ایریتک سردمدار شرکت های مهندسی کشور

ایریتک سردمدار شرکت های مهندسی کشور
ایریتک سردمدار شرکت های مهندسی کشور

در گفتگو به فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصداقتصادی سعید ابراهیم زاده بیان کرد:ایریتک یک شرکت بین المللی مهندسی ایرانی است کارش مهندسی و مدیریت پروژه ها است. مدیریت پروژه و اجرای پروژه یک دانش است این دانشی است که خیلی از کارفرما ها فراموش می کنند و متاسفانه خیلی از کارفرماها به سمتی رفتند که خودشان کار را انجام دهند. ایریتک از ده سال پیش شروع به تغییرات عجیب و حرکت رو به افول داشته است. این امر به این خاطر است که توانست نوآوری و بومی سازی در زمینه مهندسی و مدیریت پروژه های سنگین کشور در حوزه صنعت فولاد و زغال سنگ معدن داشته باشد و بسیاری از رقبای خارجی و شاید داخلی تلاش کردند که به نحوی ایریتک افول کند. اما بعد از اتفاق هایی که پیش آمد دوباره شروع به کار کرده و پیشرفت و رشد خواهد داشت.

وی افزود: در اولین سمینار زغال سنگ،کک و الکترود های گرافیتی ایریتک حضورد داشته و جای چنین سمینار هایی در زمینه زغال سنگ،کک و الکترود گرافیتی تاکنون کم بوده است و امیدواریم که در آینده نقش بهتری داشته باشد؛ زیرا ایران در زمینه الکترود از نظر تکنولوژی و اطلاعات هنوز عقب هست و امیدواریم که این اتفاق رقم بخورد و آخرین حلقه صنعت فولاد هم مانند مابقی بخش های فولادی بومی سازی شود و آشنایی فنی جامعه فولادی در این زمینه افزایش پیدا کند.

دیگران چه می خوانند:

ابرهیم زاده بیان کرد: پایتخت زغال سنگ کشور از کرمان به طبس انتقال داده شده و این هم فقط بخاطر فعالیت هایی بود که توسط ایریتک انجام گرفته است.  ایریتک و ایراسکو توانستند معدن را مکانیزه کنند و در تلاش هستند سایر معادن هم مکانیزه شود. ایریتک همواره برای بومی سازی دانش فنی در زمینه هایی که فعالیت داشته و در زمینه فولاد سازی خط مقدم بوده است، به خصوص در الکترود گرافیتی تنها شرکتی بود که حدود ۲۰ سال در این زمینه کار کرد و پیش رفت. اطلاعات فوق العاده ای در ایریتک وجود دارد که می توانند به راحتی پروژه های دیگر را به سر انجام برسانند.

چالش هایی که ایریتک تا کنون با آن روبه رو بوده چیست؟ 

اولین چالش ایریتک مدیریت مجموعه بوده است. یک مدیریت با ثبات و یک مدیریتی که بر اساس نیاز های این سازمان باشد مهم است و از همه مهمتر سهامدارانش است،سهامدارهای ایریتک تا کنون دولتی بودند و قرار است که خصوصی سازی شود.سهامداران عمده ایریتک شرکت ایمیدرو و توسعه معادن و فلزات هستند.

چند درصد از سهامداران خصوصی اند؟

قبلا ۵۳درصد بود اما عمده سهام را شرکت توسعه معادن و فلزات و ایمیدرو خریده است و اکنون شاید ۱الی ۲ درصد سهامدارن خصوصی باشند.از زمانی که این ۲ ارگان سهامدار عمده ایریتک هستند، تغییر و تحولات خوبی اتفاق افتاده است و امیدواریم که ادامه پیدا کند و دوباره ایریتک به شکوه قبل بازگردد.

بیشترین پروژه های ایریتک با کدام شرکت ها بوده است؟

 پروژه های ایریتک از ابتدا با ایمیدرو و ملی فولاد و کارفرما های دولتی بوده است. اما در مقطعی کارفرماها به سمتی رفتند که خود کارها را انجام دهند اما اکنون به سمتی می روند که برون سپاری کنند.

اکنون درگیر چه پروژه ای هستید و پروژه قراردادی هم دارید؟

ایریتک اکنون پروژه های فولادی دارد از جمله:اردبیل،هرمزگان،پروژه الکترود گرافیتی کازرون هست که تازه شروع شده که نیاز به تعیین تکلیف دارد. پروژه های احیای اقلید و فولاد سازی ورق عریض میبد است و چندین پروژه دیگر و من به عنوان یک عضو کوچکی در ایریتک صحبت میکنم و امیدوارم برگردیم به روز هایی که برای مملکت بهتر خواهد بود. بسیاری از مدیرانی که در حال حاضر در صنعت فولاد و معدن در حال انجام به کار هستند مدیران بسیار موفق و خوبی هستند که از گذشته ارتباطی با ایریتک داشته اند یا در ایریتک بودند یا با ایریتک کار کردند میتوان گفت بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد مدیران با ایریتک مشغول به کار بودند و این یک افتخار است برای ایریتک و یک نقطه مهمی است که این سازمان بسیار مفید برای صنعت فولاد و معدن کشور است.

 

ایریتک سردمدار شرکت های مهندسی کشور

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟