تلاش‌های پالایش نفت بندرعباس، الگویی برای صنعت سبز

تلاش‌های پالایش نفت بندرعباس، الگویی برای صنعت سبز
تلاش‌های پالایش نفت بندرعباس، الگویی برای صنعت سبز

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت پالایش نفت بندرعباس به منظور تبدیل شدن به یک واحد صنعتی سبز و محیط‌زیستی، اقدامات گسترده‌ای را انجام می‌دهد. این شرکت با اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین، همچنین احداث واحدهای کیفی‌سازی و تطبیق محصولات خود با استانداردهای بین‌المللی زیست‌محیطی، گام‌های مهمی در جهت حفاظت از محیط‌زیست برداشته است.

طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین در پالایش نفت بندرعباس

دیگران چه می خوانند:

این شرکت با سه پروژه اصلی، طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس را به انجام می‌رساند که پروژه تولید روغن‌های پایه گروه ۲ و ۳، به‌عنوان یکی از طرح‌های استراتژیک آن دنبال می‌شود.

با اجرایی‌شدن طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس نه‌تنها با تولید روغن پایه گروه ۲ و ۳ نیاز داخلی تامین می‌شود، بلکه از این محصول می‌توان در صادرات هم استفاده کرد. طرح تولید روغن‌های پایه گروه ۲ و۳  پالایشگاه نفت بندرعباس با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن، برای نخستین بار با دانش فنی کاملاً بومی در این شرکت در حال اجراست و با تولید این محصول علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور و قطع وابستگی، ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای دانش فنی تولید این محصول در دنیا شناخته می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت پالایشی، طراحی اولیه پروژه روغن‌سازی انجام شده است، سرمایه موردنیاز برای اجرای این طرح بالغ بر ۶۸۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده بود که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه نفت بندرعباس و انجام مطالعات کارشناسی از سوی متخصصان شرکت در استفاده بهینه از واحدهای فرایندی، با صرفه‌جویی ۷۰درصدی در اجرای پروژه، هزینه احداث به ۲۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است.

پالایش نفت بندرعباس در راه تبدیل‌شدن به صنعت سبز

شرکت پالایش نفت بندرعباس با تعریف برنامه‌های زیست‌محیطی در طرح‌های توسعه این پالایشگاه، ازجمله احداث واحدهای کیفی سازی، در راستای انطباق محصولات تولیدی خود با استانداردهای روز زیست‌محیطی و تکمیل زنجیره صنعت سبز گام برداشته است.

اقدامات شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای صیانت از محیط‌زیست شامل توسعه فضای سبز باهدف افزایش فرهنگ توسعه، نگهداری و زیباسازی فضای سبز شهری و افزایش سرانه آن و استفاده از ایده‌های نو و خلاقانه در فضای سبز در محیط پالایشگاه است. 

اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین باهدف کاهش نفت کوره و تولید فرآورده‌های باارزش افزوده بیشتر ، باکیفیت و دارای استاندارد روز دنیا در پالایشگاه نفت بندرعباس توسط این شرکت به انجام می‌رسد. تعامل مؤثر با سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور، پایبندی به رعایت قوانین و مقررات زیست‌محیطی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، استفاده از فن‌آوری‌های جدید برای کاهش پسماندها و کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی از اهداف زیست‌محیطی این شرکت است.

شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال گذشته در جهت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به جامعه پیرامونی طرح کاشت ۲۰۰ هزار اصله درخت حرا در سواحل بندرعباس، میناب و جزیره قشم و همچنین کاشت ۱۰۰ هزار  اصله درخت در شمال پالایشگاه در قالب تعهدات محیط زیستی طرح ارتقا کیفیت محصولات پالایشگاه، مطالعه طرح جامع محیط زیستی منطقه حفاظت‌شده کشار با همکاری دانشگاه شیراز و بااعتبار ۳ میلیارد ریال و همچنین همکاری با اداره کل محیط‌زیست هرمزگان برای پاک‌سازی آلودگی خاک روستای دِزک بندرعباس بااعتبار ۲ میلیارد ریال را به اجرا درآورد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با شناسایی، ارزیابی، کاهش، حذف و یا کنترل مؤثر مخاطرات و جنبه‌ها و اثرات زیست‌محیطی، اجرای اثربخش الزامات استانداردهای زیست‌محیطی، کاهش حوادث و اثرات سوء آن بر محیط‌زیست و استقرار نظام‌های مدیریت زیست‌محیطی و سیستم‌های تعالی سازمانی همچون منابع انسانی، مدیریت سبز، مدیریت انرژی و به‌روزرسانی آن‌ها از استراتژی‌های این شرکت  نفتی در راستای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی گام بر می‌دارد.

در سال ۱۴۰۲ با همکاری دانشگاه تهران و تبریز ۲۵۰ حلقه چاهک پایش آب‌های زیرزمینی و همچنین انبار ویژه و اصولی جهت نگهداری موقت پسماندهای ویژه بااعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال، احداث و ۱۲۰۰ تن پسماندهای نفتی توسط این شرکت مدیریت و کنترل شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس همچنین به‌منظور توسعه و نگهداری فضای سبز به‌عنوان عامل کاهش‌دهنده آلاینده‌های زیست‌محیطی با کاشت گونه‌های بومی و مقاوم به شرایط آب و هوایی، تعویض خاک،

به‌کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری با استفاده از آب‌های بازیافتی و تصفیه‌شده ، 43 درصد فضای صنعتی را به فضای سبز اختصاص داده است، درحالی‌که نسبت استاندارد مناسب برای واحدهای صنعتی 20 درصد است.

با توجه به تلاش‌های این شرکت در توسعه فضای سبز و کاشت درختان بومی در مناطق مختلف، همچنین مدیریت پسماندها و کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی، می‌توان ادعا کرد که شرکت پالایش نفت بندرعباس در مسیری به سمت پایداری محیط‌زیست حرکت می‌کند.

امیدواریم این تلاش‌های قابل تحسین این شرکت، الگویی برای سایر صنایع و شرکت‌ها در حفظ و توسعه محیط‌زیست باشد.

تلاش‌های پالایش نفت بندرعباس، الگویی برای صنعت سبز

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟