وضعیت بورس

وضعیت بورس امروز 7 مهرماه | بورس سبزپوش شد

وضعیت بورس امروز 7 مهرماه | بورس سبزپوش شد
کدخبر : 21857

امروز (چهارشنبه 7 مهرماه) شاخص کل بورس در نیم ساعت ابتدایی بازار معاملات بیش از ۴ هزار واحد رشد کرد.

به گزارش رصد اقتصادی: بورس در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود و همین موضوع، باعث نگرانی سهامداران بورس شد. سهام داران بازار سرمایه به روند رو به رشد بورس در نیمه دوم سالجاری بسیار خوش بین هستند و همین موضوع باعث شده که آنها سرمایه خود را از بورس خارج نکنند. شاخص کل بورس در نیم ساعت نخست معاملات امروز (چهارشنبه ۷ مهرماه) با رشد ۴۲۴۹ واحدی به یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۹۶ واحد رسید. شاخص هم‌وزن ۴۹۹ واحد مثبت شد و به ۴۲۰ هزار و ۴۹ واحد رسید.
تاکنون حدود ۲۰۰ هزار فقره معامله به ارزش ۱.۱ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده و ارزش بازار در کانال ۵.۷ هزار هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.
نمادهای پتروشیمی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات امروز جزو نمادهای شاخص‌ساز هستند.
«کیمیاتک» و «فسبزوار» پرتراکنش‌ترین‌ها به شمار می‌روند.
نماد «برکت» به عنوان شرکت واکسن‌ساز حدود پنج درصد با اُفت ارزش سهام و «شستا» با رشد اندک ارزش سهام روبرو شده‌اند. همچنین، فرابورس ۶ واحد رشد مثبت داشت و به ۲۰ هزار و ۸۶۵ واحد رسید.

وضعیت بورس چگونه خواهد شد؟

در این شرایط، بسیاری از فعالان بازار سهام، در بیم و امید فضای بازار در نیمه دوم سال، آن هم در شرایط مبهم مذاکرات و روند بازارهای دیگر هستند؛ این‌که ادامه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، امن و مطمئن خواهد بود؟ مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد پیش‌بینی بازار سرمایه در ۶ ماه دوم می‌گوید: اصلاح کوتاه‌مدت شاخص بورس امری عادی بوده و باعث نگرانی سهامداران نباید بشود. در شرایط فعلی تهدیدی متوجه بورس نخواهد بود و احتمالا در هفته دوم مهرماه وضعیت معاملات بورس صعودی خواهد بود و سهامداران قادر به کسب بازدهی معقول از این بازار خواهند بود.
وی می‌افزاید: طبیعتا در چنین شرایطی قیمت ارز کنترل خواهد شد و آنجاست که باید الگوی معاملاتی در بازار سهام نیز نسبت به این کنترل‌ها تغییر کند و سهامداران با توجه به‌ متغیرهای پیش‌روی بازار و به ‌دور از هیجان، سبد بهینه‌تری برای کسب حداکثر سود با تحمل حداقل ریسک را چینش کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: هر چند در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بورس تورم‌زده تهران بتواند به‌مانند ماه‌های نخست سال‌ ۹۹ سمت و سوی صعودی داشته باشد و با حرکتی تند و تیز به‌قله‌های جدید دست یابد، اما انتظار برای رکودی شدن بازار نیز غیرمحتمل است.
عبدالحمیدی متذکر می‌شود: در حال حاضر قیمت دلار نیمایی ۲۰ درصد از قیمت دلار آزاد کمتر است. نزدیک شدن قیمت دلار نیما به قیمت دلار آزاد، باعث رشد سودآوری بازار و کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار به اعداد کمتر از ۶ می‌شود که دلیلی برای رشد آینده بورس فراهم خواهد کرد.
وی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه بورس تهران یک بازاری است که به دنبال تورم حرکت می‌کند، اگر تورم امسال ۴۰ درصد باشد، بازار بیش از ۴۰ درصد رشد خواهد کرد. این رشد به ۲ دلیل اتفاق می‌افتد؛ یکی این‌که به اندازه تورم دارایی‌های شرکت‌ها رشد کرده و دیگر این‌که برخی از شرکت‌ها که فروش آنها بر اساس نرخ‌های جهانی است با نرخ‌های بالاتری می‌فروشند و لذا سود بالاتری محقق می‌کنند.

پیش بینی وضعیت بورس امروز 7 مهرماه

روز گذشته بازار دو نیمه داشت، در نیمه اول بیش از نیمی از بازار سبزپوش بود و شاخص‌ها صعودی بودند. اما در 2 ساعت پایانی سمت عرضه بازار پرتعدادتر شد و شاخص‌ها نزول کردند. به طوری که در پایان معاملات 53 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 292 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود. بدین ترتیب برای سومین روز متوالی بازار با مازاد عرضه بسته شد که یک رکورد منفی جدید محسوب می‌شود.
همچنین دیروز باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 263 میلیارد تومان بود. به علاوه 58 درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند و حقیقی‌ها در سمت عرضه فعال‌تر بودند. سرانه فروش حقیقی‌ها 16 میلیارد تومان بود در حالی که سرانه خرید حقیقی‌ها 14 میلیارد و 400 میلیون تومان بود. 82 درصد خرید‌ها به معامله‌گران حقیقی تعلق داشت و در مقابل 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد.

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه