رپرتاژ اگهی

مشاور مالیاتی معافیت های مالیاتی

مشاور مالیاتی معافیت های مالیاتی
کدخبر : 28227

شرایط معافیت های مالیاتی 

مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم، ماده 146 مکرر قانون مالیات های مستقیم است که ذکر می‌کند: در صورت عدم ارائه اظهارنامه به همراه دفاتر و اسناد و مدارک در موعد مقرر تمام معافیت ها و بخشودگی‌ها که سابق بر این می‌توانست به مؤدی تعلق بگیرد، لغو می‌گردد. یا به عبارتی دیگر، اگر در موعد مقرر، اظهارنامه عملکرد خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنیم یا در صورت ابلاغ برای رسیدگی، در روز مقرر، اسناد و مدارک لازم از جمله فاکتورهای فروش، صورت گردش مواد و کالا، اسناد هزینه‌ای، صورت حسابهای بانکی مربوطه و دفاتر روزنامه و کل و سایر اسناد مالی درخواست‌شده از سوی ممیز مالیاتی را در اختیار ایشان قرار بدهیم، در این صورت مشمول معافیت و بخشودگی مالیاتی می‌شویم.

مشاور مالیاتی معافیت‌های مالیاتی از مهم‌ترین تخصص های مالیاتی مربوط به مشاغل و اشخاص حقوقی‌ست که بسیاری افراد از آن بی‌اطلاع هستند. هرچند پرداخت مالیات الزامی است، در بسیاری موارد تبصره‌های مالیاتی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید مالیات پرداختی را کاهش دهید. برخی درآمدها و برخی مشاغل در شرایطی خاص مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند. شما با مراجعه به یک کارشناس یا موسسه خدمات مشاور مالیاتی تلفنی Dadis.ir در ایران یا نمونه خارجی مشاورین مالیاتی مؤسسه PWC.com (تأسیس 1998) در لندن که متشکل از چهار شرکت بزرگ حسابداری و مشاور مالیاتی است، به راحتی می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی مربوط به کسب و کار خود مطلع شوید. 

 

عدم ثبت معافیت های مالیاتی در اظهارنامه 

شایان ذکر است توجه کنیم که در صورت عدم ثبت معافیت های مالیاتی در اظهارنامه عملکرد، این حق همچنان برای شما محفوظ می‌باشد و در صورت درخواست شما از ممیز مالیاتی، ایشان موظف به کسر معافیت از مبلغ مشمول مالیات است. اما موضوعی که با آن مواجه هستیم، این است که عمدتاً شما به دلیل عدم اطلاع از معافیت های قانونی نسبت به ثبت آن اقدامی نمی‌کنید و مسئول رسیدگی‌کننده نیز با توجه به مشغله کاری و هدف وصول حداکثری مالیات، نسبت به کسر مبلغ معافیت اقدامی نمی‌کند.

شرکت های تولیدی چه معافیت هایی دارند

از مهم‌ترین معافیت های شرکت های تولیدی می‌توان به فعالیت هایی که منجر به نرخ صفر مالیاتی می‌شوند، اشاره کرد؛ از جملۀ آنها افزایش 50 درصدی پرسنل بیمه شده نسبت به سال قبل یا اشتغال‌زایی در مناطق محروم یا فعالیت های تولیدی و سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی کاسپین یا شهرک صنعتی اشتهارد یا قم و سمنان و یا انجام فعالیت های تولیدی در مناطق کمتر توسعه یافته است که معافیت های مالیاتی دوچندانی دارند. 

نکته‌ی مهمی که در مورد مشمولان این قانون مالیاتی وجود دارد، این است که معافیت مالیاتی به معنی تنظیم نکردن اظهارنامه مالیاتی نیست. این مجموعه‌ها باید اظهارنامه مالیاتی را تنظیم و به اداره مالیات ارائه کنند. سازمان مالیات میزان درآمد را بررسی و مالیات را با نرخ صفر محاسبه می‌کند. 

معافیت مالیاتی فعالیت های گردشگری 

یکی از فرصت‌های کسب درآمد، بهره مندی از مشاغل مربوط به ایران‌گردی و جهانگردی است. این مشاغل به شرطی که قبل از سال 1395 از مراجع قانونی ذی‌ربط مجوز دریافت کرده باشند، تا شش‌ سال پس از تاریخ تصویب این ماده، از پنجاه ‌درصد مالیات بر درآمد ابرازی معاف‌اند؛ زیرا قانون‌گذار توجه ویژه‌ای به این مشاغل دارد: از طرفی به دلیل توسعه صنعت گردشگردی در ایران و از طرفی دیگر اینکه باعث ورود ارز خارجی به کشور یا ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌شود. در همین راستا درآمد حاصل از جذب گردشگران خارجی به ایران یا اعزام زائرین، صد درصد درآمد (به شرط ابراز) محسوب می‌شود و در صورت داشتن مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد، با نرخ صفر مالیاتی (به شرط انجام تکالیف قانونی) محاسبه می‌گردد.

معافیت مالیاتی استارت آپ ها

معافیت مالیاتی استارت آپ ها موضوعی است که همواره باعث ایجاد نوآوری در نظام اقتصادی و دانش‌بنیان می‌شود که علاوه بر این تحریم‌های یک جانبه در سالهای اخیر باعث شد تا اتکا به توان داخلی مورد توجه دولت قرار بگیرد. از این رو قانون‌گذار هزینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی اشخاص حقوقی در بخش خصوصی را در واحدهای تولیدی و صنعتی و استارت آپ ها مشمول معافیت های مالیاتی قرار داده است که در مقاله‌ای دیگر به صورت مفصل به این موضوع مهم می‌پردازیم.

معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در بخش تولیدی 

تمام افرادی که در فعالیت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به میزان سود مورد انتظار سرمایه در گردش، از پرداخت مالیات معاف‌اند. البته شرط استفاده از این معافیت، سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی و عدم خروج سرمایه از فعالیت تولیدی مذکور به مدت دو سال است. درصورتی‌که سرمایه‌گذار زودتر از دو سال اقدام به خروج سرمایه کند، به میزان خروج سرمایه به مالیات وی اضافه می‌شود. البته موضوع حائز اهمیت این است که در این بین، سرمایه گذار می‌تواند بر اساس حداقل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار از واحد تولیدی سود دریافت نماید که سود دریافتی جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قلمداد می‌گردد. این موضوع به تنهایی مشوقی برای سرمایه گذاری توسط شرکای واحد تولیدی بر اساس اصل تفکیک شخصیت یا جدایی مالکیت از مدیریت است؛ به عبارتی واحد تولیدی تحت یک شخصیت حقوقی مجزا با کد اقتصادی مجزا از مالکان یا مدیریت فعالیت می‌نماید که بر این اساس سرمایه گذاری و پرداخت سود توسط شخصیت حقوقی به اشخاص غیر صورت می‌گیرد.

معافیت مالیاتی صادرات

به دلیل تأثیر مثبت صادرات اقتصاد کشور و به منظور تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش، معافیت مالیاتی ویژه‌ای برای این بخش تعریف شده است. 

به موجب این قانون: درآمد حاصله از محل صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات و محصولات کشاورزی (به دلیل ورود منابع ارزی از کشور و ترویج تولید) و بیست درصد درآمد حاصل از صادرات مواد غیر فراوری شده مشمول مالیات طبق ضریب نرخ صفر است.

معافیت مالیاتی صادرات

درصورتی‌که شما در زمینه‌ی صادرات فعالیت می‌کنید و به دنبال راهی برای کاهش مالیات کسب و کار خود هستید، با مراجعه به مشاور مالیاتی دادیس می‌توانید از تبصره‌های این قانون به منظور کاهش مالیات پرداختی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای پرداخت مالیات کمتر، تنظیم دقیق و صحیح اظهارنامه مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

معافیت‌های مالیاتی مربوط به درآمد و کسب و کار

معافیت‌های مالیاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، فقط بخشی از قوانین مالیات‌های مستقیم است. بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب و کار بدون اطلاع از معافیت‌های مالیاتی که مشمول آن هستند، مالیات اضافه پرداخت می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت مشاور مالیاتی دادیس، مالیات پرداختی خود را به کمترین مقدار ممکن کاهش دهید. 

*  مطلب فوق رپرتاژاگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه