قیمت دلار

قیمت دلار به کدام سمت می رود؟ | قیمت دلار ارزان شد

قیمت دلار به کدام سمت می رود؟ | قیمت دلار ارزان شد
کدخبر : 21954

امروز (دوشنبه 12 مهرماه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران با نوسان محدودی روبرو شد.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت دلار در روزهای اخیر در مدار نزولی قرار گرفت و قیمت دلار دچار نوسان شد. معامله گران بازار، نگران کاهش قیمت دلار هستند و عوامل مختلفی در روزهای اخیر بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است و آیا قیمت دلار همچنان کاهش می یابد؟
قیمت دلار روز گذشته (یکشنبه 11 مهرماه) تغییراتی منفی را به ثبت رساند و به مرز 28 هزار تومان نزدیک شد اما مرز 28 هزار تومان را از دست نداد. تحلیل‌گران پایداری دلار بالای این مرز را مهم می‌دانند و معتقد هستند این امر می‌تواند کمک کند که خریداران بیشتری به بازار وارد شوند. قیمت دلار در شروع معاملات امروز نیز بالای مرز 28 هزار تومان و روی 28 هزار و 40 تومان قرار داشت. قیمت دلار صبح امروز (دوشنبه) نوسانات محدودی داشت. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول امروز (دوشنبه) روی 28 هزار 50 تومان ایستاد.

2 سیگنال متفاوت برای قیمت دلار

قیمت دلار با بازدهی ۱۰ درصدی در شهریور ماه امسال بیشترین بازدهی بین بازارهای مالی را داشته است. با این حال این بازار منتظر آخرین اخبار سیاسی و مربوط به مذاکرات است. قیمت دلار همچنان در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد و در پایان هفته در قیمت ۲۷۶۰۰ تومان بازار بسته شد.
در خبر اول قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا چندین طرح‌ ضد ایرانی را برای اضافه شدن به عنوان متمم به متن لایحه بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد کردند که این طرح‌ها بامداد جمعه (به وقت تهران) در این مجلس به تصویب درآمدند. قانونگذاران آمریکایی چندین طرح ضد ایرانی برای تصویب در قالب لایحه بودجه دفاعی آمریکا تهیه و ارائه کردند. پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» که از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی است نوشته نمایندگان جمهوری‌خواه در این مجلس، قصد دارند از «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی) برای مقابله با ایران استفاده کنند.
فری‌بیکن که مخالف هر گونه مذاکره با ایران و حامی براندازی نظام جمهوری اسلامی است مدعی شده این طرح‌ها همچنین قصد دارند به افشاگری درباره «امتیازهای اعطا‌شده به ایران» از سوی دولت «جو بایدن» در مذاکرات برجامی بپردازند. با این حال در خبری دیگر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مجددا آمادگی واشنگتن برای بازگشت به وین و ادامه مذاکرات را تکرار کرد و بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن، توپ را همچنان در زمین ایران انداخت.
وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری در نیویورک افزود: راب مالی نماینده ویژه ما در امور ایران نیز این هفته اینجا (نیویورک) بود و چند روز بسیار پربار و سودمند در نیویورک داشت و حالا به واشنگتن بازگشته است.
بلینکن مدعی شد: هنوز توافقی از سوی ایران برای بازگشت به گفتگوهای وین نداریم. ما به طور کامل آمادگی آن را داریم که به وین بازگشته و مذاکرات را ادامه دهیم. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد که سوال این است که آیا ایران آماده انجام چنین کاری است و اگر هست در چه زمانی.
این مقام آمریکایی مدعی شد ما بسیار صادق و استوار مسیر دیپلماسی معنادار را برای بازگشت متقابل به برجام دنبال کرده‌ایم و طیف کاملی از نگرانی‌هایی را که ما و خیلی کشورها در مورد ایران دارند، بررسی کنیم. با این روند به نظر می‌رسد قیمت دلار در روز شنبه احتمالا یک روند باثباتی داشته باشد و وزنه هیچ کدام از اخبار منفی یا مثبت بر آن یکی غلبه نمی‌کند که انتظار گرانی یا ارزانی قیمت دلار داشت.

دلار به کانال پایین تر می رود؟

در شرایط کنونی، شماری از معامله گران تصور می کنند که بازارساز با عرضه خود به دنبال بردن دلار به کانال پایین تر است. همین عامل موجب شده است که برخی از خریداران به طور موقت از بازار خارج شوند. در واقع این دسته از معامله گران در کمین دلار هستند و ممکن است به یکباره قیمت اسکناس آمریکایی را دچار نوسان کنند.
شماری از فعالان نیز باور دارند، معامله گران از هراس آغاز مذاکرات هسته ای، به طور موقت از بازار خارج شده اند. اخیرا وزیر امور خارجه عنوان کرده بود که ترکیب تیم مذاکره‌‌کننده ما درحال نهایی شدن است. با این حال، شرط ایران برای مذاکره یعنی دریافت 10 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده، از نگاه برخی فعالان به معنای آن است که مذاکرات به زودی آغاز نخواهد شد. از نگاه این دسته دلیل عقب ماندن دلار در 2 روز ابتدای هفته عرضه بازارساز و سودگیری معامله گران از خریدهای گذشته بوده است. آن ها با کاهش سطح عرضه، انتظار رشد قیمت دلار دارند.
در کنار این، حواله درهم نیز در ابتدای هفته تمایل صعودی خاصی از خود نشان نداد. به نظر می رسد در صورتی که دلار در روز دوشنبه به زیر مرز 28 هزار تومانی برود، فروشنده های بیشتری در بازار فعال خواهند شد و ماندن بالای مرز 28 هزار تومانی به تدریج زمینه ساز ورود خریداران بیشتر خواهد شد.

منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه