اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت آن

اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت آن
اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت آن

امروزه موضوع امنیت غذایی به دلیل جلوگیری از بیماری‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که موردتوجه دولت‌ها، تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان مواد غذایی قرار گرفته است. در این راستا بسته ‌بندی مواد غذایی در سلامت مواد غذایی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این موضوع نه‌تنها به جهت جلوگیری از بیماری‌های مختلف، بلکه حتی می‎تواند در فروش محصول نیز تاثیر به سزایی داشته باشد.

ازاین‌رو به هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار و خرید دستگاه ‌های صنایع غذایی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که نباید از آن غافل شد، دستگاه‌های بسته‌بندی گوناگون متناسب با نوع محصول موجود است. در این مقاله قصد داریم به تأثیر مهم بسته‌بندی مواد غذایی بر سلامت آن بپردازیم.

دیگران چه می خوانند:

بسته‌بندی مواد غذایی چه تأثیراتی دارد؟

در تولیدات مواد غذایی یکی از نکات حائز اهمیت که به فروش بیشتر و افزایش اعتبار برند شما منجر می‌شود، این است که محصول غذایی به همان کیفیت و تازگی که در کارخانه تولید شده به دست مشتری برسد. علاوه‌برآن مشتری در اولین نگاه و پیش از سنجش کیفیت، به بسته‌بندی ماده غذایی دقت می‌کند.

نکته مهم‌تری که بسته ‌بندی استاندارد مواد غذایی را به یک ضرورت تبدیل می‌کند، حفظ و نگهداری محصول در برابر خراب یا فاسدشدن است. سلامت انسان همواره در اولویت بوده و مقدم بر هر چیز دیگری است. در نتیجه تحویل مواد غذایی تولید شده اعم از خشکبار، غلات، نوشیدنی‌ها، لبنیات و غیره به‌صورت پک‌های استاندارد و اصولی، در راستای حفظ سلامت انسان و جلوگیری از ورود میکروب‌ها و سایر عوامل فاسدکننده از وظایف اخلاقی و قانونی هر تولیدکننده است.

امروزه با افزایش آگاهی مردم و اهمیتی که به خود و سلامتی‎‌شان می‌دهند، معمولاً خرید از برندهایی که محصولات خود را در قالب پک‌های طراحی‎‌شده و شخصی‌سازی شده با مشخصات و نشان سلامت عرضه می‌کنند را به محصولات فله‌ای یا بسته‌بندی نشده ترجیح می‌دهند.

مزایای بسته‌بندی مواد غذایی

مزایای بسته‌بندی مواد غذایی

به‌طورکلی بسته‌بندی مواد غذایی به دلایل و اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که همانطور که پیش از این نیز بیان شد، اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت آن مهم‌ترین این دلایل است؛ اما به‌غیراز آن نیز، این اقدام مزایای بسیاری را به همراه دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • حفظ محصول غذایی و جلوگیری از ورود میکروب و آلودگی‌ها
  • بهداشت و سلامت محصول
  • افزایش مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی
  • حفظ کیفیت و تازگی محصول
  • افزایش مقاومت محصول در جابه‌جایی و حمل آن از کارخانه تا انبار و فروشگاه
  • امکان درج مشخصات کالا اعم از اطلاعات تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا و غیره
  • امکان معرفی هویت برند با طراحی بسته‎‌بندی‌های شخصی‌سازی‌شده
  • افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر

ویژگی‌های بسته‌بندی استاندارد مواد غذایی

ویژگی‌های بسته‌بندی استاندارد مواد غذایی

با اینکه بسته‌بندی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد و به عنوان یکی از اجزای ضروری فرآیند تولید و عرضه محسوب می‌شود، رعایت برخی استانداردها و اصول در بسته‌بندی محصولات ضروری است. آگاهی از این موارد هنگام خرید دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند مفید باشد. با رعایت ویژگی‌های زیر در فرآیند بسته‌بندی، سلامت محصولات را تضمین کرده و اعتبار برند خود را افزایش خواهید داد.

درج برچسب

درج برچسب کالا و معرفی مشخصات آن از جمله تاریخ تولید و انقضا، ترکیبات ماده غذایی، نشان استاندارد، آدرس و نام کارخانه تولیدکننده، چگونگی نگهداری کالا به لحاظ دما و رطوبت و به‌طورکلی مواردی ازاین‌قبیل از ملزومات بسته‌بندی است.

بررسی تاثیر بسته بندی و ماده غذایی

لازم است نوع و جنس بسته‌بندی و ماده غذایی به لحاظ تأثیراتی که بر هم می‌گذارند بررسی گردند.

مقاومت بالا

مقاومت بسته‌بندی باید به‌اندازه کافی بالا باشد تا در برابر عوامل خارجی حین جابه‌جایی و حمل به انبار یا فروشگاه دچار آسیب و کاهش کیفیت نشود. علاوه بر این، بسته‌بندی محصولات غذایی باید از ورود عوامل محیطی دیگری همچون نور، رطوبت، گازهای مضر و مواردی ازاین‌قبیل جلوگیری کند.

طراحی متناسب با زمینه

طراحی بسته‌بندی با رنگ‌های متناسب با محصول یا برند تولیدکننده می‌تواند به‌خاطر سپردن و در ذهن ماندن آن را بیش‌ازپیش کند و به تعریف یک هویت شناخته‌شده برای سازنده محصول منجر شود.

به‌صرفه‌بودن قیمت بسته‌بندی

بسته‌بندی‌ها درحالی‌که باید از مواد باکیفیت و درجه یک به‌منظور حفظ محصولات تهیه شوند، اما باید توجه داشت که هزینه و قیمت تمام‌شده آن به‌اندازه‌ای بالا نرود که باعث افزایش قیمت محصول گردد.

انواع روش‌های بسته‌بندی مواد غذایی

انواع روش‌های بسته‌بندی مواد غذایی

محصولات غذایی تنوع بسیار زیادی اعم از کنسروها، لبنیات، غلات، حبوبات، تنقلات، محصولات گوشتی و غیره را شامل می‌شود. طبیعتاً هر یک از این موارد، نیاز به شرایط نگهداری خاص خود را دارد و نمی‌توان بسته‌بندی‌های یکسانی را برای همه این محصولات در نظر گرفت. در نتیجه روش‌های بسته‌بندی گوناگونی در صنایع گوناگون استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی و توضیح برخی از متداول‌ترین آنها می‌پردازیم.

بسته‌بندی پلاستیکی

ظروف یا بسته‌های پلاستیکی از انواع گوناگونی برخوردارند و احتمالاً آنها را در محصولات متنوعی از تنقلات تا نوشیدنی‌ها دیده باشید. این جنس از بسته‌بندی‌ها به دلیل وزن سبک و امکان استفاده آنها در فرم و اشکال مختلف، به طور گسترده کاربرد دارند. علاوه بر این موضوعات، مزایای دیگری همچون قیمت پایین این بسته‌بندی‌ها منجر به استفاده بیشتر آنها برای محصولات گوناگون گشته است.

بسته‌بندی شیشه‌ای

بسته‌بندی‌های شیشه‌ای از قدیمی‎‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی مختلف بوده‌اند و امروزه نیز کاربرد بسیار زیادی در لبنیات، چاشنی‌ها و افزودنی‌ها، نوشیدنی‌ها و بسیاری از مواد دیگر پیدا کرده‌اند. از ویژگی‌های بسته‌های شیشه‌ای می‌توان به مقاومت بسیار بالای آنها در تأثیرپذیری از عوامل محیطی گوناگون و در نتیجه سالم ماندن مواد در طولانی مدت اشاره کرد.

بسته‌بندی آلومینیومی

از دیگر روش‌های بسته‌بندی می‌توان به استفاده از ورق‌های آلومینیومی اشاره کرد. این ورق‌ها به علت انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا، در سال‌های اخیر موردتوجه بسیار زیادی قرار گرفته‌اند. در عین استحکام، این بسته‌بندی‌ها راحت‌تر باز می‌شوند و علاوه بر این، قیمت آنها نیز مناسب است.

بسته‌بندی کارتنی

بسته‌بندی کارتنی نیز از روش‌های پرکاربرد بسته‌بندی است که می‌توان آن را در انواع متفاوتی تولید کرد و برای محصولات متنوعی استفاده نمود.

جمع‌بندی

در این مقاله با اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت آن آشنا شدیم. بسته‌بندی مواد غذایی یکی از مهم‌ترین مراحل پروسه تولید و عرضه یک کالاست که نقش بسیار زیادی در حفظ کیفیت مواد غذایی ایفا می‌کند و ازآنجایی‌که این مواد، به طور مستقیم بر روی بدن انسان تأثیر می‌گذارند، فراهم‌آوردن یک بسته‌بندی مناسب و اصولی برای هر ماده غذایی از ضروریات آن صنعت است.

در نتیجه یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که هر کارخانه به آن نیاز خواهد داشت، دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است. در صورت نیاز به خرید هر یک از انواع این دستگاه‌ها می‌توانید با شرکت مشاوره خطوط صنایع غذایی شب چره به شماره 09022253620 تماس حاصل نمایید.

 

اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت آن

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟