قیمت دلار کاهشی می شود؟ / اصلاح قیمت دلار در راه است؟

قیمت دلار کاهشی می شود؟ / اصلاح قیمت دلار در راه است؟
کدخبر : 53002

در پایان هفته، خبری درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که باعث شد تعدادی از فروشندگان در بازار پشتیبانی فعالیت بیشتری را آغاز کنند.

در دهه اول فروردین ماه امسال، بازار ارز تهران به دلیل برخی عوامل از جمله انتظارات تورمی، سیگنال‌های سیاسی و موضوعات دیگر، شاهد کانال‌شکنی در قیمت دلار بود. با این حال، برخی فعالان بازار ارز اکنون معتقدند که دلار در مسیر اصلاح قرار دارد و در معاملات نقدی امروز (دوشنبه ۱۴ فروردین) که نخستین روز پس از تعطیلات نوروز بود، بازار آرام بود و قیمت دلار نسبت به ابتدای فروردین، کاهش یافته است.

قیمت دلار در مسیر اصلاح

رشد قیمت دلار در روز های ابتدای شروع معاملات فروردین درحالی بود که عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کردند بعد از اتفاقات سیاسی در روزهای پایانی اسفند 1401 نزولی خواهد شد اما این اتفاق تداوم نداشت و دلار به صورت هیجانی رشد معناداری را تجربه کرد.

امروز دوشنبه 14 فروردین 1402 در واقع اولین روز معاملات بعد از سیزده فروردین و عملا روز تق‌ولق بودن بازار است. قیمت دلار نسبت به هفته قبل فاصله کاهشی پیدا کرده و برخی معتقدند اسکناس آمریکایی در حال اصلاح شدن است.

این دسته باور دارند که با شروع جدی معاملات ارزی در روز جاری می‌توان انتظار داشت که سمت عرضه قدرت بیشتری بگیرد و به همین دلیل دلار آمریکا بخشی از افزایش قیمت دوران تعطیلات را از دست داد.

سیگنال سیاسی به بازار ارز

در کنار این، در روزهای انتهایی هفته، خبری در مورد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد و این موضوع نیز موجب شد که کمی فروشندگان بیشتری در بازار پشت خطی فعال شوند.

پیام بانک مرکزی به بازار دلار

یکی از خبرهای مهم امروز، تغییر شرایط فروش ارز با کارت ملی است. بانک مرکزی امروز اعلام کرد فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرد.

ارز سوی دیگر سهمیه فروش ارز با کارت ملی در صرافی‌ها با تصمیم بانک مرکزی از امروز از پنج هزار یورو به دو هزار یورو کاهش یافت.

پیش از این صرافی‌ها می‌توانستند به هر متقاضی تا سقف پنج هزار یورو و یک بار در سال بفروشند، اما طبق تصمیم جدید این سهمیه به دو هزار یورو کاهش یافته است.

کاهش قیمت دلار در بازار هرات

بازار ارز هرات در شروع معاملات امروز شاهد رشد قیمت دلار بود. با این حال در ادامه معاملات نرخ دلار در بازار مذکور نسبت به دیروز تقریبا رنج شد.

رشد قیمت درهم امارات

همچنین قیمت درهم امارات ظهر امروز در مقایسه با روزهای پایانی اسفند تقریبا 500 تومان رشد کرده است.

یکنواختی دلار و درهم مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار امروز هم مانند روزهای گذشته در محدوده 40 هزار و 200 تومان معامله شد. دلار اسکناس در مرکز مبادله بیش از 15 روز است که در همین قیمت معامله می‌شود.

و قیمت درهم امارات اسکناس نیز مانند دلار اسکناس در یک محدوده خاص قفل شده و امروز قیمت درهم در مرکز مبادله ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان اعلام شده است.

نوسان افزایشی قیمت یورو

امروز قیمت یورو اسکناس در مرکز مبادله در مقایسه با چهار روز قبل تقریبا 106 تومان نوسان افزایشی را ثبت کرد و در محدوده 43 هزار و 627 تومان به فروش رسید.

نرخ حواله یورو امروز مسیر رشد را دنبال کرد و به 39 هزار و 720 تومان رسید. این قیمت در مقایسه با چند رور قبل نزدیک به 100 تومان بالاتر بود.

نرخ حواله دلار نیز در این مرکز مانند روز‌های گذشته 36 هزار و 600 تومان اعلام شد. نرخ حواله درهم امارات نیز امروز مانند روزهای گذشته در محدوده 9 هزار و 966 تومان معامله شد.
عقبگرد قیمت دلار توافقی

امروز دوشنبه 14 فروردین نرخ دلار توافقی در مقایسه با چهار روز قبل نوسان کاهشی محدودی را ثبت کرد. قیمت دلار امروز بصورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان بطور میانگین 42 هزار و 415 تومان اعلام شده است.

پیشروی قیمت یورو توافقی

در همین سایت قیمت یورو توافقی برخلاف دلار توافقی پیشروی کرد. یورو توافقی نسبت به چهار روز قبل در حول و حوش 500 تومان افزایش را نشان می‌دهد. نرخ یورو توافقی امروز در زمان نگارش این گزارش در محدوده 45 هزار و 957 تومان قرار داشت.

نزول قیمت درهم توافقی

قیمت درهم امارات به صورت توافقی در روزهای گذشته در محدوده 14 هزار تومان به فروش رسید اما در بازار امروز کانال یاد شده را از دست داد و اصلاح شد. نرخ درهم توافقی امروز 13 هزار و 381 تومان بود.

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه