علت خوابیدن باتری ماشین در سرما + جلوگیری از آن

علت خوابیدن باتری ماشین در سرما + جلوگیری از آن
علت خوابیدن باتری ماشین در سرما + جلوگیری از آن

همه ما با این موضوع طبیعی که ماشین در دما‌های پایین سخت‌تر روشن می‌شود، آشنا هستیم. این موضوع برای همه اتفاق می‌افتد و به مدل باتری مربوط نیست. در هوا‌ی سرد، روغن ‌موتور به‌راحتی جریان پیدا نمی‌کند و فشار به باتری 2 برابر افزایش می‌یابد. این باعث کاهش قدرت باتری به 50-60درصد خواهد شد، بنابراین، قبل‌از سرمازدگی هوا باید وضعیت باتری را بررسی کنید. در ادامه، علت خوابیدن باتری ماشین در سرما را برای شما توضیح داده‌ایم.

 

دیگران چه می خوانند:

 

مشکل خوابیدن باتری خودرو یکی از مسائلی است که اغلب به‌صورت بی‌صدا و هیچ علامت قبلی به‌وجود می‌آید. عدم استفاده مداوم از اتومبیل یا قدیمی شدن باتری می‌تواند از‌جمله دلایل اصلی برای خوابیدن باتری باشد.

دلایل دیگری نیز وجود دارند که در اینجا به معرفی علت خوابیدن باتری ماشین در سرما و ارائه راهکار‌هایی برای نگهداری بهتر از باتری خودرو و جلوگیری از خوابیدن آن می‌پردازیم.

 

خوابیدن باتری در سرما

در ایام سرما، نه‌تنها موتور خودرو با چالش روبه‌رو می‌شود، بلکه هوای سرد بر عملکرد باتری نیز تاثیر می‌گذارد و باعث ضعف عملکرد باتری خواهد شد. باتری اتومبیل از نوع سیلد اسیدی و دارای صفحاتی از جنس سرب یا سرب کلسیم است که آب یا اسید باتری به‌عنوان الکترولیت در آن حرکت می‌کند.

تولید برق توسط باتری و فرایند شارژ و دی‌شارژ بر‌اساس یک واکنش شیمیایی بین الکترولیت و الکترود درون باتری صورت می‌گیرد. سرمای هوا بر این واکنش شیمیایی تاثیر منفی می‌گذارد و باعث کاهش سرعت آن می‌شود. این موضوع باعث شده که باتری خودرو در روز‌های سرد سال ضعیف شود و نتواند انرژی کافی برای روشن شدن موتور را فراهم کند.

با خرید باتری صبا که دارای تکنولوژی سیلد اسید است، سطح الکترولیت تغییر زیادی نمی‌کند و نیاز به اضافه کردن آب مقطر نخواهد بود.

 

علائم خوابیدن باتری ماشین

زمانی که باتری خودرو خوابیده، این مشکل برای بسیاری از رانندگان به چالش تبدیل می‌شود و آن‌ها را نگران می‌کند. این موضوع ممکن است در روز‌های سرد سال، زمانی که صبح زود می‌خواهید اتومبیل را روشن کنید یا هر زمان دیگری اتفاق بیفتد. دلایل خوابیدن باتری ماشین می‌تواند متفاوت باشد که در این قسمت به علت خوابیدن باتری ماشین در سرما می‌پردازیم.

 

روشن نشدن صفحه کیلومتر خودرو

اگر به این موضوع پی ببرید که با چرخاندن سوئیچ خودرو، نمایشگر کیلومتر یا هشدار‌های چک اتومبیل روشن نمی‌شود، به این معناست که باتری ماشین در حالت خوابیده قرار دارد.

روشن نشدن ماشین

نشانه‌ اصلی خالی شدن باتری خودرو این است که وقتی استارت می‌زنید، ماشین روشن نمی‌شود. اگر در ‌هنگام روشن کردن اتومبیل با استارت روشن نشد، باید به خالی شدن باتری و مشکلات مربوط به آن فکر کنید.

 

دیر روشن شدن ماشین

گاهی اوقات، وقتی که می‌خواهید خودرو را روشن کنید، یک بار استارت زدن کافی نیست؛ باید چند بار تلاش کنید تا نهایتا موفق شوید. این اتفاق بیشتر وقت‌ها زمانی رخ می‌دهد که اتومبیل برای مدت طولانی خاموش بوده است.

 

خاموش شدن بخش هایی از سیستم خودرو

گاهی هنگامی که خودرو برای چند دقیقه در‌حال حرکت نیست، ناگهان موتور خاموش می‌شود. اما بقیه قطعات ممکن است به‌درستی کار ‌کنند و تنها موتور خاموش باشد. همچنین برخی زمان‌ها ممکن است در هنگام فشار دادن روی پدال گاز، نور چراغ‌های اتومبیل کم ‌شود، صفحه کیلومتر نور کم‌تری داشته باشد یا نور لوازم روی داشبورد کمتر شود.

زمانی که باتری ٧٤ آمپر خودرو به انتهای عمر خود نزدیک می‌شود، شما را آگاه می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر چراغ سقفی خودرو را برای باز کردن در تنظیم کرده‌اید، هنگام باز شدن در روشن نمی‌شود. در این صورت خرید باتری 74 آمپر برای تعویض ضروری است.

 

 

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

از توضیحات بالا، می‌توان حدس زد که برای جلوگیری از علت خوابیدن باتری ماشین در سرما باید چه اقداماتی انجام دهیم. به‌طور خلاصه، برای اطمینان از عدم خوابیدن باتری اتومبیل، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • برای جلوگیری از‌ ازدست‌دادن ویژگی‌های باتری، حداقل هفته‌ای یک یا 2 بار باید خودرو را روشن کنید و حدود 10 یا 15 کیلومتر رانندگی کنید.
  • در زمستان، خودروتان را بیرون از منزل پارک نکنید؛ اگر پارکینگ مسقف دارید، ماشین را درون پارکینگ قرار دهید. اگر مجبورید در فضای آزاد پارک کنید، هر‌چند ساعت 10 دقیقه تا یک ربع اتومبیل را روشن کنید.
  • اتصالات باتری را تمیز نگهدارید و برای جلوگیری از سولفاته شدن، از گریس یا روغن ‌موتور استفاده کنید. مطمئن شوید که اتصالات به‌صورت کاملا محکم بسته شده باشند.

با این حال ممکن است ظرفیت باتری شما تمام شده و شما نیاز به یک باتری جدید داشته باشید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی همراه باتری می توانید انواع باطری های مناسب خودرو را تهیه نمایید.

 

وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم

یکی از مشکلات شایعی که برای رانندگان به‌وجود می‌آید این است که چگونه می‌توانند خودرویی که باتری آن خالی شده را روشن کنند یا اگر باتری اتومبیل خارج شده باشد، چه کاری باید انجام دهند. برای پاسخ به این سوالات، مراحل زیر را با دقت مطالعه کنید.

 

محکم کردن اتصالات باتری

با رعایت اصول ایمنی، ابتدا باید 2 سر باتری را جدا کنید و مطمئن شوید که اتصالات باتری سالم هستند. این کار را با دقت و آرامش انجام دهید و از تلف شدن باتری جلوگیری کنید. اگر سر باتری کمی شل شده باشد، آن را کمی جابه‌جا کنید تا اتصال مناسب برای راه‌اندازی خودرو برقرار شود. وقتی این کار را انجام می‌دهید، بهتر است از یک دستکش لاستیکی که به‌عنوان عایق در مقابل جریان الکتریکی عمل می‌کند، استفاده کنید.

 

جامپ استارت

یکی از روش‌های ساده‌تر برای روشن کردن خودرو با باتری خالی، به‌کار بردن جامپ استارت است. جامپ استارت دستگاهی است که در‌صورت خالی شدن باتری، به باتری متصل شده و به‌سرعت ماشین را راه‌اندازی می‌کند. این دستگاه همچنین به‌عنوان یک شارژر قوی عمل می‌کند و برق لازم برای استفاده از سایر تجهیزات اتومبیل را فراهم می‌کند.

برای به‌کار بردن جامپ استارت، می‌توانید از جعبه تقویت‌کننده باتری استفاده کنید که در فروشگاه‌های قطعات خودرو قابل دسترسی است یا می‌توانید از اتومبیل دیگری که باتری خودش کامل است، با به‌کارگیری کابل‌های جامپر، باتری خالی ماشینتان را شارژ کنید.

 

شارژ کردن باتری

اگر علت خوابیدن باتری ماشین در سرما را می‌دانید و باتری خودروی شما خالی شده همچنین هیچ جای دیگری برای شارژ دادن آن ندارید، می‌توانید باتری را از اتومبیل جدا کرده و آن را به مرکز خدمات باتری‌سازی ببرید تا شارژ شود.

زمانی که ماشین کمکی یا جامپ استارت در دسترس نیست این روش بسیار مفید است. درصورت خرید باتری برنا از فروشگاه همراه باتری به‌صورت آنلاین، کارت گارانتی به‌همراه مهر فروشگاه برای شما ارسال خواهد شد.

 

هل دادن

یکی از روش‌های جالب برای روشن کردن ماشین با باتری خالی، هل دادن آن است. برای این کار، ابتدا پای خود را روی کلاچ فشار داده، دنده را روی دنده ۲ بگذارید و پایتان را در تمام این مدت روی ترمز نگه دارید. سپس به‌صورت هم‌زمان با هل دادن، پای خود را از روی ترمز بردارید و ماشین را هل دهید. وقتی سرعت خودرو به حد مناسبی رسید، پای خود را در حالتی که ماشین روی دنده ۲ است، از روی کلاچ بردارید و لذت ببرید.

 

 

جمع‌بندی

در این مقاله به راه‌کار‌هایی که برای شناسایی مشکلات باتری و علت خوابیدن باتری ماشین در سرما هستند، پرداخته شد. اگر نشانه‌هایی از ضعف باتری اتومبیل مشاهده کردید، بهتر است به‌سرعت برای تست خرابی باتری و بررسی آن، به‌کارشناس خودرو مراجعه کنید.

توصیه می‌شود اتومبیل را به‌کارشناس برق خودرو بسپارید تا از احتمال انفجار یا آسیب‌های بیشتری به ماشین جلوگیری شود.

 

علت خوابیدن باتری ماشین در سرما + جلوگیری از آن

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟