رپرتاژ اگهی

بیمه زنان خانه دار در سال 1401 چه شرایطی دارد؟

بیمه زنان خانه دار در سال 1401 چه شرایطی دارد؟
کدخبر : 36699

با توجه به اینکه برخی از زنان انتخاب می‌کنند که در سازمان‌ها دولتی یا غیر دولتی فعالیت نداشته باشند و مشغول خانه داری باشند،

با توجه به اینکه برخی از زنان انتخاب می‌کنند که در سازمان‌ها دولتی یا غیر دولتی فعالیت نداشته باشند و مشغول خانه داری باشند، بیمه زنان خانه دار طراحی و اجرا شده است تا این افراد هم نگرانی برای آینده خود نداشته باشند. سازمان تامین اجتماعی برای اینکه این زنان خانه دار نمی‌توانند از شرایط بازنشستگی و مستمری بگیری استفاده کنند، ‌شرایط خرید بیمه زنان خانه دار را برای تمام افراد با شرایط مناسب فراهم کرده است. همچنین برای اینکه بتوان راحت‌تر این بیمه‌نامه را خریداری کرد شرایط تهیه بیمه‌نامه به صورت اینترنتی برای زنان و دختران سرزمین مهیا است. 

دقت کنید تنها کسانی می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری کنند که شرایط دریافت بیمه زنان خانه دار را داشته باشند و بعد از آن برای خرید اقدام کنند. در این مطلب درباره شرایط متقاضی‌ها و چگونگی ثبت نام این بیمه‌نامه توضیحاتی خواهیم داد تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

بیمه زنان خانه‌دار چگونه شکل گرفت 

طبق نتایج این پژوهش، بیمه زنان خانه‌دار از سال ۱۳۷۸ مورد توجه دولت قرار گرفت. هیات دولت در مصوبه سوم بهمن ۱۳۷۸ سازمان تامین اجتماعی را موظف کرد تا نسبت به تهیه و تدوین طرح بیمه زنان خانه‌دار اقدام کند. پس از آن هم در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ پیگیری‌هایی از سوی دولت در این باره انجام شد و برای اولین‌بار در قانون بودجه ۱۳۸۱ مبلغ دو میلیون ریال اعتبار برای اجرای بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار اختصاص یافت. بنا بر بخشنامه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ سازمان تامین اجتماعی، زنان خانه‌دار با رعایت شرایط مقرر در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در زمره مشمولان تامین اجتماعی قرار گرفتند و تا مرداد سال ۱۳۹۹، بیش از ۳۲۴ هزار زن خانه‌دار بیمه‌پرداز تامین اجتماعی شدند که می‌توانستند از خدمات درمان و بازنشستگی و از کار افتادگی این سازمان به‌طور مستقل -‌و نه تحت تکفل سرپرست خانوار- استفاده کنند. در حال حاضر زنان خانه‌دار با کمتر از ۵۰ سال سن، واجد شرایط این نوع بیمه‌گذاری هستند اما نظرسنجی انجام شده در مورد بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار در سال ۱۳۹۴ نشان داد که ۹۲درصد از پاسخگویان، از این نوع بیمه اطلاع بسیار کمی داشتند و ۶۴درصد نیز اعلام کردند که از پرداخت حق بیمه ناتوان هستند، چراکه طبق ضوابط مقرر، در این نوع بیمه‌گذاری، سهم دولت ۲ درصد بوده و بیمه زنان‌خانه‌دار ذیل بیمه حرف و مشاغل آزاد تعریف می‌شود. 

 

سازمان بیمه تا‌مین اجتماعی

می‌دانیم که بیمه ماهیت حمایتگر دارد و برای ایجاد امنیت و کاهش دغدغه‌ها مالی افراد راه اندازی شده است.ارازن‌ترین بیمه ‌تامین اجتماعی همان بیمه اجباری است که از سوی کارفرما پرداخت ‌می‌شود، اما خب برخی از مشاغل کارفرما ندارند و باید برای این موضوع طرح‌های دیگر سازمان تامین اجتماعی را خریداری کرد. بیمه تامین اجتماعی، حقوق بیمه‌گزار را تضمین کرده و براساس قانون با ارایه مستمری پس از بازنشستگی و خدمات درمانی به حمایت از حقوق بیمه‌شده می‌پردازد.

تخمین زده شده که تقریبا چهل و دو میلیون نفر از جمعیت جامعه بیمه مربوط به این سازمان داشته و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. همچنین سه و نیم میلیون نفر بازنسشته و مستمری بگیر این سازمان هستند. بیمه‌‌گزاران تامین اجتماعی و بازنشستگان از خدمات مالی و رفاهی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کنند.

هر شخصی که کد بیمه داشته باشد و نامش در فهرست بیمه شرکت‌ها و سازمان‌های حقوقی رد شده باشد،به وی دفترچه تعلق گرفته و از امتیازات متعدد این بیمه بهره‌مند می‌شود.

 

چه کسانی می‌توانند بیمه زنان خانه دار را خریداری کنند؟

یکی از دغدغه‌های زنان خانه داری که شغل دیگری ندارند؛ داشتن بیمه است. آن‌ها می‌توانند ضمن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، پشتوانه ای برای آینده خود و فرزندان خویش داشته باشند. بر همین اساس، این دسته از خانم‌ها( مجرد یا متاهل) می‌توانند در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال از خدمات و پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر نسبت به ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار اقدام نمایید. با این کار می‌توانید در طول مدت بیمه‌ای از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید.  هر بیمه‌نامه‌ای با توجه به برنامه ریزی و میزان ریسکی که دارد برای یکسری افراد جامعه مناسب هستند. بیمه زنان خانه دار جزو این بیمه‌نامه‌ها است و نمی‌توان این بیمه‌نامه را برای همه افراد خریداری کرد. شرایطی که برای بیمه زنان خانه دار در نظر گرفته شده است به شرح زیر است:

  • خانم‌هایی که در سال‌های گذشته در سازمان یا کارگاهی فعالیت ‌می‌کردند و سابقه بیمه دارند، اما در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه ‌تامین اجتماعی نبوده و مشغول خانه داری هستند.
  • خانم‌های خانه دار که در هیچ سازمان یا مجموعه‌ای استخدام و مشغول به کار نیستند.
  • بانوانی که در کارگاه‌هایی فعالیت ‌می‌کنند که مشمول قوانین بیمه ‌تامین اجتماعی نیستند.

اگر شما هم جزو خانم‌هایی هستید که یکی از سه شرایط ذکر شده را دارد می‌توانید بیمه‌نامه زنان خانه دار را خریداری کنید تا از شرایط مطلوب بیمه‌نامه بهره‌مند شوید.

 

چه مدارکی برای خرید بیمه زنان خانه دار لازم است؟

برای تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه زنان خانه دار باید یکسری مدارک را به مراکز کارگزاری بیمه تامین اجتماعی تحویل داد تا بعد از مراحل کارشناسی بتوان این بیمه‌نامه را خریداری کرد. مدارک مورد نیاز برای بیمه‌نامه زنان خانه دار عبارتند از:

  • شناسنامه و کپی از تما‌می‌‌صفحات شناسنامه
  • کارت ملی و کپی کارت ملی
  • تکمیل فرم مربوط به بیمه زنان خانه دار
  • یک عکس ۳*۴

دقت کنید که اگر به دفترچه خدمات درمانی نیاز دارید باید هنگام پر کردن فرم مربوطه این بخش را انتخاب کنید و اگر سابقه بیمه تامین اجتماعی دارید باید آن را در فرم قید کنید.

90e817fa-8b06-43ee-8217-b533d2ef0b40

بیمه زنان خانه دار چیست

شرایط بازنشستگی برای بیمه زنان خانه دار

چند سوال برای افراد در خصوص بیمه زنان خانه دار وجود دارد مانند این که آیا تمام زنان خانه دار می‌توانند این بیمه‌نامه را تهیه کنند؟ یا شرایط بازنشستگی این بیمه به چه صورت است؟

تمام زنان با سه شرطی که در قبل گفته شد می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری کنند و بازنشستگی با توجه به یکسری شرایط فراهم می‌شود که این شرایط و قوانین عبارتند از:

  • داشتن ۵۵ سال سن و حداقل ۵ سال سابقه که متناسب با سنوات پرداخت بیمه باشد.
  • خانم‌هایی با سن ۵۵ سال که حداقل ۲۰ سال سابقه دارند.
  • افرادی که دارای سن ۴۲ برای مشمولیت قانون کار با حداقل ۲0 سال سابقه کار داشته باشند.
  • خانم‌هایی که دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب و در شرایط سخت و زیان آور مشغول به کار هستند.
  • خانم‌های دارای ۲۰ سال سابقه، بدون شرط سنی بازنشستگی برای جانبازان در نظر گرفته شده است.
  • خانم‌هایی که سن ۴۵ سال دارند و سابقه آن‌ها حداقل 30 سال است.
  • خانم‌ها با ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی ‌می‌توانند این بیمه‌نامه را خریداری کنند.
  • خانم‌هایی که حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن دارند. (برای معلولان عادی)

همچنین دو نکته برای خانم‌هایی با شرایط 55 سال وجود دارد که به شرح زیر است:

  • خانم‌های دارای ۵۵ سال سن با سابقه زیر 10 سال با پرداخت حق بیمه سال‌های باقی‌ مانده تا ۱۰ سال شرایط بازنشستگی با دریافت 10 روز حقوق را ممکن ‌می‌کنند. البته که در این شرایط، ‌میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کمتر است و افزایش آن امکان پذیر نیست.
  • خانم‌های دارای ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت بیمه بین ۱۰ الی ۲۰ سال ‌می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند، اما در نظر داشته باشید که مستمری شخص به ‌میزان سنوات پرداخت حق بیمه قابل پرداخت است. بنابراین بین ۱۰ الی ۲۰ روز ‌می‌توانند از شرایط بازنشستگی استفاده کنند و اگر هم حقوق وی از مقدار حداقل پایین‌تر باشد، افزایش حقوق امکان پذیر نیست.

مزیت‌های بیمه زنان خانه دار

هنگامی‌ که برای خرید بیمه زنان خانه دار به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه می‌کنید به طور حتم با پرداخت حق بیمه، یکسری امتیاز‌ها و مزیت‌هایی برای شما در نظر گرفته می‌شود. این مزیت‌های عبارتند از:

  • بهره‌مندی از دفترچه درمانی (این مورد با درخواست بیمه‌گزار و پرداخت حق بیمه فراهم ‌می‌شود.)
  • استفاده از بیمه از کار افتادگی
  • فوت پیش از بازنشستگی و پس از آن (این مزیت با توجه به اینکه در قرارداد قید شده باشد قابل استفاده خواهد بود.)
  • استفاده از حقوق بازنشستگی پس از پایان مدت زمان قرارداد

برخی از پوشش‌ها و تعهدات کوتاه مدت در این بیمه‌نامه وجود دارند که جزو استثنائات بیمه زنان خانه دار به‌حساب می‌آیند مانند: کمک هزینه ازدواج، هزینه روزهای بیماری و ایام بارداری در این بیمه‌نامه تحت پوشش نیستند.

شرایط پرداخت حق بیمه در بیمه زنان خانه دار

باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان حق بیمه زنان خانه دار و حقوق بازنشستگی هر یک از آن ها یکی نیست و بستگی به شرایط مختلف دارد. اصلی ترین مسئله در این راستا درصد حق بیمه پرداختی شما در حین قرارداد می باشد که به صورت ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد می باشد که به ترتیب میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار بسته به شرایط زیر متفاوت خواهد بود:

اگر بیمه شده‌ای با درصد ۱۲ درصد پیش از بازنشستگی فوت کند؛ مستمری به خانواده وی پرداخت نمی شود؛ برعکس، در صورتی که پس از بازنشستگی فوت نماید، خانواده وی از مستمری بیمه شده فوت شده می توانند استفاده کنند.

بیمه‌گزاری که حق بیمه ۱۴ درصد را پرداخت کرده باشد؛ برخلاف مورد بالا هیچ فرقی نمی کند که پیش از بازنشستگی یا پس از آن فوت کرده باشد. در هر صورت مستمری به خانواده وی تعلق می گیرد. .

خانواده فرد بیمه شده ای که وی حق بیمه ۱۸ درصد را انتخاب کرده باشد؛ نیز در هر صورت یعنی در صورت فوت قبل و بعد از بازنشستگی  فرد بیمه شده می توانند مستمری را دریافت نمایند. افزون بر این مورد فرد بیمه شده ای که حق بیمه ۱۸ درصدی را پرداخت کرده است؛ می تواند از پوشش از کارافتادگی و خدمات درمانی نیز بهره مند شود.

فرآیند ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

اگر خانم خانه‌دار هستید یا مدت زمانی مشغول به کار بوده و حتی سابقه پرداخت حق بیمه هم دارید، می‌توانید به دو صورت حضوری و مراجعه به کارگزاری‌های تامین اجتماعی یا از طریق اینترنت و سایت https://eservices.tamin.ir/ اقدام به ثبت نام کنید.

بعد از ورود به سایت، از طریق منوی بالا، روی «بیمه شدگان» وارد بخش بیمه شدگان خاص شوید و بعد روی انعقاد قرارداد زنان خانه دار و دختران کلیک کنید. بعد از آن می‌توانید ثبت نام کنید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .....

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه