رپرتاژ اگهی

همه چیز درباره جعبه آتش نشانی

همه چیز درباره جعبه آتش نشانی
کدخبر : 24313

همانطور که می‌دانید آتش‌سوزی همواره تلفات جانی و مانی زیادی برای افراد به وجود آورده است. از این رو علاوه بر آنکه باید آموزش‌های لازم برای وقوع آتش سوزی ببینیم، باید از ایمن بودن و با کیفیت بودن تجهیزات خود برای حادثه مطمئن باشیم تا برای یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی نداشته باشیم. به همین دلیل ما در این مقاله به شما انواع جعبه آتش نشانی، نحوه استفاده از آن‌ها و ... را شرح می‌دهیم تا قبل اینکه حادثه ای پیش بیاید سریعا اقدام کنید. پس از جایتان تکان نخورید و تا انتهای مقاله همراه کپسول 125 باشید.

همانطور که می‌دانید آتش‌سوزی همواره تلفات جانی و مانی زیادی برای افراد به وجود آورده است. از این رو علاوه بر آنکه باید آموزش‌های لازم برای وقوع آتش سوزی ببینیم،  باید از ایمن بودن و با کیفیت بودن تجهیزات خود برای حادثه مطمئن باشیم تا برای یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی نداشته باشیم. به همین دلیل ما در این مقاله به شما انواع جعبه آتش نشانی، نحوه استفاده از آن‌ها و ... را شرح می‌دهیم تا قبل اینکه حادثه ای پیش بیاید سریعا اقدام کنید. پس از جایتان  تکان نخورید و تا انتهای مقاله همراه کپسول 125 باشید. 

جعبه آتش نشانی چیست ؟ 

جعبه آتش نشانی یا به انگلیسی همان  فایر باکس بهترین وسیله برای آتش سوزی در ساختمان‌های مسکونی و اداری و واحد‌های صنعتی و انبار‌های کالا و ... محسوب می‌شود. این جعبه یک محفظه ای است که درون آن‌ها معمولا سیستم‌های اطفاء حریق از جمله قرقره‌های نگه دارنده، شلینگ آتش نشانی و کپسول اطفاء حریق، ابزار‌های امدادی و ... وجود دارند. جعبه‌های آتش نشانی معمولا در برج‌ها، ساختمان‌ها، بیماستان‌ها، تونل‌ها، سینما‌ها، پارک‌ها، پارکینگ‌ها، اماکن عمومی و ... نصب می‌شوند. 

جعبه آتش نشانی چه کار می‌کند ؟ 

جعبه‌های آتش نشانی کارکرد بسیار حیاتی ای دارد که دود را از فضای مورد نظر پاک می‌کند و آتش را سریع خاموش می کند تا از آتش سوزی دوباره جلوگیری کند. 

انواع جعبه‌های آتش نشانی 

از نظر مکان جعبه‌های آتش نشانی به دو دسته دیواری و ایستاده پایه دار( محوطه ای) تقسیم می‌شوند. 

جعبه آتش نشانی دیواری 

این مدل از جعبه‌های آتش نشانی به دو شکل توکار و روکار بر روی دیوار نصب می‌شوند که اکثریت آنها توسط یک پیچ به دیوار وصل شده وبه صورت جعبه آتش نشانی تک درب یا دو طبقه عمودی- جعبه آتش نشانی سه طبقه عمودی- جعبه آتش نشانی دو طبقه افقی و یا جعبه آتش نشانی سه قلو افقی عرضه می‌شود. 

جعبه آتش نشانی ایستاده پایه دار ( محوطه ای)

جعبه‌های آتش نشانی محوطه ای بسیار بزرگ بوده و فضای باز برای نصب و اطفای حریق را دارند که به صورت روکار پایه دار هستند. این پایه وزن جعبه و تجهیزات آن را تحمل می‌کند که جعبه در ارتفاع استاندارد قرار بگیرد.جعبه آتش نشانی به این پایه وصل شده و پاییه با یک رول بولت به زمین نصب می‌شود. جعبه‌های آتش نشانی محوطه ای نوع تک درب پایه دار و دو درب پایه دارند. 

انواع مواد ساخت جعبه‌های آتش نشانی 

جعبه آتش نشانی استیل 

این نوع جعبه ها اکثرا در دو مکان کاربرد دارند، دسته اول در مناطق گرم و مرطوب، محیط‌های اسیدی، بازی، دارای خورندگی، رنگ زدگی بالا استفاده می‌شود. از جمله از این مناطق می‌توان به مناطق شمالی و جنوبی ایران، مناطق نفت و گاز، پتروشیمی همچون اهواز، عسلویه، بندرعباس و ... اشاره کرد. دسته اول در مکان‌های لوکس و شیک مانند هتل‌ها، برج‌ها، لابی ساختمان‌ها، سینما‌ها و سینما‌ها و جاهایی که معماری  لوکس دارند استفاده می‌شوند. فلز استیل گرید‌ها و رنگ‌ها و مدل‌های مختلف دارند. در مناطقی که رطوبت کمتری دارند از گرید 304 ال و در مناطقی که رطوبت بیشتری دارند از 3016 ال استفاده می‌شود. در خصوص قیمت به طور معمول گرید 316 ال از گرید 304 ال گران تر است. 

جعبه آتش نشانی آهن 

این نوع باکس‌ها از لحاظ قیمت مناسب تر می‌باشند که معمولا در مکان‌های عمومی و بدون رطوبت استفاده می‌شوند. جعبه آتش نشانی آهن از لحاظ ظاهری بسیار شکیل هستند و در برابر خورندگی با یک پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی جلوگیری می‌کنند. 

جعبه آتش نشانی استیل و آهن ( درب و فریم استیل و بدنه آهن) 

این نوع جعبه‌های آتش نشانی معمولا توکار هستند. از مزایای مهم این باکس مدرن بودن و در عین حال مناسب بودن قیمت آن است. بدنه آهن با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی در داخل دیوار به صورت رو کار نصب می شوند و نمای آن درب و فریم استیل است. این جعبه ها معمولا در ساختنمان‌های لوکس، هتل‌ها و شهر‌هایی مانند تهران- مشهد_ یزد، اصفهان- شیراز و تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

انواع قرقر‌های جعبه‌های آتش نشانی 

1- فایرباکس

2- هوز ریلی 

قرقره هوزریلی 

قرقره‌های هوز ریلی در آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها و فضا‌های کوچک استفاده می‌شوند که در مراحل اولیه آتش سوزی کاربرد بیشتری دارند. سایز ورودی شیلنگ‌ها معمولا ¾ و یا 1 اینچ است که با یک شیر گازی در ورودی جعبه قرار داد. در این صورت مغزی قرقره آبدار می‌شود و وقتی شیر باز می‌شود ِآب وارد مغزی قرقره شده و سپس خارج می‌شود که به داخل شلنگ پلاستیکی یا پی وی سی می‌رود و با نازل مسیردهی و پاشش و اطفا می‌گیرد. 

قرقره جعبه آتش نشانی فایر باکسی 

این نوع قرقره ها برای شلنگ های برزنتی یا ضد اسید  مناسب هستند. کاربرد قرقره فایرباکسی جمع کردن و نگه داشتن شلنگ آتش نشانی است که دور آن پیچیده می‌شود. این نوع قرقره ها در مکان هایی بزرگ از جمله پارکینگ، کارخانه‌ها، پارکینگ‌ها، پمپ بنزین‌ها، استفاده می‌شوند. 

انواع جعبه آتش نشانی بر اساس پوشش رنگ 

رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای 

این نوع پوشش رنگ معمولا برای محیط‌هایی که رطوبت و خورندگی کمی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است بدانید که برای بالا رفتن چسبندگی و استقامت رنگ، قبل از پاشیدن رنگ، باید تمامی سطوح جعبه‌های آتش نشانی شستشو و چربی زدایی بشوند. 

جعبه آتش نشانی سه لایه اپوکسی 

سه لایه اپوکسی برای جعبه‌هایی آتش نشانی ای مناسب است که در مناطق با رطوبت بالا و اسیدی هستند. چون  در این مکان ها معمولا خوردنگی و زنگ زدگی بیشتر اتفاق می افتد به قدری که پاشیدن رنگ در هر لایه رنگ مایع در محله ای جدا و در زمان مشخصی انجام می‌شود

دستگاه‌های تولید آتش نشانی 

جعبه های آتش نشانی در شرکت‌های مختلف معمولا از دستگاه و ماشین آلایت سی ان سی مانند دستگاه برش، پانچ، خم، لیزر تولید می‌شود.  این دستگاه ها از لحاظ دقت بسیار بالا هستند در نتیجه کیفیت بهتری هم دارند. علاوه بر این خطای اپراتوری و محاسبات دستی را تا حد زیادی پایین می‌آورند.

نکات ضروری در خصوص استاندارد جعبه های آتش نشانی 

۱- طول شلینگ موجود در جعبه آتش نشانی حداکثر ۳۰ متر باید باشد. 

۲- محل نصب جعبه های آتش نشانی طوری باشد که در زمان بروز حادثه به راحتی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد مانند راه پله‌ها، پاگرد‌ها 

۳- فاصله شلینگ تا قرقره نباید کمتر از ۵ سانتی متر باشد 

۴- جعبه آتش نشانی نصب شده ۱۲۰ الی ۱۳۰ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد. 

۵- دقت داشته باشید که جعبه آتش نشانی خود را در دیوار محکم نصب کنید به طوری که عمق آن از ۱۰ سانتی متر کمتر نباشد.

منبع: https://www.kapsool125.com/categories/40-firebox

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه