قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

پیش بینی قیمت دلار 17 فروردین 1402 | بازار ارز سهمیه‌ای دوباره داغ شد؟

پیش بینی قیمت دلار 17 فروردین 1402 | بازار ارز سهمیه‌ای دوباره داغ شد؟
کدخبر : 53192

دیروز قیمت دلار با افزایش محدودی همراه بود و از کف کانال پنجم فاصله گرفت. فعلا زور افزایش انتظارات تورمی و رشد نقدینگی بر خبردرمانی و تغییر قوانین چربیده است. اما آیا دلار به کانال‌های بالاتر صعود می‌کند؟

قیمت دلار مدام درحال افزایش است. قیمت دلار دربازار با قیمت دلار در صرافی فرق دارد.قیمت دلار دیگر ارزان نمی شود.بانک مرکزی قیمت دلار را تعیین می کند.

قیمت دلار دیروز افزایش محدودی داشت. روز دوشنبه ۱۴ فروردین بازار ارز به طور جدی آغاز به کار کرده و در روند کاهشی باز شده بود. این کاهش قیمت ادامه پیدا کرد تا جایی که روز گذشته قیمت دلار به کف کانال پنجم بازگشت.

روند کاهشی قیمت دلار متعاقب برخی اخبار سیاسی و تغییر در نحوه عرضه دلار توافقی رخ داد. تحلیلگران بازار در روزهای گذشته نسبت به تاثیر کوتاه‌مدت خبردرمانی بر بازار ارز هشدار داده بودند. آنها معتقدند تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی تاثیرگذار بر قیمت دلار تغییر نکند این روند کاهشی در میان‌مدت و طولانی‌مدت ادامه نخواهد داشت.

دیروز قیمت دلار در معاملات بازار آزاد یک پله بالاتر نشست. در بازارهای همسایه نیز قیمت، افزایش محدودی داشت. قیمت دلار هرات ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان شد. دلار سلیمانیه ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. قیمت درهم امارات نیز افزایش محدود ۱۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

فریز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز 

دیروز قیمت دلار در سایت کانون صرافان نیز در کانال بالاتری قرار گرفت. این اسکناس آمریکایی به طور میانگین 43 هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته 313 تومان افزایش داشته است.

در حالی که روند قیمت دلار در روزهای گذشته نوسان داشته اما همچنان قیمت در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان کشف قیمت می‌شود.

از بازار ارز چه خبر؟

برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند مرز 50 هزار تومانی دلار در بازار آزاد اهمیت زیادی دارد. آنها می‌گویند تثبیت قیمت زیر این مرز می‌تواند بخشی از نوسان‌گیران را از بازار خارج کند.

دیروز برخی رسانه‌ها از ازدحام دوباره در بازار ارز سهمیه‌ای با وجود تغییر شرایط پرداخت این نوع ارز خبر دادند و نوشتند، از دیروز برخی افراد عنوان می‌کردند که از ساعت ۶ صبح در مقابل صرافی ملی حضور پیدا کردند و منتظرند این صرافی با قیمت دولتی اقدام به فروش ارز کند. با این مشاهدات به نظر می‌رسد بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر افتتاح حساب ارزی برای متقاضیان و دریافت پنج درصد کارمزد و شایعه‌ها پیرامون حذف یارانه خریداران نیز به اندازه کافی قوی نبوده تا بتواند بخشی از خریداران سهمیه‌ای را از بازار خارج کند.

یکی از افراد حاضر در صف خرید ارز دولتی عنوان کرد که به ازای خرید دو هزار دلار می‌تواند حدود 12 میلیون تومان سود کسب کند. به نظر می‌رسد همین مساله عاملی بود که او را در صف نگاه می‌داشت.

تورم انباشته در قیمت دلار  منعکس نشده است

در همین راستا میثم رادپور تحلیلگر بازارهای مالی، با اشاره به اینکه کمتر سابقه داشته شروع نوسان‌های قیمت ارز با عاملی غیر‌ از افزایش آن خاتمه یابد به تجارت‌نیوز گفت:«بارها این چرخه تکرار شده ‌است. ابتدا دولت از «موضع قدرت» اعلام می‌کند که جلوی افزایش قیمت‌ها را خواهد گرفت سپس قیمت ارز با افزایش بیشتر همراه می‌شود. این در حالی است که بازار راه خود را می‌رود و به دستور و تغییر قوانین و مقررات بی‌توجه است.»

وی ابراز کرد: «رژیم ارزی کشورمان که نام آن را «تثبیت-جهش» نهاده‌‌‌‌‌ام، شامل دوره‌‌‌‌‌های تثبیت و سپس مقاطع جهش قیمت‌هاست. بنا به دلایل روشنی، دوره‌‌‌‌‌های تثبیت قیمت ارز در کشورمان کوتاه و کوتاه‌تر شده‌ است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر بازار ارز خاطرنشان کرد:«در سایه تحریم‌ها و هزینه‌های ناشی از آن، درآمدهای ارزی کشور کاسته شده است. هزینه‌های نقل‌‌‌‌‌ و انتقالات ارزی به‌‌‌‌ شدت افزایش یافته و امکان جابه‌‌‌‌‌جایی دلار را در بازار حواله از بانک‌ مرکزی گرفته‌ است. بیش از یک دهه است که منابع ارزی کمتر و با دسترسی محدودتری داریم.»

رادپور در پاسخ به این سوال که آینده بازار ارز چه می‌شود، گفت:«این دوره نیز مانند دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که امروز مهم‌ترین محرک قیمت ارز در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به ۵۰‌ درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل است.»

وی خاطرنشان کرد:« در دو سال‌ اخیر، قیمت ارز تقریبا از هر کالا و خدمتی، از هر دارایی‌‌‌‌ کمتر افزایش یافته است. از این بابت باید گفت نه‌ تنها فشار تورم جاری بی‌‌‌‌‌سابقه است و قیمت‌ها را به سمت بالا تحریک می‌کند، عمده تورم انباشته دو سال‌ اخیر هم در قیمت دلار منعکس نشده‌ است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه