قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار تا پایان 1400 | سرنوشت قیمت دلار چه می شود؟

پیش بینی قیمت دلار تا پایان 1400 | سرنوشت قیمت دلار چه می شود؟
کدخبر : 21986

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان پیشنهادهایی به دولت برای مدیریت بازار ارز، گفت: سرنوشت قیمت ارز تا پایان سال‌جاری به مشخص شدن تکلیف برجام بستگی دارد.

به گزارش رصد اقتصادی: قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسان روبرو بوده است. روز گذشته (سه شنبه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهش داشت و برخی از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که قیمت دلار از اواسط شهریور تا اوایل مهرماه عمدتا بین ۲۷۳۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان داشت؛ از ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر ورود سیگنال‌های منفی به بازار قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت.
«علی سعدوندی» کارشناس اقتصادی درخصوص سرنوشت قیمت ارز، اظهار کرد: از جمله اقدامات دولت و بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار ارز، گفتار درمانی یا تزریق منابع ارزی به بازار است که در این زمینه باید بدانند، با گفتار درمانی برای مدت کوتاهی قیمت ارز پایین نگه داشته می‌شود اما مجدد این نرخ صعودی می‌شود. سرنوشت قیمت ارز نیز تا پایان سال‌جاری به مشخص شدن تکلیف برجام بستگی دارد.
وی با تاکید براینکه دولت در زمینه بازار ارز از گفتار درمانی پرهیز کند، گفت: مهم‌ترین ابزار بانک مرکزی برای سیاستگذاری اعتبار بانک مرکزی است و اگر واقعا به منابع ارزی دسترسی ندارد، گفتار درمانی نکنید و اعتبار خود را از بین نبرد تا منابع ارزشمند ارزی هدر نروند.
سعدوندی دولت را از ارزپاشی منع کرد و افزود: سیاست چندنرخی ارز موجب می‌شود نرخ ارز در بازار آزاد بیش از حد صعودی شود و اینکه در حال حاضر قیمت ارز بالاتر از نرخ تعادلی است، مناسب است اما اگر بیش از حد این نرخ افزایش یابد، به ضرر اقتصاد ملی خواهد بود. بنابراین، توصیه دیگر من به دولت این است ارز را تک نرخی کنند و منابع ارزی را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت بازار در اختیار افراد سودجو و بانفوذ قرار ندهد.

دلیل افزایش قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سومین پیشنهاد به دولت در زمینه ارزی تفکیک بودجه ارزی از ریالی است که منابع ارزی کشور صرف زیرساخت‌ها شود تا در پی این امر رشد اشتغال و کاهش تدریجی نرخ تورم محقق و منابع ارزی نیز صرف ایجاد ثروت شود. از آنجا که قیمت تعادلی ارز در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تومان است، اگر نرخ ارز پایین‌تر از نرخ تعادلی قرار بگیرد، به صادرات یارانه می‌دهد و به ضرر اقتصاد خواهد بود. در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها و سایر کمبودها، قیمت ارز بالاتر از نرخ تعادلی قرار گرفته که به نفع اقتصاد کشور است، زیرا از یک سمت از واردات مالیات می‌گیرد و از طرف دیگر به صادرات یارانه می‌دهد و از خروج سرمایه نیز مالیات اخذ می‌کند.
سعدوندی شرایط فعلی بازار ارز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: آنچه در حال حاضر نامناسب و برای اقتصاد خطرناک است، میزان خلق پول و رشد تورم است، در حالی که اکنون قیمت ارز پس از سال‌ها در محدوده مناسبی قرار دارد و افزایش آن نیز متاثر از رشد نقدینگی است.
وی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت ارز را خروج سرمایه از کشور دانست و به دولت توصیه کرد تا خود را نماینده همه ایرانیان بداند، زیرا اگر برخی از افراد احساس کنند که در کشور خودشان بیگانه هستند، منابع خود را از کشور خارج می‌کنند، بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا مردم در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

قیمت رسمی ارز امروز 14 مهرماه

امروز (چهارشنبه) قیمت هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۲۸۳ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۷۶۰ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۳۰۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۱۲ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۲۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۵۶ ریال، روپیه هند ۵۶۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۲۵۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۶۰۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.
همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۳۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۲۷۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۰۴ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۷۲۹ ریال، روبل روسیه ۵۸۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۶۳۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۶۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۴ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۵۶ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۹۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۳۱ ریال تعیین شد.
امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۱۹۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۴۱۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۶ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۹۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۲ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۸۰۷ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۹۹۸ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۰۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۵ ریال قیمت خورد.

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه