مالیات طلا در سال 1403 چگونه محاسبه می شود؟

مالیات طلا در سال 1403 چگونه محاسبه می شود؟
مالیات طلا در سال 1403 چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر ارزش افزوده یکی از رایج‌ترین انواع مالیات غیرمستقیم است که هنگام خرید کالا از خریدار نهایی دریافت می‌شود. طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و خریداران طلا باید مالیات آن را بپردازند. مبلغ مالیات طلا در نهایت توسط فروشندگان طلا به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. در ماه‌های گذشته اخبار داغی پیرامون تغییر قانون مالیات طلا در ایران وجود داشت که حاکی از افزایش مالیات طلا تا 25 درصد بود. در این مقاله قرار است به بررسی قانون جدید مالیات طلا در ایران بپردازیم. اگر شما هم قصد خرید طلا دارید، این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهد داد. 

منظور از مالیات طلا چیست؟

دیگران چه می خوانند:

مالیات طلا در واقع همان مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که فروشنده هنگام خرید طلا (مانند هر کالای دیگری) از خریدار دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر مالیات طلا را می‌توانیم یکی از اقسام مالیات ارزش افزوده بدانیم؛ زیرا در روند تولید کالا و رسیدن آن به دست مشتری نهایی، ارزش افزوده‌ای به آن اضافه می‌شود که توسط فروشنده از خریدار دریافت شده و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود.

در گذشته مالیات طلا بر اساس نرخ تعیین‌شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت و سود فروشنده محاسبه می‌شد؛ اما طبق قانون جدید مالیات طلا فقط به اجرت ساخت و سود فروشنده تعلق می‌گیرد و اصل طلا شامل قانون مالیات نمی‌شود. چنانچه در حوزه طلافروشی فعالیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک نرم‌افزار حسابداری حرفه‌ای برای محاسبه مالیات و انجام امور مالی استفاده کنید. چنانچه قصد خرید این نرم‌افزار را دارید، از صفحه قیمت نرم افزار حسابداری به بررسی هزینه‌ها و امکانات نرم‌افزارها بپردازید.

مالیات طلا چند درصد است؟ بررسی قانون جدید مالیات طلا

طبق قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده، میزان مالیات طلا شامل ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده محاسبه می‌شد. ازآنجایی‌که طلا به‌عنوان کالای مصرفی شناخته نمی‌شود و نوعی کالای سرمایه‌ای است، نباید مشمول مالیات ارزش افزوده باشد. اعتراض فعالان بازار طلا مبنی بر این قضیه باعث تصویب قانون جدید مالیات طلا شد. بر اساس قانون جدید مالیات طلا، اصل طلا معاف از مالیات محسوب می‌شود و مالیات طلا با نرخ 9 درصد فقط به اجرت ساخت و سود فروشنده تعلق می‌گیرد. در نتیجه مالیات طلا 25 درصد شایعه است و نباید به آن توجهی شود.

مالیات طلا از چه تاریخی حذف شد؟

از تاریخ 13 دی ماه 1400 قانون جدید مالیات طلا مبنی بر نرخ 9 درصد مالیات روی اجرت و سود فروش طلا اجرا شد. این نرخ برای خرید و فروش طلا، جواهرات و سایر مصنوعات طلا از جمله طلای خام، آبکاری‌شده، طلای دست‌ساز و طلای ساخته‌شده در کارخانه یکسان است. 

آشنایی با نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا در ایران

قانون جدید مالیات طلا از نیمه اول دی ماه 1400 اجرایی شد و از آن تاریخ، نرخ مالیات 9 درصد فقط به اجرت و سود طلا، جواهر و پلاتین تعلق می‌گیرد. اجرت طلا باتوجه‌به طراحی و پیچیدگی ساخت آن متفاوت است. تصور کنید قیمت یک گرم طلای خالص معادل 115 هزار تومان و اجرت ساخت آن 15 هزار تومان باشد. با 7 درصد سود فروش، در مجموع هزینه یک گرم طلای ساخته‌شده با سود و اجرت معادل 139 هزار تومان خواهد بود.

مطابق با قانون قدیم مالیات طلا، 9 درصد مالیات روی مجموع ارزش طلا، اجرت و سود فروشنده یعنی مبلغ 139 هزار تومان محاسبه می‌شد؛ یعنی برای خرید این قطعه طلا باید 12500 تومان مالیات پرداخت می‌کردید.

مطابق با قانون جدید مالیات طلا، برای خرید همان قطعه فقط باید 2160 تومان مالیات بپردازید؛ به این معنا که مالیات طلا فقط بر اساس سود فروشنده و اجرت آن محاسبه شده است.

روش پرداخت مالیات طلا

مالیات بر ارزش افزوده طلا مانند سایر کالاها توسط فروشنده از خریدار دریافت شده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. طلافروشان برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلا باید از سامانه‌های مالیاتی مانند سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir اقدام به واریز مالیات طلا کنند.

سپیدار سیستم؛ مرجع معتبر آموزش انواع مالیات

همان‌طور که در این مقاله خواندیم قانون مالیات طلا از سال 1400 دستخوش تغییراتی قرار گرفت. طبق قانون جدید مالیات طلا، نرخ محاسبه مالیات فقط روی سود و اجرت طلا اعمال می‌شود و به‌این‌ترتیب مالیات خرید طلا نسبت به گذشته کاهش یافته است. مالیات طلا یکی از اقسام مالیات بر ارزش افزوده است که طلافروش از مشتری دریافت کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کند.

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید، آشنایی با انواع مالیات و نحوه پرداخت آن‌ها یک ضرورت جدی برای شما محسوب می‌شود. سپیدار سیستم به‌عنوان یک مرجع عالی و جامع برای یادگیری امور مالی، مالیات و حسابداری، به شما کمک می‌کند تا به‌صورت رایگان اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید. برای مطالعه بلاگ، شرکت در دوره‌های آموزشی و شنیدن پادکست رادیو مالی وارد سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com شوید. در صورت نیاز به راهنمایی نیز می‌توانید از طریق شماره‌های مندرج در سایت با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

 

مالیات طلا در سال 1403 چگونه محاسبه می شود؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟