ویزای مولتی چیست؟ بررسی انواع، شرایط دریافت و نکات کاربردی

ویزای مولتی چیست؟ بررسی انواع، شرایط دریافت و نکات کاربردی
ویزای مولتی چیست؟ بررسی انواع، شرایط دریافت و نکات کاربردی

فرایند دریافت ویزای موقت یا ویزای توریستی به کشورهایی که بیش از یک بار مقصد شما قرار می‌گیرند، فرایندی زمان‌بر و فرسایشی خواهد بود. برای راحت‌تر شدن این فرایند از سال 2015 صدور ویزای مولتیپل به‌عنوان یک نوع ویزای موقت انجام می‌شود. ویزای مولتی برخلاف سایر ویزاهای موقت و گردشگری بعد از یک‌بار ورود به کشور مورد نظر نامعتبر نمی‌شوند. البته زمان اقامت هر فرد با ویزای مولتی در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی همه چیز در‌مورد ویزای مولتی می‌پردازیم. مطالعه این مطلب کوتاه، کاربردی و جامع را از دست ندهید تا بدانیم «منظور از ویزای مولتی چیست». 

ویزای مولتی؛ مجوزی برای ورود چند‌باره به کشور مقصد در بازه‌های زمانی مشخص

ویزای مولتیپل نوعی مجوز اقامت موقت است که اجازه ورود بیش از یک بار را بدون نیاز به دریافت ویزا برای هر بار ورود مهاجر فراهم می‌کند. این ویزا معمولا به نام‌های ویزای 5 ساله کشورها نیز شناخته می‌شود. البته مدت‌زمان اعتبار ویزای موقت مولتیپل بستگی به سیاست‌های مهاجرتی کشور مقصد دارد. 

دیگران چه می خوانند:

مدت زمان اجازه اقامت در کشور مقصد با استفاده از ویزای مولتی مانند ویزای توریستی کانادا محدود است. به این معنی که مهاجر با‌توجه به محدودیت‌های مهاجرتی هر کشور، در هر بازدید اجازه اقامت چند روزه تا چند ماهه را دارد؛ بنابراین با اتمام این زمان مهاجر باید به کشور خود بازگردد. این فرایند بازگشت به کشور مبدا و ورود مجدد به کشور مقصد بدون نیاز به تمدید ویزای مولتیپل انجام می‌شود. 

مزایای داشتن ویزای مولتی پل چیست؟

مزیت اصلی ویزای مولتی این است که امکان ورود چند‌باره به کشور مقصد را بدون نیاز به ثبت درخواست جدید فراهم می‌کند. این فرایند باعث کاهش زمان مورد‌نیاز در مسیر اخذ ویزای شینگن، ویزای کشورهای اروپایی خارج از شینگن، آمریکا و کانادا می‌شود. علاوه‌بر این موارد، دریافت ویزای مولتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از پرداخت هزینه برای دریافت انواع ویزای مهاجرتی به شمار می‌رود.

یک مزیت مهم ویزای مولتی پل این است که باعث راحتی کار افرادی می‌شود که در بازه‌های زمانی مختلف برای بازدید از کشورهای خارجی سفر می‌کنند. این سفرها بر‌اساس دلایل مختلفی مثل توریستی، درمانی، کاری، تجارت و شرکت در دوره‌های آموزشی است. ازاین‌رو مهاجر در هر بازدید که ممکن است فاصله‌کمی نیز داشته باشد، نیازی به دریافت ویزای مجدد نخواهد داشت. همچنین افزایش اعتبار پاسپورت مهاجر یکی از پاسخ‌های دیگر به سوال «مزایای مولتی ویزا چیست» به شمار می‌رود. اخذ این ویزای استاندارد نشان‌دهنده تراول هیستوری مهاجر است که در آینده به اخذ اقامت از کشورهای مختلف نیز کمک خواهد کرد. 

مدت اعتبار ویزای مولتی چقدر است؟

مدت‌زمان اعتبار مولتی ویزا بستگی به کشور صادرکننده این مجوز دارد. البته برخی از کشورها چند گزینه را برای انتخاب مدت اعتبار این ویزا در اختیار مهاجر قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی میزان اعتبار ویزای مولتیپل در برخی از کشورهای پربازدید و مهاجرپذیر می‌پردازیم. 

  • کانادا eTA: معتبر به مدت 5 سال
  • US ESTA: معتبر برای 2 سال
  • ویزای eVisitor استرالیا و ETA: معتبر برای یک سال

در برخی موارد امکان انتخاب بین ویزای یکبار ورود و مولتی وجود دارد. این ویژگی برای برخی از ویزاها مثل ویزای الکترونیکی ترکیه با مدت‌اعتبار 180 روز امکان‌پذیر است. هرچند که مدت‌زمان اقامت مهاجر در کشور مقصد محدود است؛ بااین‌حال تعداد سفرها به کشور مقصد هیچ محدودیتی نخواهد داشت. به‌عنوان مثال، eTA کانادا به مدت 5 سال معتبر است؛ دارنده این ویزا در این مدت می‌تواند هر چند دفعه که تمایل دارد با طول اقامت 6 ماهه را دارد. 

فرآیند درخواست ویزای مولتی؛ چه مراحلی طی می‌شود؟

درخواست ویزا یک فرآیند پیچیده به شمار می‌رود و رعایت همه الزامات بسیار مهم است. هرگونه مغایرت یا فقدان مستندات باعث تاخیر یا حتی امتناع از صدور ویزا می‌شود. در ادامه به بررسی مراحل درخواست ویزای مولتیپل می‌پردازیم. 

  • درخواست آنلاین: با پر کردن فرم درخواست ویزای آنلاین مربوطه شروع کنید.
  • مستندات: کلیه مدارک لازم را اثبات واجد شرایط بودن خود آماده کنید.
  • هزینه درخواست ویزا: هزینه درخواست که بر اساس طول مدت ویزا متفاوت است را بپردازید.
  • رزرو قرار ملاقات: یک قرار ملاقات در مرکز درخواست ویزا برای ارسال بیومتریک تعیین کنید.

در فرایند درخواست ویزای مولتیپل ممکن است نیاز به برگزاری جلسه حضوری به‌منظور سوال پرسیدن از مهاجر باشد. پس از انجام کلیه این مراحل، اداره مهاجرت برای تصمیم‌گیری نسبت به صدور ویزا اقدام می‌کند.

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت ویزای مولتیپل

برای ثبت درخواست دریافت ویزای مولتیپل حتما باید مدارک هویتی خود را در قالب پرونده کامل به اداره مهاجرت تحویل دهید. نقص در پرونده منجر به افزایش احتمال ریجکتی درخواست ویزا خواهد شد. در ادامه به بررسی مدارک مورد‌نیاز برای دریافت ویزای مولتی می‌پردازیم.

  • پاسپورت
  • جزئیات برنامه آنلاین
  • تاریخ‌های برنامه‌ریزی شده برای سفر به کشور مقصد
  • جزئیات محل اقامت شما در طول بازدید
  • بودجه تخمینی برای سفر 
  • آدرس محل سکونت فعلی و مدت‌زمان آن
  • مشخصات والدین از جمله نام و تاریخ تولد
  • درآمد سالانه
  • هرگونه تخلف غیرقانونی، مدنی یا مهاجرتی 
  • تاریخچه یک دهه سفر (در صورت نیاز)
  • اطلاعات تماس کارفرما
  • اطلاعات مربوط به اسپانسر سفر (اگر شخص دیگری متقبل هزینه های شما باشد)
  • جزئیات هر یک از اعضای خانواده مستقر در کشور مقصد از‌جمله نام، آدرس و شماره پاسپورت

به یاد داشته باشید لیست بالا یک راهنمای کلی برای دریافت ویزای مولتیپل است. بر‌اساس شرایط فردی ممکن است مدارک اضافی برای دریافت این ویزا مورد‌نیاز باشد. برای مثال برای بازدید پزشکی باید گواهی آزمایش سل (TB) و ارائه مقاصد پزشکی نیز الزامی خواهد بود. 

زمان پردازش و تصمیم‌گیری برای صدور ویزای مولتیپل چقدر است؟

زمان انتظار معمول برای پردازش درخواست ویزای مولتی حدود 3 هفته است. البته این مدت‌زمان بر‌اساس فاکتورهایی مثل شلوغ بودن اداره مهاجرت و حجم بالای درخواست‌ها به طول بینجامد. همچنین مدارک ناکافی یا از دست دادن اسناد نیز منجر به تاخیر و رد درخواست می‌شود. گاهی اوقات، کنسولگری ممکن است به بررسی‌های اضافی نیاز داشته باشد، به‌خصوص اگر مشکلی وجود داشته باشد.

دریافت مشاوره از هرمس؛ کلید مهاجرت بدون دردسر

در این مقاله به بررسی مجوز برای ورود چندباره‌ به کشورهای مختلف پرداختیم تا بدانیم «ویزای مولتیپل چیست». این نوع ویزا یک نوع مجوز است که برای تسهیل فرایند ورود و خروج افراد به کشورهای دیگر صادر می‌شود. فرایند صدور ویزا بر‌اساس فاکتورهای مختلفی مثل شلوغ بودن اداره مهاجرت انجام خواهد شد. این فرایند اخذ ویزای مولتی ممکن است گاهی با ریجکتی مواجه شود. برای کاهش احتمال ریجکتی پرونده پیشنهاد می‌کنیم حتما با متخصصین مهاجرتی مشورت کنید. این افراد بهترین راهنما در مسیر ورود به کشورهای دیگر به شمار می‌روند. 

 

ویزای مولتی چیست؟ بررسی انواع، شرایط دریافت و نکات کاربردی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟