۷۰ درصد پرونده‌های تعزیرات در حوزه قاچاق کالا و ارز است

۷۰ درصد پرونده‌های تعزیرات در حوزه قاچاق کالا و ارز است
کدخبر : 19904

۷۰ درصد پرونده‌های تعزیرات در حوزه قاچاق کالا و ارز است.

به گزارش  رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به نقل از تعزیرات حکومتی در مراسمی با حضور جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،‌ محمدعلی افتخاری مدیرعامل سازمان اموال تملیکی و محمدرضا مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، از سیستم الکترونیکی صورت جلسات کشف نیروی انتظامی در سامانه تعزیرات حکومتی رونمایی شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: یکی از بازیگران اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر سالی ۱۲۰ هزار پرونده داشته باشیم، بیش از ۷۰ درصد آن در سازمان تعزیرات رسیدگی می‌شود. بایستی برنامه‌هایمان را معطوف و متمرکز به تاسی از فرمایشات رهبر معظم کنیم و وقتی مترصد انجام این موارد هستیم؛ متوجه می‌شویم که چقدر مانع در مسیر اجرایی کردن مأموریت‌ها وجود دارد.

وی افزود: در بحث مانع‌زدایی باید زمان را مدیریت کنیم و از آن بهره ببریم و امروز کسانی موفق هستند که بتوانند زمان را مدیریت کنند و بیشترین استفاده را از زمان ببرند و همه چیز در اختیار مدیری است که بتواند از زمان بیشترین بهره را ببرد. از طرفی ناجا هم جز دستگاه‌هایی است که برای سازمان تعزیرات حکومتی بسیار مهم است و اولین دستگاهی است که بازیگر اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و بیشتر پرونده‌های قاچاق توسط ناجا کشف شده است.

مویدی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اقدامات ناجا و بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های تعزیرات در حوزه قاچاق کالا و ارز است، بیان کرد: اگر به این نکات فکر کنیم امروز باید خوشحال باشیم که گام بلندی برداشته‌ایم و ما به عنوان ستاد هر حمایت مالی و معنوی که بتوانیم؛ تکلیف خود می‌دانیم که انجام دهیم.

در این مراسم معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت:‌ از تمام زحمات چندساله همه نهادهای مؤثر در این مسیر تشکر می‌کنم زیرا این موضوع نتیجه همراهی چند ساله دستگاه‌های مختلف است. در چهار سال گذشته از سال ۹۶ تاکنون، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات حکومتی وارد شده و مجموع این پرونده‌ها در چهار سال حدود ۳۲۰ هزار پرونده است اما در سامانه CMS که قدیمی است بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مورد گردش کار داشته‌ایم.

وی افزود: ما توافق را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را انجام دادیم و همه ضابطین در حوزه سامانه‌ها و همکاران خودمان در این سامانه در کنارمان هستند و به نوعی تغذیه ‌کننده کار سامانه هستند و تلاشمان این است که بتوانیم دغدغه‌های موجود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برطرف کنیم و این تکلیف ماست و حتماً تا سرانجام نهایی در این حوزه تلاش‌مان را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ممکن است در این سامانه نیاز به بازنگری داشته باشیم و اعتقاد داشتم در بخش کشف امکان اصلاح صورتجلسه وجود نداشته باشد چون ممکن است فساد در کار را به وجود بیاورد اما در بخش آمار که برای تدوین آن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند؛ می‌توان امکان ویرایش را ایجاد کرد.

انصاری اظهار داشت: در هر حال در انجام این کار ما از تمام ظرفیت سازمانی بهره گرفتیم و امیدواریم در ادامه در حوزه دادرسی و سایر حوزه‌ها نیز با حداکثر توان خدمت کنیم و قطعاً برون رفت از یک دامنه سنتی به دامنه سیستمی سختی‌های خاص خودش را دارد اما در سازمان تعزیرات حکومتی، آمادگی برگزاری کلاس‌های مشترک و آموزش‌های لازم در سراسر کشور به صورت مشترک را داریم.

در ادامه مراسم، محمدعلی افتخاری رئیس سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه الکترونیکی شدن صورت جلسات کشف قاچاق، رخداد مثبتی در جهت اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تسهیل ارتباطات بین سازمانی است، بیان داشت: در سازمان اموال تملیکی به دنبال اتصال سامانه‌ها به یکدیگر هستیم و تاکنون ۲۶ انبار در ۱۳ استان به هم متصل شده و تا اوایل شهریورماه تمام انبارها به هم متصل خواهند شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با اقدامات و برنامه‌ریزی که انجام شده، نگاه حاکمیت را به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تغییر بدهیم زیرا این سازمان وظایف گسترده‌ای دارد و در عین حال از امکانات محدودی برخوردار است که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند.

رئیس هیات مدیره سازمان اموال تملیکی یادآور شد: با وجود وظایف زیادی که به این سازمان محول شده و تمامی محدودیت‌ها، سال ۹۹ بالغ بر۶ هزار پرونده را تعیین تکلیف کردیم و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صاحبان اموال مسترد، و از این محل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد.

افتخاری خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کالا اعاده شده است که همه اینها مشخصاً کمک به رونق تولید و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است. امیدوارم با کمک مسئولان،‌ به لحاظ ساختار و نیروی انسانی متخصص، شاهد تغییرات مثبتی در این سازمان شاهد باشیم. از نیروی انسانی سازمان تعزیرات، مجموعه ناجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تعاملات سازمانی قدردانی و تشکر می‌کنم.

در ادامه سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: از مجموعه کارشناسان سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر سازمان‌ها که در این امر زحمت کشیدند و نتیجه زحماتشان این است که امروز در خدمتتان هستیم، تشکر می‌کنم. آنچه بسیار پر اهمیت است، این است که در راستای ضرورت برخورد قاطع با پدیده قاچاق در کشور به ویژه در اجرای بخشی از شعار سال حمایت از تولید بتوانیم با بهره‌برداری از سامانه بخشی از موانع راه از پیش روی برداریم.

سردار مقیمی افزود: یکی از اتفاقاتی که همیشه برای ما می‌افتاد مساله صدور احکام و طول زمان کشف تا آغاز رسیدگی بوده که با توجه به مواد ۳۰ و ۳۱ آیین‌نامه اجرایی و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بحث سامانه‌ها مطرح شده و محوریت این سامانه‌ها به عهده سازمان تعزیرات گذاشته شده است، امروز این موضوع محقق شده و سازمان‌تعزیرات زحمات زیادی در این حوزه کشیده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تاکید کرد: در راستای هوشمندسازی آنچه که اهمیت و ضرورت دارد، این است که همه سازمانها همراهی و تعامل لازم را داشته باشیم و انتظارمان این است که با آمدن این سامانه، زمانبندی‌ها کمتر شود و همه دستگاه‌های حاضر در این سامانه بتوانند سرعت در کار را بیشتر کنند.

گفتنی است، رسیدگی و کنترل مقررات، پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و تبادل اطلاعات میان ذینفعان به صورت  سیستمی و با ایجاد امکان نظارت برخط از طریق سمانه امکان ‌پذیر شده است. در این فرایند کاشفین پس از کشف مواد ۳۰ و ۳۱ آیین نامه و ماده ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه پیشگیری با بارگذاری صورتجلسه تنظیمی و اخذ شناسنامه یکتا از طریق سامانه، امکان رصد را دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه