رپرتاژ اگهی /

ساندویچ پانل چیست؟ | انواع و کاربردهای ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چیست؟ | انواع و کاربردهای ساندویچ پانل
کدخبر : 38370

در این مطلب قصد داریم تا برای شما عزیزان مطلبی در مورد ساندویچ پانل ارائه دهیم تا بیشتر با این متریال و انواع و کاربردهای آن آشنا شوید. با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانلها  سازه هایی هستند که از چند لایه  متصل به هم تشکیل شدندو علاوه براین که جایگزین مناسبی برای مصالح ساختمان  سازی سنتی مثل اجر، سیمان و... هستند بلکه عایق صدا، حرارت، گرما و سرماو ... نیز هستند پس در نتیجه از نظر کابردی خیلی بهتر از مصالح ساختمان سازی سنتی هستند 

حالابریم سراغ اینکه این ساندویچ پانل ها  چه ساختاری دارند ساندویچ پانل از دو لایه  ورق سنگین در بالا و پایین تشکیل شدند که این ورق ها جنس های مختلفی  دارند و میان ان دو ورقه سنگین  از فوم های عایق که سبک وزن اند پوشیده شدهاست وفوم های عایق انواع مختلفی دارند. به خاطر این ترتیب قرار گیری لایه ها بروی همدیگربه این متریال  که مانند یک ساندویچ همبرگر هست   پنل ساندویچی یا ساندویچ پانل میگویند.

به طور کلی  این ساندوچ پانل ها باید دارای دوام بیشترو وزن کم و  سبک باشند  تا در جاهایی که امکان استفاده از مصالح سنگین نیست از ان ها استفاده شود.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی

این نوع ساندویچ پانل جوری طراحی شده که در شرایط اب وهوایی نامناسب،نور خورشید، رطوبت هوا ، سروصدا وحریق عایق خوبی هستند و در شرایط بارانی از ورود اب به داخل جلوگیری میکنند ومقاومت بالایی در برابر طوفان ،زلزله و... دارند .شکل ظاهری این پانل سطح صاف نیست بلکه داری گام ها یا پله های ذوزنقه ای  شکل یک اندازه و بلند تر نسبت به سطح پانل هستند تا اب را به سمت پایین هدایت کنندواز بوجود امدن جلبک و علف های هرز واز جمع شدن اب و گندیدن ان جلوگیری کنندواغلب برای فوم میانی ساندویچ پانل سقفی  از جنس پلی یورتان یا پلی استایرن استفاده میشود.

انواع ساندویچ پانل سقفی
  1. 3گام:فاصله بین پله ها بیشتر
  2. 5گام :فاصله بین پله ها کمتر

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری از نظر ظاهری بر خلاف ساندویچ پانل سقفی دارای سطح صاف ترو باشیار های مخفی بافرازوشیب کمتری هست و ازاین نوع ساندویچ پانل در ساختمان سازی و ساخت سوله استفاده میشود .ساندویچ پانل دیواری  دارای لبه های کشویی هست که باعث زیبایی وراحتی در نصب وافزایش قدرت تحمل دیوارمیشود.

انواع ساندویچ پانل دیواری

1- ساندویچ پانل دیواری ساده:در این نوع  ساندویچ پانل سطح بیرونی دیواره صاف بوده و هیچ شیار یا فراز و شیبی وجود ندارد و فقط در رنگ های مختلفی وجود دارد.

2- ساندویچ پانل دیواری طرح دار:این نوع ساندویچ پانل دارای سه دسته اند: طرح سنگ، طرح چوب، کرکره ای همانگونه که  از اسم تک تک این ساندویچ پانل ها مشخص هست طرح سنگ دارای نمای سنگی است ودر شکل ها ورنگ های مختلف موجود هست.ساندویچ پانل طرح چوب نیز طرحی همانند چوب دارد و در شکل ها و رنگ های مختلفی موجود هست و ساندویچ پانل کرکره ای ماننده کرکره ای از  پله های یک اندازه تشکیل شده ، چون  این ساندوچ پانل ها ظاهر زیبایی دارندودر رنگ های مختلفی  موجود اند  بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار میگیرند.

ساندویچ پانل پیچ مخفی

همانطور که از اسم این محصول مشخص هست  بعد از  نصب  ان هیچ پیچی قابل مشاهده نیست وبا روی هم قرار گرفتن  لبه های پانل درکنار هم محل اتصال پیچ ها مخفی میشوندو این کار باعث زیبایی و تمیزی و دوام بالای محصول میشود.

انواع جنس ورقه های بکاررفته در ساندویچ پانل

1-گالوانیزه:ورقه ی گالوانیزه خود نوعی فولاد اهن هست که در فلز روی غوطه ور شده است .

از ویژگی های ورق های گالوانیزه میتوان گفت چون ازجنس فولاد اهن درست شده اند خاصیت ضد خوردگی دارند و دارای وزن کم و سبک هستند ،دارای اتصال قوی و محکم هستند.کاربرد این ورقه ها میتوان اشاره کرد به صنعت کرکره سازی که ازاین فلز استفاده میشود ، درساخت پانل های ساندویچی از این فلز استفاده میشود و بالا و پایین فوم عایق کشیده میشود ،در ساخت  کانال  های هوایی ، در صنعت یخچال سازی  نیزاز این فلز استفاده میکنند ودر صنایع دیگر

2-آلمینیوم:ویژگی های فلزآلمینیوم ورق های نازک و قابل انعطاف هستند به راحتی خم میشن و ضد خوردگی وضد زنگ اند وزن کمی دارندوسبک تر هستندوبخاطر وجود این ویژگی ها بمرور زمان جایگزین فلز قلع شدند

3-آلوزینک:نوعی فلزگالوانیزه هست که با ترکیب فلز های المینیوم و روی وسیلیکون تشکیل شدهوکاربرد ان در صنایع غذایی،صنایع دارویی،ساخت میلگرد،ساندویچ پانل سقفی و دیواری و...کاربرد دارند.

یک نکته راجب ورقه ی آلوزینک وجود دارد این است که در محیط های با رطوبت بالابرای تشکیل ورق الوزینک از ورق گالوانیزه که با فلز روی ترکیب شده  استفاده میکنیم.

 4-پلی کربنات: ورق پلی کربنات از جنس پلاستکی بوده و از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک می باشد. این ورق به مرور زمان جایگزین شیشه شده و از ویژگی های آن می توان به مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، مقاوم در برابر ضربه، وزن سبک و تنوع رنگ آن اشاره کرد.

انواع فوم میانی در ساندویچ پانل ها

1-فوم XPS: این فوم از ترکیب کردن دوماده بوجود میاد یکی از این مواد فوم پلی استایرن معمولی هست که باید با یک ماده فوم کننده ترکیب شوند تااین فوم بدست اید .بر خلاف دیگر روش های تولید فوم که باعث ایجاد حفره  در عایق میشود در روش تولید این فوم بافتی یکنواخت  باسلول های بسته و نفوذ ناپذیر ایجاد میکند. به این فوم ،فوم سبز نیز گفته میشود چون به راحتی تجزیه شده و به محیط اسیب نمیزند. این فوم ها عملکرد بهتری نسبت به فوم پلی یورتان داردپس جایگزین خوبی نسبت به این فوم هست.

2-فوم پلی یورتان: پلی یورتان یک عایق هست که ازدو ماده پلمیری پلی یول وایزوسیانات تشکیل شده که ترکیب این دو ماده باهم فوم پلی یورتان را از خاصیت ضد حریق بودن بالایی برخوردار میکنند .فوم پلی یورتان را میتوان به دوشکل استفاده نمودیکی بهصورت فوم پاششی که در این مدل فوم به صورت مستقیم به سطح چسبیده و نمیگذارد هیچگونه درز یا شکافی ایجاد شود که همین امر باعث شده از هدر رفتن سرما و گرما جلوگیری شود.نوع دوم  مصرف از این فوم در عایق های ساندویچ پانل هست که این فوم عایق خوبی دربرابر سرماوگرماو... هست.   

3- انواع ساندویچ پانل های پلی یورتان:

  1. پایه پلی استر یا:PIR ترکیب از دوماده پلی یول وایزوسیانورات تشکیل شده
  2. پایه ی پلی اتر یا :PURدراین دسته از ترکیبات پلی یول وایزوسیانات عضو اجزای اصلی هستند.

مهم ترین ویژگی این پانل های ساندویچی عایق صدا و حرارت بودنشونه.

4-فوم پلی استایرن:ساندویچ پانل پلی استایرن یه عایق هست که از عایق پلی یورتان ضعیف تره و ما برای این نوع عایق بندی از یونولیت استفاده میکنیم . این نوع عایق چون هوارا به داخل محیط راه میدهد اصلا عایق مناسبی برای جاهای ایزوله  نیست وما برای بهتر شدن ان باید ضخامتش رابا فوم های دیگرافزایش دهیم.

5-فوم پشم سنگ:عایق پشم سنگ از دوماده دیگر بوجود میاد یکی از انها سنگ بازآلت هست و دیگری کک که نوعی ماده سوختنی هست این دو را باهم در کوره ریخته و میسوزانند تا پشم سنگ بوجود بیاد .این عایق بسیار مقاوم دربرابر گرماوسرماو...هست.ازپشم سنگ در صنایع دفاعی استفاده میکنند چون خاصیت ضدگلوله ای نیز داردویکی از معایب استفاده ازفوم پشم سنگ بروز بیماری های پوستی و انواع حساسیت هاست پس در هنگام نصب ان باید از عینک و دستکش استفاده کنیم تا این مشکلات برایمان بوجود نیاد

6-فوم پشم شیشه:در ساندویچ پانل پشم شیشه همانطورکه از اسمش معلوم هست از جنس پشم شیشه هست که این پانل بخاطر مواد تشکیل دهنده ان علاوه بر سبکی بسیار نرم بوده و این عایق یکی از پر طرفدارترین و کاربردی ترین عایق  های حرارتی هست . پشم شیشه از ترکیب مواد مرکب از جنس الیاف انعطاف پذیر بسیار نازک با استفاده از تغییرات فیزیکی برروی شیشه مذاب بدست می اید.با استفاده ازاین ساندویچ پانل میتوانید  هزینه های خود را کاهش بدید ودر طولانی مدت به سود خوبی دست پیدا کنید این محصول به خاطر ویژگی هایی ک دارد در بازار های امروز و در زمینه ساخت و ساز محبوب هست و یکی از بهترین عایق ها موجود هست .

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

  1. مقاوم در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
  2. مقاوم در برابر رشد قارچو علف های هرزوحشرات
  3. عایق صدا عایق در برابر گرما و سرماو رطوبت
  4. قابل شستشو
  5. راحتی در نصب و اجرا
  6. داشتن استحکام بالا در عین مقاومت بالا
  7. مقاوم در برابر زلزله و اتش
  8. کیفیت وکارایی بالا و قیمت مناسب
  9. تحمل فشار بالا
  10. این محصولات دارای وزن کم هستنددر نتیجه حمل و نقل انها اسان هست
  11. نداشتن  بوی مخصوص و خاص در ساندویچ پانل ها که باعث اذیت و ازار شودو سلامتی را بخطر اندازد.
  12. داشتن رنگها و طرح های مختلف
  13. ساندویچ پانل ها تنها مصالح ساختمانی هستند که بهصورت نر و ماده تولید شده اند که با جفت شدن این قسمت ها مقاومت ساختمان بالا میرود

معایب استفاده از ساندویچ پانل

  1. ساندویچ پانل هایی که از جنس پشم معدنی هستند مثل پشم سنگ یا پشم شیشه راحتترگرما را انتقال میدهند
  2. ساندویچ پانل های پلی یورتان ممکن است بعد از نصب از ورقه های فلزی که دورشون بود جدا بشن
  3. نصب یکسری ساندویچ پانل ها نیاز به فرد متخصص ینی کسی که مهارت نصب این ساندویچ پانل هارا دارد داریم مثل ساندویچ پانل پشم شیشه

کاربرد های استفاده از ساندویچ پانل

ازساندویچ پانل ها در ساخت انواع ساختمان ها مثل ساختمان مدارس،ادارات ،سختمان های تجاری، اکثر بیمارستان ها،ساختن سرد خونه های صنعتی وسنتی،درمانگاه های سیار،ساختن ویلاو ساختمان های مدرن،،ساخت انبار وسوله برا نگهداری وسایل، ساخت کانکس ،ساخت کانتینر، ساخت سالن های ورزشی،سقف کاذب دیوار های کاذب،در صنایع دفاعی ازخاصیت ضد گلوله ای بعضی از ساندویچ پانل ها استفاده میکنیم، در صنایع مرغداری وکشاورزی مثل ساخت گلخانه، صنایع شیمیایی، ساختن مکان های تفریحی و استخر ها،کمپ ها،داروخانه ها،ساخت تریلر ها وتریلر های کانکس دار،در ساخت هواپیما و کشتی،صنعت هوا فضا،ساخت تعمیر کارها،ساخت کانکس برای میادین میوه و تربار،ساخت اتاق تمیز و ایزوله و ما ازاین ساندویچ پانل ها برای ساخت خیلی ازساختمان ها و مکان ها استفاده میکنیم و بشر روز بروز بیشتر از این مواد برای ساخت ساختمان هاو... استفاده خواهد کردچون با وجود مزایای زیادی که دارد قیمت مناسبتر و کیفیت بهتری دارد.

شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت ساندویچ پانل و آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل به سایت ما مراجعه فرمایید و یا با مشاوران تونیکس پانل در تماس باشید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه