شرکت پتروشیمی زاگرس

رشد ۳۰ درصدی تولید زاگرس در شهریورماه

رشد ۳۰ درصدی تولید زاگرس در شهریورماه
کدخبر : 61153

​پتروشیمی زاگرس به‌عنوان بزرگ‌ترین پتروشیمی متانول‌ساز ایران و چهارمین متانول‌ساز بزرگ دنیا شناخته می‌شود. با توجه به مشکلات مربوط به نرخ و تامین خوراک و هزینه گاز مصرفی این شرکت همچنان برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال می‌کند. اگرچه مقدار تولید زاگرس در گزارش‌های ماهانه شاید اندکی تغییر داشته باشد اما در مجموع این میزان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش در شهریورماه جاری نشان می‌دهد.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت پتروشیمی زاگرس به عنوان تولیدکننده متانول در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی با استفاده از تکنولوژی لورگی آلمان، دسترسی به گاز خوراک و انعطاف پذیری در حمل محصول صادراتی و ورود به توسعه زنجیره ارزش با ظرفیت قریب به ۲ درصد تولید جهان و ۷ درصد تجارت جهانی متانول در بین شرکت‌های فعال در این صنعت در رده‌ اول قرار دارد.

برررسی فعالیت‌های پتروشیمی‌های بورسی در شهریورماه حاکی از آن است که شرکت‌های این صنعت در ششمین ماه سال، عملکرد خوبی در تولید از خود نشان ندادند. به طوری که مجموع مقدار تولید این صنعت در شهریور، نسبت به مرداد 7.4 و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.2 درصد پایین آمده است.

پتروشیمی زاگرس، توانایی تولید ۲۷.۵ درصد متانول ایران و ۱۱.۸ درصد تجارت جهانی متانول را دارا می‌باشد و چین و هند بازارهای صادراتی شرکت هستند. ​ٰپتروشیمی زاگرس با وجود مشکلات ناشی از افزایش نرخ خوراک با عملکرد و اقدامات راهبردی خود در سال ۱۴۰۲ موفق شد رضایت سهامداران را با دریافت سود ۱۱۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم و به‌طور کامل به دست آورد.

سهم زاگرس در لحظه تنظیم گزارش، در محدود حمایتی روند صعودی قرار دارد، حمایت کلیدی سهم ۱۲ الی ۱۳ تومان می‌باشد. هدف قیمتی که برای سهم می‌توان متصور شد ۲۴ تومان می باشد و سهم در ساختار هارمونیک پایه می‌باشد. 

نگاهی به گزارش فعالیت ماهانه شرکت پتروشیمی زاگرس در شهریورماه نشان می‌دهد، این شرکت در این ماه موفق شد مقدار فروش خود را بالا ببرد و همین موضوع سبب افزایش درآمد ماهانه زاگرس شد. زاگرس در شهریورماه امسال توانست 867 هزار و 390 تن از محصولات خود اعم از متانول و بخار را تولید کند. اما موضوعی که باید به آن توجه کرد افت مقدار تولید شرکت نسبت به مردادماه است!

​همان‌طور که پیشتر گفته شد مجموع مقدار تولید پتروشیمی‌های بورسی در شهریور پایین آمده است. زاگرس نیز از این قضیه مستثنی نبود و با کاهش تولید در این ماه مواجه شد؛ به طوری که مقدار تولید پتروشیمی زاگرس در شهریورماه از 897 هزار و 188 تن در مرداد با کاهش 3.3 درصدی به 867 هزار و 390 تن رسیده است. البته باید گفت مقدار تولید این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 30 درصد افزایش داشته است.

پتروشیمی زاگرس با وجود تمامی مشکلات توانست در سال گذشته دستاوردهایی را به ثبت برساند که از آنجمله می‌توان به عقد قرارداد با شرکت دالیان چین در خصوص عقد لایسنس طرح تبدیل متانول به اتانول (MTE)، کسب عنوان شرکت برتر صادرات گرای ایران به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی، اخذ گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد، کاهش قابل ملاحظه مصرف گاز طبیعی برای تولید یک تن متانول از مقدار متوسط ۹۲۴ استاندارد متر مکعب به ۸۶۵ استاندارد متر مکعب، عقد تفاهم نامه و همکاری با دانشگاه‌های خلیج فارس بوشهر، شریف و امیرکبیر در حوزه‌های دانش بنیان و کسب تندیس نقره‌ای جایزه مدیریت انرژی اشاره کرد.

این شرکت برای تولید محصول اصلی و نهایی خود یعنی متانول به دو ماده اصلی گاز خوراک و اکسیژن نیاز دارد.از سوی دیگر اگر این افزایش نرخ رقم بخورد، صرفه اقتصادی تولید متانول برای پتروشیمی زاگرس کاهش می‌یابد.

چالش‌های نرخ خوراک و هزینه تامین گاز برای این شرکت پتروشیمیایی سبب نشد تا از طرح‌های توسعه‌ای خود کنار بکشد، بلکه عزم مجموعه زاگرس برای پیشبرد اهداف و شکست مشکلات به گونه‌ای شد تا پروژه های تکمیل زنجیره ارزش MTO، واحد تولید اتان سنتزی، واحد هوای فشرده ASU را در برنامه های آتی این مجتمع قرار دهد.

گفتنی است؛ پتروشیمی زاگرس توانست در شهریورماه ۱۴۰۲ مقدار فروش خود را با رشد نزدیک به 13 درصد از 371 هزار و 641 تن در مرداد به 419 هزار و 55 تن در شهریور امسال برساند. مقدار تولید زاگرس در شهریور سال گذشته 18.5 درصد پایین‌تر از مقدار کنونی بوده است.

با توجه به افزایش مقدار فروش در پتروشیمی زاگرس، درآمد ماهانه زاگرس هم از دو هزار و 292 میلیارد تومان در مرداد با رشد 32.8 درصدی به سه هزار و 44 میلیارد تومان در شهریورماه امسال رسید. درآمد پتروشیمی زاگرس در مدت مشابه سال گذشته حدود 33 درصد پایین‌تر از رقم کنونی بوده است.

لازم به ذکر است در کنار افزایش مقدار فروش، نرخ فروش متانول نیز در این ماه افزایش یافت و به بالا رفتن درآمد زاگرس کمک شایانی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه