راهنمای انتخاب بذر گوجه

راهنمای انتخاب بذر گوجه
راهنمای انتخاب بذر گوجه

بدون تردید یکی از پر مصرف ترین صیفی جات در تمام دنیا، گوجه است. گوجه فرنگی، با مصرف تازه خوری، استفاده در طبخ انواع غذا ها در فرهنگ های مختلف، استفاده در سالاد و بسیاری از فینگرفود ها، این امکان را فراهم کرده که بازار بسیار گسترده ای داشته باشد. این بازار تا جایی پیش رفته که بازار جهانی بذر گوجه فرنگی با توجه به همه گیری کووید-19، در سال 2022 به ارزش 1181.2 میلیون دلار تخمین زده شد و پیش بینی می شود که تا سال 2028 به اندازه 1675.6 میلیون دلار تغییر یابد. این تغییرات، موجب شده تا بسیاری از کشاورزان در سراسر دنیا، دست به کشت این بذر ببرند. همین امر را میتوان دلیلی برای توجه بیشتر شرکت های تولید کننده بذر به این بذر باشد.

امروزه با توجه به گسترش بازار مصرف و کشت این بذر، شرکت های تولید کننده بذر در دنیا، به سمت تولید محصولاتی رفتند که بتواند بیشترین بازدهی را برای کشاورزان داشته باشد و سودآوری بالایی برای آن ها ایجاد کند. حاصل این تلاش ها، ایجاد بذر گوجه فرنگی با کیفیت ها، اشکال، مقاومت، مناسب کشت در فضای باز و گلخانه ای، باشند. از برند هایی که در این حوزه فعالیت های خوبی را از خود به نمایش گذاشته اند، مطابق انتظار میتوان به شرکت سمینیس، شرکت سینجنتا، اماسیدز، نانهمز، دنفلت، اماسیدز و برخی از برند های دیگر ایرانی همچون فلات بوده است. اما این نکته را باید در نظر داشت که تولید این بذر در داخل کشور بسیار ناچیز بوده و اکثریت برند های موجود ایرانی، تحت لیسنانس و یا از تولید سایر شرکت های خارجی استفاده می کنند.

دیگران چه می خوانند:

اما برای انتخاب بذر گوجه مناسب، با هدف سودآوری و رشد اقتصادی نیاز مند یک لیست کامل و جامع از معیار هایی هستیم که بتوانند راهنمای ما باشند. پس با ما همراه باشید تا انواع این معیار ها بشناسیم.

بذر گوجه

معیار های انتخاب بذر گوجه فرنگی

  1. شناخت زمین و بستر کشت
  2. شناخت آب و هوا، طول روز
  3. شناخت بازار هدف
  4. توانایی استفاده از کود و برنامه غذایی
  5. معرفی انواع بذر گوجه

شناخت زمین و بستر کشت

همانطور که هر کشاورزی به خوبی میداند، بستر کشت مهمترین موضوعی است که برای کشت و کار باید به آن توجه داشت. به طور کلی اگر از زمین کشاورزی برای کشت و کار استفاده می کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که عناصر و مواد ریز مغذی موجود در خاک برای رشد و نمو کدام بذر موثر است. آیا این زمین عاری از آفات و بیماری هایی است که میتوانند در آینده به بذر کشت شده آسیب وارد کنند؟ از این رو بدیهی است که پیش از کشت بذر گوجه بهترین راه، انجام یک آزمایش خاک است. در این آزمایش، میزان و درصد عناصر موجود در خاک نشان داده خواهد شد. از این رو میتوان با آماده سازی زمین پیش از کشت، بیشترین بازدهی را از بذور برد.

اما اگر قصد کشت در گلخانه را دارید، موضوعی که بسیار اهمیت بیشتری خواهد داشت، آماده سازی بستر کشت است. بدیهی است که در این حالت، شما میتوانید با توجه به کشت قبلی خود، بستر را برای کشت بذر گوجه آماده کنید.

بذر گوجه

شناخت آب و هوا، طول روز

از موضوعات دیگری که در کاشت هر بذر بسیار مهم است، وضعیت آب و هوا و طول روز برای این بذر است که قصد کاشت آن را داشته ایم. برخی از ارقام موجود در بازار، نیاز دارند که مدت ساعت بیشتری را در دمای بالا و رطوبت بالا باشند. بدون شک هر کشاورزی به خوبی میداند که با توجه به آب و هوای منطقه خود، توجه به طول روز و مدت زمانی که گیاه میتواند از نور خورشید و دمای آن استفاده کند، باید بذر مورد نیاز خود را انتخاب کند.

این موضوع برای مالکان و کشاورزانی که در گلخانه ها به کشت و پرورش گوجه میپردازند نیز بسیار مهم است چرا که با توجه به تجهیزات مورد نیاز خود میتوانند انتخاب کنند که میتوانند برای یک بذر تا چه میزان نور و دما ایجاد کند و باید رطوبت کلی گلخانه خود را در چه عددی نگه دارند.

شناخت بازار هدف

مشتریان و کسانی که از کشت ما استفاده خواهند کرد، هدف نهایی هر کشاورزی است. در بعضی از مناطق دنیا، گوجه هایی مورد پسند هستند که ظاهری تخم مرغی و یا کشیده، رنگی مایل به قرمز روشن و بافتی سفت داشته باشند. این در حالی از که برخی دیگر از مشتریان به دنبال گوجه هایی دایره ای شکل، بافتی نرم و یا سفت، با رنگی قرمز تیره دارند. برداشت با دم گل و داشتن ظاهری یک شکل برای برخی از مصرف کنندگان مهم است. بدیهی است که در چنین شرایطی، باید در نظر گرفت که به دنبال فروش محصولات نهایی خود در چه منطقه ای هستیم؟ با توجه به سلیقه مخاطبان خود میتوانیم کشتی مطمئن تر و سرمایه گذاری ایمن تری را تجربه کنیم.

توانایی استفاده کود و برنامه غذایی

همانطور که میدانید، تمامی گیاهان و بذور مورد استفاده در کشاورزی، نیاز به برنامه تغذیه ای خاص و مربوط به خود را دارند، برای کشت و پرورش گوجه برخی از کود ها دارای اهمیت بیشتری هستند که در مرحله های مختلف باید آن ها را به گیاه رسانید. این کود ها گاهی در دسته کود های کامل و گاهی در دسته کود های ریزمغذی جای میگیرند. اما اینکه کدام را در چه زمانی باید استفاده کرد، بسیار مهم است. بنابر این باید هواره با گیاه پزشک و کارشناسان همراه بود و از مشاوره های آن ها بهره مند شد تا بتوان بیشترین بازدهی را از بوته های خود داشت.

بذر گوجه

معرفی انواع بذر گوجه

بذر گوجه متین

بذر گوجه فرنگی متین رقمی میان‌رس با عملکرد بالا و مناسب برای کشت فضای باز است که شرکت هایزر آن را تولید کرده است. این محصول بوته نسبتا قوی و همینطور پوشش برگی مناسب دارد، میوه بسیار سفت و مقاوم و دارای یکنواختی در فرم و سایز میوه می‌باشد. شکل میوه بلوکی کشیده با رنگ قرمز و وزن آن بین 140 تا 160 گرم است. در تمامی نقاط ایران قابل کشت است و در برابر سرما و گرما مقاوم است. بذر گوجه فرنگی متین در دو اورجین تایلند و پرو قابل سفارش است.

بذر گوجه سما اماسیدز

بذر گوجه فرنگی سما رقمی میان‌رس و تولید شرکت اماسیدز هلند می‌باشد. پوشش برگی مناسب دارد، برای کشت در فضای باز و همچنین برای کشت در بهار و پیش از بهار مناسب است. بافت سفت و مقاوم میوه آن را برای انبارداری به مورد مناسبی تبدیل کرده است. شکل میوه بلوکی کشیده با رنگ قرمز درخشان و وزن آن 160 تا 180 گرم است.

بذر گوجه مالکوم

بذر گوجه فرنگی هیبرید مالکوم از شرکت کلوسیوم‌سیدز ایتالیا، رقمی نسبتا دیررس با تیپ بلوکی شکل است. این رقم با بوته بزرگ و قوی، پوشش برگی بسیار خوب و مناسب کشت در فضای باز می باشد. میوه بسیار سفت و مقاوم با وزن 180 تا 200 گرم و گل به سر است. این رقم نسبت به بسیاری از بیماری‌های ویروسی و قارچی مقاوم بوده و مناسب کشت در اکثر مناطق ایران می‌باشد.

بذر گوجه

بذر گوجه ناسادت نانهمز

بذر گوجه فرنگی ناسادت رقمی زودرس تا میانرس با عملکردی بالا و محصول شرکت نانهمز هلند می باشد. این محصول دارای بوته‌ای قوی با پوشش برگی مناسب است. میوه بیضی بلوکی با رنگ قرمز خوشرنگ و سفت و مقاوم است. وزن آن بین 120 تا 140 گرم است و نسبت به بیماری‌های ویروسی و قارچی مقاومت نسبی دارد.

بذر گوجه باروسور سینجنتا

بذر گوجه فرنگی هیبرید باروسور از شرکت سینجنتا سوئیس می‌باشد. این بذر مناسب کشت در گلخانه بوده و با رشد رویشی نامحدود و عملکرد بالا جزء ارقام با کیفیت محسوب می‌شود. میوه‌ها گرد به وزن 220 تا 240 گرم می‌باشند و در برابر بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌ها مقاوم هستند.

بذر گوجه سرین سینجنتا

بذر گوجه فرنگی سرین سینجنتا محصول نسبتاً زودرس و تولید شرکت سینجنتا سوئیس است. این محصول عملکرد بالایی داشته و از پوشش برگی عالی برخوردار است. شکل میوه گرد، سفت و مقاوم و وزن آن 160 تا 180 گرم است. دارای قابلیت تشکیل میوه در دماهای بالا مقاومت نسبت به بیماریهای قارچی، باکتریایی، ویروسی و نماتد است.

 

راهنمای انتخاب بذر گوجه

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟