مهم ترین ویژگی های گوینده حرفه ای را بشناسید!

مهم ترین ویژگی های گوینده حرفه ای را بشناسید!
مهم ترین ویژگی های گوینده حرفه ای را بشناسید!

رعایت قوانین حرفه ای گویندگی تا حدی مهم است که شاید افرادی مانند منوچهر والی زاده، کیکاوس یاکیده، خسرو خسرو شاهی و ... اگر قواعد حرفه ای گویندگی را رعایت نمی کردند، هم اکنون به عنوان ماندگار ترین صداها در تار و پود فرهنگ عامه ایرانی جایی نداشتند. در این مقاله به مبحث مهم ویژگی های گوینده حرفه ای، از نوع تنفس تا تسط بر واژگان و نوع رفتار شایسته با مخاطبان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

8 ویژگی اصلی گوینده حرفه ای

دیگران چه می خوانند:

سفارش نریشن یا دوبله، تفاوتی ایجاد نمی کند، به هر حال روایتگری چه از زبان راوی و چه از زبان شخصیت های داستان، کاری چالش برانگیز است و در این راه اگر مهارت های کافی را نیاموزید، کار شما نه به دل می نشیند و نه بهایی برای آن پرداخت می شود. هر چند که مهارت آموزی در حرفه گویندگی انتها ندارد اما در ادامه به چندی از مهم ترین ویژگی های یک گوینده حرفه ای اشاره خواهیم کرد:

  1. تلفظ و ادای صحیح کلمات (فن بیان)

آهنگ کلام، آکسان گذاری، فراز و فرود های دقیق، تلفظ صحیح کلمات، دیافراگم قدرتمند، دقت در روند خوانش متن و به طور کلی، فن بیان یک گوینده نشان دهنده تازه کار بودن یا حرفه ای گری اوست. فن بیان را شاید بتوان اولین و مهم ترین ویژگی یک گوینده حرفه ای دانست و به همین دلیل حتما برای تقویت این ویژگی، زمان بگذارید و ساعت ها آن را تمرین کنید.

  1. نفس گیری صحیح

نفس نفس زدن میان خواندن یک متن توسط گوینده، قطعا گوش شنونده را اذیت می کند و به همین علت شما باید با کنترل حجم نفس خود، توجه میزان طولانی بودن جمله و پخش مناسب، متنی که می خوانید را برای کاربران دلپذیرتر نشان دهید. شما باید به اندازه کافی نفس داشته باشید که جملات را صحیح و با ریتم مناسب ادا کنید و کمترین نیاز به ویرایش استودیویی پس از ضبط را داشته باشید.

  1. کنترل ذهن، چشم و دهان

تمرین تمرین و تمرین. تنها راه هماهنگی کامل میان ذهن، چشم و دهان برای ادای صحیح کلمات، ریتم صحیح و کاهش اشتباهات لفظی، تمرین و تکرار است. متن های مختلفی را بخوانید، تا بتوانید از گویندگی به عنوان روشی برای کسب درآمد بهره ببرید. اشتباه کنید و هر بار سعی کنید چشم و ذهن را به کلمه بعد بدوزید تا بتوانید کلمه را در لحظه با تلفظ صحیح بیان نمایید.

  1. ثبات

انرژی، نوع بیان، کنترل زیر و بم صدا و سایر مشخصات صدای شما باید دارای ثبات باشد و هر بار با دفعه قبل متفاوت نباشد. یکی از دلایلی که از برخی افراد برجسته همواره در یک سری از گویندگی ها استفاده می شود، دقیقا همین ثبات است چراکه ناشران می توانند روی ارائه آن ها حساب باز کنند.

  1. تحلیل و آنالیز

گویندگی صرفا خواندن یک متن کوتاه نیست و در بسیاری از مواقع، شما باید داستان پر از نقشی را بخوانید و یا فیلمی پر از شخصیت را دوبله کنید. وظیفه شما به عنوان گوینده درک مفاهیم و در مقابل، قابل درک کردن آن ها برای شنوندگان است. تحلیل متن چه یک داستان کوتاه باشد و چه یک سریال چندین ساعته، به شما کمک می کند که درک عمیق تری از متنی که می خوانید داشته باشید.

  1. شخصیت پردازی

جان بخشیدن به شخصیت های که به جای آن ها صحبت می کنید یک امر ضروری است. آنها باید از یکدیگر متمایز و از نظر لحن، نگرش، سن و لهجه ثابت باشند. شخصیت پردازی درست می تواند مرز باریک میان یک گوینده حرفه ای با گوینده مبتدی باشد؛ پس حتما سعی کنید در ذهن خود، شخصیت های داستان را بپرورانید.

  1. استقامت و سرسختی

اگر شغل گویندگی را انتخاب کرده اید باید بدانید که در این راه سختی های بسیاری دارید. یک گوینده به طور معمول 20 ساعت در هفته را در استودیو می گذراند و باید همان انرژی صدایی که ابتدای روز دارد را تا انتها حفظ کند. صرفا گویندگانی که از نظر جسمی و روحی پایداری مناسبی دارند می توانند این شغل را به صورت حرفه ای ادامه دهند.

  1. کار گروهی و مهارت های نرم

گویندگی با اینکه تقریبا یک کار تنهایی می باشد اما در اغلب اوقات محصول نهایی حاصل یک فعالیت تیمی است. به عنوان مثال در دوبله یک فیلم، افراد زیادی همچون مدیر دوبلاژ، ادیتور صدا و ... دخیل هستند و ارتباط صحیح گوینده با هر یک از این افراد، نتیجه کار را بهتر می کند.

چگونه گوینده خوبی باشیم؟

حال که با ویژگی های اصلی یک گوینده حرفه ای آشنا شدیم، به سراغ این موضوع برویم که چگونه می توانیم یک گوینده خوب باشیم:

  • تمرین، تمرین و تمرین

هنگامی که صدای دلنشین استاد والی زاده را می شنویم، شاید حواسمان نباشد که سالها تمرین و ممارست پشت این صدای گرم وجود دارد. اگر گوینده تازه کاری هستید، اولین قدم این است که تا می توانید متن ها را با صدای بلند بخوانید. حتما اولین صدای خود را ضبط کنید تا سال های بعد به آن مراجعه کرده و از این حجم از تغییر متعجب شوید!

  • از هر گونه تکنیک و آموزش خوبی استقبال کنید.

شرکت در دوره های تقویت صدا و گویندگی، تست های مختلف در شرکت های معتبری همچون چکاوا، دوره های بزرگان دوبله و ... می تواند منجر به یادگیری مهارت های جدید و همچنین پخته شدن صدای شما شود بنابراین از هر گونه تکنیک و آموزش دوبله و گویندگی برای رشد خود استقبال کنید.

  • تجهیزات اصلی صدا را تهیه کنید.

در راه تبدیل شدن به گوینده حرفه ای چه به صورت فریلنسر و یا پروژه ای، بهتر است از تجهیزات حرفه ای استفاده کنید تا بهترین حالت صدای خود را به نمایش بگذارید. برخی از این وسایل شامل موارد زیر است:

    • میکروفون حرفه ای
    • هدفون
    • کارت ضبط صدا
    • سیستم کامپیوتری برای ویرایش
    • نرم افزار ضبط و ادیت صدا
  • صدای دمو از خودتان ضبط کنید.

بخصوص در ابتدای کار، بسیاری از کارفرمایان یا شرکت ها، از شما درخواست می کنند تا نمونه کار یا دموی صدای خود را به آن ها بدهید، پس باید از قبل برای آن آماده باشید. داشتن وبسایتی برای نمایش نمونه کار ها و صدای خود نیز می تواند کمک کننده باشد.

در نهایت...

در انتها باید خاطر نشان کنیم که حتما داشتن تن صدای خوب و دلنشین، تضمین کننده موفقیت شما در عرصه گویندگی نمی شود. یک گوینده حرفه ای، ترکیبی از تمامی مهارت های سخت و نرم را به همراه سالها تمرین و ممارست به دوش دارد. 

 

مهم ترین ویژگی های گوینده حرفه ای را بشناسید!

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟