جوراب بافتنی؛ جورابی پرکاربرد با طرح و رنگ‌های متنوع

جوراب بافتنی؛ جورابی پرکاربرد با طرح و رنگ‌های متنوع
جوراب بافتنی؛ جورابی پرکاربرد با طرح و رنگ‌های متنوع

 

جوراب‌های بافتنی در انواع طرح‌های ساده، کلاسیک، عروسکی و جذاب

دیگران چه می خوانند:

امروزه جوراب بافتنی در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، طرح‌ها و رنگ‌ها در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. از جوراب‌های کوتاه و لطیف گرفته تا جوراب‌های بلند و ضخیم که تنوع زیادی در بافت و طراحی آن‌ها وجود دارد. بعضی از جوراب‌های بافت دارای الگو‌ها، طرح‌های جذاب و خلاقانه هستند، در حالی که برخی از آن‌ها طرح‌های ساده و کلاسیک دارند. در این‌جا می‌خواهیم از جوراب بافتنی، انواع و کاربرد آن برای شما سخن بگوییم، پس با ما همراه باشید.

استایل شیک با جوراب بافتنی

این نوع جوراب‌ها نه تنها از پاها در برابر سرما محافظت می‌کنند، بلکه به لباس‌ها زیبایی و استایلی منحصربه‌فرد می‌بخشند. با توجه به تنوع گسترده، جوراب بافتنی می‌تواند به سهولت با سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها ترکیب شده و به ظاهر شما تغییر اساسی بدهند.

فصل خزان و سرما با جوراب بافتنی

جوراب بافتنی به جوراب‌هایی گفته می‌شود که اغلب هنر دست بافندگان است و با استفاده از یک میل، دو میل، پنج میل، قلاب و یا ماشین‌های جوراب‌بافی بافته می‌شوند. این نوع جوراب‌ها به دلیل تنوع بی‌نظیری که در شکل، رنگ‌ و طرح‌شان دارند، یک انتخاب مناسب برای فصل سرما به حساب می‌آیند. جوراب‌های بافتنی پا‌ها را گرم‌ نگه داشته و مانع نفوذ سرما به داخل پاها می‌شوند. این جوراب‌ها اکثرا از نخ‌های لطیف و گرم‌ مانند پنبه، پشم و … بافته می‌شوند و به پاها حس راحتی و نرمی می‌دهند. 

انواع جوراب بافتنی

تنوع جوراب‌های بافتنی در بازار بسیار زیاد است. همانطور که برای هر موقعیت و مناسب باید لباس مخصوص خودش را پوشید، این موضوع برای جوراب هم صدق می‌کند و برای داشتن استایل جذاب باید جورابی پوشید که با لباس‌های دیگر هماهنگ باشد. در ادامه با چند مدل جوراب از نوع بافتنی آشنا خواهیم شد.

جوراب بافت زنانه، مردانه، پسرانه و دخترانه

پاییز و زمستان فصل پادشاهی جوراب‌های بافت زنانه، مردانه و بچه‌گانه‌ است. بسیاری از جوراب‌ها هم برای مردان و هم برای زنان تولید می‌شوند؛ بنابراین مشکل چندانی در انتخاب جوراب به وجود نمی‌آید. فقط باید به رنگ جوراب‌های بافت توجه شود که با دیگر لباس‌ها هم‌خوانی داشته باشد. مثلا اگر قرار است کت و شلوار رسمی بپوشید باید رنگ‌ جوراب با رنگ شلوار شما ست باشد.

جوراب بافت ورزشی

برای هر نوع ورزشی جوراب خاص همان ورزش لازم است. به عنوان مثال فوتبالیست‌ها جوراب‌های ساق بلند می‌پوشند ولی برای انجام ورزش‌هایی همانند کوهنوردی از جوراب‌های ضخیم‌تری نسبت به دیگر ورز‌ش‌ها استفاده می‌کنند.

جوراب بافت کالج

جوراب کالج بافتنی یکی از جوراب‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را با کفش کالج بپوشید بدون اینکه از داخل کفش‌تان دیده شود و ظاهر آن را خراب کند. 

جوراب شلواری بافت

جوراب شلواری‌ها با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و بسته به موقعیت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین جوراب شلواری‌های بافت را می‌توان در مراسمات نیمه رسمی پوشید.

کاربرد جوراب بافتنی

جوراب‌های بافتنی؛ مناسب برای استفاده در موقعیت‌های گوناگون

  • جوراب بلند بافتنی: جوراب‌های بافتنی که طول آن‌ها تا بالای زانو می‌رسند و معمولا طرح‌دار هستند، برای قرارهای غیررسمی، دوستانه، استایل‌های فانتزی و دخترانه مناسب هستند. 
  • جوراب‌ کوتاه بافتنی: جوراب‌های کوتاه که معمولا تا مچ را می‌پوشانند، برای استایل‌های اسپرت و ورزشی مناسب هستند.
  • جوراب نازک بافتنی: این نوع جوراب‌های بافتنی مناسب فصل بهار و تابستان است و به پاها حس خنکی می‌دهد.
  • جوراب ضخیم بافتنی: این نوع جوراب‌های بافتنی مناسب فصل پاییز و زمستان است و به پاها حس گرمی می‌دهد.
  • جوراب راحتی بافتنی: جوراب راحتی از نوع بافتنی با الیاف نازک و انعطاف‌پذیر تولید می‌شود و برای استفاده روزانه مناسب است.
  • جوراب فانتزی بافتنی: این نوع جوراب بافتنی با طرح‌ها و رنگ‌های شیک و جذاب تولید شده و بیشتر در مهمانی و مجالس استفاده می‌شوند.
  • جوراب عروسکی بافتنی: جوراب‌های نوع عروسکی خواهان زیادی داشته و به دلیل طرح و نقش متنوعی که دارند در بین کودکان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

نکاتی در مورد انتخاب جوراب بافتنی

جنس جوراب بافتنی

انتخاب جنس خوب و باکیفیت جوراب بافتنی از جمله نخ، پنبه یا هر جنس دیگر برای فصل مورد نظر بسیار مهم است.

اندازه جوراب بافتنی

سایز جوراب نوع بافتنی باید به اندازه پای شما باشد تا راحتی را برای شما به هنگام پوشیدن به ارمغان آورد.

رنگ و طرح جوراب بافتنی

انتخاب جوراب‌های بافتنی با رنگ و طرحی که با سبک و سلیقه شما هماهنگ باشد، حس خوشایندی خواهد داشت.

نکات استایلی با جوراب بافتنی

انتخاب رنگ ها و ترکیب‌ها

در انتخاب رنگ‌ها و ترکیب‌ها برای جوراب بافتنی، باید به فصل استفاده از این‌ جوراب توجه شود. در بهار و تابستان، رنگ‌های جذاب و روشن خواهان بیشتری دارند، در حالی که در پاییز و زمستان رنگ‌های تیره مورد استقبال قرار می‌گیرند. همچنین استفاده از ترکیبات رنگی هماهنگ و متضاد در استایل با جوراب‌های بافت، زیبایی و جلوه‌ی خاصی برایتان به ارمغان می‌آورد.

ترکیب مواد باکیفیت

در تولید یک جوراب بافتنی استفاده از الیاف باکیفیت و مرغوب حائز اهمیت است. الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و … از جمله الیاف باکیفیت برای تولید این نوع جوراب‌ها است.

طرح‌ها و الگو‌های خاص

استفاده از طرح‌های خاص و نقش‌های هنری در جوراب‌های بافتنی این اجازه را می‌دهد تا یک جفت جوراب خاص و شیک داشته باشید. نقش‌هایی چون طرح‌های انتزاعی و دیگر طرح‌ها به این نوع جوراب‌ها تفاوت و جذابیت بیشتری نسبت به جوراب‌های دیگری می‌دهد. همچنین اضافه کردن طرح‌های متغیر در لبه‌ها و بندهای جوراب‌ها یک نو‌آوری خوشایند است که به جوراب جلوه زیبایی می‌بخشد.

مراقبت از جوراب‌های بافتنی

  • باید قبول کرد که در میان انواع بافتنی‌ها جوراب‌ها بیشتر از همه در معرض فرسایش قرار می‌گیرند. آن‌ها باید ساعت‌های طولانی پوشیده شوند، به کفش مالیده شوند، با عرق پا در تماس باشند و از همه مهم‌تر بیش از حد شسته شوند؛ بنابراین قبل از هر چیزی باید به کیفیت نخ جوراب دقت شود تا دوام بیشتری داشته باشد.
  • جوراب‌ها هنگام راه رفتن به سطوح مختلف ساییده می‌شوند؛ بنابراین باید هنگام خرید جوراب بافتنی باید جورابی را انتخاب کرد که نخ آن در برابر ساییدگی، پرز دادن و نمدی شدن تحمل زیادی داشته باشد.
  • نخ جوراب بافتنی باکیفیت باید رطوبت را جذب کند. اگر الیاف تشکیل شده جوراب نتواند عرق پا را جذب کند، علاوه بر ناراحتی، برای سلامتی پاها نیز ضرر دارد. پس بهتر است از جوراب‌های حاوی الیاف طبیعی استفاده کرد که قابلیت تنفسی دارند.
  • جوراب‌های بافتنی باید قابلیت ارتجاعی داشته باشند و بتوانند ماهیچه ساق پا و خود پا را بپوشانند و در عین حال فرم اصلی خود را نیز حفظ کنند.
  • شستن مکرر جوراب بافت، با دست یک کابوس بزرگ است؛ بنابراین جورابی را انتخاب کنید که نخ آن نیازی به شست‌وشوی دستی نداشته باشد و به راحتی بتوان آن را در ماشین لباسشویی شست.

کلام آخر

در این مقاله درباره انواع گوناگون جوراب‌های بافتنی سخن گفتیم و دانستیم که برای هر پوشش یا هر موقعیت جوراب خاصی وجود دارد. به علاوه می‌توان چنین گفت که جوراب بافتنی جزء آن دسته از لباس‌های پرطرفدار و کاربردی در دنیای مد است که تاریخچه بسیار طولانی دارد. به هنگام خرید جوراب بافتنی باید به مواردی از قبیل طراحی‌، الگوهای متنوع، تکنیک‌های نوین و انتخاب جنس توجه کافی داشته باشید.

 

جوراب بافتنی؛ جورابی پرکاربرد با طرح و رنگ‌های متنوع

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟