صندوق املاک، ابزار کسب سود از بازار مسکن

صندوق املاک، ابزار کسب سود از بازار مسکن
صندوق املاک، ابزار کسب سود از بازار مسکن

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یکی از گزینه‌های محبوب برای حفظ و افزایش ارزش منابع مالی به شمار می‌رود. البته استفاده از پتانسیل‌های بازار املاک و مستغلات، به سرمایه اولیه قابل توجهی وابسته است. این مساله یکی از موانع اصلی سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این بازار است. به نظر می‌رسد فعالیت صندوق های املاک و مستغلات می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را بر طرف کند.

آشنایی با ساز و کار صندوق املاک

دیگران چه می خوانند:

صندوق‌ها فرصتی برای کسب سود ساده و سریع از بازار سرمایه را برای طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران فراهم کردند. هر صندوق با توجه به پورتفوی خود، منابع مالی سرمایه‌گذاران را به دارایی‌های مختلف اختصاص می‌دهد و آن‌ها را از سود کسب‌شده منتفع می‌کند. 

صندوق املاک یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است که دارایی سرمایه‌گذاران خود به پتانسیل‌های موجود در بازار مسکن اختصاص می‌دهد. این صندوق با فعالیت متمرکز در بازار مسکن، فرصتی برای کسب سود همسو با این بازار را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کند. 

صندوق املاک، بخش اعظم منابع مالی سرمایه‌گذاران خود را به دارایی‌هایی با ویژگی مشخص اختصاص می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • خرید و فروش دارایی‌های غیرمنقول
  • اجاره دارایی‌های تحت مالکیت صندوق
  • اجاره یک ملک با هدف اجاره مجدد آن

مابقی پورتفوی صندوق، با توجه به استراتژی مدیران آن به دارایی‌هایی چون اوراق با درآمد ثابت، انواع سپرده‌های بانکی و ... اختصاص می‌یابد. با این توزیع دارایی در سبد صندوق املاک، امکان کسب سود متمرکز از این بازار برای سرمایه‌گذاران صندوق فراهم می‌شود و دارایی آن‌ها رشدی همسو با رشد بازار مسکن را تجربه خواهد کرد. به علاوه، این سرمایه‌گذاران با چالش‌های معامله مستقیم ملک هم مواجه نخواهند بود و درگیر فعالیت‌هایی چون انتقال مالکیت، استعلام‌های شهرداری و ... نمی‌شوند. 

ویژگی دارایی‌های صندوق املاک

همان‌ طور که پیش از این اشاره کردیم، قسمت اصلی سبد دارایی صندوق املاک به دارایی‌هایی در بازار مسکن اختصاص می‌یابد. در واقع این ملک باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد:

  • ملک مورد نظر باید در ایران واقع شده باشد.
  • کاربری ملک مورد نظر باید مشخص باشد.
  • ملک مورد نظر باید گواهی پایان کار معتبر و سند رسمی مالکیت داشته باشد.
  • ملک مورد نظر نباید مالکیت معارض داشته باشد یا در رهن و وثیقه باشد.
  • ملک مورد نظر نباید منع قانونی، قراردادی یا قضایی برای انتقال مالکیت داشته باشد.
  • ملک مورد نظر نباید زمینی بدون بنا یا بنایی غیرمتناسب با مساحت زمین داشته باشد.

این محدودیت‌ها می‌تواند چارچوبی مشخص برای دارایی‌های صندوق ایجاد کند و خیال سرمایه‌گذاران را در مورد نحوه اختصاص منابع مالی آن‌ها، آسوده کند. به علاوه، یک تیم از کارشناسان در زمان خرید، نگهداری و فروش ارزیابی کارشناسانه خود را در مورد املاک صندوق ارائه می‌کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق املاک 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ارائه مسیری ساده برای کسب سود، مورد استقبال طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. در این میان، صندوق‌های املاک علاوه بر مزایای دیگر صندوق‌ها، ویژگی‌های قابل توجه دیگری هم دارند که جذابیت این سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند، از جمله:

  • بهره‌مندی از سود بازار مسکن بدون نیاز به منابع مالی کلان
  • کسب بازدهی بیشتر از معامله مستقیم در بازار ملک به دلیل بهره‌مندی از تیم حرفه‌ای مدیریت دارایی
  • نقدشوندگی بالاتر از معامله مستقیم در بازار ملک
  • متنوع‌سازی پورتفوی سرمایه‌گذاران با دارایی‌هایی با کاربری متفاوت (مسکونی، ادارای، تجاری و ...)
  • کسب سود ساده و سریع بدون درگیر شدن با فرایندهای انتقال مالکیت و هزینه‌های نگهداری
  • امکان کسب سود از پس‌اندازها، همسو با رشد بازار املاک
  • بهره‌مندی از تیم کارشناسان برای ارزش‌گذاری املاک صندوق در زمان خرید، نگهداری و فروش

جدیدترین صندوق املاک بازار سرمایه

کارگزاری آگاه به زودی پذیره‌نویسی جدیدترین صندوق املاک بازار سرمایه را آغاز خواهد کرد. صندوق املاک کلید آگاه، دارایی سرمایه‌گذاران خود را تجمیع و پس از آن به فرصت‌های مناسب بازار مسکن اختصاص می‌دهد تا سودی همراستا با رشد این بازار برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کند. این کارگزاری با سابقه تاسیس و مدیریت ۱۷ صندوق سرمایه‌گذاری، کارنامه‌ای درخشان در بازار سرمایه دارد. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صندوق کلید آگاه می‌توانند جزئیات این صندوق و اطلاعات پذیره‌نویسی را از درگاه‌های اطلاع‌رسانی کارگزاری آگاه (لینک به لندینگ) پیگیری کنند.

کلام آخر

فرصت‌های موجود در بازار مسکن همواره جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارند. با این حال، فعالیت در این بازار به منابع مالی قابل‌ توجه وابسته است. فعالیت صندوق‌های املاک فرصتی برای گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران فراهم کرده است تا بتوانند از مزایای این بازار بهره‌مند شوند. بخش اصلی پورتفوی این صندوق به سرمایه‌گذاری در املاک با ویژگی‌های مشخص اختصاص می‌یابد. به همین دلیل سودی متمرکز از فرصت‌های بازار مسکن حاصل می‌شود. به زودی صندوق املاک آگاه با نماد کلید در بازار سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود. این صندوق که جدیدترین صندوق املاک بازار سرمایه است، فرصتی مناسب برای کسب سود از بازار مسکن با هر سرمایه اولیه‌ای را فراهم کرده است. 

 

صندوق املاک، ابزار کسب سود از بازار مسکن

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟