استخراج رونق جدیدی در صنعت معدنی ایران با اکتشاف اقتصاد نوین

استخراج رونق جدیدی در صنعت معدنی ایران با اکتشاف اقتصاد نوین
استخراج رونق جدیدی در صنعت معدنی ایران با اکتشاف اقتصاد نوین

به گزارش رصد اقتصادی، مدیرعامل تاصیکو در نشستی که با اعضای انجمن زغالسنگ ایران برگزار شد، استقبال گسترده از این نشست از طرف فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران را نشان از اهمیت استفاده از فرصت‌های اقتصاد نوین و تحول در صنعت زغالسنگ برای ترقی صنعت معدنی کشور دانست.

وی ذخایر شناخته‌شده زغالسنگ کشور را حدود یک میلیارد و ۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر از این میزان ذخایر حدود ۳ میلیون تن در ایران تولید می‌شود و نزدیک به ۱.۶ میلیون تن هم کنسانتره زغالسنگ به نسبت سرمایه‌گذاری انجام‌شده تولید می‌گردد که بسیار کم است و قرار شده از سرمایه‌گذاری‌های موجود بیشتر استفاده گردد.

دیگران چه می خوانند:

امیرحسین نادری با اشاره به تجریه قیمت‌گذاری در صنعت سنگ‌آهن طی دو دهه گذشته و اثرگذاری آن را بر زنجیره فولاد مطرح کرد و بر لزوم تسرّی این تجربه به صنعت زغالسنگ و اصلاح قیمت گذاری در این صنعت تاکید کرد تا به نوعی تشویق سرمایه‌گذاران صنعت زغالسنگ را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل تاصیکو در این نشست ضمن اشاره به تجربیات مذکور اظهار داشت: در صورت عدم توجه به موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری و رفع موانع صادرات، شاهد خروج بخش خصوصی سرمایه‌گذار از این صنعت و ورود به صنایع معدنی ارزش آفرین دیگر از جمله مس خواهیم بود. لازم است از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت ایجاد هشدار به نهادهای تصمیم‌گیر نیز استفاده شود و نقش اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها در این رابطه بسیار با اهمیت است.

امیرحسین نادری در حاشیه برگزاری این نشست با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: این اولین کنفرانس زغالسنگی بود که با همت استیل‌پرایس انجام شد. حوزه زغال سنگ حوزه مغفول مانده در حوزه معدنی کشور ما هست و ما تلاش کردیم در این سمینار مصارف عمده زغال سنگ در حوزه های مختلفی که در کشورهای جهان می‌باشد را معرفی بکنیم. 

وی افزود: بخش زیادی از این حوزه ها به حوزه های نوینی برمی‌گردد که از زغال سنگ به عنوان ماده اولیه در زمینه‌هایی مانند؛ گاز سنتز، صنایع پتروشیمی و تولید فولاد در دنیا استفاده می‌شود که در ایران متاسفانه مورد استفاده قرار نگرفته است. مصارف مختلفی که در حوزه زغالسنگ معرفی شد، می‌تواند به باروری این صنعت در کشور کمک بکند.

مدیرعامل تاصیکو تصریح کرد: تولید کنسانتره زغال سنگ حدود یک و نیم میلیون تن است که به نسبت یک و نیم میلیارد ذخیره اثبات شده در کشور عدد بسیار پایینی است که ما می‌توانیم با توجه به پراکندگی معادن زغالسنگ ایران که عمدتا در مناطق کمتر توسعه‌یافته است، با اقتصادی کردن این فعالیت‌ها این حوزه را هم وارد چرخه تولید و صنعت بکنیم.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای صحیح برنامه‌ها و یک هم‌افزایی می‌توانیم ثروت‌افزایی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، گفت: به هر استقبال بسیار خوبی در این دوره از سمینار انجام شد که شاید دور از انتظار به نظر می‌رسید. فعالان بسیاری که تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه داشتند در این نشست با همت استیل پرایس حضور پیدا کردند. این نشست نشان داد که اگر معرفی درستی از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به اهالی بازار سرمایه و سرمایه گذاران انجام گیرد، می‌توانیم به طور دقیق جذب سرمایه مناسب را در حوزه اقتصاد معدنی داشته باشیم.

استخراج رونق جدیدی در صنعت معدنی ایران با اکتشاف اقتصاد نوین

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟