آموزش سبک‌های نوین تحلیل کسب‌ و کار در دوره post dba

آموزش سبک‌های نوین تحلیل کسب‌ و کار در دوره post dba
آموزش سبک‌های نوین تحلیل کسب‌ و کار در دوره post dba

در دنیای نوین، اقتصاد جدیدی را تجربه می‌کنیم که اقتصاد دانش‌بنیان نام دارد. انواع دانش، پایه و اساس این اقتصاد بوده و تغییرات سریع جامعه را موجب شده است. ظهور تکنولوژی‌ها و تجهیزات هوشمند، دسترسی به جامعه اطلاعاتی نامحدود و تغییرات سریع در روش انجام کارهای مختلف، از ویژگی‌های این اقتصاد نوظهور است. برای بقا، رشد و مانایی در این اقتصاد، نیازمند آشنایی با چالش‌ها، کسب تجربه و مهارت، افزایش قدرت تحلیل کسب‌ و کار و ارتقا توان رهبری مؤثر جهت عکس‌العمل مناسب هستیم. این مهارت‌ها را می‌توان در دوره post dba به طور علمی و عملی آموخت.

دوره پست دی بی ای

دیگران چه می خوانند:

مقدمه

تغییرات امروز جامعه، مشاغل و بخش‌های مختلف اقتصاد، کاملا ملموس و قابل درک است. این تغییرات از چنان شتابی برخوردارند که اگر تجهیزات و تخصص کافی برای رویارویی، پیش‌بینی و پیش‌گویی تغییرات را نداشته باشیم، با مشکلات عدیده روبرو خواهیم بود. این تجهیزات و تخصص به ویژه برای کسانی که مدیریت و رهبری سازمانی را بر عهده دارند، بسیار حیاتی است. کدام ویژگی جامعه کنونی باعث ایجاد چنین تغییراتی شده است؟ برای کسب مهارت لازم و تضمین بقا و رشد در دنیای امروز چه روش‌ها و مسیرهایی وجود دارد؟ آیا صرفا گذراندن دوره‌های تحصیلی و دانشگاهی قدیم، پاسخگوی نیاز جامعه و مشاغل امروز خواهد بود؟

 

ضرورت آموزش در اقتصاد دانش بنیان

قبل از اینکه به معرفی دوره post dba بپردازیم، لازم است در مورد ضرورت آموزش در اقتصاد کنونی صحبت کنیم. اقتصاد امروز در تمام دنیا از نوع سنتی فاصله گرفته و به سمت دانایی و دانش پیش می‌رود. اقتصاد نوین که اقتصاد دانایی محور یا دانش‌بنیان (Knowledge Based Economy) نام گرفته، بر پایه تولید و انتقال دانش استوار است. ارزش افزوده در تمام بخش‌های تولیدی، خدماتی، تجاری، صنعتی و کشاورزی بر پایه دانش، تولید و افزایش می‌یابد.

نکته مهم این است که اقتصاد دانش‌بنیان به مدرک تحصیلی اهمیتی نمی‌دهد. دانش در این اقتصاد چیزی است که بتوان آن را به ارزش افزوده و ثروت تبدیل کرد. در اقتصاد سنتی افراد صرفا با داشتن مدرک تحصیلی می‌توانستند شغل مناسبی برای خود داشته باشند. در اقتصاد جدید، دانش در مدرک خلاصه نشده و بسیار فراتر از آن است. این دانش انواع متفاوتی دارد. در یک تقسیم‌بندی دانش به چهار گروه تقسیم می‌شود: «دانش چه چیز» (What Knowledge)، «دانش چگونگی انجام کار» (How Knowledge)، «دانش مهارت‌های انجام یک مسئولیت» (How Skills) و «دانش چه کسی می‌داند چگونه باید انجام شود» (How Information).

یکی از ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان تخصصی‌شدن مشاغل مختلف در انواع دانش است. از این رو پیشرفت شغلی منوط به کسب مداوم دانش و بروزرسانی آموخته‌های گذشته است، چه این دانش از نوع مهارتی و عملی باشد و چه علمی و مدون.

یکی از دوره‌های آموزشی ضروری در اقتصاد جدید، دوره mba، dba و post dba است.

دوره ام بی ای

تحلیل کسب‌وکار

در قسمت قبل به طور مختصر اقتصاد دانش‌بنیان و برخی ویژگی‌های آن تشریح شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این اقتصاد، تعریف نقش جدید برای انسان است. در اقتصاد صنعتی، نقش انسان به عنوان یکی از عوامل تولید در کنار ماشین‌آلات و تجهیزات تعریف می‌شد. انسان از طریق قدرت بدنی و انجام کارهای یکنواخت و تکراری، نقش خود را انجام می‌داد. این نقش کلیشه‌ای در اقتصاد نوین تغییر کرده و خلاقیت و قدرت تحلیل و تفکر انسان را به کار می‌گمارد. فعالیت‌های یدی و فیزیکی به ماشین‌آلات پیشرفته سپرده شده و انسان در محور تولید دانش، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات هوشمند، مدیریت و رهبری نقش فعال‌تری یافته است. در این اقتصاد «مهم نیست چه چیزی تولید می‌شود، مهم این است که چگونه تولید می‌شود.» (جمله مشهور بانک جهانی)

خلاقیت، نوآوری مستمر، کشف مسیرها و بازارهای نو، قدرت تحلیل کسب‌وکار و بازار، طراحی مهندسی، مدیریت زنجیره ارزش، مدیریت تولید، برنامه‌ریزی، تأمین مالی، قدرت تبدیل اطلاعات به دانش، کشف و پرورش پتانسیل‌های سازمان، قابلیت آگاهی از نیازها و خواسته‌های مشتریان و به کارگیری آن‌ها در تولید کالا و خدمات، مهم‌ترین وظایف و کارکردهای انسان در اقتصاد نوین است.

در اقتصاد جدید تغییرات با شتاب، وسعت و عمق بیش‌تری در حال وقوع هستند. از این رو مدیر و رهبر باید بتواند ضمن تجزیه و تحلیل کسب‌ و‌ کار، تغییرات پیش‌روی سازمان و بازار را پیش‌بینی و حتی پیش‌گویی نماید. در این صورت می‌تواند اقدامات لازم را جهت به‌روزرسانی و هماهنگی اجزای سازمان انجام دهد. در اقتصاد جدید سازمانی که نتواند در برابر تغییرات انعطاف کافی داشته باشد، محکوم به شکست و فنا خواهد بود.

دوره دی بی ای دانشگاه تربیت مدرس

دوره post dba چیست؟

دوره post dba، سطح پیشرفته دوره dba است. به لحاظ آکادمیک این دوره بعد از گذراندن دوره mba و dba آموزش داده می‌شود. اما لزوما نیازی نیست که در دوره‌های قبلی شرکت کرده باشید و در صورت داشتن دانش تئوری و  تجربه عملی در حوزه مدیریت و در صورت احراز صلاحیت شما در مصاحبه ورودی، می‎‌توانید در دوره POST DBA شرکت کنید.

 

ضرورت دوره post dba برای موفقیت کسب‌وکار در دنیای امروز

در دوره post dba دانش و مهارت‌های پیشرفته‌ای، متناسب با اقتصاد نوین، در اختیار متخصصان قرار می‌گیرد. این دوره مبتنی بر تحقیق، تفکر و کار عملی است و نمای کلی از محیط کسب‌وکار و چالش‌های آن، آخرین تئوری‌ها و شیوه‌های مدیریت به دانشجویان ارائه می‌شود.

دوره post dba به دانشجویان خود یاد می‌دهد چگونه استراتژی‌های نوین را برای تغییرات سازمانی، توسعه و پیاده‌سازی کرده و آخرین فناوری‌های تجاری و تکنیک‌های مدیریتی را به کار ببندند.

از طریق دوره post dba می‌توان به درک تغییر چشم‌انداز کسب‌وکار و توسعه مهارت‌های رهبری در این راستا دست یافت. به کارآموزان و دانشجویان آموزش داده می‌شود که چگونه پتانسیل سازمان را کشف کرده و در مسیر تغییرات به نحو احسن از آن‌ها بهره بگیرند.

به طور خلاصه می‌توان گفت دوره post dba به مدیران ارشد و کارکنانی که می‌خواهند به اعضا و رهبران مؤثر سازمان تبدیل شوند، آموزش‌های علمی و عملی لازم را ارائه می‌دهد.

 

سرفصل‌های دوره post dba

سرفصل‌های دوره post dba باتوجه به اهدافی که دنبال می‌کند، از دروس مختلف و متنوعی تشکیل شده است. آینده‌نگاری سازمان، مدیریت نوآوری و تحول استراتژیک، روش‌های نوین برندسازی، مدیریت فناوری، مدیریت دانش سازمانی، روش‌ها و فنون مذاکرات تجاری، برخی از مهم‌ترین عناوین در سرفصل دوره post dba هستند.

دوره post dba

کلام آخر

اقتصاد جدید نیازمند سبک‌های نوین تجزیه و تحلیل کسب‌ و کار است. تغییرات سریع این دوران به کسی فرصت تامل و درنگ نمی‌دهد بلکه مدیران و رهبران سازمان‌ها و به تبع کارکنان باید از آمادگی و دانش کافی برای رویارویی مناسب و درست با تغییرات برخوردار باشند.

ویژگی‌های اقتصاد جدید ایجاب می‌کند افراد در سطوح مختلف سازمان‌های کوچک و بزرگ، با گذراندن دوره‌های متناسب با حرفه خود مانند دوره mba، dba و دوره post dba دانشگاه تربیت مدرس، خود را به طور کامل مجهز کرده و نقش مؤثری در موفقیت و پیشرفت سازمان و جامعه داشته باشند.

 

آموزش سبک‌های نوین تحلیل کسب‌ و کار در دوره post dba

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟