اقدام عجیب زن چینی در جعل تاریخ روسیه در ویکی پدیا!+ تصاویر

اقدام عجیب زن چینی در جعل تاریخ روسیه در ویکی پدیا!+ تصاویر
کدخبر : 46325

 زن چینی که دهه آخر زندگی خود را صرف نوشتن صد‌ها مطلب جعلی در ویکی‌پدیا در مورد تاریخ روسیه کرده به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده است.

ویکی پدیا، یک گنج آنلاین محسوب می‌شود! چه داخل آن از روی کنجکاوی به جستجوی اطلاعات عمومی بپردازید و چه برای نوشتن مقاله مهمی به آن مراجعه کنید، ویکی‌پدیا تقریباً همیشه بهترین نتایج را ارائه می‌دهد.

با این حال این یک سیستم کامل نیست و امکان سواستفاده از آن وجود دارد. مانند این داستان اخیر در چین که به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، ظاهراً یک زن مرموز اهل این کشور مسئول یکی از بزرگ‌ترین حقه‌های تاریخ ویکی‌پدیا است. این زن که هویتش ژمائو اعلام شده در یک دوره ۱۰ ساله بیش از ۲۰۰ مقاله ساختگی درباره تاریخ قرون وسطی روسیه، با مکان‌ها، رویداد‌ها و شخصیت‌های جعلی ایجاد کرده است.

ویکی پدیا

این داستان عجیب زمانی فاش شد که یفان، یک رمان نویس فانتزی چینی، شروع به مرور ویکی پدیای چینی به عنوان منبع الهام برای کتاب جدید خود کرد. نویسنده با تمرکز بر تاریخ قرون وسطی روسیه، به معدن بزرگ نقره کاشین برخورد کرد، که در اصل متعلق به Tver بود، یک کشور مستقل از قرن ۱۳ تا ۱۵، و سپس توسط دوک نشین بزرگ مسکو، تا زمانی که در قرن ۱۸ تعطیل شد.

این رمان نویس هنگامی که برای کسب اطلاعات بیشتر به ویکی‌پدیای روسی مراجعه کرد متوجه شد که مقالات آن انواع بسیار کوتاه‌تری از مقالات چینی هستند که در آن مکان‌ها به نام مکان‌های کشور روسیه جعل شده اند.

ویکی پدیا

به گفته منابع خبری چین، ژمائو فعالیت خود را در ویکی‌پدیا در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. این زن در اکانت ویکی‌پدیای انگلیسی خود متن عذرخواهی نوشته و عنوان کرده که انگیزه‌اش یادگیری تاریخ بوده است

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه