واردات واکسن

واردات واکسن فایزر منتفی شد | زنان باردار بخوانند

واردات واکسن فایزر منتفی شد | زنان باردار بخوانند
کدخبر : 21852

وزارت بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون زنان باردار کماکان با واکسن سینوفارم ادامه یابد و تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.

به گزارش رصد اقتصادی: مدتی است که بحث واردات واکسن فایزر به کشور به میان آمده است و قرار بود واردات واکسن فایزر در دستور کار مسوولان قرار بگیرد. واردات واکسن فایزر قرار بود به زنان باردار اختصاص بیاید و آنها واکسیناسیون شوند و ظاهرا واردات واکسن فایزر به کشور منتفی شده است. در اطلاعیه‌ای که شب گذشته (سه‌شنبه شب) توسط وزارت بهداشت منتشر شده آمده است: از آنجا که بر اساس آخرین شواهد علمی معتبر کمیته علمی کرونا، واکسیناسیون زنان باردار در مراکز واکسیناسیون توسط شبکه بهداشتی با واکسن سینوفارم انجام می شود، تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.
بنا بر توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن، نخستین واکسن در دسترس افراد است؛ در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از همان بدو واکسیناسیون، معتبرترین واکسن ها را تهیه کرده و در بخش تولید داخلی نیز ضمن تسهیل در امور تولید کنندگان، به منظور تامین سلامت مردم در این موضوع، سختگیری هایی لحاظ کرده است. لذا از هموطنان عزیز تقاضا شده است که نسبت به تزریق واکسن کرونا در اسرع وقت اقدام کنند.
بنا به این گزارش، تاخیر در دریافت واکسن حتی برای یک روز، موجب تاخیر در ایمنی لازم جامعه می شود؛ لذا با تکیه بر اهمیت موضوع، اقدام به دریافت واکسن کرده و منتظر واکسن دیگری نباشند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: خوشبختانه با تلاش های شبانه روزی رییس جمهوری، معاون اول، وزیر بهداشت و تمامی ارکان دولت، روند واردات و تامین واکسن کرونا به طور چشمگیری سرعت گرفته و به تبع آن نیز تزریق واکسن با سرعت مناسبی در کشور در حال اجرا است.
وزارت بهداشت تصریح کرد که در قالب قرنطینه هوشمند و پس از رسیدن جامعه به سطح مناسبی از پوشش واکسیناسیون، محدودیت های اعمال شده در طول مدت مقابله با کرونا برای افراد واکسینه شده برداشته می شود. بنابر این هموطنانی که تا کنون موفق به تزریق واکسن نشده اند، می توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir اقدام به اخذ نوبت و تزریق واکسن کرونا کنند.

علت عوارض ناشی از دز دوم واکسن کرونا

همانطور که گفته شد، در آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر و مدرنا بیشتر شرکت‌کنندگان علائمی مانند سردرد، تب و بدن درد بعد از دوز دوم داشته اند. شدید شدن این عوارض می‌تواند به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها باشد. هنگامی که فرد دز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کند، پروتئین ویروسی به نام پروتئین سنبله توسط واکسن تولید می‌شود که برای بدن جدید است. در این هنگام بدن پروتئین را به‌عنوان یک آنتی‌ژن شناسایی می‌کند و با التهاب در محل تزریق واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل است که دریافت اولین دوز اغلب سبب ایحاد درد در ناحیه بازو می‌شود. سلول‌هایی که باعث ایجاد التهاب در بازو می‌شوند، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌کنند که حاوی این پیام است: «آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله ایجاد کن.» پس ممکن است این فرآیند باعث التهاب در سایر قسمت‌های بدن شده که در نهایت منجر به سردرد، خستگی و تب بعد از دریافت اولین دوز واکسن در برخی افراد می‌شود.
پس از دریافت دز د اول، حالا نوبت دز دوم واکسن کرونا رسیده و افراد می‌خواهند بدانند که علت عوارض ناشی از تزریق واکسن دوم چیست؟
در واقع، هنگامی که شخص دوز دوم واکسن را دریافت می‌کند، بدن او آنتی‌بادی‌ها و سلول‌هایی که پروتئین سنبله را از دوز اول دریافت کرده را به یاد می‌آورد. هنگامی که سلول‌ها با آن روبرو می‌شوند، این پروتئین را تشخیص داده و خیلی سریع واکنش قوی‌تری را شروع می‌کنند.
این پاسخ ناگهانی، سبب ایجاد التهاب گسترده می‌شود که می‌تواند منجر به علائم شبیه آنفلوآنزا هم شود. اما نکته مبثت موضوع این است که این فرآیند می‌تواند آنتی‌بادی‌های بیشتری ایجاد کند که در آینده از بدن فرد محافظت می‌کنند. تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن هر فرد متفاوت است. مثلا افرادی که تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشده اند، دز اول سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و دومی به‌عنوان تقویت‌کننده اولی عمل می‌کند.
اما در افرادی که قبلا دچار این بیماری شده اند، دز دوم کارایی سیستم ایمنی را تثبیت می‌کند و اولین تزریق ممکن است مانند تقویت‌کننده عمل کند. عوارض در گروه دو متفاوت است و ممکن است اولین واکسن علائم بیشتری نسبت به افراد سالم ایجاد کند. بااین حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، همچنان واکسیناسیون کامل را توصیه می‌کند. همچنین برخی از عوامل هم هستند که احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه