قیمت دلار

قیمت دلار و سکه معکوس شد | قیمت دلار ، سکه و طلا امروز سشنبه 4 بهمن ماه

قیمت دلار و سکه معکوس شد | قیمت دلار ، سکه و طلا امروز سشنبه 4 بهمن ماه
کدخبر : 48090

دیروز قیمت سکه پس از گذشت ۲ روز متوالی از افزایش میلیونی، متاثر از کاهش محدود قیمت دلار ریخت. قیمت طلا اما روند کاهشی به خود نگرفت و فقط روند افزایشی کُندتری داشت.

 روند صعودی قیمت طلا و سکه امروز با ریزش محدود قیمت دلار متوقف شد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه که از ابتدای هفته هر روز تقریبا یک میلیون تومان گران شده بود امروز و در لحظه نگارش این گزارش نزدیک به یک میلیون تومان ریخت.

سخنان شب گذشته فرزین برای دومین بار از رسانه ملی، باعث شد بازار گمانه‌زنی‌های قیمتی بازار سرمایه داغ شود و چند سیگنال مهم نیز برای بازار داشت؛ ایجاد سامانه ناخدا یا همان مرکز مبادله ارزی، افزایش سقف دلار توافقی از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ هزار یورو، توسط صرافی‌های مجاز و ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات سفرهای اخیر منطقه‌ای.

با سیگنال دلار ، قیمت سکه ریخت

این سیگنال‌ها اگر چه نتوانست قیمت دلار را به شکل محسوسی در کانال کاهشی قرار دهد اما مانع افزایش شدید قیمت طلا شد و قیمت سکه را نیز نزولی کرد.

در دو روز گذشته، بازار سکه نوسان قیمتی زیادی داشت؛ برخی معامله‌گران معتقد بودند حباب بالای سکه، آلارمی است برای ریزش؛ برخی نیز می‌گفتند سیگنال‌های نامساعد بین‌المللی مانع کاهش قیمت در بازار فلز زرد است.

آنها تنها راه کاهش قیمت را سیگنال قوی نظیر نشستن دو طرف بر سر میز مذاکرات برجام می‌دانستند. هر چند تحلیلگران بازار در روزهای گذشته معتقد بودند این افزایش قیمت طلا و سکه با توجه به تورم و بازار احتیاطی دلار طبیعی است.

به باور آن‌ها این روند رشد تقاضا و ترس مردم برای از دست رفتن سرمایه‌هایشان است که بازار این فلز خوش رنگ را تکان داده است.

اما روند کاهشی امروز نشان داد، یکی از عواملی که در بازار تعیین‌کننده‌ است، اطلاع از توان ارزی بازارساز است. بازارساز در روز یکشنبه سقف تامین نیازهای ارزی ضروری توسط صرافی‌ها را از ۲۰۰۰ یورو به ۵۰۰۰ یورو افزایش داد و این گمانه را تقویت کرد که چپ بازارساز پر است.

امروز دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی ۹۵۰ هزار تومان ریخت در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی با قیمت ۲۴ میلیون و ۳۰۰هزار تومان معامله شد. قیمت، نوسان زیادی دارد و به نظر می‌رسد تا پایان آخرین معامله امروز روند کاهشی نرخ ادامه داشته باشد.

سکه بهار آزادی بیشترین سهم از کاهش قیمت را داشت و با ریزش یک میلیون و ۹۵ هزار تومانی با قیمت  ۲۲ میلیون و ۸۰۲ هزار تومان در بازار معامله شد.

نیم سکه امروز ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت، ۹میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی ۳۰۰ هزار تومان ریخت و به قیمت ۵ میلیون تومانی شنبه برگشت. در روزهای گذشته این قطعه از سکه نسبت به سایر قطعات، فراز کمتری داشت.

رشد طلا متوقف نشد

قیمت طلا اما روند افزایشی به خود گرفت. امروز هر مثقال طلا با بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت به قیمت حدودی ۹میلیون و ۱۰۰هزار تومانی رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۷ هزار تومان گران‌ شد و با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت هر گرم طلای دست دوم ۲ میلیون و ۷۲ هزار تومان است.

حباب سکه در لحظه نگارش این گزارش کاهش داشت و این روند همچنان با کاهش قیمت سکه کاهشی است. سکه بهار با بیش از یک میلیون تومان کاهش بیشترین مقدار افت حباب را در خانواده سکه‌ها داشت و سکه امامی نیز ۸۸۸ هزار تومان از حباب خود را از دست داد.

زمان مناسب برای خرید طلا چه زمانی است؟

در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر تاثیر قیمت دلار بر افت قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: در صورتی که کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد و تقاضا هم ثابت بماند، قیمت طلا و سکه کاهشی خواهد شد و زمان مناسبی برای ورود به بازار و خرید طلا و سکه است.

او با بیان اینکه پیش ‌بینی بازار سخت است خاطرنشان کرد: نوسانات بازار پیش بینی قیمت طلا و سکه را سخت کرده است اما اگر قیمت ارز کنترل شود، با توجه به اینکه تقاضا برای طلا و سکه در بازار نیست، به ثبات بازار و حتی کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

بذرافشان با اشاره به شرایط اونس جهانی طلا، بازارهای داخلی و مدیربت و سیاست‌های بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اگر به بازار ورود کند و کنترل و ثبات قیمت ارز بیشتر شود، تاثیر مهمی در ثبات ‌و حتی کاهش قیمت طلا و سکه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه