مسکن

آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مسکن در کشور | سایت ثبت نام مسکن راه اندازی شد

آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مسکن در کشور | سایت ثبت نام مسکن راه اندازی شد
کدخبر : 21999

وزیر راه و شهرسازی، گفت: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی به گونه ای نیست که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود چرا که ساخت مسکن حدود یک تا یک ونیم سال به طول می انجامد و بنابراین برای آنکه از زمان بندی عقب نمانیم مقدمات ساخت دو میلیون واحد مسکونی را انجام دادیم.

به گزارش رصد اقتصادی: مسکن جزو نیازهای اولیه هر شخصی است و نداشتن مسکن برای خانواده ها مشکلات عدیده ای را به همراه دارد. نیاز اولیه جوانان برای ازدواج داشتن مسکن شخصی است ولی به دلیل قیمت بالای خانه در ایران بسیاری از جوانان حتی بعد از سال ها نمی توانند صاحب مسکن شوند. دولت باید در بخش مسکن ورود کند تا با برنامه های سازنده و موثر بتواند قیمت مسکن را کنترل کند.
«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اولین جلسه شورای عالی مسکن، گفت: در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور  ساخت دو میلیون واحد مسکونی را طی امسال کلید زدیم.
او افزود: در شروع دولت سیزدهم که قول ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده بودند و همچنین در راستای قانون جهش تولید مسکن که دو هفته پیش به دولت ابلاغ شد اقداماتی در این حوزه صورت گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقداماتی برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی شد افزود: ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی به گونه ای نیست که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود چرا که ساخت مسکن حدود یک تا یک ونیم سال به طول می انجامد و بنابراین برای آنکه از زمان بندی عقب نمانیم مقدمات ساخت دو میلیون واحد مسکونی را انجام دادیم.
قاسمی اظهار کرد: امروز با حضور رئیس جمهور با بنیاد مسکن ،توسعه تعاون بنیاد مستضعفان سازمان بسیج و سایر دستگاه هایی که در حوزه وتوزیع ساخت مسکن هستند تفاهم نامه هایی را برای ساخت این ۲ میلیون واحد مسکونی منعقد کردیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عملیات اجرایی ۲میلیون واحد مسکونی انجام شد. مولفه هایی که در این بخش نیاز است نخست مسئله زمین بوده که بسیار موضوعی مهمی است و سپس ایجاد بانک زمین بوده که اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده ایم و تاکنون به پیشرفت های بسیار خوبی دست پیدا کرده ایم.
او افزود: زمین ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی که در قالب ۱۰ فرمان اجرایی بوده آماده شده و از زمین های دولتی بخشی از آنها مشخص شده و در بحث تسهیلات هم پیش بینی شده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال بعد به بخش مسکن تسهیلات پرداخت شود.
قاسمی بیان کرد: صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی هم در دستور کار قرار گرفته و تا حدودی اقدامات آن اجرایی شده است که بازوی بسیار قوی برای قانون جهش تولید مسکن خواهد بود و اجرای آن آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال شروع ساخت دو میلیون واحد مسکونی خواهد بود گفت: ما باید ظرف ۴سال بتوانیم ۴ میلیون واحد مسکونی را بسازیم.
او بیان کرد: ما از تجربه مسکن مهر و سایر نمونه ها پروژه های مسکونی به خوبی استفاده کردیم و ساخت این واحدها را براساس تقاضا محور خواهیم ساخت و هر جایی که تقاضا وجود داشته باشد این واحدها را خواهیم ساخت.
او توضیح داد: سایت ثبت نام این واحدهای مسکونی تا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد و متقاضیان در این سامانه ثبت نام خواهند کرد و طبق بررسی ها و متناسب با نیاز شهرها ساخت این واحدها را آغاز خواهیم کرد.
قاسمی تاکید کرد: از زمین های متعلق به دولت در شهرها در گام اول برای ساخت این واحدها استفاده خواهیم کرد که تمامی این زمین ها را تغییر کاربری خواهیم داد و در ادامه از زمین های کنار شهرها که به عنوان الحاق شهرها هستند استفاده می کنیم که البته باید بخش های زیر ساختی این اراضی آماده باشد.

مسکن توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در شهرهای جدید کشور متناسب با دولت ساخت این واحدها آغاز خواهد شد.
قاسمی درباره شرایط متقاضیان برای این واحدهای مسکونی هم گفت: بسیاری از متقاضیان شناسایی شده اند که این افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند که حدود ۱۲۰هزار متقاضی است.
او توضیح داد: در این سامانه افرادی که ثبت نام می کنند نباید فرم ج آنها قرمز باشد و فرصت بسیار برای افراد فاقد مسکن است که ایجاد شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی این اراضی متعلق به دولت است و برای ساخت این واحدهای تسهیلات بسیار مناسبی اختصاص داده شده است افزود: خدماتی به صورت رایگان برای این واحدها در نظر گرفته شده به طوری برای ساخت این واحدها خدماتی از جمله مدرسه، درمانگاه و سایر بخش ها در نظر گرفته شده است.
قاسمی تاکید کرد: مسکن توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد و ما در اجرای این پروژه ها نقش مدیریتی و هدایتی خواهیم داشت.
او افزود: براساس کارشناسی که صورت گرفته ما سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و حدود ۳۰۰تا۳۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم و نیاز داریم.
قاسمی افزود: سهم هزینه مسکن و خرید مسکن توسط خانوارها در روستا ۱۸درصد، در شهرها ۳۲ درصد و در کلان شهرها هم ۴۵ درصد که این آمارها نشان دهنده اهمیت تولید مسکن در کشور است.
وی بیان کرد: عرضه و تقاضا تعیین کننده مسکن است و برای سرمایه گذاری در مسکن هم دولت طرح های مختلف و تسهیلاتی را برای متقاضیان در این بخش در نظر گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه