رپرتاژ اگهی /

خانه اعیانی یادگاری از ایلخانیان در جزیره کیش

خانه اعیانی یادگاری از ایلخانیان در جزیره کیش
کدخبر : 41270

جزیره ی کیش یکی از جزایر حوزه خلیج فارس است، این جزیره در جنوب ایران و بخشی از استان هرمزگان است. جزیره زیبای کیش یکی از قطب های گردشگری منطقه به شمار می رود، که هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کند. همه ساله خانواده ها و گردشگران زیادی برای تعطیلات به کیش سفر می کنند و از جشن ها و برنامه های تفریحی که در این جزیره توریستی برگزار می شود لذت می برند.

همچنین وجود هتل های مجلل تفریحی در جزیره کیش گردشکران را به خود جذب می کند. مسافرانی که از این جزیره دیدن می کنند به دنبال جاذبه های تاریخی و طبیعی هستند.  این جزیره دارای مراکز خرید و سرگرمی زیادی است و از جاذبه های گردشگری آن می توان به ساحل مرجانی، کشتی یونانی، پارک دلفین، پارک آبی اقیانوس و یکی از جاذبه های جذاب آن خانه ی اعیانی ایلخانیان اشاره کرد.

جزیره کیش یک مکان توریستی ایرانگردی است، یکی از قدیمی ترین جاذبه های دیدنی کیش خانه اعیانی کیش است که حدود 10 کیلومتر با مرکز شهر کیش فاصله دارد.  خانه اعیانی کیش، اگرچه بخشی از مناطق قدیمی جزیره کیش است، اما بقایای این مکان به دوران حکومت ایلخانان بازمی گردد و قدمتی طولانی دارد.  این خانه یکی از مجموعه‌ های موجود در شهر حریره کیش است. که شباهتی به خانه های قدیمی شهر های کاشان و یزد است.

 

نمایی از خانه ی اعیانی ایلخانیان کیش

آشنایی با  تاریخچه ی خانه اعیانی ایلخانیان در کیش

خانه اعیانی ایلخانیان کیش یکی از مناظر دیدنی شهر باستانی حریره در جزیره کیش است، که در مقایسه با سایر جاذبه های جزیره در کیش کمی ناشناخته است.  خرابه های شهر قدیمی حریره کیش حدود 120 هکتار وسعت دارد و از شهرهای بزرگ منطقه به شمار می رود. این مجموعه درست در کنار دریا قرار گرفته و معماری متفاوتی دارد.  ئقدمت این بنا به دوره ایلخانی باز می گردد. در ساخت و دکوراسیون نمای خانه، کاشی های ستاره ای شکل وجود دارد که نماد ثروت و زندگی مجلل هستند.

گفته می شود که کاشی های ستاره ای شکل در این خانه ها، مانند کاشی هایی است، که در زمان زائران در بناهای تاریخی استفاده می شده است.

خانه اعیانی کیش مجموعه ای از کانال های افقی و عمودی و چاه هایی است که در گوشه و کنار خانه قرار دارند. پس از مطالعه این محوطه زیبا و تاریخی، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که این مکان برای فعالیت ماهیگیری و دسترسی آسان به دریا ساخته شده است، شاید دلیل دیگر احداث خانه اعیانی کیش ایجاد کانالی برای فرار از تهاجم شهر بوده است. پس از بازدید از خانه اعیانی در شهر باستانی حریره از سایر مجموعه های تاریخی مانند مساجد، حمام ها و قنات های قدیمی دیدن کنید. شهر باستانی حریره در 10 کیلومتری جزیره کیش در ساحل شمالی قرار دارد.

معماری خانه ی اعیانی ایلخانیان کیش

این خانه یکی از قدیمی ترین خانه های ایرانی است، که چند خانواده در آن زندگی می کردند. نمونه های دیگری از این نوع خانه ها بیشتر در شهر های یزد، کاشان و اصفهان دیده می شود.  از بقایای به جا مانده از این خانه تاریخی مانند محوطه های وسیع کاشی های ستاره ای می توان حدس زد که متعلق به دوره ایلخانی است.

کاشی های ستاره کالاهای وارداتی از جزیره کیش به ایران در زمان ایلخانیان بوده و در ساخت تخت سلیمان و سلطانیه نیز از آن ها استفاده می شده است.  ئبا توجه به مصالحی که در این عمارت تاریخی و زیبا به کار رفته است، می توان گفت که این خانه متعلق به یکی از ثروتمندترین افراد شهر باستانی حریره در جزیره کیش است.

خانه اعیانی کیش از بخش‌های مختلفی مانند آشپزخانه، مهمانسرا، ایوان و اقامتگاه بانوان تشکیل شده است. با دیدن هر قسمت با نکات تاریخی آن آشنا می شوید. ئهر قسمت از این خانه دنیایی از حرف و خاطره دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. جالب اینجاست که با توجه به نتایج کاوش ‌های باستان ‌شناسی که امروزه در خانه ی ایلخانی کیش انجام شده است، مشخص شده که مجموعه ی خانه اعیانی ایلخانیان کیش از حمام، مساجد و قنات ‌های قدیمی تشکیل شده است.

قسمت های مختلف خانه ی یادگاری اعیانی ایلخانیان

خانه ی اعیانی ایلخانیان شامل حمام با حیاط های مختلف است. این ساختمان دارای بخش هایی از جمله حمام در قسمت جنوبی بنا است، که از راهروهای جدا تشکیل شده است.  دو اتاقک کوچک و بزرگ در جنوب خانه می باشد، که قسمت آخر ساختمان را تشکیل می دهند. باستان شناسان می گویند حمام این خانه یکی از منحصر به فردترین و قدیمی ترین حمام های ایرانی است که تا به امروز کشف شده است.

این مجموعه در دو دوره مختلف ایلخانی و تیموری ساخته شده است و همین امر باعث شده است که این مجموعه برای باستان شناسان و مورخان ارزش زیادی داشته باشد.

خطراتی که خانه ی اعیانی جزیره کیش را تهدید می کند

یکی از مهم ترین خطراتی که این خانه را تهدید می کند، فرسایش خانه ی اعیانی ایلخانیان است. متاسفانه این خانه ی قدیمی تا به حال بازسازی نشده است و هیچگونه تمهیداتی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. ئدر سرتاسر خانه ی ایلخانیان طی قرن ها صدمه ای وارد نشده است، اما امکان دارد به مرور زمان باعث فرسایش و آسیب شود. خانه های ایلخانی در شهر هایی مانند اصفهان، یزد و شیراز به بهترین شکل محافظت می شوند. اما این خانه چند صد سال است، که در کنار دریا و در زیر بارندگی و آفتاب شدید قرار گرفته است، و این امر موجب آسیب به آن می شود.

باقیمانده ی خانه ی اعیانی ایلخانیان، یادگاری از گذشته های دور از جزیره ی کیش است. ولی تجهیزات مناسبی برای نگهداری از آن وجود ندارد، گردشگران نیز می توانند بدون محدودیتی به داخل آن بروند و از آن بازدید کنند. آزاد بودن بازدید از این بنای تارخی موجب می شود، برخی از گردشگران نا آگاه بر روی دیوار های این خانه ی باستانی بروند و یا بر روی دیوارهای آن یادگاری بنویسند. در هر صورت باید بگوییم خانه ی اعیانی ایلخانیان در جزیره ی کیش پس از گذر سال ها درچار فرسایش و آسیب خواهد شد، و در آینده شاید دیگر چیزی از آن باقی نماند.

چگونه به خانه اعیانی کیش برویم؟

خانه ی اعیانی ایلخانیان جزیره ی کیش یکی از جاذبه های دیدنی این جزیره است، که در شهر حریره در شمال کیش قرار دارد. برای رفتن به این بنای تاریخی منحصر به فرد ابتدا باید به بلوار میرمهنا بروید و سپس به بلورا المپیک بروید.  پس از گذشتن از مجموعه ورزشی المپیک کیش می توانید خانه ی اعیانی ایلخانیان را در شهر حریره ی کیش تماشا کنید. بهترین ساعت بازدید از خانه ی اعیانی کیش هر روز از صبح تا قبل از تاریکی هوا می باشد، و طول ساعت بازدید از این مجموعه سه ساعت می باشد. برای اطلاع از قیمت های پرواز یزد کیش، پرواز کرمانشاه به کیش و قیمت بلیط هواپیما اهواز کیش به سایت آنلاین تریپ مراجعه کنید، تا ارزان ترین بلیط های مسافرتی را بدون دغدغه و آسان تهیه کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ بلیط داخلی، از قیمت پروازهای مختلف خارجی مانند بلیط استانبول و پرواز استانبول به تهران و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین تور خارجی را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه