هواشناسی| هواشناسی تهران

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۰۳؛ هشدار هواشناسی به کشاورزان ۶ استان/ سامانه بارشی جدید در راه ایران

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۰۳؛ هشدار هواشناسی به کشاورزان ۶ استان/ سامانه بارشی جدید در راه ایران
کدخبر : 52465

سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت سامانه بارشی در نوار شرقی کشور خبر داد و اعلام کرد: سامانه بارشی جدید یکشنبه آینده وارد کشور می‌شود.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در شرق و بخش‌هایی از شمال شرق و  جنوب شرق فعال بوده و به‌تدریج از اواخر وقت از کشور خارج می‌شود. بعدازظهر جمعه در بخش‌هایی از شمال غرب و شنبه آینده در ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و زاگرس شمالی افزایش ابر و بارش‌های پراکنده پیش بینی شده و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

یکشنبه آینده با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور در مناطق غرب، شمال غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی،‌ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و مرکزی در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، گاهی همراه با رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

دوشنبه گستره بارش‌ها علاوه بر نیمه غربی بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور را در بر می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، امروز در نیمه شرقی، مرکز، جنوب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه در جنوب غرب افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش دید افقی انتظار می‌رود. پنجشنبه در مناطق شرق و شمال شرق کاهش محسوس دما پیش بینی می‌شود. خلیج‌فارس و دریای همان تا روز جمعه مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه 1402/01/03

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/03

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/01/03: خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید حداکثر سرعت 40 نات

زمان پایان: ظهر جمعه 1402/01/04

پنجشنبه 1402/01/03:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 2 متر در تنگه هرمز و تا 3 متر در دریای عمان.

جمعه 1402/01/04:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) وتا 2 متر در تنگه هرمز و دریای عمان.

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/01/03: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز و منطقه ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

جمعه 1402/01/04: منطقه ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: آسیب به شناورهای سبک و نیمه سنگین، صیادی و تفریحی، آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، آسیب به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد های دریایی

توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل، آمادگی دستگاه های امداد رسان در مناطق دریایی به ویژه تنگه هرمز.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد

زمان پایان: پیش از ظهر پنجشنبه 1402/01/03

نوع مخاطره: کاهش 3 تا 5 درجه دما و احتمال آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/01/03: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

توصیه: تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید غربی ،افزایش ارتفاع موج در سواحل حداکثر تا 2.5 متر و در فراسواحل حداکثر تا 3.5 متر

زمان پایان: صبح پنجشنبه 1402/01/03

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد، بیشینه سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا 28 نات و در فراساحل حدود 36 نات، بیشینه ارتفاع امواج در مناطق نزدیک ساحل تا 2.5 متر و در فراساحل تا 3.5 متر .

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

 اثر مخاطره: غرق شدن شناگران ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی،خسارت به شناورهای سبک، صیادی، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

 توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه