رانا پلاس

رانا پلاس جایگزین پژو 206 صندوقدار شد؟ | مشخصات فنی رانا پلاس

رانا پلاس جایگزین پژو 206 صندوقدار شد؟ | مشخصات فنی رانا پلاس
کدخبر : 50246

شرکت ایران‌ خودرو برای اولین بار در سال 1388 با هدف تنوع در سبد محصولاتی خود، رانا معمولی را به بازار عرضه کرد. بعدها با توقف تولید 206 صندوق‌دار، رانا پلاس را با هدف جایگزینی با آن وارد بازار کرد.

خودروی رانا بر پایه پلتفرم پژو 206 صندوق‌دار طراحی و تولید شده است. مدل اولیه رانا، به دلیل زیبایی کمتری که از 206 SD داشت، آن‌طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت اما با توقف تولید 206 SD و عرضه مدل رانا پلاس، شرکت ایران‌ خودرو توانست فروش خوبی از این خودرو داشته باشد. رانا پلاس به تازگی با پیشرانه TU5P و گیربکس شش سرعته نیز عرضه شده که در گزارش‌های بعدی به آن خواهیم ‌پرداخت.

معرفی فنی

پیشرانه رانا پلاس، همان موتور TU5 است که در سایر محصولات ایران خودرو مانند 206 و پارس دیده می‌شود.

یک پیشرانه تنفس طبیعی با حجم موتور 1587 سی‌سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ که حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت دارد. یکی از تفاوت‌های این موتور با موتور رانا معمولی، تعویض دریچه گاز سیمی با دریچه گاز برقی است که باعث می‌شود روی این خودرو آپشن کروزکنترل قابل نصب باشد.

سایر مشخصات فنی به شرح زیر است.

طراحی ظاهری

خودروی رانا، مشابهت‌های زیادی با خودروی پژو 206 دارد اما ایران خودرو می‌خواهد با افزودن آپشن‌های مختلف و پیشرانه متفاوت بر روی رانا پلاس، این سدان کوچک شهری را از 206 جدا کند.

در قسمت جلویی تغییراتی که نسبت به رانا معمولی به چشم می‌خورد، تغییر طرح داخلی چراغ‌های جلو و اضافه شدن دی‌لایت به آن و حذف لنز چراغ است. از دیگر تفاوت‌های آن، می‌توان به تغییرات کمی در قسمت جلو پنجره اشاره کرد. همچنین آیینه‌های بغل مجهز به راهنما شده است.

اما در قسمت عقب خودرو، تفاوت‌های زیادی به چشم نمی‌خورد و صرفا می‌توان گفت گرافیک چراغ‌های عقب بهبود داشته است.

طراحی داخلی

طراحی کابین به صورت کلی تغییرات جزئی داشته که از جمله می‌توان به حذف ضبط دیسک‌خور و اضافه شدن غربیلک فرمان 207 روی آن اشاره کرد. در قسمت رودری‌ها پارچه‌ای به جنس مخمل کار شده که حس بهتری دارد.

همانطور که در 206 صندوق‌دار از فضای مناسبی در قسمت کابین برخوردار نبودیم، در این خودرو نیز نباید انتظار فضای بزرگ داشت. در صورتی که صندلی‌های جلو تا آخر به سمت عقب کشیده شوند، فضای پای آن‌چنانی برای سرنشینان عقب نخواهد ماند.

اما قسمت بار خودرو با گنجایش 400 لیتری، نسبت به فضای داخل کابین از اندازه مناسبی برخوردار است.

به صورت کلی می‌توان گفت در رانا پلاس، بیشتر دقت روی افزایش کیفیت متریال بوده است. هرچند که این خودرو نیز مانند اکثر محصولات ایران خودرو از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

آپشن‌ها و امکانات

خوشبختانه به لطف دریچه‌گاز برقی، سیستم کروزکنترل که امروزه یک آپشن‌ ضروری برای خودرو محسوب می‌شود در این خودرو قرار گرفته است که قبلا در رانا معمولی به چشم نمی‌خورد.

اما در بقیه موارد علاوه‌بر اینکه رانا پلاس پیشرفتی نداشته است، بلکه پسرفت‌هایی نیز داشته. مثلا ترمز‌ چرخ‌های عقب که در خودروی رانا دیسکی بود، در این خودرو کاسه‌ای شده که واقعا جای تعجب دارد.

از سایر آپشن‌هایی که در اکثر خودروهای امروزی به چشم می‌خورد، می‌توان به سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین جلو و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن اشاره کرد.

رانا پلاس

قیمت رانا پلاس با موتور TU5

این خودرو در بهمن ماه 1401 به قیمت 460 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و می‌توان گفت قیمت مناسبی برای یک سدان کوچک شهری نیست.

همچنین با طرح قرعه‌کشی می‌توان این خودرو را به قیمت حدودی 215 میلیون تومان خریداری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه