مشخصات فنی تسمه‌های انتقال قدرت

مشخصات فنی تسمه‌های انتقال قدرت
مشخصات فنی تسمه‌های انتقال قدرت

تسمه انتقال قدرت Power transmission belt پر مصرف ترین نوع تسمه های صنعتی محسوب می شوند. تسمه انتقال قدرت در انواع و متریال های متنوعی تولید شده و بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا می کند. تسمه های وی بلت V-belt ، تسمه های تخت شیار دار و بی شیار، تسمه های تایمینگ، تسمه های پلی کرد (بن گرد)، تسمه جوشی یا استخوانی، تسمه آسانسور و تسمه های سراسری در زیر مجموعه تسمه های انتقال قدرت دسته بندی می شوند.

به منظور استعلام قیمت و خرید تسمه صنعتی می بایست ابتدا نوع تسمه، محل و نوع اتصال و متریال بکار گرفته شده در تولید آن مشخص شده باشد. تسمه های انتقال قدرت بر روی دو و یا چند پولی اتصال پیدا کرده می توانند قطر برابر و یا متفاوتی داشته باشند. تسمه هایی که بر روی دو پولی اتصال پیدا می کنند اغلب یکطرفه و تسمه هایی که بر روی چند پولی اتصال پیدا می کنند می توانند یکطرفه یا دو رو باشند. در این اتصال یکی از پولی ها بعنوان مولد گشتاور عمل کرده و انتقال قدرت از طریق تسمه صنعتی سبب حرکت پولی های دیگر می شود.

دیگران چه می خوانند:

پلی اورتان که ترکیبات شیمیایی اغلب تسمه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد نوعی پلیمر تشکیل شده از اجزای ارگانیک می باشد. پلی اورتان دارای دو خاصیت مکانیکی بسیار مهم است که سبب استفاده از آن در ترکیبات تسمه صنعتی میشود. یکی خاصیت انعطاف با حفظ مقاومت در برابر شکستگی و دیگری مقاومت حرارتی بسیار بالا. به جز موارد قید شده پلی اورتان دارای ویژگی های دیگری نیز می باشد که نه تنها باعث استفاده مستمر از این ماده در تولید تسمه صنعتی بلکه در اغلب وسایل خانگی و فوم ها شده است. پلی اورتان در صورتیکه درست و بصورت استاندارد تولید شده باشد غیر سمی بوده و استفاده از آن در محیط و تماس با انسان مشکلی ایجاد نمی کند. فابریک های تولید شده از ترکیبات پلی اورتان ضد آب هستند که خود برای تسمه های صنعتی قابلیت مهمی محسوب میشود. از پلی اورتان بیش از موارد دیگر در تسمه های نقاله و تسمه انتقال قدرت استفاده میشود.

تسمه های وی بلت انتقال نیرو V-belt

به گزارش ابتکار صنعت "تسمه وی بلت V دسته ای از تسمه های صنعتی هستند که بر روی پولی (فولی) با شیار داخلی 60 درجه حرکت می کنند. مزیت استفاده از تسمه وی بلت V نسبت به تسمه صنعتی تخت انتقال حداکثر نیرو بدون سر خوردن و لغزیدن تسمه بر روی شیار پولی می باشد. در شرایط برابر جهت استفاده از تسمه تخت به جای تسمه V و ایجاد شرایط امن جهت انتقال کامل قدرت بدون سر خوردن بر روی پولی می بایست تنش کششی اولیه بسیار بالاتری بوجود آورد. تسمه های V در دسته تسمه های انتقال قدرت قرار میگیرند و وظیفه اصلی آنها انتقال حرکت دورانی از یک قطعه با حرکت دینامیکی محرک به قطعه دیگر می باشد. تسمه وی بلت V بر حسب نوع کاربری و با در نظر گرفتن خلاقیت تولید کنندگان بزرگ در جهت بهره وری بیشتر از این قطعه صنعتی در شکل های مختلف و با متریال مختلفی تولید شده اند که هر یک دارای خواصی بوده و برای شرایط کاری خاصی مناسب تر می باشند. طراحی های مختلف V وی بلت در راستای افزایش اصطکاک با بدنه پولی در جهت جلوگیری از لغزیدن و سر خوردن بر روی بدنه، افزایش مقامت محیطی در برابر رطوبت، حرارت و روغن، انعطاف بیشتر، مقاومت بیشتر در برابر ضربه اولیه حرکت موتور صورت گرفته اند."

معرفی برند های معتبر تولید کننده تسمه انتقال نیرو

تسمه انتقال نیرو بر حسب میزان حساسیت کاربری با برند های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از کاربری ها با حساسیت بیشتر مانند کاربری بعنوان تسمه تایمینگ ترجیح به استفاده از برندهای معتبر با وجود قیمت بیشتر می باشد. در واقع از آنجایی که عملا مقایسه مشخصات و قابلیت های فنری تسمه های صنعتی برای تمامی کاربران میسر نیست انتخاب و خرید بر حسب برند تولید کننده یکی از ساده ترین روش ها در خرید تسمه با کیفیت و طول عمر بالاتر می باشد. در زیر به معرفی معتبر ترین برند های تولید کننده تسمه صنعتی در انتقال نیرو می پردازیم.

  • تسمه باندو BANDO : برند باندو یکی از شناخته شده ترین برند ها در دنیا در زمینه تولید تسمه های صنعتی انتقال نیرو می باشد. برند باندو یک برند ژاپنی می باشد که بصورت تخصصی به تولید تسمه های تایمینگ و تسمه های وی بلت پرداخته و مطابق با استاندارد صنایع کشور ژاپن به تولید این قطعات می پردازد.
  • تسمه اپتی بلت OPTIBELT: این برند آلمانی به تولید تسمه های تایمینگ با بالاترین کیفیت پرداخته و دارای استاندارد CE اتحادیه اروپا می باشد. تسمه اپتی بلت بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی تولیدی اتحادیه اروپا بصورت OE اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تسمه مگاداین MEGADYNE : برند ایتالیایی مگاداین تولید کننده انواع تسمه های پلی یورتان می باشد. تسمه های انتقال نیرو به شکل تسمه تحت و تسمه وی بلت و انواع تسمه های تایمینگ با برند مگاداین با بالاترین کیفیت به بازار عرضه می شوند. 

 

مشخصات فنی تسمه‌های انتقال قدرت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟