وزن ورق 8 میل

وزن ورق 8 میل
وزن ورق 8 میل

به طور کلی پارامتر وزن یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده قیمت ورق های فولادی مختلف می باشد؛ زیرا ابعاد یک ورق یا رول را در بر گرفته و قیمت این فلزات نیز به صورت کیلویی اعلام می گردد. یکی از اصلی ترین محصولات فولادی که از طریق انجام فرآیند نورد گرم بر روی اسلب یا تختال تولید می شود، ورق سیاه فولادی یا آهنی نام دارد. البته به علت تولید آن با استفاده از نورد گرم، ورق گرم نیز نامیده می شود.

نحوه عرضه ورق سیاه به سه شکل رول، شیت فابریک و شیت برش خورده می باشد. به طور کلی محصولات گرم دارای تنوع زیادی در مبحث ابعاد و کیفیت آلیاژها هستند. ضخامت این فلزات در بازه 2/1 تا 100 میلی متر، عرض در بازه 650 تا 2000 میلی متر و طول آن ها بر اساس سفارش خریداران می باشد.

دیگران چه می خوانند:

با این وجود ورق 8 میل سیاه یکی از پرکاربرد ترین ضخامت های تولیدی توسط کارخانجات مختلف می باشد. از جمله این کارخانجات می توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه اکسین خوزستان، مجتمع فولاد کاویان، شرکت نورد و لوله اهواز، مجتمع فولاد اصفهان و کارخانه فولاد گیلان اشاره داشت. محصولات هر کدام از این کارخانجات اعم از ورق سیاه تحت استانداردها، آنالیزها و ترکیبات شیمیایی مختلف، محدوده ابعادی خاص و در نتیجه وزن های متفاوتی تولید و عرضه می شوند. با این وجود وزن ورق سیاه 8 میل در هر مجموعه با دیگری تفاوت است.

استفاده از جدول وزن ورق سیاه یکی از بهترین راه ها برای محاسبه وزن این محصول می باشد که برای تولید کنندگان صنایعی مانند ساختمان سازی، سوله سازی، ورق های سقف سوله، پروفیل، لوله های فولادی مانند گاز، سیاه و ...، کشتی سازی، تانکر و مخازن، ورق های فولادی دیگر و تجهیزات خودرو حائز اهمیت است. حال برای محاسبه وزن ورق سیاه 8 میل نیز کافی است عدد 8 را به عنوان ضخامت به همراه پارامتر های طول و عرض در جدول وزن ورق سیاه جایگذاری نمایید تا وزن در قالب کیلوگرم به دست آید.

برای مثال می توان گفت وزن ورق سیاه 8 میل بر اساس جدول وزن با عرض 1250 و طول 6000 در کارخانه کاویان و اکسین خوزستان حدود 471 کیلوگرم می باشد. این محصول با عرض 1500 میلی متر و طول 6000 میلی متر نیز وزنی در حدود 657 کیلوگرم در کارخانجات فولاد مبارکه و کاویان دارد.

 

فرآیند تولید ورق سیاه

ورق سیاه یکی از نخستین محصولات تخت فولادی به شمار می آید و قیمت بسیار مقرون به صرفه ای دارد. برای خرید این فلزات ابتدا باید با فرآیند تولید آن آشنا شوید. اسلب فولادی یا تختال ماده اولیه تولید محصولات گرم می باشد که از فراوری و احیا سنگ آهن در کوره های مختلف تولید می شود.

حال در فرآیند نورد گرم ابتدا اسلب در کوره های پیش گرم تا دمای 1200 درجه سانتی گراد حرارت دیده و سپس به بخش پوسته شویی منتقل می گردد. در این بخش پوسته هایی که بر سطح تختال طی مرحله ریخته گری به وجود آمده اند، در بخش پوسته شویی با استفاده از فشار و پاشش آب زیاد از بین می روند.

در مرحله بعدی تختال ها طی غلطک های نورد که در خلاف جهت یک دیگر به صورت رفت و برگشتی حرکت می کنند، کاهش ضخامت می یابند. این بخش در دو مرحله مقدماتی و نورد نهایی انجام می گیرد. به صورتی که در نورد مقدماتی تنها 25 درصد از ضخامت آن کاهش یافته و تختال ها در نورد نهایی به میزان ضخامت مورد نظر می رسند.

پس از مشخص شدن ضخامت و ابعاد کلی ورق سیاه، این فلزات در جهت کاهش دما به واحد کولینگ منتقل شده تا در آنجا توسط بستر های خنک کننده سرد شوند؛ سپس در جهت تبدیل به رول، شیت های گرم به ترتیب وارد بخش کلاف پیچ شده و پس از بسته بندی به خریداران ارسال می گردند.

با این وجود بهتر است بدانید ترکیبات شیمیایی و کیفیت های ورق سیاه مطابق با استانداردهای مختلف، توسط هر کارخانه تولید شده با دیگری متفاوت است؛ از این رو برای خرید ورق سیاه پیشنهاد می شود با کارشناسان خبره یک مرکز فروش معتبر در این زمینه مشورت های لازم را به عمل آورید. همچنین مشخصات فنی این فلزات اعم از گرید، ابعاد، وزن، استانداردها، سطح و نوع کاربری آن ها را نیز پیش از خرید مشخص نمایید.

 

کاربرد ورق سیاه

بهتر است بدانید مصارف ورق گرم به صورت رول و شیت تنها مختص به چند مورد نمی باشد و این فلز کاربردهای بسیاری را در انواع گریدها در صنعت به خود اختصاص می دهد. گریدهای ورق سیاه نیز در انواع معمولی، صنعتی و آلیاژی تقسیم بندی می شوند که هر کدام با داشتن ترکیبات شیمیایی و ویژگی های مختلف، کاربردهای گوناگونی را به خود اختصاص می دهند.

به طور مثال گریدهای معمولی بیشتر در ساخت لوله ها و پروفیل های سبک، ساخت و ساز های عمومی، تجهیزات ترافیکی، کشاورزی و خودروسازی به کار برده می شوند. کیفیت های صنعتی نیز در ساخت مخازن تحت فشار، لوله های نسبتاً سنگین، ایستگاه ها و دکل های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، سدسازی، پل سازی، ساختمان های فلزی سنگین و ... استفاده می شوند. با این حال ورق های سیاه آلیاژی با داشتن ویژگی ها و ترکیبات اختصاصی در موارد خاص به کار رفته و این موضوع بسته به کیفیت کارخانه سازنده و کاربری نهایی متفاوت است.

 

با وجود این توضیحات و به صورت کلی محصولات گرم در موارد زیر به کار برده می شوند:

  • صنعت خودروسازی: برای ساخت رینگ، شاسی، سیستم تعلیق و زیر بدنه خودروها، قطعات موتور، ساخت ماشین آلات سنگین و صنعتی و ...
  • صنعت ساختمان سازی: ساخت قوطی ها و پروفیل های مختلف، پلیت ها، قطعات فلزی ساختمانی، تیر و ستون و ...
  • تجهیزات ترافیکی: از جمله گاردریل ها، تابلوهای راهنمایی، تیرهای چراغ راهنمایی و ...
  • تجهیزات کشاورزی: ساخت چنگک، داس و ...
  • پتروشیمی: ساخت لوله های انتقال نفت و انواع گاز های ترش و شیرین، ساخت مخازن حمل سیالات، مخازن تحت فشار و نگهداری، ایستگاه ها و دکل های نفتی و ...
  • صنعت کشتی سازی: تجهیزات کشتی ها و ...
  • تجهیزات دریایی: ساخت تجهیزاتی که در معرض آب شور دریا و املاح آن هستند

 

مشخصات ورق سیاه

به طور کلی در مورد مشخصات محصولات گرم باید گفت این فلزات به علت تولید از طریق فرآیند نورد گرم و در درجه حرارت بالا، دارای سطح نسبتاً زبر و رنگی کدر رو به تیره می باشند. از سوی دیگر این خاصیت سبب شده تا مقاومت بسیار بیشتری نسبت به سایر ورق های فولادی، در برابر نیروهای فشاری، کششی و ... داشته باشد. همچنین باید گفت ورق های سیاه دارای گریدهای متنوعی هستند که سبب کاربرد بیشتر آن ها در صنایع شده است.

از دیگر مشخصات ورق های سیاه از نظر ساختاری می توان به قابلیت جوش کاری بسیار مناسب، مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، استحکام در برابر آب شور دریاها و املاح آن، خاصیت چکش خواری بالا، دوام و تحمل وزن مناسب، استحکام مطلوب در کشش و خمش، تنوع بالا در گریدهای صنعتی و آلیاژی، گوناگونی در انتخاب ابعاد و ضخامت، دامنه کاربرد گسترده و ... اشاره کرد. با این وجود مشخصات فنی این فلزات شامل بازه ابعادی بسیار گسترده می باشد که این موضوع بیشتر در مورد ضخامت آن صدق می کند. ابتدا باید گفت ورق های سیاه به سه شکل رول، شیت های فابریک و برش خورده تولید و عرضه می شوند.

ضخامت محصولات گرم در بازه 2/1 تا 100 میلی متر بسته به کارخانجات مختلف تولید کننده متغیر می باشد. عرض این فلزات نیز از 650 تا 2000 میلی متر بسته به رول یا شیت بودن آن ها قابل انتخاب است. طول آن ها نیز بدون محدودیت بوده و مطابق با کاربری نهایی مد نظر خریداران مشخص می گردد. وزن ورق های سیاه نیز بر اساس جدول وزن مخصوص این فلزات که بر اساس محدوده ابعادی سه کارخانه فولاد مبارکه، اکسین خوزستان و فولاد کاویان طراحی شده است، در وب سایت آهن اینفو قابل مشاهده است.

 

انواع گریدهای ورق سیاه

 

همان طور که بارها ذکر شد، محصولات گرم دارای تنوع بسیار بالایی در مبحث گرید می باشند. هر کدام از این گریدها بر اساس یک سری استاندارد مشخص با ویژگی های خاص برای مصارف مخصوص طراحی شده اند. بهتر است بدانید استانداردهای مورد استفاده برای تولید ورق سیاه از هر نوع کیفیت بیشتر ASTM آمریکایی، DIN آلمان و BS EN 10025 می باشند. پیروی از این استانداردها سبب اعتبار بخشیدن به تولید کنندگان ورق سیاه شده است. از این رو گرید بندی ورق سیاه جدا از انواع معمولی، صنعتی و آلیاژی، بر اساس کاربرد آن ها می باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها پرداخته ایم:

  • فولادهای گرم نورد دیده ساختمانی : ST37 -2 -3، ST44، ST52، A572، A573، A283، A36
  • سازه های عمومی : SS330، SS400
  • فولادهای گرم نورد دیده ساختمانی غیر آلیاژی : S235JR، S235JO
  • فولادهای گرم نورد دیده برای نورد مجدد: ST22، ST23، ST24
  • فولادهای گرم نورد دیده برای فرم پذیری و خمکاری: STW22، STW23، STW24، SPHC، SPHD، SPHE
  • فولادهای گرم نورد دیده برای فرم دهی سرد : DD11، DD12، DD13
  • ساخت سیلندر: SG255
  • شاسی خودرو: STE380، STE420، STE500
  • رینگ و شاسی: SAPH 310، SAPH 370، SAPH 400، SAPH 440
  • لوله سازی: SPHT 1 -2 -3 -4
  • لوله های انتقال نفت و گاز : API
  • مخازن تحت فشار: A299، A516، A515، A285، A414-90 (استاندارد ASTM)
  • فولادهای کشش پذیر با استحکام بالا: S315 MC، S355، S420، S500، A607

با این وجود باید گفت اصلی ترین گریدهای ورق سیاه مربوط به آلیاژهای ST37 و ST52 می باشند که به ترتیب فولادهای کم کربن و پرکربن شناخته می شوند. فولاد ST37 دارای قابلیت جوش پذیری و چکش خواری بالایی می باشد؛ در صورتی که فولاد ST52 بیشتر برای تحمل بار های سنگین مناسب است.

 

تولید کنندگان ورق سیاه

تولید کنندگان محصولات گرم در کشور شامل 7 کارخانه اصلی هستند که هر کدام کیفیت ها و ابعاد متفاوتی از این محصول را در بازار بورس و آزاد آهن آلات عرضه می کنند. شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، کاویان اهواز، اکسین خوزستان، نورد و لوله اهواز، فولاد خرم آباد و فولاد اصفهان همگی تولید کنندگان برتر به شمار می آیند که محصولات آن ها به علت تمایز در دستگاه ها، اهداف و استانداردها با یک دیگر نیز متفاوت است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین تولید کنندگان ورق های فولادی و همچنین سیاه در کشور شناخته می شود. ورق سیاه این مجموعه در محدوده ضخامتی 2/1 تا 16 میلی متر، عرض های 650 تا 2000 میلی متر و به صورت رول به روش نورد گرم تولید می شوند. این مجموعه انواع گریدهای معمولی، صنعتی و برخی از موارد آلیاژی و خاص ورق سیاه را با بهترین کیفیت سطح ظاهری و بدون هیچ گونه تلورانس ضخامتی تولید می کند. اسلب اولیه ورق سیاه نیز در واحد فولادسازی همین مجموعه ساخته می گردد.

دومین تولید کننده برتر شرکت فولاد اکسین خوزستان می باشد که ورق سیاه را به صورت ضخیم بار در بازه ضخامتی 5 تا 100 میلی متر به صورت شیت های فابریک تولید و عرضه می نماید. ورق های این مجموعه از نظر سطح ظاهری و کیفیت های آلیاژی در بهترین نوع خود تولید می گردند.

شرکت فولاد کاویان و فولاد خرم آباد نیز دو تولید کننده دیگر از ورق سیاه ضخیم بار به شمار می آیند. این تولید کنندگان نیز محصولات گرم را به صورت شیت های فابریک در بازه ضخامتی 8 تا 50 میلی متر و به صورت شیت های فابریک در بازار عرضه می کنند. شرکت کاویان نیز یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان محصولات گرم ضخیم بار شناخته می شود و بیشتر به تولید کیفیت های معمولی مانند آلیاژ ST37 می پردازد. اسلب اولیه این کارخانه از شرکت فولاد خوزستان تهیه می گردد.

در این میان کارخانه فولاد گیلان یکی از تولید کنندگان ورق سیاه نازک بار در شمال کشور می باشد که این فلزات را در بازه ضخامتی 2 تا 16 میلی متر تولید و عرضه می کند. مواد اولیه برای تولید ورق سیاه این کارخانه از شرکت فولاد مبارکه تأمین شده که البته سطح ظاهری آن ها در نهایت نسبتاً مطلوب می باشد. جالب است بدانید داشتن تلورانس ضخامتی در رول های گرم گیلان یک امر عادی به شمار می آید. با این وجود قیمت مقرون به صرفه محصولات این مجموعه سبب شده تا ورق سیاه 2 میل این مجموعه ماده اولیه توسط تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور خریداری شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

در نهایت نیز می توان به شرکت نورد و لوله اهواز اشاره کرد که به تولید ورق ها و لوله های سیاه، گالوانیزه و ... با قطر های نازک می پردازد و یکی از تولید کنندگان برتر ورق و لوله سیاه فولادی به شمار می آید.

 

چیستی نورد گرم

نورد گرم یکی از اصلی ترین فرآیندهای فولادسازی به شمار می آید که سبب تولید محصولات بسیاری می شود. این فرآیند با استفاده از حرارت بالا و غلطک های مخصوص رفت و برگشتی انجام گرفته و سبب کاهش ضخامت فلزات اولیه و بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی آن ها می گردد.

طی این فرآیند ورق سیاه نیز تولید می گردد، اما پیش از انجام نورد گرم ابتدا باید سنگ آهن را از معادن مخصوص استخراج و سپس فراوری و احیا کرد تا با حذف ناخالصی های آن، فولاد مذاب به دست آید؛ در نهایت با مرحله ریخته گری و ساخت شمش های منجمد در قالب های مخصوص، اسلب فولادی یا تختال اولیه مورد نیاز برای ورق سیاه در برشکاری آن ها تولید می گردد.

حال برای انجام فرآیند نورد گرم ابتدا تختال ها در کوره های پیش گرم تا نزدیک دمای ذوب حدود 1200 درجه سانتی گراد حرارت دیده و سپس در واحد پوسته شویی، پوسته های اضافی که در سطح آن ها در مرحله ریخته گری به وجود آمده است، به وسیله فشار پاشش آب فراوان زدوده می شود.

در بخش بعدی تختال ها وارد دو مرحله نورد مقدماتی و نهایی شده تا ضخامت آن ها در مرحله اول 25 درصد و در مرحله دوم تا میزان مورد نظر خریدار کاهش یابد. غلطک های رفت و برگشتی نورد با ایجاد فشار بر روی اسلب ها در حرارت بالا سبب کاهش ضخامت آن ها و بهبود خواص مکانیکی خواهند شد. پس از اتمام فرآیند نورد و رسیدن فلزات به ضخامت مورد نظر آن ها در بخش کولینگ با استفاده از بسترهای خنک کننده حدود 500 تا 600 درجه سانتی گراد کاهش ضخامت می یابند.

پس از سرد شدن کامل ورق های گرم، در صورتی که محصول توسط کارخانه به صورت رول عرضه شود، وارد دستگاه کلاف پیچ شده تا در آنجا شیت ها به صورت کویل گرم در آیند. اما در شرایطی تولید کننده محصولات خود را به شکل شیت های فابریک به مشتریان عرضه می کند.

برای خرید این فلزات باید با کارشناسان یک مرجع معتبر در این زمینه به خوبی مشورت نمایید. شرکت آهن اینفو یکی از مراجع تخصصی تأمین و فروش انواع ورق های فولادی به صورت رول، شیت فابریک و برش خورده است. بنابراین برای تولید شیت های فابریک در نهایت آن ها باید توسط دستگاه های برشکاری مخصوص، فرآیند برش را طی کرده تا با ظاهر و لبه های یک دست و صاف با ابعاد دقیق به صورت شیت های فابریک بسته بندی و ارسال شوند.

 

تفاوت ورق گرم و سرد

دومین دسته بندی محصولات تخت فولادی مربوط به ورق های سرد می باشد که تحت فرآیند نورد سرد تولید می شوند؛ با این وجود اولین تفاوتی که میان محصولات گرم و سرد یافت می شود در نحوه تولید آن ها است. همان طور که اشاره شد، فرآیند نورد گرم در دمای بسیار بالا انجام می گیرد؛ این در صورتی است که نورد سرد در دمای زیر تبلور و پایین صورت می گیرد. همچنین در صورت ایجاد اصطحکاک میان ورق ها با غلطک های نورد سرد، حرارت محصولات افزایش یابد، با پاشش آب آن ها را خنک می کنند.

جالب است بدانید ورق های سرد به نوعی محصولات ثانویه به شمار می آیند و ماده اولیه آن ها ورق های گرم هستند که علاوه بر این فلزات برای ساخت سایر مقاطع فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوع دیگر تفاوت ورق های سرد و گرم است.

باید گفت ورق های سرد دارای مقاومت کششی بیشتر، قابلیت انعطاف پذیری بیشتر، استحکام بالا در برابر عوامل رطوبتی و اکسیداسیون، قابلیت رنگ پذیری و دارای خواص مکانیکی بسیار مطلوب تر در مقایسه با ورق های گرم می باشند؛ زیرا عملیات های فرآیند نورد سرد سبب بهبود این خواص در آن ها خواهد شد. دیگر تفاوت این دو محصول در بازه ضخامتی آن ها می باشد که به سبب نورد سرد، ورق های سرد یا روغنی دارای ضخامت کم، وزن سبک تر، سطح بسیار صاف و صیقلی و رنگ نقره ای روشن هستند.

 

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه

یکی دیگر از محصولات تخت فولادی که اتفاقاً از محبوبیت بسیار زیادی نیز برخوردار است، ورق گالوانیزه نامیده می شود. بهتر است بدانید ورق های سیاه یا گرم به صورت مستقیم و غیر مستقیم ماده اولیه تمامی ورق های فولادی به شمار می آیند. ورق های گالوانیزه نیز از پوشش دهی محصولات سرد تولید می شوند. البته محصولات گرم پیش از تبدیل به ورق های سرد اسیدشویی می شوند تا آلودگی ها و سطح زبر آن ها آسیبی به غلطک های نورد سرد نرسانند.

اولین تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در سطح ظاهری آن ها می باشد. ورق های گالوانیزه به علت تولید از محصولات سرد، دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی و رنگی نقره ای تیره به سبب داشتن پوشش روی بر سطح خود می باشند؛ در صورتی که سطح ورق های سیاه زبر و رنگ آن ها تیره است.

دومین تفاوت این دو فلز به سبب وجود پوشش روی و حفاظتی بر روی فولاد گالوانیزه است که سبب ایجاد مقاومت در آن در برابر اکسیداسیون، زنگ زدگی و خوردگی شده است؛

تنوع در ابعاد و گرید نیز خاصیتی است که ورق گالوانیزه از آن برخوردار نیست؛ زیرا در بازه ضخامتی 3/0 تا 3 میلی متر تولید شده و دارای قابلیت فرم پذیری و رنگ پذیری بسیار بالا نسبت به فولاد آهنی است. این تفاوت ها سبب ایجاد تمایز در کاربردهای نهایی ورق سیاه و گالوانیزه نیز شده است. محصولات گرم بیشتر برای کاربردهای سنگین و صنعتی و محصولات گالوانیزه بیشتر برای مصارف سبک تر که نیاز به سطح ظاهری زیبا و مقاومت در برابر شرایط مختلف جوی دارند، استفاده می شوند.

تفاوت ورق سیاه و رنگی

جالب است بدانید ورق های رنگی در واقع همان ورق های گالوانیزه هستند، اما طی فرآیند آماده سازی و رنگ آمیزی، یک پوشش رنگی با طیف رنگی متنوع بر سطح آن ها قرار گرفته است. با این وجود اولین تفاوت ورق های سیاه و رنگی در سطح ظاهری صاف و صیقلی محصولات رنگی و پوشش بر روی آن ها می باشد که ورق های سیاه با داشتن سطحی سخت و ظاهر سیاه از آن برخوردار نمی باشند.

دیگر تفاوت این دو فلز در مواد اولیه مورد استفاده است که سبب ایجاد خواص اصلی در آن ها می گردد. ورق های رنگی از فولاد گالوانیزه تولید می شوند؛ در نتیجه دارای مقاومت نسبتاً مطلوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند که درصد آن با اعمال پوشش رنگی و لایه حفاظت کننده بر روی آن افزایش یافته است. این موضوع در صورتی اتفاق می افتد که ورق های سیاه هیچ گونه مقاومتی در برابر این عوامل ندارند و از اسلب فولادی با آنالیز شیمیایی مشخصی تولید و عرضه می گردند.

با این وجود می توان تفاوت هایی که از نظر میزان فرم پذیری، جوش پذیری، سازگاری در انواع شرایط آب و هوایی، ضخامت، وزن، ابعاد و کیفیت ها برای ورق های سیاه و گالوانیزه ذکر شد را برای محصولات گرم و رنگی نیز تکرار کرد. این ویژگی ها در ورق های رنگی و گالوانیزه کاملاً شبیه به یک دیگر هستند، منتها ورق های رنگی با داشتن پوشش رنگ و لایه حفاظتی، دارای مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون و خوردگی هستند. همچنین کاربردهای آن ها به سبب رنگی بودن بیشتر جنبه تزئینی و در جهت افزایش زیبایی ظاهری می باشد؛ در صورتی که محصولات گرم برای کاربردهای بسیار مهم تر و صنعتی به کار برده می شوند.

تفاوت ورق سیاه و روغنی

محصولات روغنی همان ورق های سرد هستند که در پایان فرآیند یک پوشش روغنی بر سطح آن ها اعمال می گردد. این پوشش می تواند بر اساس سفارش خریدار اعمال شود، اما سبب ایجاد مقاومت در برابر خوردگی محصولات سرد تا یک مدت زمان مشخص می گردد. این اصلی ترین تفاوت ورق های سیاه و روغنی می باشد که در میزان مقاومت به خوردگی به سبب داشتن پوشش روغنی بر روی محصولات سرد ایجاد می شود.

با این وجود می توان گفت خواص محصولات سرد نیز برای ورق های روغنی صدق می کنند. از جمله این خواص و ویژگی ها نیز می توان به استحکام کششی بالا، پرداخت سطح، ظاهر صیقلی، ضخامت کم، وزن سبک، خواص مکانیکی مطلوب، قابلیت فرم پذیری، رنگ پذیری، سطح پوشش پذیر و براق اشاره داشت که با ورق های سیاه که دارای ویژگی های مختلف و سطحی زبر، استحکام کششی کمتر، وزن بیشتر، تولید در بازه ابعادی و کیفیتی متنوع، خاصیت چکش خواری بالا و ... هستند، بسیار متفاوت هستند.

از این رو بیشترین تفاوت ورق سیاه و روغنی در نهایت، میان کاربردهای نهایی آن ها می باشد. ورق های روغنی به سبب داشتن خواص ذکر شده در کاربردهای کوچک صنعتی که نیاز به یک سطح ظاهری زیبا، ضخامت کم و فرم پذیری دارند، مورد استفاده قرار می گیرد؛ در صورتی که ورق های سیاه به علت داشتن تنوع در خواص و گرید های متنوع در کاربردهای صنعتی تر و گسترده تر که نیاز به ورق فولادی صنعتی و آلیاژی دارند، به کار برده می شود. از جمله کاربردهای محصولات سرد و روغنی نیز می توان به ساخت قطعات و تجهیزات خودروسازی، ساخت لوازم خانگی، تولید قفسه و لوازم آشپزخانه، ساخت مبلمان، میز و صندلی اداری و ... اشاره داشت.

تفاوت ورق سیاه و اسیدشویی

ورق های اسیدشویی در واقع همان ورق های سیاهی هستند که طی یک فرآیند پاکسازی عمیق، تمیز شده اند. همان طور که بارها اشاره شد، ورق های سیاه هیچ گونه لایه ای بر سطح خود نداشته و در برابر رطوبت و اکسیداسیون استحکامی نیز ندارند؛ از این رو پس از تولید در صورت قرار گیری در مجاورت این عوامل، لایه ها و پوسته های اکسیداسیون و زنگ زدگی به راحتی بر سطح آن ها ایجاد می شود. در برخی مصارف، نیاز به ورق های فولادی با خواص ساختاری ورق سیاه، اما سطح ظاهری شبیه به ورق های سرد می باشد؛ از این رو ورق های سیاه را به وسیله اسید هیدروکلریک در مخازن اسید و دمای 50 تا 85 درجه سانتی گراد، اسیدشویی می کنند.

با این وجود اولین تفاوت ورق سیاه و اسیدشویی در سطح ظاهری آن ها می باشد. از سوی دیگر در پایان فرآیند اسیدشویی یک لایه محافظ از سطح بر روی آن ها اعمال شده تا از خوردگی و اکسیداسیون شیت ها جلوگیری شود؛ از این رو دومین تفاوت ورق های سیاه و اسیدشویی در میزان مقاومت این دو فلز در برابر این گونه عوامل است.

سطح ظاهری ورق های اسیدشویی نیز نرم و صیقلی می باشد. رنگ آن ها نیز روشن بوده، اما در برخی مواقع میزان قرمزی بسیار کمی در سطح آن به علت شستشو به وسیله اسید مشاهده می گردد. با این حال بهتر است بدانید ورق های اسیدشویی در بازه ضخامتی 2/1 تا 10 میلی متر تولید می شوند؛ زیرا اسید قدرت نفوذ به لایه های اکسیدی ورق سیاه با ضخامت بیشتر از 10 میلی متر را ندارد. با این وجود ورق های سیاه دارای بازه ضخامتی و ابعادی متنوع تری در مقایسه با ورق های اسیدشویی می باشند.

جمع بندی

در نهایت باید گفت ورق های سیاه یکی از ابتدایی ترین محصولات تخت فولادی هستند که با داشتن گریدها و ابعاد متنوع و البته خواص منحصر به فرد کاربردهای بسیاری را در صنایع مختلف به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این موضوع از این فلزات در ساخت سایر ورق های فولادی استفاده می شوند؛ از این رو مخاطبان همواره به دنبال تفاوت های ورق سیاه یا گرم با سایر محصولات سرد، روغنی، گالوانیزه، رنگی و اسیدشویی هستند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی اطلاعات جامع و دقیقی درباره ورق سیاه و تفاوت آن با سایر شیت ها به طور کامل پرداخته شد.

 

وزن ورق 8 میل

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟