گفتار درمانی کودک دو و سه ساله

گفتار درمانی کودک دو و سه ساله
کدخبر : 11148

هر آنچه درباره گفتار درمانی کودک دو و سه ساله که دوست دارید بدانید از این صفحه مطالعه کنید.

تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی یکی از رشته‌های علوم توان بخشی به شمار می‌رود که به شناخت آسیب‌های گفتاری و زبانی‌ می‌پردازد. در این رشته، متخصصی به نام درمانگر وجود دارد که وظیفه او بررسی، تشخیص و درمان هر گونه اختلال در زمینه ارتباط، درک، صوت و حتی بلع است. در این مطلب به بررسی گفتار درمانی کودکان می‌پردازیم.

در صورتیکه کودک با مشکلاتی همچون تلفظ در کلمات مواجه است، یک متخصص درمانگر به کمک او می‌آید تا در زمینه حل مشکلات زبانی، ارتباطی و مهارت‌های زبانی- کاربردی رشد پیدا کند.

متخصصین، مشاورین و درمانگران مجموعه فرزندان برتر برای شما عزیزان بهترین مقالات در ارتباط با گفتار درمانی کودکان را تهیه دیده اند که مقاله ای که مطالعه می فرمائید، مقاله اصلی گفتار درمانی است. برای مطالعه مقالات مرتبط از جدول پائین گزینه مربوطه را انتخاب کنید.

گفتار درمانی، روشی است که به بهبود گفتار کودک منجر می شود. این روش به کودک کمک می کند تا مشکلات کلامی و گفتاری خود مانند اختلالات واجی و صدا، بیان ضعیف، لکنت زبان و... را برطرف کند.

گفتار درمانی به کودکان یاد می دهد که حجم صدای تولید شده را کنترل کنند و کلمات و صداها را به صورت کاملا درست ادا کنند. در گفتار درمانی به کودکان یاد داده می شود که کلمات موردنظر خود را در قالب جمله بیان کنند. به طور کلی می توان گفت که گفتار درمانی، علم بررسی بیماری یا اختلالاتی است که روی گفتار فرد تاثیر می گذارد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، گفتار درمانی به معنای درمان با گفتار نیست؛ بلکه درمان اختلالات گفتار و زبان است. به یاد داشته باشید که گفتار درمانی با مشاوره فرق دارد.

رشته گفتار درمانی تنها محدود به اصلاح مشکلات تلفظی (همچون عدم توانایی تلفظ صحیح حرف سین) نیست.

متخصصان درمانگر وظیفه درمان کودکانی به عهده دارند که در درک و بیان زبان مادری دچار مشکل هستند. همچنین در افراد بزرگسال نیز گفتار درمانی برای افرادی مناسب بوده که نمی‌توانند خوب صحبت کنند و ضعف گفتاری دارند.

در واقع ضرورت استفاده از خدمات گفتار درمانی مخصوص سن خاصی نبوده و ممکن است افراد در سنین مختلف به این خدمات نیاز پیدا کنند. از یک نوزاد گرفته تا افراد مسنی که در اثر سکته قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند، ممکن است در مقطعی لازم باشد که به متخصص درمانگر مراجعه کنند. بهترین درمانگر کسی است که بتواند با افراد در سنین متفاوت، ارتباط درست برقرار نماید.

گفتار درمانی کودک ۲ ساله

موضوع اصلی این نوشتار اشاره به نکات شاخص گفتار درمانی کودکان ۲ سال است. اگر به دنبال خدمات منحصر به فرد در زمینه گفتار درمانی کودکان هستید می توانید لیستی از برترین مراکز معتبر را نیز در انتهای این متن ببینید.

امکان ارتباط آنلاین با کارشناسان مربوطه علاوه بر مشاوره تلفنی از مزایای شگفت این مراکز است تا بتوانید با شناخت بهتر در این مسیر گام بردارد.

زمانی می توان در زمینه دریافت خدمات گفتار درمانی شاهد نتایج شاخص بود که پیش نیاز های لازم و اصطلاحات رایج را بدانید.

کارشناسان توانمند فرزندان برتر نیز با علم به این موضوع، مقالات تخصصی بسیاری را تدوین کرده اند تا تمامی خانواده ها بتوانند به راحتی استفاده کنند.

زمانی می توان در زمینه دریافت خدمات گفتار درمانی شاهد نتایج شاخص بود که پیش نیاز های لازم و اصطلاحات رایج را بدانید.

کارشناسان توانمند فرزندان برتر نیز با علم به این موضوع، مقالات تخصصی بسیاری را تدوین کرده اند تا تمامی خانواده ها بتوانند به راحتی استفاده کنند.

اختلال زبان و انواع آن

این گروه از اختلالات علاوه بر آن که بر کیفیت تکلم کودکان درگیر، تاثیر منفی می گذارند سایه مخربی بر تعاملات اجتماعی آن ها نیز می افکنند به طوری که حتی ساده ترین مراودات روزمره تبدیل به چالشی سخت می شود.

همچنین نباید از قلم انداخت که در گفتار این کودکان گرامر درست به چشم نمی خورد و اغلب به علت ناآگاهی از کلمات و جملات غیر مرتبط استفاده می کنند.

تمامی کودکان نرمال به درستی قادرند از زبان بدن برای انتقال مفاهیم ذهنی در موقعیت های مختلف، بهره گیرند در حالی که این رفتار به عنوان دغدغه ای سخت بر سر راه کودکان درگیر اختلال زبان قرار دارد.

انزواطلبی و گوشه نشینی به دلیل عدم موفقیت در برقراری ارتباط با دیگران نیز بسیار رایج است.

اگرچه بسیاری کارشناسان این نوع اختلالات را از نقص ژنتیکی می دانند اما عوامل طبیعی همچون ضربه مغزی، سکته مغزی و یا تومور در بروز آنها نیز تاثیر شگرفی دارند.

اختلال زبانی خود به دو گروه اصلی بیانی و دریافتی تقسیم بندی می شود.

اختلال زبانی - بیانی چیست؟

از مهمترین علائم تشخیصی این گروه، ناتوانی مشهود در بیان افکار و هیجانات درونی است به طوری که حتی قادر نیستند درخواست های ساده را نیز بازگو کنند و اغلب سرخورده می شوند.

 دیگران نیز ترجیح می دهند کمتر با این گروه از کودکان مراوده داشته باشند. از رایج ترین گروه اختلالات زبانی - بیانی نوع اکتسابی و آفازی است.

اختلال زبانی -دریافتی چیست؟

این گروه معمولا عکس العمل نامناسب نسبت به مکالمات سایرین نشان می دهند و اغلب سبب تعجب آنها می شوند.

نقص در درک دقیق مفاهیم و منظور صحبت های دیگران علت این اتفاق بیان شده است.

انواع اختلالات گفتاری کدامند؟

اختلالات گفتاری اگر چه بسیار شایع هستند اما می توان در کودکی آنها را تشخیص و حتی درمان کرد.

این قبیل مشکلات معمولا به علت نقص در عضلات زبان، لب و حتی استخوان های فک بروز می کنند.

گروه درگیر قادر نیستند الگوی آوایی نرمال را رعایت کنند و با جایگزین کردن برخی از آوا های سخت، سعی می کنند این ضعف را پوشش دهند.

به طور مثال در گفتار آن ها اغلب "ل" به جای "ر" و "د" به جای "ت" به چشم می خورد. نباید فراموش کرد که اختلالات گفتاری بسیار متنوع هستند و هر یک از افراد ممکن است علائم خاصی را نشان دهند که در ادامه به چند نوع از آن ها اشاره شده است:

آپراکسی گفتار

زمانی که در مسیر عصبی مغز و عضلات گفتاری، نقصی وجود داشته باشد ابتلا به این نوع اختلال دور از انتظار نیست.

افراد درگیر آپراکسی گفتاری اگرچه می دانند چه می خواهند بگویند اما قادر نیستند آن را به درستی بیان کنند.

تمامی افراد درگیر یک نوع علائم را نشان نمی دهند، شدت آسیب می تواند تعیین کننده علائم گفتاری باشد.

البته سن به عنوان فاکتور مهم دیگری می تواند در نمایش میزان این نقص گفتاری نیز تاثیر داشته باشد.

کودکان معمولا از بدو تولد درگیر آپراکسی رشدی هستند در حالی که در بزرگسالان، نوع اکتسابی آن شایع تر است.

لکنت زبان

این نوع اختلال نسبت به سایرین شیوع بالاتری در کودکان دارد. حتما شما نیز در اطرافتان کودکی را دیده اید که در زمان حرف زدن بعضی از حروف را به سختی بیان می کند و با مکث سعی دارد این نقص را پوشش دهد ولی در نهایت بعضی از حروف را چندین بار تکرار می کند.

بسته به سن، شرایط و حتی ویژگی های بلوغ افراد ممکن است درگیر نوع خفیف و یا شدید این نوع اختلال باشند.

اختلال دیس آرتریا

زمانی که اعصاب یا عضلات آسیب ببینند ممکن است فرد درگیر اختلال دیس آرتریا شود به طوری که نتواند جملات را سلیس بیان کند علاوه بر آن که داشتن لحن گفتاری کند و آهسته ممکن است در مراودات کلامی آن ها تاثیر منفی بگذارد.

نوک زبانی صحبت کردن

تلفظ برخی از حروف مانند "ر، س، ز" برای اغلب کودکان چالشی سخت است و اغلب آنها را به صورت نوک زبانی بیان می کنند.

اگر با افزایش سن همچنان این معضل همراه فرد است باید بحث درمان جدی گرفته شود.

ادامه گفتار درمانی کودک دو ساله

به تمارین و فعالیت هایی که برای تشویق و یادگیری کودک به کار گرفته می شود اصطلاحا  گفتار درمانی می گویند. در این مقاله به بررسی گفتار درمانی کودک دوساله می پردازیم. این تمارینی که در ادامه ذکر شده باید توسط والدین در منزل با کودک کار گردد. این فعالیت ها بیشتر در پیشگیری این اختلال نقش دارند.

کودک در سن یک سال و نیم می تواند حدودا ۲۰ کلمه حرف بزند. با رسیدن به سن دو سالگی این واژگان به ۵۰ کلمه می رسد. در این سن ترکیب دو جمله جز توانایی های کودک محسوب می شود. دستورات دو جمله ای را به راحتی می تواند استفاده کند برای مثال لباست را بردار و در اتاق بگذار.

به طور کلی کودک با افزایش سن توانایی های گفتاری کودک افزایش می یابد، در صورت مشاهده عدم توانایی کودک حتما باید والدین آن را جدی بگیرند.

پیشنهاد می شود که حتماً برای درمان درست و به موقع به متخصص درمانگر مراجعه شود. در صورتی که در زمان مناسب برای درمان این اختلال اقدام نشود، ممکن است از سن طلایی برای بهبود گذشته و نتیجه درمانی مطلوب حاصل نگردد.

روش های گفتار درمانی کودک دو ساله در منزل را به این ترتیب می توان ذکر کرد:

دادن الگوی گفتاری مناسب به کودک توسط والدین

بهترین کمکی که پدر و مادر می توانند به کودک خود بکنند این است که در زمان حرف زدن از جملات ساده و قابل فهم استفاده کنند. زمانی که کودک با جملات ساده صحبت شود، او منظور کامل صحبت ها را متوجه شده و تمایل دارد که این کلمات و جملات را تکرار کند.

تهیه ی آلبومی از تصاویر بریده شده

ساخت آلبوم از تصاویر مورد علاقه کودک، یکی از روش های گفتار درمانی در منزل است. می توان درباره ی این تصاویر با کودک حرف زد  و حتی می توان آنها را دسته بندی نمود. مثلاً حیوانات، گیاهان و لباس ها و.... والدین می توانند عمداً یک عکس را در گروه نامناسب قرار دهند و درباره آن با کودک حرف بزنند. حتماً از کودک باید خواسته شود در این بازی سهیم شود.

کمک به کودک برای درک کلمات پرسشی

والدین باید در بازه زمانی مختلف بازی هایی طراحی کنند و از این طریق از او سوال کنند. برای طراحی سوال باید این نکته در نظر گرفته شود که کودک قادر است به این پرسش ها پاسخ دهد. با گذشت زمان می توان سوالات را سختر انتخاب کرد. نمونه ای از این سوالات این است. تو دختر هستی؟ تو دست داری؟

تکرار و گسترش دادن گفتار کودک

یکی از اشتباهاتی که والدین مرتکب می شوند در زمینه گفتار درمانی کودک، این است که از جملاتی استفاده می کنند همچون، جمله ات را کامل بگو، دقیقاً منظورت چیست؟ درست صحبت کن.

 استفاده از چنین جملاتی، کاری بسیار غلط بوده و اثر مخربی بر گفتار کودک دارد. پدر و مادر باید با لحن طبیعی خود آنچه که از کودک انتظار دارند رعایت کند را بگویند.

 گسترش و تکمیل گفتار کودک توسط والدین باعث آموزش او می شود تا جملات را کامل ادا کند. پس تکرار کردن جملات کودک و گسترش دادن آن بسیار کمک کننده خواهد بود. مثل وقتی گفت آب، والدین باید بگویند آب؟ آب می خوای؟ آب خنک می خوای؟ برات بیارم؟

استفاده والدین از گفتار کودکانه

والدین باید در صورتی از گفتار کودکانه استفاده کنند که می خواهند پیامی را به کودک انتقال دهند. یعنی کودک هنوز قادر به درک ادبیات سن افراد بزرگسال را نیست.

 در صورتی که برای جلب توجه و بدون دلیل از گفتار کودکانه استفاده شود نه تنها کودک قادر نیست کلمات جدید را بیاموزد بلکه باعث شده که این نوع حرف زدن را نیز تکرار کند.

خواندن شعر ساده برای کودک

والدین می توانند با استفاده از آهنگ ها و شعرهای ساده کودک را در درمان گفتار درست کمک کنند. با تکرار قافیه شعر، کودک تشویق می شود که در این بازی گفتار درمانی، همراهی کند.

آشنا کردن کودک با وسایل مختلف

وسایل مختلف را پدر و مادر می توانند در کنار کودک قرار دهند و درباره آنها با او حرف بزنند، به طور مثال این عینک، من عینک به چشم هام می زنم.

نکته ای که در درمان گفتار درمانی بسیار اهمیت دارد زمان طلایی برای درمان حرف زدن کودک است. چنان چه والدین متوجه شدند کودک آنها مانند سایر هم سن و سالانش صحبت نمی کند. نباید فرصت را از دست بدهند. مشاوره و مراجعه به متخصص درمانگر برای درمان کودک ضروری است تا روند درمانی کاملا فراهم شود.

متخصصان درمانگر، با استفاده از روش ها و فعالیت هایی که انجام می دهند، باعث می شوند صحبت کردن کودک درست شود.

پیشنهاد می کنیم برای درک بهتری از اختلالات گفتاری مقالات مرتبط که در قسمت پائین آورده شده است را نیز مطالعه بفرمائید.

گفتار درمانی کودک دو و سه ساله - مجموعه نورولند 2

گفتار درمانی کودک سه ساله

از شایعترین مشکلات گفتاری که کودکان ۳ ساله با آن دست و پنجه نرم می کنند، ناتوانی در بیان درست منظور خویش است به طوری که حتی اطرافیان نزدیک نیز به سختی جملات آنها را درک می کنند. متخصصان گفتار درمانگر می توانند نقش زیادی در کاهش و بهبود مشکلات گفتاری کودکان و حتی درمان آنها ایفا کنند البته راهکار هایی کمک کننده نیز وجود دارد که می توان در منزل انجام داد.

علائم و شواهد اختلالات گفتار و زبان به شدت متنوع و گسترده هستند که برای درمان قطعی نیاز است آگاهی کاملی از هر یک داشت.

در این وب سایت نیز برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، مقالات تخصصی زیادی تهیه شده است که مطالعه آنها خالی از لطف نیست به همین دلیل در این مطلب به اصطلاحات رایجی که مرتبط با اختلالات گفتاری و گفتار درمانی هستند پرداخته شده تا پیش زمینه لازم را به دست آورید.

اختلال زبان و انواع آن

برخی قادر نیستند اختلالات زبان و اختلالات گفتار را از یکدیگر تشخیص دهند، مشابهت برخی علائم، سبب سردرگمی آن ها شده است به همین دلیل در ادامه اشاره اجمالی به رفتارهای مشهود هر یک می زنیم.

وجود اختلال زبان در برقراری ارتباط کودکان مبتلا، تاثیر بسیار منفی می گذارد به طوری که حتی قادر نیستند لحن درستی را در بیان کلمات و جملات به کار ببرند و یا در مواردی اگر چه جملات تک به تک با مفهوم هستند اما چینش آن ها به شکل غلطی صورت گرفته است. استفاده از گرامر غلط نیز از دیگر ضعف های ارتباطی این گروه است.

گروهی دیگر که از اختلال زبان رنج می برند، درک صحبت های دیگران به عنوان یک چالش عظیم بر مسیر آن ها قرار گرفته است به طوری که حتی قادر نیستند با اطرافیان نزدیک نیز رابطه مفیدی داشته باشند.

کودکانی مبتلا به اختلال زبان، اغلب به شکل مادر زادی با این عارضه متولد می شوند اگرچه عوامل محیطی همچون صدمات مغزی (ضربه مغزی، سکته و یا تومور) نیز در بروز این اختلال تاثیر بسزایی دارند.

اختلال زبان بیانی و اختلال زبان دریافتی دو گروه اصلی در دسته بندی اختلال زبان محسوب می شوند که خود نیز زیر مجموعه های دیگری را شامل می شوند که اگر مایلید از آنها بیشتر بدانید پیشنهاد می شود سایر مطالب این وب سایت را مطالعه کنید.

اختلال زبان بیانی

بارز ترین علائم این گروه از کودکان، ناتوانی مشهود بیانی در زمینه انتقال افکار و مفاهیم ذهنی است به طوری که سایرین قادر به درک صحبت های آن ها نیستند. این معضل اغلب به شکل ناخود آگاه بوده و فرد از وجود آن بی اطلاع است.

اختلال زبان دریافتی

وجود این نوع اختلال، چالش های واضحی را در دریافت و درک مکالمه دیگران بروز می دهد. این گروه نه تنها در مدیریت مکالمه ضعف دارند بلکه رابطه خوبی با دیگران به دلیل عدم درک منظور آن ها نیز برقرار نمی کنند.

اختلال گفتار و انواع آن

تلفظ غلط اصوات و کلمات از مهمترین مشکلاتی است که کودکان درگیر اختلالات گفتاری با آن دست و پنجه نرم می کنند.

تلفظ نادرست حروفی مانند "س، ز، ر، ت و ...." امری رایج است که در بسیاری از کودکان به چشم می خورد اما گذشت زمان معمولا آن را برطرف می کند.

اگرچه گروهی نیز با افزایش سن، علائم بیشتری از مشکلات گفتاری را نشان می دهند که نیاز به مداخله درمانی پزشک و گفتار درمانگر است.

گروهی از اختلالات گفتاری رایج

  • لکنت زبان: این نوع اختلال گفتاری در بین کودکان شیوع بالاتری دارد که تکرار و مکث در صحبت کردن اگرچه از علائم مشهود و عادی آن است اما مشاهده حرکات تیک مانند غیر ارادی می تواند به عنوان رفتاری نگران کننده مطرح باشد.
  • دیس آرتریا: بروز این اختلال زمانی است که فرد در عصب ها یا عضلات دچار آسیب شود و قادر نیست به مشکل منظم حرف بزند علاوه بر آنکه از لحن بسیار آهسته ای نیز برخوردار است.
  • اختلال نوک زبانی: تعداد افراد درگیر این نوع اختلال در مقایسه با سایرین بیشتر هستند. اگرچه گذشت زمان می تواند علائم آن را بهبود بخشد اما نیاز است که توسط متخصص گفتار درمان نیز ویزیت شوند.
  • آپراکسی: زمانی که در مسیر ارتباطی مغز و عضلات مشکلاتی پدید آید فرد قادر نیست از عضلات برای انتقال مفاهیم مدنظر استفاده کند علی رغم آن که درک درستی از افکار خویش دارد.

 چه کودکانی نیاز به دریافت خدمات گفتار درمانی دارند؟

زمانی می توان گفت که یک کودک، مراحل رشد گفتاری را به خوبی طی می کند که شواهد رفتاری متناسب با سن را به نمایش بگذارد.

کودکان یک ساله همزمان با آشنایی با مهارت زبانی و گفتاری می توانند توانمندی شاخصی در بیان تک کلمات بروز دهند.

با افزایش سن این مهارت نیز رفته رفته بهتر می شود و کودک می آموزد با استفاده از دایره واژگان جدید تر توجه اطرافیان را جلب کند. معمولا استفاده از جملات دو کلمه ای برای بیان خواسته ها در سن دو سالگی اتفاق می افتد.

سه سالگی سنی است که کودک با دنیای وسیع تری از واژگان آشنا می شود و توانمندی بیشتری را از این طریق به نمایش می گذارد.

اگرچه ممکن است برخی دیر تر مهارت گفتاری را بروز دهند و تا حدی نیز طبیعی است اما در صورت وجود اختلال واضح در علائم رشد گفتاری نیاز است که هر چه سریع تر اقدامات درمانی را شروع کرد تا کودک بتواند از بیانی واضح و روان برخوردار شود.

مقالات مرتبط با اختلالات گفتار و گفتار درمانی که توسط تیم کودک سان نوشته شده است همگی دارای تقدم و تاخیری در ارائه مطالب هستند به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر از اختلالات گفتار مقاله گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی را ابتدا به ساکن مطالعه فرمائید.

 گفتار درمانی کودک سه ساله

در بعضی کودکان سه سال دیده شده که در موقع صحبت کردن واضح و درست حرف نمی زنند. برای اینکه دیگران متوجه منظور صحبت های کودک شوند، والدین باید آن را معنی نمایند. پیشنهاد می شود در صورت مشاهده این علائم، در بحث درمان کوتاهی نشود. در این مطلب به گفتار درمانی کودک سه سال می پردازیم

خدمات گفتار درمانی برای کدام کودک ضروری است؟

وقتی که یک کودک به سن یک سالگی رسید، آغاز حرف زدن او به شکل تک کلمه ای خواهد بود. با بزرگتر شدن و رسیدن سنش به یک سال و نیم، کلمات بیشتری در گفتار به کار می برد. دو سالگی سنی است که یک کودک می تواند جملات دو کلمه ای را بیان کند. با رشد کودک کلمات و جملاتی که به کار می برد، افزایش می یابد‌.

رشد زبانی کودک در هر سنی با علائمی قابل درک است. والدین حتما باید با توجه به این علائم متوجه شوند که کودک دچار مشکل گفتاری شده است. به طور مثال کودکی که به سن دو سالگی رسیده است ولی حتی نمی تواند تک کلمه نیز بگوید، حتما باید توسط متخصص درمانگر ویزیت گردد.

پرورش زبان کودک سه سال

یک کودک با سن سه سال، از زبان برای رسیدن به هدف های مختلف استفاده می کند. در سه سالگی، کودک بیشتر برای توضیح و اظهار نظر از کلمات بهره می گیرد. (مثلا من یک ماشین آبی دارم).

کودک در این سن قادر است که رابطه بین اشیا را توضیح دهد. حتی می تواند از حروف اضافه همچون کنار، زیر و بالا، برای توضیح مکان ها و اطراف استفاده کند.

در بیان احساسات و حالات منفی نیز توانا می شود. گفته شده که کودکانی که در سن سه سالگی قرار دارد، می توانند در روز ۴۰۰ سوال مختلف بپرسد.

 تعریف یک داستان یا حادثه با استفاده از چندین جمله کنار هم، از دیگر توانایی هایی است که کودک در این سن به آن دست پیدا می کند.

در موارد بسیاری دیده شده کودک در سن سه سالگی، با استفاده از زبان در حد نیاز به توضیح بازی های تخیلی که انجام داده می پردازد. وقتی کودک سه ساله می شود، کلماتی که می تواند استفاده کند به ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ کلمه می رسند.

 او به کلمات در این سن علاقه فراوان دارد. از ۳ تا ۵ جمله در سه سالگی کودک می تواند در گفتار خود به کار ببرد. یک کودک سه سال قادر به پاسخ گویی سوالات ساده بوده و می تواند اسم و فامیل خود را راحتی بیان کند.

در این سن اشکال در تلفظ کلمات دیده می شود. زمانی جای نگرانی است که نیمی از کلماتی که کودک می گوید دیگران متوجه نمی شوند. در این صورت بحث درمان بسیار جدی باید پیگیری شود.

کمک والدین به گفتار درمانی کودک سه سال

پدر و مادر کودک تاثیر زیادی در رشد زبان و گفتار کودک دارند. نقش اطرافیان کودک بر نحوه صحبت کردن او بر کسی پوشیده نیست.

نوع کلمات و گفتاری که دیگران انتخاب می کنند ممکن است باعث الگو گفتاری کودک شوند. برای کمک به ارتقا گفتار کودک والدین می توانند در زمان انجام امور با او حرف بزنند و برای او کتاب های متناسب با سن بخوانند.

همانطور که گفته شد کودک سه ساله عاشق حرف زدن است، والدین با توجه به این نکته می توانند با حوصله و صبر به حرف های کودک گوش دهند. گوش کردن با تمرکز باعث رشد باورها و نگرش های کودک می شود.

راه دیگر این است که حتما درباره موضوعات مختلف از کودک نظر خواهی شود و به پاسخ او توجه کرد. زمانی که والدین به حرف های کودک توجه کنند کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند.

پرسیدن سوال از کودک باعث تقویت مهارت فکر کردن می شود. ابتدا می توان از سوالات کوتاه که پاسخ بله و خیر دارند شروع کرد، سپس سوالاتی پرسید که نیاز به توضیح بیشتری دارند. مثال یک داستان درباره حیوانات برای او بخوانید و از او سوالاتی همچون موارد زیر بپرسید:

  • کدام بخش از داستان را دوست داشتی؟
  • کدام حیوان قوی تری بود؟
  • اگر جای قهرمان داستان بودی چه میکردی؟
  • این سوالات باعث می شود کودک بیشتر حرف بزند.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه