نحوه خواندن نماز لیله الدفن + اهمیت نماز شب اول قبر

نحوه خواندن نماز لیله الدفن + اهمیت نماز شب اول قبر
کدخبر : 2464

نماز لَیلَةُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی است. این نماز را، که نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود.

دو رکعت است، در رکعت اول سوره «حمد» و «آیت‌الکرسی»و در رکعت دوم سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قدر» بخواند، چون سلام داد بگوید:

 

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلىٰ قَبْرِ فلان.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ثواب آن را به قبر فلان بفرست.

و به جاى «فلان»، نام میّت را ذکر کند.

 

نماز میّت دیگر:

همچنین سید ابن طاووس از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت کرده: ساعتی بر میت سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد، بنابراین با درگذشتگان خود به صدقه رحم کنید و اگر چیزی که صدقه بدهی نیافتی، یکی از شما دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول پس از سوره 

«حمد»، دو مرتبه سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از سوره «حمد»، ده مرتبه 

 

«أَلْهٰاکُمُ التَّکٰاثُرُ»

 را خوانده و بعد از سلام بگوید:

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلىٰ قَبْرِ ذٰلِکَ الْمَیِّتِ فُلانِ ابْنِ فُلانٍ.

خداوندا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ثواب آن را به قبر فلان میت برسان.

 

حق‌تعالی همان ساعت هزار فرشته به سوی قبر آن میت فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن بتابد حسنات عطا کند و چهل درجه برای او بالا برده می‌شود.

 

 

مؤلّف گوید: کفعمی هم این نماز را با همین کیفیت نقل کرده و پس از آن فرموده: در بعضی از کتب دیدم که در رکعت اول پس از سوره «حمد» یک مرتبه «آیت‌الکرسی» و دو مرتبه «توحید» را بخواند.

 

 

اهمیت ادای نماز لیله الدفن

نماز لَیلَةُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی است. این نماز را، که نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود.

 

 نماز لَیلَةُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی است. این نماز را، که نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود، برای میت در شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌خوانند و بهترین وقت آن بعد از نماز عشا است.

 
 
این نماز با عناوین بسیاری از جمله نماز هدیه (صلاة الهدیه) ، نماز شب دفن (صلاة لیلة الدفن) و نماز وحشت (صلاة الوحشة) یاد می شود و به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت.
 
 
 
احکام نماز
 
اگر نماز لیلة الدفن را به هر دو کیفیت بخواند، بهتر است.
 
نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌شود خواند، ولی بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.
 
اگر بخواهند میت را به شهر دوری ببرند، یا به جهت دیگر دفن او تأخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اول قبر او تأخیر بیندازند. 
 
 
می‌شود یک نفر چند مرتبه این نماز را به قصد اهداء ثواب به جا آورد. 
 
هر‌گاه شخص نماز وحشت را سهواً به غیر کیفیتی که ذکر شد به جا آورد باید اعاده کند؛ اگر چه یک آیه از سوره قدر یا یک آیه از آیةالکرسی را فراموش کرده بود بخواند. 
 
 
اجیر کردن و اجرت گرفتن برای خواندن نماز وحشت جایز است و احتیاط آن است که به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمایند و او هم نمازش را بدون در نظر گرفتن وجه مالی بخواند. 
 
 
ثواب خواندن نماز وحشت
 
پیامبر(ص) درباره ثواب خواندن این نماز فرمود: «بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»
 
 
عامل کاهش قبر 
 
محدث نوری در کتاب دارالسلام نقل می‌کند: «استاد ما، ملا فتحعلی سلطان آبادی گفت: عادت من این بود که هرگاه فردی از دوستان خاندان رسالت از دنیا می‌رفت و خبر آن به من می‌رسید، دو رکعت نماز شب دفن (نماز وحشت) برای او می‌خواندم؛ خواه او را می‌شناختم یا نمی‌شناختم. و هیچکس از این عادت من آگاه نبود، تا روزی یکی از دوستان، در راهی من را ملاقات کرد و گفت: دیشب فلان شخص که به تازگی از دنیا رفته بود، را در عالم خواب دیدم و از چگونگی حال او بعد از مرگش پرسیدم، او گفت من بعد از مرگ در تنگنای سختی قرار گرفتم و هنگام حسابرسی، مرا به سوی عذاب بردند؛ تا اینکه فلانی (نام شما را برد) دو رکعت نماز برای من خواند؛
 
همان دو رکعت، مرا از عذاب نجات داد. خدا پدرش را رحمت کند که به من چنین احسانی نمود. آنگاه آن شخص، از من پرسید، آن دو رکعت نماز، چه نمازی بود. من طریقه خود را در مورد خواندن نماز شب دفن (نماز وحشت) برای او بیان کردم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه