رپرتاژ اگهی

چشم انداز حسابداری با تکنولوژی بلاک چین

چشم انداز حسابداری با تکنولوژی بلاک چین
کدخبر : 27029

تکنولوژی دیجیتال مدت زیادی است که حسابداری را تحت‌ تاثیر قرار داده‌، بلاک چین یک تکنولوژی نسبتا جدید، آمده تا انجام امور حسابداری را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

برای هر کسی،مخصوصا حسابداران همیشه جای سوال خواهد بود که تکنولوژی بلاک چین واقعا چطور میتواند در حسابداری تاثیری بگذارد؟از طرفی دیگر در نیز پرسش های متعددی در مورد بلاک چین و نحوه کارکرد آن نیز شکل میگیرد!به راستی آینده حسابداری چه خواهد بود؟فناوری های جدید مثل بلاک چین در حسابداری چه تغییراتی ایجاد خواهند کرد؟ در ادامه این مقاله واقعیات جذابی را در مورد اکو سیستم بلاک چین و چگونگی تاثیر آن بر حسابداری در سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن بررسی میکنیم.

 

سیر تکاملی حسابداری و بلاک چین

از زمانی که کامپیوترها وارد زندگی مردم شدند،حسابداری کسب و کارهای کوچک و بزرگ از عصر چرتکه و ماشین حساب وارد فاز سر و کار داشتن با نرم افزارهای حسابداری شد.نرم افزارهای حسابداری تولید شدند تا حساب و کتاب ها راحت و تر دقیق تر انجام شوند و  در گزارش های مالی چیزی از قلم نیفتد.اما اوایل به دلایل مختلفی مثل عدم گسترش شبکه اینترنت،نرم افزارهای حسابداری فقط به صورت آفلاین بودند.امروزه این نوع نرم افزارهای حسابداری به دو دسته نرم افزارهای حسابداری آفلاین یا سنتی،و نرم افزارهای حسابداری آنلاین تقسیم میشوند.استفاده از نرم افزارهای حسابداری آفلاین با معایبی از جمله نیاز به خرید فیزیکی از شرکت سازنده،نیاز به نصب و راه اندازی و اشغال بخشی از حجم سیستم،پرداخت هزینه برای نصب نرم افزار،عدم ارتباط با سایر نرم افزارها،اشغال بخشی از فضای کسب و کار برای جمع آوری اسناد مالی، همراه بود.

بنابراین شرکت های نرم افزاری،شکل جدیدی از نرم افزار های حسابداری،یعنی نرم افزار حسابداری آنلاین را تولید و به دنیای حسابداری معرفی کردند.نرم افزارهای حسابداری آنلاین تکمیل کننده نرم افزارهای سنتی هستند و تقریبا تمام نارسایی های نرم افزارهای آفلاین را برطرف میکنند.این نرم افزارها به این صورت عمل میکنند که به جای نصب رو کامپیوترهای محلی از یک دیتابیس مرکزی بهره میبرند،بنابراین پردازنده های بسیار قوی تری نسبت به کامپیوترهای شخصی دارند،حجمی را روی سیستم اشغال نمیکنند،به صورت آنلاین اجرا میشوند و به همین دلیل قابلیت اتصال به سایر نرم افزارها را دارند.

 

ارتباط بلاک چین با حسابداری

اگرچه بحث ‌های زیادی در مورد نحوه کار بلاک چین وجود دارد، اما حفظ اطلاعات مالی و انتقال مالکیت دارایی ها به شیوه ای امن و با ثبات از مهم ترین اثرات بلاک چین در حسابداری است.به طور قطع،ایجاد امنیت بالا برای اطلاعات هر شرکتی از مسائل حائز اهمیت بوده و بلاک چین با فراهم آوری این ویژگی در حسابداری غوغا به پا کرده است! در طراحی فن‌ آوری بلاک چین، اساس رمزنگاری قوی نشان می‌ دهد که در صورتی که این تکنولوژی به درستی در امور حسابداری اجرا شود، اثر چشمگیری بر امنیت داده ها خواهد داشت و امنیتی بی نظر را به وجود می آورد. از فوایدی که تکنولوژی بلاک چین برای نرم افزار های حسابداری به ارمغان آورده است میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تراکنش های اتوماتیک با خطای کمتری در داده های مالی
  • کاهش میزان تقلب و اعتماد بیشتر به معاملات.
  • افزایش امنیت تراکنش

 

حجم استفاده پایین با امکانات زیاد!

علی رغم استفاده از بلاک چین در حوزه مالی،این تکنولوژی هنوز تا حد زیادی مورد شناخت عموم قرار نگرفته. بسیاری از حسابداران مقاومت بسیار زیادی در مقابل ورود این تکنولوژی به امورات کاریشان نشان میدهند!البته طبیعتا این اتفاق برای همه ی ما حداقل یکبار در زندگی افتاده که زیاد مایل به ترک یک عادت روزمره نباشیم!اطبق مشاهدات و تحقیقاتی که داشتم، تقریبا تمام شرکت های بزرگ در حال بررسی این هستند که چطور فن‌ آوری‌های بلاک چین را در زیر ساخت‌ های خود اجرا کنند.حسابداران، هنوز اطلاعات زیادی راجع به نحوه استفاده از بلاک چین در حسابداری را ندارند،اما قطعا زمان آن است که شرکت ها و حسابداران در جایگاه های مختلف از تاثیر بی نظیر بلاک چین بر حسابداری مطلع شوند. از شرکت های بزرگ جهانی که از تکنولوژی بلاک چین استفاده میکنند میتوان Verady را نام برد که از این فن ‌آوری پلی بین دارایی‌ های رمزنگاری شده، تبادلات و نرم ‌افزار حسابداری ایجاد کرده‌ است.

بلاک چین چه امکاناتی برای حسابداری فراهم میکند؟

حرفه حسابداری می‌تواند منافع گسترده‌ای از بلاک‌چین کسب کند و رویکرد فعلی را به سمت این تکنولوژی نوظهور سوق دهد. بلاک‌چین و همچنین قراردادهای هوشمند مرتبط می‌توانند موجب ذخیره‌سازی ایمن داده‌های حسابداری شوند تا با سرعت اطلاعات مرتبط با اشخاص ذی‌نفع به اشتراک گذاشته شود و تاییدپذیری داده‌های کسب‌وکار افزایش یابد. با استفاده از فناوری بلاک‌چین شرکت‌ها توانایی ایجاد یک سیستم اطلاعاتی جدید حسابداری را دارند که موجب ثبت معاملات تاییدشده بر روی دفاتر ایمن می‌شوند. آن معاملات نه‌تنها شامل تبادل دارایی‌های پولی میان دو طرف معامله مانند دریافت از مشتری، وجه نقد سپرده‌شده در بانک و... است بلکه شامل جریان داده حسابداری درون یک شرکت نیز می‌شود. این سیستم‌ها موجب گزارشگری به‌موقع از طریق مخابره سریع اطلاعات حسابداری به اشخاص ذی‌علاقه مانند مدیران، حسابرسان، اعتباردهندگان و سایر ذی‌نفعان می‌شود.

 

غوغای بلاک چین در حسابداری

 به دلیل کاهش قابل ملاحظه در بهای پردازش و حافظه به ازای هر واحد و همچنین ظهور دفاتر کل توزیع‌شده در بلاک‌چین، مشارکت ‌کنندگان خارجی می‌توانند به اطلاعات به‌موقع شرکت با کمترین بها دسترسی داشته باشند. قراردادهای هوشمند می‌توانند کنترل‌هایی خودکار را با توجه به قواعدی از پیش ‌تعیین‌شده اعمال کنند. به علاوه، با پیشرفت و محبوبیت اینترنت اشیا، کنترل‌ها می‌توانند در بلاک‌چین تعبیه شود. این کنترل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا می‌توانند با اشیای فیزیکی مختلفی در جهت نظارت و تصویب فرآیندهای کسب ‌وکار به‌موقع با یکدیگر همکاری کنند. علاوه بر این، تحلیل‌های داده‌ها می‌توانند با کمک بلاک‌چین در جهت کشف ناهنجاری و ایجاد دیگر اطلاعات مفید استفاده شوند.

 

بلاک چین چگونه حسابداری را متحول خواهد کرد؟

به عنوان یک متخصص حسابداری، شما احتمالا برای حفظ و نگهداری سوابق مالی، اطمینان از رعایت استانداردها و برخورد با قوانین پیچیده مالیاتی و حسابداری، به مهارت های خود تکیه کرده‌اید. به دلیل این که هنوز با امکاناتی بی نظیری که تکنولوژی بلاک چین فراهم میکند آشنایی ندارید.

هر چند که بلاک چین برای خیلی افراد نا آشنا به نظر می رسد اما در واقع بسیار مفهوم آشنایی است. در طول تاریخ راه های متعددی به منظور ردیابی ، نقل و انتقال و تجارت وجود داشته است. همانطور که می دانید ردیابی کردن هر چیزی مبتنی بر سیستم های مشخص ساماندهی استوار است. در این فرایند وقتی قرار است که چیز ارزشمندی را از یک موسسه به موسسه ای دیگر یا از یک سازمان به سازمانی دیگر و یا از فردی به فرد دیگر منتقل کنیم باید دفتر کل بروز نگه داریم.

هر چند که وابسته بودن به یک واسطه باعث ناکارآمدی نقل و انتقالات می شود. بدتر آنکه، نبود یک دفتر کل اصلی منجر به این می شود که نقل و انتقالات در معرض اشتباه و خطا قرار بگیرند و هزینه های غیر ضروری به همراه داشته باشند.

 

بلاک چین در حسابداری چه کرده است؟

بلاک چین را می توان یک دفتر کل توزیع جهانی دانست که به صورت نظیر به نظیر یا همتا است. این سیستم کاملا شفاف است و نقل و انتقالات در این سیستم را نمیتوان تغییر دارد یا دستکاری کرد و دیگر نیازی به یک واسطه به منظور تأیید کردن نقل و انتقالات هم ندارد.

داشتن درکی از این که چگونه تکنولوژی بلاک چین بر حسابداری تاثیر می‌گذارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه، حسابداران با یادگیری فناوری بلاک چین می‌توانند به عنوان مشاور،با مشتریان خود برای هدایت و اجرای مسائل قانونی مرتبط با این تکنولوژی همکاری کنند.

 

آینده نرم افزارهای حسابداری با ورود ارزهای دیجیتال جه خواهد بود؟

طبیعتا با ورود ارزهای دیجیتال به معاملات مختلف مردم،حسابداری این نوع تعاملات مالی نیز باید وجود داشته باشد .موضوع ارزهای دیجیتال مسئله ای پیچیده ای است و ماهیت غیر متمرکز آن باعث میشود حسابداران را با وجود قوانین پیچیده به چالش بکشد. علاوه بر این، دولت‌ها عموما تمایلی به پذیرفتن کامل تغییرات مالی که باعث کمتر شدن کنترل امور مالی باشد را ندارند. (عموما تمایلی به پذیرفتن تحولاتی که باعث کمتر شدن کنترل امور مالی باشد را ندارند) با این حال استفاده گسترده و در حال رشد از ارزهای دیجیتال در بین سازمان‌ها به این معنا است که حسابداران باید بتوانند با مشتریانی کار کنند که در تجارت ارزهای دیجیتال سرمایه ‌گذاری می‌کنند و ازین نوع ارزها استفاده میکنند.

 

بلاک چین جایگزین حسابداری سنتی میشود؟

اگر بلاک چین به درستی اجرا شود ، تعداد زیادی از حسابداران به آن روی می آوردند و حسابداری سنتی را کنار میگذارند، زیرا بلاک چین درجه بالایی از اعتماد را ارائه می‌دهد. با این حال امروزه حجم زیادی از حسابدارن بر روی حسابداری به روش سنتی پافشاری دارند.بلاک چین همراه با تجزیه و تحلیل داده‌ها ،وظایف خسته ‌کننده را به صورت خودکار انجام می‌دهد، اما حسابداران برای اطمینان از صحت و فراهم کردن تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که کارفرمایان یا مشتریان نیاز دارند هنوز از حسابداری سنتی استفاده میکنند.

با این حال، حسابداران باید توجه داشته باشند: بلاک چین در حال غوغا کردن در حسابداری است و آن‌ها باید برای همگام شدن با دنیای جدید حسابداری خود را آماده کنند. شرکت های زیاد بین المللی مانند Lukka Tax  و  Verady وجود دارند که بستر حسابداری خود را بر پایه بلاک چین بنا نهادند.

 

نرم افزار حسابداری آنلاین

یکی از به روز ترین و منحصر به فردترین نرم افزارهای حسابداری آنلاین،نرم افزار حسابداری چرتکه هست.نرم افزاری سریع،ایمن و مقرون به صرفه که برای رفع نقاط ضعف سایر نرم افزارهای حسابداری آنلاین زیر نظر کارشناسان نرم افزارحسابداری چرتکه طراحی و معرفی شده.از جمله قابلیت های منحصر به فرد این نرم افزار میتوان به :

  • جامعیت در عین قیمت مناسب
  • پشتیبانی 24 ساعته و رایگان
  • قابلیت دسترسی در همه پلتفرم ها
  • ذخیره سازی آنی اطلاعات و پشتیبان گیری مداوم
  • زیبایی ظاهری و محیط کاربری آسان در عین قیمت مناسب

اشاره نمود. نرم افزار حسابداری آنلاین چرتکه انواع مختلفی دارد که می توانید متناسب با کسب و کار خود یکی از انواع نرم افزار حسابداری شرکتی و یا نرم افزار حسابداری فروشگاهی را سفارش دهید.

ارز

دلیل استفاده شرکت ها و سازمان های مختلف از نرم افزار حسابداری شرکتی چرتکه چیست؟

  • جهت مدیریت بهتر زمان و هزینه های شرکت بخصوص شرکت های در حال توسعه نرم افزار حسابداری شرکتی گزینه مناسبی است.
  • یکی از ویژگی هایی که نرم افزار حسابداری شرکتی دارد، ساده سازی عملیات مالی و یکپارچه سازی فرآیند های مالی است .
  • جهت مدیریت بهتر امور حسابداری و حسابرسی شرکت با سیستم های پیچیده استفاده از نرم افزار حسابداری در زمینه حسابداری شرکتی گزینه خوبی است.
  • براحتی می توانید به اطلاعات مشتریان و فروشندگان و کارکنان خود دسترسی داشته باشید.

 

نرم افزار حسابداری فروشگاهی چرتکه چه کمکی به حسابداری فروشگاه شما خواهد کرد؟

یکی از دغدغه های این روزهای بسیاری از کسب و کارهای مختلف در زمینه فروشگاه های آنلاین و فروشگاه های زنجیره ای حسابداری و مدیریت امور مالی است. استفاده از حسابداری فروشگاهی چرتکه امکانات زیر را برای شما فراهم میکند :

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش سودآوری
  • افزایش سرعت و رضایت مشتریان 
  • به حداکثر رساندن مدیریت هوشمند کسب و کار و فروشگاه
  • مدیریت عملیات خرید و فروش، موجودی کالا، گزارش گیری از دارایی ها ، بدهکاری و بستانکاری و سود و زیان

 

*مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی هیچگونه مسئولیتی بابت آن ندارد ....

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه