رپرتاژ اگهی /

9 حقیقت مهمی که باید درباره عصب کشی دندان بدانید!

9 حقیقت مهمی که باید درباره عصب کشی دندان بدانید!
کدخبر : 38915

درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی که در میان مردم با نام عصب کشی دندان شناخته می شود یکی از درمان های بسیار رایج در دندانپزشکی است. در این صفحه 9 حقیقتی که هر شخصی باید درباره این درمان بداند را توضیح داده ایم. توصیه می شود مورد 4 که در خصوص هزینه عصب کشی دندان است را حتما مطالعه کنید و البته خواندن بخش های دیگر نیز خالی از لطف نخواهد بود.

درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی که در میان مردم با نام عصب کشی دندان شناخته می شود یکی از درمان های بسیار رایج در دندانپزشکی است. در این صفحه 9 حقیقتی که هر شخصی باید درباره این درمان بداند را توضیح داده ایم. توصیه می شود مورد 4 که در خصوص هزینه عصب کشی دندان است را حتما مطالعه کنید و البته خواندن بخش های دیگر نیز خالی از لطف نخواهد بود.

1. مصرف آنتی بیوتیک نمی تواند جایگزین عصب کشی دندان باشد

زمانی که دندان درد شدید دارید به احتمال زیاد در حال تجربه عفونت دندان هستید. هرچقدر که آنتی بیوتیک و قرص مسکن بخورید نمی توانید این عفونت را درمان کنید. متاسفانه تنها را درمان عفونت دندان عصب کشی و درمان ریشه است. بنابراین اگر درد همچنان ادامه داشت حتما باید به دندانپزشک متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست مراجعه کنید.

2. عصب کشی دندان لزوما یک درمان دردناک نیست

بیشتر مردم تصور می کنند که درمان ریشه دندان یک روش بسیار دردناک است. با این حال از آنجایی که دندان و لثه قبل از شروع درمان کاملا بی حس می شوند قرار نیست شما در حین عصب کشی دردی تجربه کنید.

3. زمان بهبودی پس از درمان ریشه نسبتا طولانی است

در حالی که خود درمان بدون درد است، اما به احتمال زیاد تا چند روز پس از آن احساس درد و ناراحتی جزئی تا متوسطی خواهید داشت. دندانپزشکان اغلب مسکن بدون نسخه و داروهای نسخه ای دیگری را برای تسریع روند بهبودی شما تجویز می کنند. برای کمک به بهبود سریع پس از عصب کشی، استراحت کافی و خوردن وعده های غذایی نرم ضروری است. بسیاری از افراد پس از چند روز می توانند روال عادی خود را از سر بگیرند.

7b2650be-48b3-40b1-bc84-09fb26ae8a93

4. عصب کشی همیشه یک درمان پر هزینه نیست!

با وجود اینکه به طور کلی تعرفه های درمانی و هزینه دندانپزشکی ۱۴۰۱ زیاد شده اما هزینه عصب کشی دندان خیلی هم زیاد نیست. در واقع از دست رفتن دندان و یا گسترش عفونت به دندان های دیگر و استخوان فک خیلی خیلی بیشتر از عصب کشی هزینه بردار است. همچنین کشیده شدن دندان و از کار افتادن آن نیز برای شما هزینه های بسیاری خواهد داشت. بنابراین صرف یک هزینه برای نگهداشتن دندان واقعی خودتان، واقعا ارزشش را دارد. زیرا بودن دندان طبیعی در داخل دهان یک نعمت خدادادی بزرگ است.

در نظر داشته باشید که در این اوضاع سخت اقتصادی هزینه کشیدن دندان و هزینه جایگزین کردن دندان از دست رفته با دندان مصنوعی، ایمپلنت، بریج و ... هزینه های بیشتری روی دست شما خواهد گذاشت. ولی صرف هزینه عصب کشی و هزینه پر کردن دندان یا ترمیم های مرتبط با آن کمتر خواهد بود.

5. درمان ریشه همیشه یک درمان طولانی نیست

درمان ریشه هرچند که درمانی سریع نیست اما زمان زیادی نیز نیاز ندارد. در واقع می تواند در یک ساعت انجام شود. البته بسته به موقعیت دندان و تعداد ریشه و کانال ممکن است زمان بیشتری نیز نیاز باشد اما مانند درمان هایی مثل ایمپلنت، لمینت و ونیر کامپوزیت و .... درمانی طولانی نیست.

6. عصب کشی، عمر دندان را افزایش می دهد

برخی از افراد تصور می کنند که بعد از عصب کشی چون دندان دیگر زنده نیست می توان آن را کشید. اما این تصور درستی نیست. بیشتر دندان هایی که عصب کشی می شوند می توانند تا سالیان سال در دهان باقی مانده و به جویدن کمک کنند.

در واقع عصب کشی تنها بافت های زنده و آلوده شده داخل ریشه را از بین می برد و کاری به رباط ها و ساختارهای نگه دارنده دندان ندارد. این رباط ها همچنان دندان را به لثه و استخوان محکم متصل می کنند. همچنین ترمیم بعد از عصب کشی باعث افزایش استحکام دندان عصب کشی شده می شود.

در ثانی ما عصب کشی انجام می دهیم تا مانع از کشیده شدن دندان شویم بنابراین لزومی ندارد پس از عصب کشی بخواهیم دندان را بکشیم و از دهان خارج کنیم.

2909f768-a21f-48dd-ad20-67cff952de2a

7. درصد رضایت بیماران بعد از عصب کشی زیاد است

مطالعات مختلفی که در ایران و کشورهای مختلف انجام شده نشان می دهد که بیشتر افراد پیش از عصب کشی، از انجام درمان هراس دارند. اما پس از اینکه درمان تمام شد دیگر از عصب کشی های بعدی نمی ترسند. مشخص شده که 89 درصد از افراد پس از عصب کشی رضایت کامل از درمان خود دارند.

8. همیشه بعد از عصب کشی دندان را روکش نمی کنند!

دندانپزشکان پس از اینکه داخل کانال ریشه را تمیز کردند آن را با ماده مخصوصی پر می کنند سپس با مواد پر کننده موقت دندان را پر می کنند. بعد از بهبودی کامل که معمولاً بین 1 هفته تا 10 روز طول می کشد، دندانپزشک دندان را با مواد دائمی پر می کند.

با این حال بیشتر افراد پس از عصب کشی دندان هایشان را پر نمی کنند زیرا نسج کافی برای گیر مواد پر کننده وجود ندارد. در نتیجه دندانپزشکان در این شرایط اغلب دندان را روکش می کنند. اما روکش کردن دندان یک فرآیند تهاجمی و هزینه بر است. دندانپزشکان می توانند به جای روکش، دندان را با کامپوزیت بازسازی کنند. به این فرآیند بیلداپ دندان گفته می شود. برخلاف روکش دندان، برای درمان بیلداپ نیازی به تراش دندان نیست. هزینه بیلداپ دندان کمی از هزینه روکش و مقدار زیادی از هزینه پر کردن دندان بیشتر است.

9. عصب کشی از دندان در برابر پوسیدگی محافظت نمی کند

عصب کشی باعث می شود که دندان حتی با اینکه دیگر زنده نیست اما برای مدت های مدید عمر کند. با این حال دندان همچنان در معرض پوسیدگی خواهد بود. بنابراین باید آن را مانند سایر دندان های دیگر تمیز کرد. چنانچه در این کار سهل انگاری شود، دندان می تواند دچار پوسیدگی شود.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ... .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه