بورس

بورس در آستانه اتفاق جدید | سیگنال مثبت به بورس

بورس در آستانه اتفاق جدید | سیگنال مثبت به بورس
کدخبر : 22020

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس از راه‌اندازی هسته معاملات بومی بازار سرمایه، خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی: شاخص کل بورس در پایان معاملات آخرین روز  کاری هفته جاری (چهارشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰) با رشد سه هزار و ۶۴۰ واحدی به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۲ واحد رسید. از تغییرات شاخص‌های دیگر، بورس می‌توان به رشد هزار و ۷۹۰ واحدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد. همچنین حجم معاملات در آخرین روز هفته (چهارشنبه) بورس، شش میلیارد و ۶۰ میلیون سهم بود که طی ۷۶۶ هزار و ۱۳۹ معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۷ هزار و ۷۵۸ میلیارد ریال رسید. برخی از کارشناسان بورس معتقد هستند اصلاح سهام بورس به اتمام رسیده است و بازار سهام در مسیر رشد قرار دارند.
«روح‌الله دهقان» مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با تاکید بر این‌که برای ارتقای ظرفیت سامانه معاملات از اوایل اوج گرفتن بازار سرمایه اقداماتی انجام شد، گفت: سامانه معاملات موجود نسبت به سامانه اصلی که از شرکت فرانسوی خریداری شده بود ظرفیت‌های به مراتب بالاتری دارد و شاید بیش از ۱۰ برابر سامانه فرانسوی در این سامانه ظرفیت سازی شده که این امر به دلیل توسعه‌هایی است که روی سامانه انجام گرفته است.
وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که هر سامانه مبتنی بر فناوری اطلاعات تا حدی قابل گسترش و قابل توسعه است و تا یک میزان مشخص از ظرفیت را می‌تواند پوشش دهد به همین دلیل در بحث‌های بلندمدت و میان‌مدت بحث سامانه معاملات بومی و تولید داخل را مطرح کردیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ادامه داد: با سامانه معاملات بومی می‌توانیم ظرفیت‌های بالاتری را پوشش دهیم. این سامانه در حال حاضر تولید شده و از خردادماه سال جاری کارهای آن نهایی شده است اما بهره‌برداری از این سامانه نیازمند مشارکت سازمان بورس و بورس‌های کشور یعنی بورس تهران و فرابورس است.
وی با تاکید بر این‌که برای بهره‌برداری از سامانه نیاز به مشارکت نهادهای مذکور است، توضیح داد: به هر حال نمادهای معاملاتی باید به این سامانه منتقل شود و مدیریت  نمادهای معاملاتی در اختیار بورس‌ها و سازمان بورس است. در این راستا نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان انجام داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری سازمان برای تعیین نحوه بکارگیری سامانه هستیم، زیرا سازمان باید تصمیم بگیرد کدام نمادها به سامانه جدید منتقل شود.
وی ادامه داد: در واقع هنوز تصمیم‌گیری در سازمان بورس و شرکت های بورس و فرابورس صورت نگرفته و به شرکت مدیریت فناوری اعلام نشده است تا بتوانیم برای بهره‌برداری اقدام کنیم. پیش بینی می‌شود بعد از فرآیندهای قراردادی و تصمیم‌گیری شش ماه زمان برای زیربار بردن سامانه نیاز داریم.

اصلاح بورس طبیعی بود

«پیمان حدادی» کارشناس بازار سرمایه به فروش اوراق و تاثیر منفی آن بر معاملات بازار سهام تاکید کرد و افزود: روی آوردن به سمت فروش اوراق به لحاظ روانی با تاثیر منفی بر روند بازار همراه است؛ بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات منفی اخیر بازار و جلوگیری از رشد شاخص بورس، فروش اوراق بود که منجر به کاهش شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد.
وی خاطرنشان کرد: سهامداران نباید این موضوع را فراموش کنند که اصلاح ایجاد شده در بازار طبیعی بود اما بخشی از آن ناشی از فروش اوراق بود که این اقدام به نفع بازار سرمایه نیست.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به غیر از فروش اوراق که می‌تواند منجر به تاثیر منفی بر روند بازار ایجاد شود، ریسک دیگری تهدیدکننده معاملات بازار نیست.
به گفته وی، برخی کاهش نرخ دلار را دیگر ریسک تهدیدکننده بازار عنوان می‌کنند، در حالی که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت شاهد کاهش احتمالی قیمت ارز باشیم.
حدادی ادامه داد: مؤلفه‌های کلان اقتصادی نشان‌دهنده کاهش شدید قیمت ارز نیست زیرا با توجه به مذاکرات احتمالی برجام نمی‌توان در کوتاه‌مدت چندان شاهد کاهش قیمت ارز در بازار بود.
این کارشناس بازار سرمایه، افزود: قیمت‌ها در بازارهای جهانی پس از اصلاحی که تجربه کرده بودند به مرور شروع به رشد کردند و قیمت‌ها در فلزات اساسی مانند سرب، روی، آلومینیوم و نیز نفت و مشتقات نفتی در مرحله افزایش قرار گرفتند.

روند بورس تا پایان سالجاری

وی روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: این بازار تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد اما این موضوع هم باید مدنظر سهامداران باشد که سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند با ریسک زیادی نسبت به سایر بازارها همراه باشد و نوسان های ایجاد شده نباید منجر به نگرانی سهامداران و فتارهای هیجانی آنها برای فروش سهام شود.
حدادی به سهامداران پیشنهاد کرد و گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید خیلی کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد، بلکه بهتر است بازه زمانی چهار تا ۶ ماه را در نظر داشته باشند و براساس آن سهام بنیادی یا صنایع پیشرو را مدنظر سرمایه‌گذاری‌های خود قرار دهند و براساس آن سبد سرمایه گذاری خود را از سهامی که در چند وقت اخیر اصلاح خوبی داشتند، تشکیل دهند و از این طریق وارد بازار شوند.
این کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: از روزهای منفی معاملات بورس می‌توان برای خرید سهام مثبت با نگاه بازدهی حدود ۴٠ درصدی تا پایان سال استفاده کرد.

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه