بورس

پیش بینی وضعیت بورس برای امروز 14 مهرماه | بورس صعودی می شود؟

پیش بینی وضعیت بورس برای امروز 14 مهرماه | بورس صعودی می شود؟
کدخبر : 21980

بورس تهران در روزهای اخیر با روندی صعودی روبرو شد و آیا بورس تهران در امروز (چهارشنبه 14مهرماه) می تواند به روند صعودی خود ادامه بدهد؟

به گزارش رصد اقتصادی: بورس هفته گذشته با نوسان روبرو بود؛ بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد بسته شد. شاخص کل بورس روز دوشنبه (12 مهرماه) حدودا ۹ هزار واحد رشد را ثبت کرد و در محدوده یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن بورس نیز با تقریبا سه هزار واحد مثبت در محدوده ۴۲۵ هزار واحدی قرار گرفت. روند بورس در امروز (چهارشنبه 14 مهرماه) به چه صورت خواهد بود؟
در معاملات امروز (چهارشنبه) بازار سهام متاثر از اهرم های رشدی بازار همچون تغییرات نرخ ارز، کامودیتی ها میتواند در یک دامنه محدود با نوسان مثبتی دنبال شود. با پیشرانی پالایشی ها در روز سه شنبه و دوشنبه متاثر از مولفه مثبت نرخ خوراک پالایشی ها، بازار در روز چهارشنبه میتواند در همین ناحیه مثبت ارزیابی شود و سمت تقاضا با تحرکات این گروه فعال باقی ماند.
بازار همچنان میتواند در صنایع پیشران کامودیتی ها و پالایشی ها رو به جلو باشد، اما با این وصف با توجه به تعطیلات اواسط هفته و اهرم های اثرگذاری دیگری همچون ریسک های سیستماتیک مربوط به مذاکرات برجامی وین احتمالا دامنه نوسان شاخص محدود خواهد بود، اگرچه بخشی از فعالان بورسی و موقعیت های خرید می تواند همچنان در وضعیت انتظار و تردید به سر برد و همین عامل می تواند سمت عرضه را نیز در یک وضعیت تعادلی فعال نگه دارد.
با این تقابل لحاظ شده از سوی خریداران و فروشندگان، بازار به احتمال قوی از هفته آینده در صورت اینکه تغییرات فعلی پابرجا بماند، دوباره در سمت تقاضا با تحرکاتی روبه رو شود. مولفه های اثرگذار انتظاری بازار همچون مذاکرات برجامی وین، مذاکرات ایران و عربستان، سیاست گذاری های دولت در زمنیه چگونگی تامین کسری بودجه و تعیین رئیس کل بانک مرکزی همه می تواند از روزها و ماه های آینده تعیین تکلیف و همین مسئله ها می تواند روی سمت و سوی هیجان و سیگنال دهی خریداران یا فروشندگان موثر واقع شود.
بررسی شاخصه های عملکردی بازار سهام از روز دوشنبه هم نشان می دهد که بازار فعلا در سمت تقاضا با تحرکات فعالی روبه رو خواهد بود اما سمت عرضه هم می تواند فشارها را مضاعف کند، چرا که بخشی از تردیدها و انتظارها می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. البته در مجموع بازار در یک وضعیت تعادل نسبی قرار دارد، اگرچه گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها هم وضعیت مطلوبی را نشان می دهد اما فعلا بازار نگاه بنیادی به سهم ها ندارد و با همان وضعیت هیجان و تردید در موقعیت های خرید و فروش قرار می گیرد.
تازه ترین نظرسنجی هم نشان می دهد بازار در روز پایانی کاری هفته جاری به احتمال قوی در یک دامنه محدود پیگیری و شاخص متاثر از احتیاط و تردید معاملات نیز در دامنه محدودی دنبال می شود.
از دید پاسخگویان اگرچه شاخص دوباره توانسته مرز مقاومتی 1.480 میلیون واحد را عبور کند اما بسیار سخت است که بتواند به کانال 1.5 میلیون پای بگذارد. البته دو سویه صعود و نزول شاخص میتوان در دو سوی این تحلیل قرار گیرد و بازار در دو وضعیت میتواند هم قدم به کانال 1.5 میلیون پای بگذارد و هم اینکه از این کانال دور شود. 

فروش اوراق علت نوسان بورس

«پیمان حدادی» به فروش اوراق و تاثیر منفی آن بر معاملات بازار سهام تاکید کرد و افزود: روی آوردن به سمت فروش اوراق به لحاظ روانی با تاثیر منفی بر روند بازار همراه است؛ بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات منفی اخیر بازار و جلوگیری از رشد شاخص بورس، فروش اوراق بود که منجر به کاهش شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد.
وی خاطرنشان کرد: سهامداران نباید این موضوع را فراموش کنند که اصلاح ایجاد شده در بازار طبیعی بود اما بخشی از آن ناشی از فروش اوراق بود که این اقدام به نفع بازار سرمایه نیست.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به غیر از فروش اوراق که می‌تواند منجر به تاثیر منفی بر روند بازار ایجاد شود، ریسک دیگری تهدیدکننده معاملات بازار نیست.
به گفته وی، برخی کاهش نرخ دلار را دیگر ریسک تهدیدکننده بازار عنوان می‌کنند، در حالی که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت شاهد کاهش احتمالی قیمت ارز باشیم.
حدادی ادامه داد: مؤلفه‌های کلان اقتصادی نشان‌دهنده کاهش شدید قیمت ارز نیست زیرا با توجه به مذاکرات احتمالی برجام نمی‌توان در کوتاه‌مدت چندان شاهد کاهش قیمت ارز در بازار بود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: قیمت‌ها در بازارهای جهانی پس از اصلاحی که تجربه کرده بودند به مرور شروع به رشد کردند و قیمت‌ها در فلزات اساسی مانند سرب، روی، آلومینیوم و نیز نفت و مشتقات نفتی در مرحله افزایش قرار گرفتند.

روند بورس تا پایان 1400

وی روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: این بازار تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد اما این موضوع هم باید مدنظر سهامداران باشد که سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند با ریسک زیادی نسبت به سایر بازارها همراه باشد و نوسان های ایجاد شده نباید منجر به نگرانی سهامداران و فتارهای هیجانی آنها برای فروش سهام شود.
حدادی به سهامداران پیشنهاد کرد و گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید خیلی کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد، بلکه بهتر است بازه زمانی چهار تا ۶ ماه را در نظر داشته باشند و براساس آن سهام بنیادی یا صنایع پیشرو را مدنظر سرمایه‌گذاری‌های خود قرار دهند و براساس آن سبد سرمایه گذاری خود را از سهامی که در چند وقت اخیر اصلاح خوبی داشتند، تشکیل دهند و از این طریق وارد بازار شوند.
این کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: از روزهای منفی معاملات بورس می‌توان برای خرید سهام مثبت با نگاه بازدهی حدود ۴٠ درصدی تا پایان سال استفاده کرد.

منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه