چگونه بدون نیاز به کد بورسی سهام عمومی بخریم ؟

چگونه بدون نیاز به کد بورسی سهام عمومی بخریم ؟
کدخبر : 8303

میرمعینی با تاکید بر اینکه قرار است کد ملی جایگزین کد بورسی در عرضه‌ عمومی سهام شود،افزود: مکانیزم عرضه نیز بر این اساس است که هر فرد می‌تواند با وارد کردن کد ملی خود در سایت صندوق تا دو میلیون تومان سهام این صندوق را تملک کند، این امر نیز برای آن است که چون سهام صندوق‌ها عرضه عمومی خواهد شد، مردم برای دریافت کد بورسی با توجه به اوضاعی که امروز دفاتر پیشخوان دولت روبرو هستند، به زحمت نیفتند و این فاصله‌گذاری هوشمندی که دولت برای کنترل شیوع ویروس کرونا نیز اجرایی شود.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از فرارو : قرار است در دوهفته آینده اولین عرضه عمومی سهام‌شرکت‌های دولتی در قالب صندوق قابل معامله یا همان ETF انجام شود، این صندوق شامل سهام دولتی بانک‌ها و بیمه‌ها خواهد بود و هر فرد ایرانی می‌تواند با تخفیف ۲۵ درصدی تا سقف دو میلیون تومان سهام این صندوق‌ها را خریداری کند، همچنین در ادامه دو صندوق پالایشی، پتروشیمی و خودرویی و فلزی عرضه خواهد شد. نکته مهم این است که افراد تنها با استفاده از کد ملی به جای کد بورسی، می‌توانند سهام این شرکت‌ها را از طریق صندوق‌های در سهام خریداری کنند.
 

  رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد ۱۸ شرکت دولتی که قرار است سهام آن‌ها در بورس عرضه شود گفت: ۱۸ شرکت پرتفوی خوب و بلوک مدیریتی دارند. این ۱۸ شرکت در قالب سه صندوق ETF هستند. در این راستا نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد نوشته‌ایم و این وزارت‌خانه قرار است واسطه گری مالی انجام دهند و باقی مانده سهام سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو بیمه البرز و اتکایی امین را عرضه کنند. سهم دولت در برخی از موارد ذکر شده ۱۷ و در برخی ۱۸ درصد است. وزارت اقتصاد نماینده خود را طی نامه ای معرفی کرده است.
 
 
 
جزئیات عرضه عمومی سهام؛ کد ملی به جای کد بورسی/چه شرکت‌هایی سهام‌شان عرضه می‌شود؟/زمان آزادسازی سهام عدالت
 
بورس تهران این روزها دوران پر رونقی را پشت سر می گذارد
 
 
سهام چه شرکت‌هایی عرضه می‌شود؟

علیرضا صالح ادامه داد: همچنین یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی وجود دارد که شامل پالایشگاه های بندرعباس، تبریز، تهران و اصفهان می شود که بلوک مدیریتی هم در آنها اعمال می شود. در این راستا نامه ای خطاب به وزیر نفت ارسال کرده‌ایم که پذیره نویسی را آغاز کنند.

 


وی گفت: جلسات در این راستا در وزارت نفت در حال برگزاری است. یک صندوق دیگر نیز فلزات و خودرو است که شامل سهام دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو و باقی مانده فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس می‌شود. بقیه موارد در هیات واگذاری دنبال می شود. قیمتی که برای انتقال سهم در نظر گرفته می‌شود یک ماه منتهی به آگهی است.
 

رئبس سازمان خصوصی سازی همچنین از آماده سازی شرکت های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پنج هلدینگ آماده شده است. قرار است در نخستین جلسه هیات وزیران این اجازه را کسب کنیم که زنجیره مدیریتی را از بین نبریم. یکی از ایرادهایی که به واگذاری‌ها وارد بود این بود که زمانی که شرکت های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می‌کردیم زنجیره ارزش از بین می‌رفت.
 

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: بنابراین درحال کسب اجازه هستیم که مجموعه‌ای را، برای مثال ایمیدرو را به صورت سهامی عام عرضه کنیم. بر این اساس پیش بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت مجموعه ایمیدرو به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت شود.
 

وی ادامه داد: در این شرایط شرکت ها مکلف هستند اطلاعات را به صورت شفاف در کدال مشخص کنند. همچنین باید صلاحیت حرفه ای سازمان بورس را داشته باشند. همچنین این فرایند برای نیروگاه‌های برق و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی طی می شود. برای ایدرو و ایمیدرو موافقت وزیر صنعت را اخذ کرده‌ایم و در انتظار اجازه هیات وزیران هستیم. از دوستان بورس هم برای پذیرش و کشف قیمت برای عرضه اولیه قول گرفته‌ایم.
 

صالح درمورد آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: امیدورایم تا پایان آبان سهام عدالت قابل معامله شود.
 
 
جزئیات عرضه عمومی سهام؛ کد ملی به جای کد بورسی/چه شرکت‌هایی سهام‌شان عرضه می‌شود؟/زمان آزادسازی سهام عدالت
حمید میرمعینی
 
جزئیات نحوه عرضه سهام صندوق‌ها
حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در  گفتگو با فرارو  با اشاره به اینکه قرار است در ماه جاری اولین صندوق ETF یا همان قابل معامله که متشکل از سهام شرکت‌های دولتی است عرضه عمومی می‌شود، گفت: این صندوق تشکیل شده از سهام بانک‌ها و بیمه‌هایی است که دولت در آن‌ها سهم دارد، بر این اساس ۲۰ درصد از سهام بانک‌ها و ۲۵ درصد از سهام بیمه‌ها در این صندوق قرار دارد و افراد با کد ملی می‌توانند تا سقف دو میلیون تومان با ۲۵ درصد تخفیف سهام این صندوق را خریداری کنند.
 

وی با تاکید بر اینکه قرار است کد ملی جایگزین کد بورسی در این عرضه‌ها شود، افزود: مکانیزم عرضه نیز بر این اساس است که هر فرد می‌تواند با وارد کردن کد ملی خود در سایت صندوق تا دو میلیون تومان سهام این صندوق را تملک کند، این امر نیز برای آن است که چون سهام صندوق‌ها عرضه عمومی خواهد شد، مردم برای دریافت کد بورسی با توجه به اوضاعی که امروز دفاتر پیشخوان دولت روبرو هستند، به زحمت نیفتند و این فاصله‌گذاری هوشمندی که دولت برای کنترل شیوع ویروس کرونا نیز اجرایی شود.
 

میرمعینی در مورد فرآیند معامله و خرید و فروش سهام این صندق‌ها نیز اظهار داشت: تمامی قوانین و مقرراتی که در مورد بورس وجود دارد در مورد این صندوق‌های نیز اجرا می‌شود و در همان ساعات و روزهای معاملاتی عادی بازار خرید و فروش انجام خواهد شد، تنها تفاوت این است که سازمان بورس یک هسته معاملاتی جداگانه برای این سه صندوق در نظر خواهد گرفت، چرا که در حال حاضر هسته معاملاتی بورس و فرابورس با توجه به کدهای بورسی افراد سفارش‌های خرید و فروش را انجام می دهند، اما در مورد این سه صندوق که با کد کلی خرید و فروش می‌شوند، طبعا به یک هسته معاملاتی جداگانه نیاز است، وگرنه در سایر موارد، موارد قوانین حاکم بر بازار سرمایه نیز برای آن‌ها اجرایی خواهد شد.
 
 
 

این کارشناس بورس بیان داشت: به غیر از این صندوق بانکی و بیمه‌ای، دو صندوق دیگر شامل سهام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های دولتی و یک صندوق دیگر که خودرویی و فلزی و معدنی است، شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ملی مس و فولاد مبارکه عرضه عمومی خواهد شد و هر ایرانی می‌تواند با کد ملی خود تا سقف دومیلیون تومان سهام این سه صندوق را به صلاحدید خود خریداری کند، از سویی به اعتقاد بنده این موضوع یک اقدام مثبت است که باعث می‌شود، نقدینگی مدیریت شود و از سوی دیگر عموم مردم در سود شرکت‌های و بنگاه‌هایی که بزرگان اقتصاد کشور هستند و با استفاده از منابع عمومی کشور ایجاد شده‌اند سهیم باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال آیا قیمت‌گذاری ده هزار تومانی برای واحد این صندوق‌ها کارشناسی است، اضافه کرد: هنوز در مورد قیمت‌گذاری نمی‌توان صحبت کرد، چرا که این عرضه با عرضه اولیه سهام به مانند حضور شستا در بورس فرق می‌کند، زیرا قیمت سهام این شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در صندوق‌ها هست، در بورس مشخص است و اکثر آن‌ها این روزها صعودی هستند، بنابراین قیمت‌گذاری بر اساس قیمت روز سهام شرکت‌ها و تعداد سهام صندوق‌ها مشخص خواهد شد.

میرمعینی در مورد میزان سودآوری این صندوق‌ها نیز توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت‌های داخل صندوق‌ها قبلا کشف قیمت شده‌اند، مردم می‌توانند با توجه به اطلاعاتی که در سایت کدال در مورد سودآوری و اطلاعات مالی شرکت‌ها وجود دارد، این صندوق‌ها را با هم مقایسه کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنند، این در حالیست که این شرکت‌ها در یک سال اخیر رشد‌های خیره‌کننده‌ای داشتند، اما با توجه به تبلیغاتی که دولت برای این عرضه عمومی انجام داده، به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این عرضه‌ها صورت گیرد.
 
 
جزئیات عرضه عمومی سهام؛ کد ملی به جای کد بورسی/چه شرکت‌هایی سهام‌شان عرضه می‌شود؟/زمان آزادسازی سهام عدالت
 
قیمت سهام بسیاری از شرکت های حاضر در بورس بیش از ارزش ذاتی آن ها است
 

با این عرضه‌ها نقد شوندگی بورس افزایش پیدا می‌کند
این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با عرضه خرد سهام شرکت‌های دولتی تا حدودی عدالت اقتصادی نیز رعایت می‌شود، ادامه داد: اگر در امیدنامه صندوق‌ها نیز این امر گنجانده شود که مدیریت صندوق‌ها به افراد حرفه‌ای بازار سپرده شود و آن‌ها حداقل با توجه به سهام ۲۰ درصدی که در این شرکت‌ها و بنگاه‌ها دارند در مجامع بتوانند مستقل از دولت تصمیم‌گیری کنند، گام بسیار بلندی در رابطه با خروج دولت از تصدی‌گری برداشته می‌شود.
 

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه با وورد این صندوق‌ها به بورس عمق و نقدشوندگی بازار افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: همچنین جذابیت این صندوق‌ها باعث می‌شود نقدینگی به بورس روانه شود و به بازار‌های موازی نرود، چرا که اگر این مورد صورت گیرد، بازار‌های ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو ممکن است دوباره با التهابات و هیجان قیمتی روبرو شوند.


وی بیان اینکه در حال حاضر قیمت سهام حدود ۷۰ درصد از شرکت‌های بورسی گران است، اذعان داشت: من نمی‌گویم این سهم‌ها حباب دارند، اما با توجه به قیمت فعلی‌شان، آن‌ها بیش از ارزش ذاتی‌شان افزایش داشتند، اما یک نکته مهم و مثبت در معاملات دوهفته اخیر این است که توجه به شرکت‌های بزرگ و ارزنده بیشتر شده و برای همین است که شاخص کل هر روز به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد بالا می‌رود، چون نماد‌های شاخص ساز در کانون توجه قرار دارند، این موضوع می‌تواند ریسک قعلی بازار را کاهش دهد.


میرمعینی افزود: این شرکت‌های بزرگ هنوز با ارزش ذاتی خود فاصله دارند و جا برای رشد آن‌ها وجود دارد، از سویی با توجه به سودسازی که می‌توانند انجام دهند، برای سهام‌داری مناسب هستند، از سوی دیگر ارزش دارایی آن‌ها نیز به دلیل افزایش تورم و نرخ ارز با افزایش همراه می‌شود و این مورد در اقبال به این شرکت‌ها بسیار موثر است، این درحالیست که هجوم بی محابای نقدینگی در این چند وقت اخیر قدری بورس را ترسناک کرده و این امر باعث شده قیمت سهام برخی شرکت‌ها به طور غیر منطقی افزایش پیدا کند، اما حال که به نظر می‌رسد جریان نقدینگی در بازار در حال تغییر است، این موضوع می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه