید هم از بین نروند! 

موضوع اصلی این است که افراد معمولا از وجود آنها حس خوبی نداشته و خجالت می کشند. حتی در اکثر موارد این زائده ها می توانند در انجام کوچکترین کارهای روزمره هم مشکل ایجاد کنند. در نتیجه ترجیح می دهند تا برای درمان زگیل دست یا پا خود اقدام کنند. اگر شما هم از وجود این زگیل ها رنج می برید، می توانید با روش های زیر در کمتر از یک ساعت آنها را درمان کنید:

لیزر زگیل پا و دست

به جرات می توانیم بگوییم که امروزه لیزر یکی از روش های درمان شگفت انگیز برای از بین بردن اکثر بیماری های پوستی به خصوص زگیل دست، پا و تناسلی است. از آنجا که این روش درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین بازدهی را دارد، منتخب 90% بیماران و جراحان مطرح می باشد. 

از آنجا که روش های تهاجمی دیگر مانند جراحی و بریدن به قسمت های دیگر پوست نیز آسیب می رساند، درمان زگیل با لیزر بهترین روش درمان می باشد. لیزر CO2 قادر است عفونت را از ریشه سوزانده و زائده را برای همیشه از بین ببرد.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل دست و پا 

فریز کردن، انجماد یا کرایو اصطلاحات رایجی هستند که برای این روش درمانی استفاده می شود. درمان به روش کرایو که مانند لیزر به صورت سرپایی در کلینیک متخصص انجام می شود، با اعمال نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن در دما -196 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. سپس زائده های یخ زده، خشک شده و کنده می شوند. نسبت به تعداد زگیل ها ممکن است که پزشک چند جلسه را برای درمان آنها توصیه کند. زمان حدودی درمان برای زگیل ها حدود 20 دقیقه است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه