رپرتاژ اگهی

جاذبه های طبیعی شیراز

جاذبه های طبیعی شیراز
کدخبر : 27943

شهر شیراز یکی از گردشگر پذیر ترین شهرهای ایران است و معمولا بلیط هایی به مقصد این شهر طرفداران بیشماری دارد. شیراز نه تنها در ایران بلکه در جهان شهرت دارد و همه ساله گردشگران و توریست های زیادی به این منطقه سفر می کنند. شیراز عموما به مکان های تاریخی و فرهنگی خود مانند تخت جمشید و آرامگاه های حافظ و سعدی شهرت دارد. اما اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید بدانید که شیراز دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که تماشای آن ها خصوصا در فصل بهار خالی از لطف نیست.

 

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو با زیبایی کم نظیرش از جاذبه های طبیعی شیراز و استان فارس محسوب می شود. ویژگی منحصر به فرد این دریاچه که آن را دیدنی تر کرده است رنگ صورتی مایل به سرخ آن است. وجود جلبکی به نام دونالیلا سالینا باعث ایجاد این پدیده ی کم نظیر گشته است. مساحت حدودی این دریاچه 25 هزار هکتار است و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. دریاچه مهارلو تا شیراز حدودا 18 کیلومتر فاصله دارد. آب این دریاچه بسیار شور بوده و منبعی سرشار از نمک است. وجود نمک در این دریاچه از نظر اقتصادی برای مردم آنجا مفید واقع شده است.

آب دریاچه مهارلو از رودهای خشک، حمزه، سروستان و آب های روان کوه های اطراف تغذیه می شود. با توجه به تبخیر بالای آب معمولا لایه ای سفید رنگ از نمک را می توانید برروی آن مشاهده کنید. در فصول خاصی از سال زیبایی دریاچه با وجود پرندگانی نظیر فلامینگو، اردک و عقاب طلایی چندین برابر می شود.

uuiii

دشت ارژن

دشت ارژن یکی از مناطق خوش آب و هوا در اطراف شیراز است. این دشت زیبا در مسیر جاده ی شیراز به کازرون واقع شده است. این دشت سرسبز علاوه بر بافت گیاهی بسیار بدیع، زیست بوم جانوران و حیوانات زیادی نیز هست. دشت ارژن یک منطقه حفاطت شده است. در این منطقه می توانید آهو، گوزن، گاو و گوسفند ببینید. در مجاورت دشت ارژن دریاچه ی ارژن برای تکمیل این بهشت دیدنی قرار دارد. همه ساله پرندگان زیادی به این منطقه مهاجرت می کنند و زیبایی منطقه را دوچندان می کنند.

در نزدیکی دشت ارژن آبشار چرونیز قرار دارد که برای یک گردش آخر هفته تماشای آن لذت بخش خواهد بود. در زمستان این آبشار کاملا یخ می زند و منظره جذابی را بوجود می آورد.

مجموعه تاریخی بیشاپور از جاذبه های تاریخی استان فارس بوده که تقریبا در نزدیکی دشت ارژن قرار دارد. مجموعه ای متشکل از آثار تاریخی بجا مانده که اگر به تاریخ علاقه داشته باشید وقت گذرانی در آن بسیار برایتان لذت بخش خواهد بود.

 

 

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن در دشت ارژن قرار دارد. ارژن از دریاچه های جنوبی ایران است که در استان فارس و در 60 کیلومتری شیراز واقع شده است. مساحت این دریاچه حدودا 2000 هکتار بوده و قسمتی از مناطق حفاظت شده دشت ارژن است. این دریاچه یکی از دریاچه های آب شیرین کشور است. پرندگان زیادی در طول سال به این منظقه مهاجرت می کنند. 

uuu

تنگه تیزاب

از تماشایی ترین مکان های طبیعی و زیبای اطراف شیراز می توان به تنگه تیزاب اشاره کرد. در مقاله ای به طور کامل در مورد این تنگه صحبت کرده ایم. اما به طور خلاصه باید بدانید این تنگه در نزدیکی شهرستان سپیدان و اردکان قرار دارد و حدودا 90 کیلومتر تا شیراز فاصله دارد. آبی که در دل این تنگه جریان دارد از کوه های سپیدان سرچشمه می گیرد. در واقع بخشی از رودخانه پرآب بشار از این منطقه عبور می کند.

در این منطقه پوشش گیاهی سرسبز و چشم نوازی وجود دارد و می توانید روز خوب و جذابی را در این منطقه سپری کنید. حتی می توانید شب را هم در این منطقه بمانید و چادر بزنید. در فصل تابستان تنگه تیزاب محل مناسبی برای آب تنی و گشت و گذار است چرا که هوای خنک تری نسبت به مناطق مجاور دارد اما در فصل زمستان هوای آن نسبتا سرد است.

 

تنگه دم اسب

یکی از جاذبه های بکر و زیبای اطراف شیراز و استان فارس تنگه دم اسب است. این تنگه در منطقه ی کوهمره سرخی قرار گرفته و حدودا 40 کیلومتر تا شیراز فاصله دارد. اگر با بلیط قطار به شیراز سفر کرده باشید امکان دارد یکی از مناظقی که به آن سر می زنید تنگه دم اسب باشد. این منطقه با توجه به ساختار زیبا و صخره  مانندش محلی جالب برای ماجراجویی و پیمایش است. لرزش زمین در این منطقه باعث شده رودخانه ای که از این منطقه عبور می کرده به دریاچه و آبشار تبدیل شود و از آن پس تنگه دم اسب شکل گرفته. دلیل نام گذاری آن به علت شکل آبشاری است که در انتهای این رودخانه قرار دارد و پس از سرازیر شدن از صخره های منطقه شکلی زیبا مانند دم اسب به خود می گیرد.

برای رسیدن به زیبایی های تنگه دم اسب باید کمی سختی تحمل کنید و از مسیرهای نسبتا دشواری عبور کنید اما ارزشش را دارد. گیاهان و درختان زیبایی در منطقه وجود دارد که زیباییی آن را چندین برابر کرده است. همچنین می توانید در مسیر رودخانه قایق رانی و آب تنی کنید و لذت ببرید.

 

روستای قلات

زمانی که حرف از جاذبه های طبیعی اطراف شیراز به میان می آید روستای قلات در میان اولین نام های این فهرست جای دارد. روستایی با قدمت 2500 سال که در جاده ی شیراز به سمت سپیدان قرار دارد و حدودا 36 کیلومتر تا شیراز فاصله دارد. زیبایی روستای قلات علاوه بر طبیعت سرسبز و دیدنی و آبشارهای سه گانه آن به بافت روستایی و قدیمی روستا است. ساختمان های قدیمی که در دل کوهستان ساخته و مرمت شده اند. خانه ها و کافه هایی که بوی قدمت و اصالت می دهند و می توانید ساعت های زیادی در میان کوچه های آن قدم بزنید و لذت ببرید. البته امروزه بافت جدید هم به روستا اضافه شده و خانه های مدرن در آن ساخته شده اما قسمتی از روستا کاملا بافت قدیمی و معماری سنتی خود را حفظ کرده است که برای گردش و عکاسی بسیار مناسب است.

در این روستا باغ های گردو، بادام، انار و زردآلو و میوه های فراوان دیگری وجود دارد و شغل مردم قلات کشاورزی و دامداری است. بناهای تاریخی و قدیمی زیادی در طول سالیان گذشته در این روستا ساخته شده که امروزه محلی برای بازدید علاقه مندان به تاریخ و تمدین ایرانی است. کلیسای روستا، آسیاب‌های آبی، گورستان قلات، بازار قدیمی و سنگ فرش شده، قلعه قزل ارسلان از جمله این آثار تاریخی به جا مانده است.

 

 

آبشار مارگون

بسیاری از طبیعت گردان تنها برای بازدید از آبشارها و جاذبه های طبیعی شیراز مدت ها قبل از زمان مناسب به تهیه بلیط تهران شیراز اقدام می کنند. چرا که این زیبایی ها در فصول خاصی از سال هزاران برابر می شوند. آبشار مارگون یکی از زیبایی های شیراز است که به آبشار چشمه ای مشهور است و در فصل بهار و تابستان بسیار تماشایی است. این آبشار که در منظقه سپیدان واقع شده از آبشارهای مشهور ایران است. در بالای آبشار هیچ گونه رودخانه ای وجود ندارد و آب آبشار تنها از چشمه هایی تامین می شود که در بالای آن قرار دارند. آبشار مارگون دارای 70 متر ارتفاع و عرض حدودی 100 متر است.

در این منطقه برای رفاه حال مسافران گرامی مکان هایی برای اقامت و برپایی چادر و امکانات رفاهی فراهم شده است. دمای هوای این منطقه نسبت به شهر شیراز بسیار خنک تر بوده بنابراین پیش از سفر حتما وسایل و لباس کافی به همراه داشته باشید. در زمستان این منطقه بسیار سرد بوده و ممکن است به تجهیزات بیشتری احتیاج داشته باشید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه