رپورتاژ آگهی/

راهنمای خرید یو پی اس مقرون به صرفه

راهنمای خرید یو پی اس مقرون به صرفه
کدخبر : 63268

در این راهنما، به بررسی اصول و معیارهایی که باید در خرید یک یو پی اس مدنظر قرار دهید، خواهیم پرداخت. در ابتدا یو پی اس را معرفی می‌کنیم و انواع یو پی اس و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم. همچنین عوامل موثر در قیمت یو پی اس و خدمات پس از فروش قابل ارائه برای یو پی اس را توضیح می‌دهیم. هدف ما این است که با خواندن این مطلب، بتوانید انتخابی هوشمندانه و متناسب با نیازتان داشته باشید.

در دنیای پرپیچ و خم تکنولوژی امروزی، یکی از ضروریات مهم برای حفظ پیشرفت و ادامه برقراری ارتباطات موثر، استفاده از تجهیزات برق اضطراری برای حفظ ایمنی و بهره‌مندی از برق پایدار است. یکی از این تجهیزات که در حفظ اطمینان و ادامه کارها نقش اساسی ایفا می‌کند، یو پی اس (UPS) است. حالا که در دنیایی هستیم که قطعی برق و نوسانات غیرمنظم معضلاتی هستند که با آنها مواجه می‌شویم، خرید یک یو پی اس از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

در این راهنما، به بررسی اصول و معیارهایی که باید در خرید یک یو پی اس مدنظر قرار دهید، خواهیم پرداخت. در ابتدا یو پی اس را معرفی می‌کنیم و انواع یو پی اس و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم. همچنین عوامل موثر در قیمت یو پی اس و خدمات پس از فروش قابل ارائه برای یو پی اس را توضیح می‌دهیم. هدف ما این است که با خواندن این مطلب، بتوانید انتخابی هوشمندانه و متناسب با نیازتان داشته باشید.

 

دستگاه یو پی اس چیست؟

یو پی اس که به آن UPS هم گفته می‌شود، مخفف Uninterruptible Power Supplyاست. یوپی اس دستگاه حفاظتی است که طراحی شده است تا تجهیزات الکتریکی را در مواقع قطعی برق یا نوسانات ولتاژ پشتیبانی و محافظت کند. اصلی‌ترین وظیفه یک یو پی اس، ارائه انرژی پشتیبان برای دستگاه‌ها در صورت قطعی ناگهانی برق است؛ تا زمانی که امکان انجام یک ذخیره از اطلاعات یا خاموشی ایمن برقرار شود. یو پی اس از طریق باتری‌هایش در صورت بروز این حوادث، انرژی ذخیره شده را به صورت خودکار به بارهای خروجی تغذیه می‌کند. همچنین، این دستگاه‌ها معمولاً دارای ویژگی‌هایی هستند که به مدیریت مصرف انرژی و حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در برابر نوسانات زیاد و ولتاژهای غیرمنظم کمک می‌کنند. با استفاده از یک یو پی اس، می‌توانید از احتمالات خرابی و از دست رفتن داده‌ها و تجهیزات الکترونیکی خود در نتیجه اختلالات برق جلوگیری کنید.

 

انواع رایج UPS کدام است؟

سه دسته بندی کلی برای یو پی اس‌ها بر اساس تکنولوژی ساخت و ویژگی‌ها و قابلیت‌ها وجود دارد که شامل آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین است. در این بخش به بررسی این سه نوع کلی و کاربردها و تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

یو پی اس آفلاین (Offline UPS)

یو پی اس آفلاین در شرایط عادی، بار خود را مستقیما از برق شهری تغذیه می‌کند و باتری‌های خود را تنها در صورت قطعی برق فعال می‌کند. این نوع یو پی اس اغلب ارزانتر و کم‌هزینه‌تر است. کاربرد اصلی یو پی اس offline به عنوان منبع انرژی پشتیبان است. استفاده از یوپی اس آفلاین در کاربردهای خانگی یا محدوده‌هایی که برق شهری به طور معمولی پایدار است، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما زمانی که برق به طور مداوم ناپایدار است، ممکن است تغییرات و نوسانات ولتاژ به تجهیزات الکترونیکی آسیب برسانند. در این شرایط یوپی اس آفلاین جوابگوی نیاز تجهیزات نیست. یوپی اس آفلاین کم‌ترین میزان حفاظت را از تجهیزات انجام می‌دهد.

یو پی اس لاین اینتراکتیو (Line Interactive UPS)

یو پی اس لاین اینتراکتیو نوعی از یوپی اس‌های آفلاین است. اولین قابلیت یو پی اس لاین اینتراکتیو تامین تک آپ تایم برای تجهیزات است. با توجه به بیشتر بودن توان این نوع یو پی اس، تجهیزات بیشتری را می‌توان به آنها وصل کرد. علاوه بر قابلیت یک آپ تایم، در هنگام نوسانات ولتاژ قابلیت تنظیم ولتاژ در بازه محدودی را دارد. در صورتی که تغییرات ولتاژ بیشتر از محدوه تعریف شده برای یوپی اس باشد، برق ورودی توسط یو پی اس قطع می‌شود و انرژی الکتریکی از طریق باتری یوپی اس برای بارهای خروجی فراهم می‌شود. به این ترتیب از تجهیزات محافظت می‌شود. این نوع یو پی اس بهتر از نوع آفلاین در مقابل نوسانات و تغییرات ولتاژ عمل می‌کند و برای محیط‌هایی که نیاز به حفاظت بیشتری دارند، مناسب است. هزینه خرید این یوپی اس‌ها از یو پی اس آفلاین بیشتر است.

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین با دارا بودن تکنولوژی دوگانه و تبدیل مداوم جریان برق ورودی، هرگونه نویز و نوسان را از برق ورودی حذف می‌کند و از تجهیزات به صورت کامل محافظت می‌کند. همچنین قابلیت پشتیبانی از تجهیزات را از طریق باتری‌های داخلی یا بیرونی خود دارد. این نوع یو پی اس قابلیت حفاظت دربرابر اتصال کوتاه و اضافه بار را نیز دارد. برخی از تجهیزاتی که نیازمند یوپی اس آنلاین هستند شامل سرورهای حساس، تجهیزات پزشکی، مراکز داده و تجهیزات پزشکی هستند. هرچند هزینه بالاتری دارد اما امکانات حفاظت بسیار بالاتری نیز دارد.

یو پی اس بهراد در انواع مختلف آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین موجود است. نکته قابل ذکر این است که UPSهای لاین اینتراکتیو شرکت بهراد با توان 1 کاوا و 2 کاوا، دارای خروجی سینوسی هستند. این یو پی اس‌ها قابلیت کار با تجهیزات موتوری را دارند.

 

انواع یو پی اس بر اساس کاربرد

یو پی اس‌ها دارای دسته بندی‌های دیگری هم هستند که به دلیل ساختار یا برق ورودی متفاوت آنها است. در ادامه به بررسی و مقایسه این دسته بندی‌ها می‌پردازیم.

یو پی اس رک مونت یا ایستاده

تفاوت اصلی بین یو پی اس رک مونت و یو پی اس ایستاده در نحوه نصب و استفاده آنها، همچنین کاربردهای اصلی آنها و میزان قدرت و امکانات موجود در هر کدام است. در ادامه، به تفاوت‌های اساسی این دو نوع یو پی اس می‌پردازیم.

یو پی اس رک مونت دارای ساختار فشرد‌ه‌ای است. به صورت معمول در رک‌های استاندارد (rack) نصب می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که در محیط‌هایی مانند مراکز داده، اتاق‌های سرور و رک‌های شبکه به صورت جمع و جور و بهینه قرار گیرد. معمولاً یو پی اس رک مونت دارای حساسیت بیشتر و امکانات پیشرفته‌تری است.

یو پی اس تاور یا ایستاده ساختار فشرده ندارد. این نوع یو پی اس به صورت ایستاده و مستقل از سایر تجهیزات نصب می‌شود و به سادگی در هر مکان قرار می‌گیرد. برخی از مدل‌های ایستاده قابل حمل نیز هستند. این نوع یوپی اس برای مصارف خانگی، اداری، یا بیرون از رک در مراکز داده و اتاق‌های سرور کاربرد دارد.

یو پی اس تک فاز وسه فاز

چون برق ورودی دو نوع یو پی اس تک فاز و سه فاز با هم متفاوت هستند، کاربردهای این دو نوع یو پی اس هم متفاوت هستند. همچنین توان یو پی اس‌های تک فاز به دلیل برق ورودی و نیاز تجهیزات، اصولا کمتر از یوپی اس‌های سه فاز است.

یوپی اس صنعتی یا اداری

این نوع یو پی اس‌ها هم از نظر توان و هم از نظر برق ورودی تفاوت‌های عمده‌ای دارند. یو پی اس‌های اداری اصولا توان کمتری دارند و به همین دلیل ابعاد کوچکتری دارند و در محیط‌های اداری به راحتی قابل استفاده هستند. از طرفی اصولا UPSهای اداری دارای برق تک فاز هستند و توان کمتری نسبت به یوپی اس‌های صنعتی دارند.

اما در مقابل یوپی اس‌های صنعتی توان بیشتری دارند و به همین دلیل ابعاد بزرگتری دارند و در محیط‌های صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند. از طرفی اصولا یو پی اس‌های صنعتی دارای برق سه فاز هستند و تجهیزات با توان بیشتری را پشتیبانی و محافظت می‌کنند.

توجه داشته باشید که هر کدام از این نوع یو پی اس‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارند و انتخاب بین آنها بسته به نیازها و محیط استفاده خودتان متغیر خواهد بود.

 

یو پی اس چه کاربردهایی دارد؟

یوپی اس (UPS) در بخش‌های مختلف جامعه و صنعت به عنوان یک دستگاه دارای قابلیت حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در مواجهه با قطعی برق و نوسانات ولتاژ است. در زیر به برخی از کاربردهای یوپی اس در بخش‌های مختلف اشاره می‌شود.

بخش صنعتی

در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها، یوپی اس برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی حیاتی مانند سرورها، PLCها، تجهیزات برش لیزری و تجهیزات کنترل صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواجهه با قطعی برق، یوپی اس مانع از خسارت به ماشین‌آلات صنعتی پیچیده و حساس می‌شود. مزیت یو پی اس‌های سه فاز این است که درکنار ژنراتور می‌توان از آنها استفاده کرد.

بخش خدماتی و تجاری

یوپی اس در سرورها و تجهیزات شبکه و مراکز داده استفاده می‌شود تا در صورت بروز اختلالات برق، اطلاعات را حفظ کند و مراکز داده فعال بمانند. در محیط‌های اداری، یوپی اس برای حفاظت از کامپیوترها، پرینترها، تلفن‌های سانترال، سیستم‌های VoIP و تجهیزات اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش خدمات بهداشتی و درمانی

یکی از کاربردهای عمده یوپی اس در بخش پزشکی کشور است. در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، یوپی اس برای حفاظت از تجهیزات پزشکی حیاتی نظیر دستگاه‌های سنجش و نظارت پزشکی استفاده می‌شود.

بخش خدمات اطلاعاتی و ارتباطات

در شبکه‌های ارتباطات، یوپی اس برای حفاظت از تجهیزات مخابراتی و اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، یوپی اس به منظور اطمینان از عملکرد مداوم و بدون اختلال سرورها و تجهیزات کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش خانگی

یوپی اس در خانه برای حفاظت از کامپیوترها، تلویزیون‌ها، سیستم‌های صوتی، لوارم خانگی و دستگاه‌های الکترونیکی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت تامین انرژی بک آپ برای تجهیزات، از قابلیت‌های کاربردی یوپی اس برای منازل مسکونی است.

بخش حمل و نقل

در وسایل حمل و نقل مانند اتومبیل‌ها، قطارها و هواپیماها، یوپی اس برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی و سیستم‌های کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر بخش با توجه به نیازهای خود از یوپی اس به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی و تامین منبع انرژی بک آپ تایم خود استفاده می‌کند.

 

قبل از خواندن این مطلب یوپی اس نخرید!

قبل از خرید یو پی اس مناسب باید به موارد متعددی توجه داشته باشید تا یو پی اس مناسبی انتخاب کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب یوپی اس مناسب اشاره می‌کنیم.

توان یا ظرفیت یو پی اس

محاسبه توان یو پی اس مناسب بر اساس مجموع توان تجهیزات مورد نظر برای اتصال به یوپی اس انجام می‌شود. ولی یک سری فاکتورها به صورت ضریب در این محاسبه اعمال می‌شوند که از آن جمله می‌توان به پاورفکتور، ضریب همزمانی و همچنین نوع بارهای خروجی اشاره کرد.

نوع یوپی اس

بر اساس مواردی که در بالا برای انواع مختلف یوپی اس ذکر کردیم، باید نوع یو پی اس بر اساس تکنولوژی ساخت و کاربرد موردنظر با دقت انتخاب شود. شما باید از میزان حساسیت تجهیزات به برق ورودی و مدت زمان موردنظر برای تامین انرژی پشتیبان مطلع شوید تا بتوانید نوع یو پی اس مناسبی را انتخاب کنید.

باتری‌های یوپی اس

حتما قبل از خرید یو پی اس، مدت زمان تامین اترژی بک آپ را برای تجهیزات درنظر بگیرید. باتری‌های یوپی اس با ذخیره انرژی در زمان اتصال جریان، در موقع قطع برق میتوانند این انرژی را در اختیار تجهیزات قرار دهند. با انتخاب یو پی اس با باتری داخلی نمی توانید ظرفیت باتری ها را بیشتر درنظر بگیرید. اما اگر یو پی اس با باتری بیرونی بخرید، می توانید هم تعداد باتری ها و هم ظرفیت باتری‌ها را برای افزایش بک آپ تایم بیشتر کنید.

باتری‌های یو پی اس باید چند ماه یکبار بررسی شوند تا در صورت فرسودگی جایگزین شوند. با خرید باتری یو پی اس مناسب، تجهیزات شما در زمان قطع برق متوقف نمی‌شوند.

عوامل موثر در قیمت یو پی اس

در بخش قبلی به مواردی که در خرید یو پی اس تاثیرگذار هستند اشاره کردیم. نکته جالب اینجاست که تمامی آن عوامل در قیمت تمام شده یو پی اس هم تاثیرگذار هستند. در این بخش علت تاثیر این عوامل در قیمت یو پی اس را بررسی می‌کنیم.

توان یا ظرفیت یو پی اس

با افزایش توان یوپی اس، قیمت آن هم بیشتر می‌شود. یو پی اس‌های توان بالا برای تجهیزات متعدد و پرمصرف کاربرد دارند و به همین دلیل ارزش بالاتری دارند.

نوع یوپی اس

چون انواع یو پی اس دارای تکنولوژی متفاوتی هستند، قیمت متفاوتی دارند. یو پی اس آفلاین ارزان‌ترین قیمت را در بین انواع یو پی اس‌ها دارد. یو پی اس لاین اینتراکتیو از یو پی اس آفلاین گران‌تر و از یوپی اس آنلاین ارزان‌تر است. یو پی اس‌های آنلاین و انواع یوپی اس صنعتی که توان بالا و برق سه فاز دارند، به ترتیب بیشترین قیمت را دارند.

باتری‌های یوپی اس

نوع و کیفیت باتری‌های یوپی اس در قیمت آن تاثیر عمده‌ای دارند. باتری‌های اسید سربی درب بسته از رایج‌‌ترین انواع باتری یوپی اس هستند که قیمت و طول عمر مناسبی هم دارند. باتری‌های لیتیوم-یون گران‌ترین نوع باتری هستند و کمتر برای یوپی اس استفاده می‌شوند.

 

خدمات پس از فروش یو پی اس

خدمات پس از فروش یو پی اس و باتری شامل بخش های مختلفی است. اولین مورد مهم، گارانتی محصولات است. شرکت های معتبر گارانتی تضمینی برای محصولات خود ارائه می‌دهند تا مشتریان از خرید خود مطمئن شوند. قراردادهای سرویس و نگهداری از رایج ترین خدمات فنی هستند که شرکت ها برای محصولاتشان ارائه می کنند. این بازدیدها بر اساس نیاز تجهیزات دربازه های زمانی مشخصی انجام می‌شود. از جمله مواردی که در خدمات دوره‌ای سرویس و نگهداری تجهیزات برق اضطراری بررسی و انجام می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی شرایط محیطی و درجه حرارت کلیه نقاط UPS و باتری‌ها
  • بازرسی چشمی از کلیه قطعات UPS
  • بررسی مقادیر ورودی و خروجی
  • بررسی باتری ها از نظر ظاهر و فاکتورهای ولتاژی
  • چک کردن کلیه اتصالات بین باتری‌ها به صورت جداگانه و بررسی اتصالات UPS و محفظه باتری
  • چک کردن کلیه اتصالات ورودی و خروجی یوپی اس و باتری‌ها
  • چک کردن کلیه فن‌های UPS و نظافت آنها
  • متصل کردن مصرف کننده ها به UPS و تست در حالت قطع برق

 

چرا خرید یو پی اس از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است؟

خرید یک یو پی اس (UPS) از نظر اقتصادی به دلایل متعددی می‌تواند مقرون به صرفه باشد. در زیر به برخی از این دلایل اشاره می‌شود:

حفاظت از تجهیزات الکترونیکی

یو پی اس برای تجهیزات الکترونیکی که به برق وابسته‌اند، مانند کامپیوترها، سرورها، ماشین‌های پردازش داده، و تجهیزات حساس دیگر؛ حفاظت فراهم می‌کند. این حفاظت برای جلوگیری از آسیب ناشی از قطعی برق، نوسانات ولتاژ و اختلالات برق بسیار موثر است.

جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات

در محیط‌های کاری و ادارات و سازمان‌ها، حفظ اطلاعات بسیار مهم است. یو پی اس با ایجاد یک منبع تغذیه پشتیبان، باعث اطمینان از ذخیره سازی اطلاعات و جلوگیری از از دست رفتن آنها در صورت قطعی برق می‌شود.

کاهش خسارات مالی

قطعی برق و نوسانات ولتاژ می‌توانند به تجهیزات الکترونیکی آسیب بزنند و خسارات مالی را ایجاد کنند. خرید و استفاده از یو پی اس به عنوان یک سیستم حفاظتی در کاهش خسارات مالی ناشی از این حوادث نقش کلیدی دارد.

افزایش عمر مفید تجهیزات

نوسانات ولتاژ و قطعی برق می‌توانند باعث کاهش عمر مفید تجهیزات الکترونیکی شوند. یو پی اس با فراهم کردن یک منبع تغذیه پایدار، به تجهیزات این امکان را می‌دهد که به درستی و بدون آسیب از نظر برقی عمل کنند.

استمراری بودن عملکرد

در مواقع قطعی برق، یو پی اس اجازه می‌دهد تا تجهیزات الکترونیکی به صورت مداوم و بدون وقفه کار کنند. این به تجهیزات حساس، مانند سرورها و تجهیزات شبکه، این امکان را می‌دهد که همیشه در دسترس باشند و هیچ اختلالی در ارتباطات اینترنتی به وجود نیاید.

کاهش هزینه تعمیرات و تعویض تجهیزات

حفاظت مناسب از تجهیزات باعث می‌شود که نیاز به تعمیرات یا تعویض تجهیزات کمتر شود. این کاهش هزینه به طور مستقیم به صرفه‌جویی مالی منجر می‌شود.

تأمین پایداری عملکرد دستگاه‌ها در بخش‌های صنعتی

در محیط‌های صنعتی، استمرار عملکرد تجهیزات بسیار حیاتی است. یو پی اس با تأمین منبع تغذیه پایدار، به تداوم و ایمنی مصارف صنعتی کمک می‌کند. حتی در صورت استفاده از دیگر انواع تجهیزات برق اضطراری (از جمله ژنراتور)، با استفاده از یو پی اس از کیفیت مناسب برق ورودی به تجهیزات مطمئن می‌شوید.

در نتیجه و با توجه به این مزایا، خرید یک یو پی اس از نظر اقتصادی می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه در نظر گرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه