قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار ارزان می شود ؟ | کاهش دستوری قیمت دلار کلید خورد؟

قیمت دلار ارزان می شود ؟ | کاهش دستوری قیمت دلار کلید خورد؟
کدخبر : 52943

روند قیمت دلار در روزهای نوروز 1402 افزایشی بود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت‌های پایه فردا براساس دلار نیمایی 28 هزار و 500 تومان اعلام و قیمت‌های پایه به نرخ سابق بازمی‌گردد. با این وجود می‌توان انتظار داشت قیمت دلار فردا در روند کاهشی باز شود.

قیمت دلار هرروز در حال نوسان است.قیمت دلار اخیرا به شدت گران شده. قیمت دلار دولتی با قیمت دلار در بازار فرق دارد. قیمت دلار دیگر ارزان نمی شود. 

قیمت دلار که در سال گذشته به یکی از چالش‌های نهاد پولی کشور تبدیل شده بود، سال ۱۴۰۲ را با روند صعودی آغاز کرد. در روزهایی که بازار طی ۱۳ روز نوروز باز بود،‌ این اسکناس آمریکایی کار خود را با روند افزایشی آغاز کرد  دلار وارد کانال پنجم شد.

واکنش معقول دلار به تورم

تحلیلگران اقتصادی با تاکید بر تاثیر تورم بر بازار ارز معتقد بودند افزایش قیمت دلار از ۲۶ هزار تومانِ ابتدای سال ۱۴۰۱ تا رسیدن به قیمت ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومانی پایان سال نشان از واکنش معقول این اسکناس آمریکایی نسبت به تورم است. این در حالی است که در سایر بازارها تورم بالاتری را شاهد هستیم.

برخی از فعالان بازار نیز می‌گویند به طور سنتی اگر مسیر دلار در بازار نیمه تعطیل نوروز با افزایش قیمت باز شده در روزهایِ بعد از تعطیلات نیز قیمت‌ها در بازار ارز صعودی خواهد بود. البته باید توجه داشت این یک تحلیل تجربی بر أساس سال‌های گذشته است.

محاسبه قیمت‌های پایه با دلار نیمایی

این در حالی است که روند قیمت دلار در بازار پشت‌خطی و کانال‌های تلگرامی طی دو روز گذشته نزولی بوده و به پله اول و دوم کانال پنج برگشته است. این کاهش قیمت متعاقب اخبار دریافتی از دفتر توسعه رخ داد. مقرر شده قیمت‌های پایه فردا براساس دلار نیمایی 28500 اعلام شود و قیمت‌های پایه به نرخ سابق باز‌گردد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که به دستور مستقیم ریاست جمهوری قیمت پایه از 36480 به 28381 بازمی‌گردد.

این خبر در حالی از سوی انجمن صنایع پلیمر ایران منتشر شده که در روز شش فروردین این انجمن در وب‌سایت خود به نقل از سعید زمان‌زاده، نائب رییس اول انجمن ملی پلیمر ایران نوشته بود: «ساز و کار قیمت‌گذاری محصولات پایه پتروشیمی تغییر کرد و قیمت مبنا به جای ارز 28هزار و500 تومان، بیش از 36 هزار تومان شد؛ این در حالیست که در جلسات متعدد آقای وزیر بارها تاکید کرده‌اند که حداقل در سه ماه اول سال 1402 هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت وجود نخواهد داشت.»

در نتیجه بازگشت قیمت‌ها به نرخ سابق دلار نیمایی حکایت از تغییر رویه‌ای دارد که زمان‌زاده به آن اشاره کرده بود.

زور تورم بیشتر است یا برجام

با توجه به وزنه سنگین انتظارات تورمی بر پای دلار روند باید دید در روزهای آینده وزنه تورم انتظاری سنگین‌تر خواهد بود یا مذاکرات برجامی. این در حالی است که روند قیمت دلار در نخستین روز کاری سال جدید در مسیر صعودی باز شد اما بسیاری از فعالان بازار چشم به سیاست‌های خارجی و روند مذاکرات در روزهای آینده دارند.

مسیر اسکناس آمریکایی صعودی است؟

در همین راستا هومن مقراضی تحلیلگر اقتصادی با اشاره به روند صعودی قیمت دلار در سال‌جاری به تجارت‌نیوز گفت:«پیش‌بینی روند دلار با توجه به تورم صعودی است، البته این تحلیل اقتصادی است. موضوعات اقتصادی متاثر از تصمیمات سیاسی تغییر می‌کنند.»

وی افزود:« مولفه سیاسی نقش اساسی در تعیین قیمت ارز دارند و مولفه‌های سیاسی مربوط به سیاست کلان کشور و تصمیمات سایر نهاد‌ها می‌شود. این بخش را می‌توان با سه رویکرد مختلف بررسی کرد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود:«تفاهم با اروپا و آمریکا و احیای برجام، ثبات در شرایط فعلی بدون توافق، روابط نامساعد سیاسی ایران با سایر کشورهای منطقه و غربی موضوعاتی است که تاثیرات متفاوتی بر قیمت دلار می‌گذارد.»

وی با اشاره به اینکه اگر ایران تفاهم خاصی با اروپا و آمریکا نرسد گفت:«اگر شرایط فعلی ثبات داشته باشد و از آنچه هست پیچیده‌تر نشود و منجر به صدور قطعنامه خاصی نشود اما با کشورهای منطقه مانند امارات، عربستان و سایر کشورها روابط خوبی برقرار شود، می‌توان بر ثبات قیمت دلار امید داشت.»

مقراضی خاطرنشان کرد:« اگر دست دولت در تامین دلار باز باشد تا بتواند به بازار، دلار تزریق کند. بنابراین رصد سیاست خارجی در پیش‌بینی قیمت دلار از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا کمک می‌کند که روند آتی قیمت و سیاست‌های دولت را پیش‌بینی کنیم.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه