قیمت دلار

قیمت دلار سرگیجه گرفت | قیمت دلار امروز پنجشنبه 13 بهمن ماه

قیمت دلار سرگیجه گرفت | قیمت دلار امروز پنجشنبه 13 بهمن ماه
کدخبر : 48687

قیمت دلار صرافی ملی امروز پنجشنبه13 بهمن اعلام شد. قیمت دلار صرافی ملی در نوسان است.

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

امروز قیمت فروش دلار آمریکا در صرافی بانک ملی ایران 43 هزار و 627 ( چهل و سه هزار و ششصد و بیست و هفت تومان) اعلام شد.

براین اساس قیمت خرید دلار آمریکا 43 هزار و 195 (چهل و سه هزار و صد و نود و پنج تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 43 هزار و 627 ( چهل و سه هزار و ششصد و بیست و هفت تومان) اعلام شد.

همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو 46 هزار و 925 تومان ( چهل و شش هزار نهصد و بیست و پنج تومان) و قیمت فروش یورو 47 هزار و 394 تومان (چهل و هفت هزار وسیصد و نود و چهار تومان) است.

بازارهای مالی از برجام تاثیر نمی‌‌گیرند

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیرپذیری بازارها از مذاکرات برجام گفت: «وقوع توافق در دو مرحله بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. مرحله اول تاثیرپذیری قیمت دلار در صورت توافق، مربوط به هیجان اولیه است. در این مرحله ممکن است قیمت‌ها با شدت بیشتری کاهشی شود.»

او ادامه داد: «اما مرحله دوم مربوط به تعادل‌بخشی در قیمت دلار است. این در حالی است که به نظر می‌رسد با امضای برجام، بازارهای مالی کمترین واکنش را نشان دهند.»

این کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز خاطرنشان کرد: «آنچه اکنون، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، تورم و خروج نقدینگی از کشور است. تا زمانی که فکری برای این موارد نشود و روند تغییر نکند، کاهش قیمت دلار دستوری است.»

طباطبایی گفت: «بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است. این موضوع ارتباطی با روند طبیعی بازار نداشته و ندارد.»

او تاکید کرد: «دولت، قیمت دلار را از ابتدای سال تا کنون با سرکوب قیمت کنترل کرد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز تغییر می‌کند.»

قیمت دلار ریزش می کند؟

 به نقل از اکوایران، در مقابل این دیدگاه، برخی از فعالان ارزی باور دارند که دلار با تثبیت بالای مرز روانی 40 هزار تومانی، با تقاضای تازه‌ای مواجه خواهد شد که قیمت این ارز را به سطوح بالاتری هدایت خواهد کرد

گروه اول به افزایش قیمت دلار در مهر سال 99 اشاره می‌کنند؛ یعنی زمانی که اسکناس آمریکایی به‌یکباره تا مرز 32 هزار تومانی بالا رفت و بعد ناگهان تا مرز 20 هزار تومانی افت کرد.

گروه دوم اما عنوان می‌کنند که در هفته‌های اخیر بارها سقف‌های مختلفی برای قیمت دلار عنوان شده ولی هر بار این ارز با رفتن به سطوح نرخ‌های بالاتر، زمینه‌ساز جا ماندن برخی از معامله‌گران شده است.

برخی تحلیلگران باور دارند با ثبت بالاترین قیمت تاریخ اسکناس آمریکایی و ورود بازیگران هیجان‌زده به بازار، فرصت بزرگی در اختیار مالداران و بازارساز قرار می‌گیرد که معامله‌گران تازه‌کار را نقره‌داغ کنند و با فشار فروش خود این ارز را به زیر مرز 40 هزار تومان بازگردانند.

در این شرایط، انتظار می‌رود که برخی معامله‌گران در انتظار واکنش دلار به مرز 40 هزار تومان باقی بمانند. تثبیت بالای این مرز می‌تواند به مرور هراس معامله‌گران برای ورود به بازار را کم کند. گفته می‌شود در صورتی که اسکناس آمریکایی به زیر محدوده 38 هزار و 800 تومان برگردد، الگوی کاهشی فعال خواهد شد.

نحوه خرید دلار سهمیه‌ای

در این راستا، فروش ۲۰۰۰ دلار در بانک ملی این گونه است که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند پس از ثبت درخواست و خرید ارز از طریق اپلیکیشن «بله»، ارز خود را از طریق یکی از شعب تعیین شده بانک ملی دریافت کنند.

همچنین، بررسی وضعیت فروش ارز در بانک صادرات نیز حاکی از آن است که متقاضیان با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانک صادرات می‌توانند به شعب تعیین شده این بانک مراجعه کنند و ارز بگیرند.

علاوه بر این، مشاهدات از شعب تعیین شده بانک تجارت برای فروش ارز بیانگر این است که متقاضیان باید مدارکی چون کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت به نام خود به همراه داشته باشند و خرید کنند.

بانک ملت نیز از دیگر بانک‌های تعیین شده برای فروش ارز به مردم است و شعبه های منتخب این بانک نیز اعلام شده که از امروز فروش ارز را شروع کرده اند. گفتنی است؛ نرخ فروش این ارز نیز هر دو ساعت یکبار تغییر می‌کند.

قیمت دلار سهمیه‌ای

دلار سهمیه‌ای بر اساس نرخی که در بازار توافقی ارز تعیین می‌شود قیمت می‌خورد. این قیمت همه روزه روی سایت بازار متشکل ارزی قرار می‌گیرد. امروز هشتم آذرماه 1401، قیمت دلار توافقی 34 هزار و 108 تومان است.

اما در بلندمدت قیمت دلار چه می‌شود؟

آخرین باری که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد، تیرماه سال جاری و بعد از شکست مذاکرات دوحه بود. آن زمان بازارساز با ارزپاشی و اخبار برجامی جدید توانست دلار را رام کند و حتی آن را تا کانال ۲۹ هزار تومان هم برساند. این بار احتمالا چشم امید بازار برای کاهش قیمت دلار به اخبار سیاسی است. اما برخی از معامله‌گران معتقدند رشد قیمت دلار هیجانی نبوده و دلار در کانال ۳۱ یا ۳۲ هزار تومان ماندگار است. مگر اینکه اخبار سیاسی خاصی مخابره شود.

اما مساله این است که اگرچه ایران به مذاکرات هسته‌ای جدید چراغ سبز نشان داده، اما این چراغ سبز با موافقت طرف آمریکایی و اروپایی همراه نشده است.

منابع بلوکه شده آزاد نمی‌شود؟

البته شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توئیتی خبرآزادسازی این منابع را رد و اعلام کرد «آزاد شدن و انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در ازای آزادی باقر و سیامک نمازی، کذب است و صحت ندارد.»

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش قیمت دلار ارتباطی با این خبر ندارد. چراکه خبرآزادسازی منابع بلوکه شده ایران، بارها چه از سوی دولت سیزدهم و چه از سوی دولت دوازدهم بارها مطرح شده است. در دفعات نخست تزریق ۷ میلیارد دلار ارز، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌داد و بارها دولت توانست با این اخبار بازار را کنترل کند. اما مدت‌هاست که بازار نسبت به چنین اخباری بی‌تفاوت است و براساس آن حرکت نمی‌کند.

اما بازار چگونه مهار شد؟ بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار ارزفعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

اگرچه برخی دیگر معتقدند که احتمالا بازارساز وارد بازار ارز شده است. چراکه هم روز جمعه منابع سنگینی به بازار تزریق شد و هم از اظهارات جدید صالح‌آبادی می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت برای مهار بازار برنامه دارد و اجازه نمی‌دهد که دلار به زودی کانال عوض کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه