بورس

بورس متخلف شد | اتفاقی عجیب در بورس تهران

بورس متخلف شد | اتفاقی عجیب در بورس تهران
کدخبر : 21834

امروز (سه شنبه 6 مهرماه) در شرکت بورس تهران چند دستگاه ماینر کشف شد.

به گزارش رصد اقتصادی: بورس تهران در سال های اخیر توانسته است که سهامداران بسیاری را به خود جذب کند البته هر چند که بازار بورس با نوسانات شدیدی روبرو بوده است ولی همچنان بورس از دید سرمایه گذار محلی مناسب برای سرمایه گذاری است. بورس بازار حساسی و تاکنون حرف و حدیث های بسیاری بر نحوه اداره بورس مطرح بوده است و امروز (سه شنبه 6 مهرماه) خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چندین دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال در بورس تهران کشف شده است که حواشی بسیاری را به دنبال داشت.
در پی "مطرح شدن صحبت‌هایی مبنی بر کشف چند دستگاه ماینر در شرکت بورس" مدیرعامل این شرکت این موضوع را رد کرد و معاون سازمان بورس نیز اعلام کرد که این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند اما شرکت بورس تهران باید پاسخگو باشد چون چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود، از سوی دیگر این شرکت سهام‌دار دارد و سهام‌داران هم باید خواهان پاسخگویی باشند.
صحبت‌هایی مبنی بر "کشف چند دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان شرکت بورس توسط حراست و اینکه این دستگاه ها متعلق به فرد خاصی در این شرکت است" مطرح شده است که در این راستا، مصطفی بهشتی سرشت معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه را شرکت بورس تهران باید انجام دهد.
وی ادامه داد: در مورد اینکه گفته می شود "این دستگاه‌ها متعلق به شخص خاصی بوده است" باید بگویم با اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ام، این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند، اما بطورکلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.
معاون اجرایی سازمان بورس تهران، گفت: شخصا دستگاه‌ها را رؤیت نکرده‌ام، اما چند روزی است که بحث آن مطرح است. باز هم تاکید می‌کنم که این شرکت باید پاسخگو باشد، چراکه سهام‌دار دارد و سهام‌داران هم باید خواهان پاسخگویی باشند.
در این خصوص، «علی صحرایی» مدیرعامل شرکت بورس تهران، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و آنهایی که آن را مطرح کرده‌اند، اشتباه کرده‌اند.
گفتنی است، صحرایی از پاسخ به دیگر سوالات امتناع کرد.

بورس در هفته اول مهرماه چگونه خواهد بود؟

هفته گذشته بازار سرمایه روند منفی را داشت و شاخص کل بورس محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید.
در هفته پیش رو بیشتر کارشناسان بازار سهام پیش‌بینی کردند بازار سهام با پیش‌رویی نمادهای پالایشی باشد و تحرکات شاخص هم متعادل‌تر از هفته پیش باشد.
هفته گذشته صنایع بورسی به صورت گردشی با تحرکات مثبت همراه شدند و در یک روز شاهد روند مثبت چندین گروه نبودیم. همچنین ارزش معاملات بورس هم هفته گذشته به صورت میانگین در محدوده پنج هزار میلیارد تومان قرار گرفت.
شاخص هم‌وزن هم در روزهای گذشته روند منفی را ثبت کرد. عملکرد ریزشی این شاخص در هفته گذشته نشان داد جریان نقدینگی در گروه‌های کوچک بازار قابل قبول نبوده و این گروه‌ها در بیشتر روزها تحرکات منفی را داشتند.
اما کارشناسان برای بازار این هفته، روندی متعادل را پیش‌بینی می‌کنند. بیش از ۷۰ درصد کارشناسان معتقدند که در هفته اول مهرماه بازار روندی متعادل خواهد داشت و شاخص کل احتمالا در همین محدوده نوسان خواهد کرد.

دلایل ریزش بورس

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه  درباره عوامل ریزش بازار هفته گذشته گفت: در دو هفته گذشته وضعیت بازار چندان خوب نبود و عملکرد منفی حاصل عوامل گوناگون است.
اگرچه صفوف فروش سنگینی نداشتیم اما خریداران هم عجله‌ای برای خرید نداشتند و صبورانه منتظر کمتر شدن قیمت‌ها بودند.
وی در این باره افزود: یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های فعلی بازار نرخ بهره بانکی است، نرخ اوراقی که دولت جهت تامین مالی منتشر می‌کند باید نسبت به بازارهای دیگر جذاب‌تر باشد و در حال حاضر برنده بازارهای مالی در چند ماه گذشته دولت بود که خود موید جذابیت اوراق نسبت به سایر بازارها شده است.
رئیسی در بخش دیگری گفت: قیمت دلار دومین عامل ابهام در بازار سهام است که پیش روی بازار قرار گرفته است و همین موضوع از عوامل دیگری مثل تورم، رشد نقدینگی و نتایج مذاکرات برجام تاثیر می‌گیرد. اما می‌توان برای محدوده‌های مختلف نرخ دلار سناریوهای متفاوتی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.
این کارشناس بازار سهام همچنین درباره تاثیر قیمت‌های جهانی می‌گوید: قیمت‌های جهانی که روزهای گذشته با ادامه روند واکسیناسیون، تغییرات نرخ بهره آمریکا و اقتصاد چین تغییرات گسترده‌ای داشته است باعث اصلاح در گروه سنگ آهنی شد و تاثیر زیادی را بر بازار سهام گذاشت.
وی گفت: عامل مهم دیگری که هفته گذشته در ریزش بازار سهام تاثیر زیادی را داشت، خبر آزادسازی سهام عدالت بود که برای سهامداران یادآور ریزش سال ۹۹ بود. همچنین صحبت‌هایی که در مورد نرخ‌گذاری‌های دستوری در صنایع مختلف انجام شد از جمله در گروه‌هایی که به صنعت ساختمان مرتبط بودند ترس و هیجان در بازار را دو برابر کرد.

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه