آب برق و گاز رایگان شد + جزئیات

آب برق و گاز رایگان شد + جزئیات
کدخبر : 15924

سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در سال آینده رشد اقتصادی بیش از ۴ درصد را شاهد خواهیم بود، گفت: مصرف، آب و گاز و برق خانوارهای کم‌مصرف که در دهک‌های پایین هستند، رایگان شد که حدود ۳۰ میلیون نفر را شامل می‌شود که البته این طرح شامل ویلا‌ها نمی‌شود.

 علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه هیات دولت امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تصمیم هیات دولت مصرف، آب و گاز و برق خانوارهای کم‌مصرف که در دهک‌های پایین هستند، رایگان شد که حدود ۳۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

 

ربیعی بیان کرد: مصرف آب، گاز و برق از این پس برای خانواده‌های دهک پایین رایگان شد که البته این طرح شامل ویلا‌ها نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: گسترش زیرساخت‌ها برای حمل و نقل در کشورمان در این چند سال قابل توجه بوده و افزایش ظرفیت اسمی ما را نشان می‌دهد همچنین تا پایان دولت دوازدهم تولید خودرو‌های کشور افزایش پیدا خواهد کرد. در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم ۵ هزار اتوبوس برای حمل و نقل شهری تهیه شود. یکی از اهداف دولت این بود و ما تلاش داریم گسترش حمل و نقل عمومی را اجرایی کنیم.

 

او افزود: خوشبختانه رشد تولید ناخالص داخلی در ۶ ماه اول امسال مثبت شد و رشد اقتصادی ما در سه ماهه اخیر آن چنان بود که با احتساب منفی بودن سه ماهه اول در شش ماه با احتساب نفت ۳/۱ درصد و بدون احتساب نفت ۴/۱ درصد مثبت شده‌ایم.

 

ربیعی ادامه داد: جنگ اقتصادی و تحریم‌های ترامپ ما را از دستیابی به ده‌ها میلیارد دلار منابع ارزی محروم کرد و در تامین مواد اولیه دارو‌ها و قطعات تولیدات صنعتی و صادرات ما با مشکل رو به رو شد و زندگی سختی برای مردم در کنار دولت رقم خورد.

 


خبرداغ : جهت دریافت بیمه بیکاری کرونا کلیک کنید


 

او تصریح کرد: سه سال مدیریت و نگه‌داشت اقتصاد از فروپاشی باعث شد نوعی از اقتصاد به نام اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد که بی اثر شدن تحریم‌ها با ترامپ و بی ترامپ برای ما ممکن شد.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت دوازدهم آثار منفی تحریم بر اقتصاد ایران و اقتصاد سال‌های آینده را به جان خرید و مردم هم سختی‌های زیادی را متحمل شدند؛ مطمئنا این رشد در سه ماهه سوم بیش از ۶ ماه اول خواهد بود و پیش بینی می‌شود در سال آینده رشدی بیش از ۴ درصد را شاهد خواهیم بود.

 

او با اشاره به آسیب‌های کرونا عنوان کرد: در بخش خدمات به دلیل کرونا نتوانستیم به رشد خوبی دست پیدا کنیم، ولی پیش بینی می‌شود با حذف محدودیت‌ها ما در سه ماه آینده رشد خوبی در بخش خدمات داشته باشیم.

 

ربیعی با اشاره به آسیب دیدن اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، در خصوص حمایت از این قشر گفت: برای حمایت از ستاد ملی کرونا و بخش‌های آسیب دیده از کرونا در حوزه‌های فرهنگ و هنر و رسانه متقاضیان باید در سامانه کارا ثبت نام کنند و تا پایان اسفند ماه تسهیلات آن‌ها پرداخت خواهد شد؛ برای بیمه این افراد هم برنامه‌هایی داریم که در دولت درباره آن‌ها تصمیم خواهیم گرفت.

 

او ادامه داد: همانطور که همه می‌دانند رعایت دستورالعمل‌ها به بالای ۹۰ درصد رسیده و شهر‌های قرمز ما به ۱۲ شهر رسیده و پیش بینی می‌شود تعداد جانباختگان به زودی به زیر ۲۰۰ نفر برسد.

 

ربیعی افزود: یکشنبه شب یلدا است و برای حفظ جان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به برگزاری این مراسم به صورت غیرحضوری تاکید می‌کنیم و برای همه ایرانیان آرزوی سلامتی با دلی شاد داریم.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ما سالروز رونمایی از حقوق شهروندی را داریم؛ دولت لوایح مناسبی در این باره تهیه کرده است که در فرصت مناسب تقدیم مجلس شده و یا خواهد شد.

 

ما خود را در قبال مردم مسئول می‌دانیم

او تصریح کرد: درباره طرح تامین کالا‌های اساسی در دولت و مجلس گفت: دولت از هر طرح و پیشنهاد قابل اجرا که بتواند سختی‌های تحریم را کم کند استقبال می‌کند و در جلسات خود با وزیران، بر کاستن فشار تحریم‌ها تاکید می‌کند؛ ما خود را در قبال مردم مسئول می‌دانیم و بر همین اساس حرکت خواهیم کرد.

 

ربیعی با اشاره به تحریم‌های سخت اقتصادی افزود: تا سال ۹۷ کنترل تحریم به نحو مطلوبی صورت می‌گرفت، اما از سال ۹۷ به بعد جنگ اقتصادی بزرگ راه افتاد و سختی‌ها بیش از هر دوران دیگری برای کشور به وجود آمد.

سخنگوی دولت درباره بسته معیشتی اظهار کرد: به طور کلی دولت از هرگونه طرح و پیشنهاد قابل اجرا که بتواند سختی‌ها و رنج دوران تحریم برای مردم را کم کند، استقبال می‌کند؛ در ابتدای دولت یازدهم و نیز در همین ماه‌های اخیر مجددا در جلسه هیئت دولت تاکید شد که تمام وزارتخانه‌ها تصمیمات خود را معطوف به کاهش فشار تحریم بر زندگی مردم کنند.

 

او بیان کرد: دولت خود را در قبال مردم موظف و مسئول می‌داند و با توجه به رایی که رئیس جمهور از مردم گرفته و پیمانی نیز که با مردم بسته است، بر همین مبنا استوار است؛ تا سال ۱۳۹۷ نیز کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم به نحو مطلوبی صورت می گرفت. متاسفیم که عده ای واقعیات تحریم را چشم پوشی می کنند و نمی خواهند رنج زندگی ناشی از تحریم را درک کنند.

 

ربیعی افزود: با وجود اینکه طرح مجلس به لحاظ منابع پیش بینی شده امکانپذیر و عملی نبود و در چند مورد تغییرات متعدد منابع آثار منفی داشت اما دولت به دلیل احترام به قانون سعی خود را به کار بسته تا طرح معیشتی ستاد ملی کرونا را که منابع آن در دسترس و متناسب با ظرفیت های موجود بوده و بودجه یا بورس را هم دچار چالش نمی‌سازد، به نحوی ترکیب کند؛ در این زمینه جلسات مشترکی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه با نمایندگان و کمیسیون‌های مرتبط برگزار شد و دولت براساس توافق جامعه هدف خود را ۳۵ میلیون نفر قرار داد.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نفری ۱۲۰ هزار تومان و بقیه جامعه هدف ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

 

حفظ سهم کشور در بازارهای نفت و اوپک مساله بسیار مهمی است

او در پاسخ به شبهاتی درباره امیدواری دولت به بایدن و مبنای بودجه ریزی بر این اساس گفت: محور حمایت اجتماعی و تامین زیرساخت توسعه دو محور اصلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است که لازمه آن تجهیز منابع است. سیاست دولت در حوزه خارجی کاملاً شفاف و مشخص است طبیعتاً در قالب برجام کشور حرکت خواهد کرد.

 

سخنگوی دولت اظهار کرد: حفظ سهم کشور در بازارهای نفت و اوپک مسئله بسیار مهمی است؛ امیدواریم دسترسی به منابع درآمد نفتی کشور بیشتر شود لذا از این منابع برای توسعه کشور استفاده میشود و اگر این دسترسی به هر دلیلی کمرنگ شد، دولت از سایر منابع برای توسعه استفاده می‌نماید ولی آنچه که اهمیت دارد این است که دولت اهتمام و تمام تلاش خود را برای جبران قدرت خرید مردم، حمایتهای بهداشتی و انجام زیرساخت‌ها در سال ۱۴۰۰ بعنوان سال آغازین صده ۱۴۰۰ پیش گرفته است.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تهیه آیین نامه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: دولت ملاحظات خود را داشته و معتقد است؛ خروج از پروتکل الحاقی هیچ کمکی به رفع تحریم‌ها نخواهد کرد اما به رغم این مخالفت به لحاظ احترام به قانون، رئیس جمهور در پاسخ به نامه رئیس سازمان انرژی اتمی دستور تدوین آیین نامه اجرایی این قانون را داده و قطعا دولت منافع ملی و تاثیر آن را در همه مراحل اجرای قانون در نظر خواهد داشت.

 

ربیعی در پاسخ به این سوال که اخیرا سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده اند که سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون و صحن با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافق بوده و از طرف دولت در موافقت سخن گفته‌اند گفت: عمده مباحث سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون در خصوص مسائل فنی بوده و به حق هم اشاره کردند که برخلاف شایعات و تهمت های بی اساسی که زده می‌شود توانایی ایران در بعد فنی بسیار بالاست.

 

سخنگوی دولت افزود: در بحث سیاسی نیز نماینده دولت در صحن علنی به صراحت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده‌اند؛ همچنین سازمان انرژی اتمی در انتهای مهرماه در نامه ای سری به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن توانایی های فنی این سازمان در بعد سیاسی به صراحت اعلام کرده است که با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تقنینی جدید خودداری شود.

او گفت: شاید مناسبات مجلس به گونه ای است که تعدادی از نمایندگان به برخی از نامه ها دسترسی ندارند اما انتظار می رود حداقل اگر بنا به هر دلیلی مذاکرات صحن علنی را نمی توانند دنبال کنند مشروح مذاکرات را مطالعه کنند. نماینده دولت در جریان تصویب این طرح در صحن علنی به مخالفت پرداخته و در صداوسیما نیز مذاکرات پخش شده است و این موضوع قابل تفکیک نیست.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برخی رسانه از قول دبیر مجمع تشخیص مصلحت نقل کرده اند که دولت از رهبری تقاضا کرده است مجمع به بررسی‌های خود درباره لوایح FATF ادامه دهد موضوع دولت درباره لوایح مرتبط با FATF چیست؟ گفت: با توجه به اهمیت موضوع و اثر تصویب این لوایح بر بهبود روابط بانکی و مالی بین المللی و رفع برخی موانع موجود در این حوزه، سهولت موضوع را از طریق مقام معظم رهبری پیگیری و ایشان نیز دستور رسیدگی مجدد به موضوع را داده اند.

 

ربیعی بیان کرد: ان‌شاالله در همکاری با مجمع، این مشکل رفع خواهد شد؛ فکر می‌کنم امروز همه باید به منافع مردم نگاه کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه