رپرتاژ اگهی

شروع دوباره صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه

شروع دوباره صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه
کدخبر : 28367

با توجه به اینکه فلفل دلمه‌ای از خواص بسیار ویژه‌ای برخوردار است و جزو سبزیجات بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود، ایران اقدام به تأسیس گلخانه‌های بی‌شماری برای پرورش فلفل دلمه‌ای کرد. اما در این میان، فلفل دلمه‌ای‌های آتاویتا چه در کشور ایران، چه در کشورهای همسایه، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان مثال یکی از کشورهایی که ایران محصولات گلخانه‌ای و به‌خصوص فلفل دلمه‌ای‌های خود را به‌طور مداوم به آن صادر می‌کرد، کشور روسیه بود؛ اما متأسفانه و بنا بر دلایلی روند صادرات فلفل دلمه‌ای به این کشور مدتی متوقف گشت. با پیگیری‌های فراوان و حل شدن مشکل، این روند صادرات از ایران به روسیه دوباره آغاز شد.

 

اهمیت ارسال فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه

قابل ذکر است که صادرات فلفل دلمه‌ای، به‌خصوص فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه، بخش عظیمی از درآمد کشور از صادرات غیر نفتی را تأمین می‌کند؛ زیرا این سبزیجات در کشور روسیه بسیار پرطرفدار هستند.

دلیل صادرات زیاد فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه

فلفل دلمه‌ای‌های آتاویتا نسبت به فلفل دلمه‌ای‌های سایر گلخانه‌ها، کیفیت بسیار مطلوب‌تری دارند. همچنین این سبزیجات به دلیل عطر و طعم بسیار بی‌نظیری که به غذا می‌دهند و به خاطر خاصیت‌های درمانی آن، در کشور روسیه بسیار پرطرفدار هستند. به همین دلیل بخش عمده‌ای از صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا به کشور روسیه اختصاص یافته بود.

 

فلفل

دلیل قطع و ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه

کشور روسیه پس از سال‌ها وارد کردن محصولات گلخانه‌ای و فلفل دلمه‌ای از ایران، چندی پیش به دلایلی فلفل دلمه‌ای‌های صادر شده از ایران را بازگشت داد و باعث ضرر و زیان بسیاری برای ایران شد. زیرا چیزی حدود 80 درصد از صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به این کشور اختصاص یافته بود.

روند ارسال فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه به دو دلیل متوقف شد؛ یکی از این دلایل جنگی بود که بین روسیه و کشور اوکراین اتفاق افتاد و در پی این جنگ، صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به این کشور متوقف شد. اما دلیل دوم و اصلی‌ترین دلیل، این بود که در یکی از محموله‌های ارسالی فلفل دلمه‌ای به کشور روسیه، تغییر قوانین واردات محصولات غذایی از کشورهای دیگر به کشور خود بود، که با توجه به عدم تطابق با قوانین جدید این محموله را بازگشت داد. قابل ذکر است که این محموله‌ها، به‌راحتی به کشورهای دیگر و به اروپا ارسال شدند و هیچ ممنوعیتی برای ورود آن‌ها وجود نداشت.

البته باید بدانید که این محموله به آتاویتا اختصاص نداشت. زیرا ما در گلخانه‌های خود به جای استفاده از سموم، از حشره‌های شکارگر استفاده می‌کنیم. به همین دلیل از طریق رایزنی‌هایی که با طرف روسی انجام شد، توانستیم خیال آن‌ها را از بابت سلامت محصولات خود راحت کرده و دوباره این روند صادراتی را از سر بگیریم.

فلفل

دلایل از سرگیری دوباره صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا به روسیه

بعد از این اتفاقات و ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای‌های آتاویتا و سایر محصولات به روسیه، مسئولان در صدد برطرف کردن این مشکل و جبران خسارت وارد شده برآمدند. بنابراین بعد از سفر ریاست جمهوری ایران و معاون باغبانی وزارت جهاد و هیأت همراه آن‌ها به روسیه، تیم فنی و کارشناسی این کشور برای بررسی‌های لازم به ایران فرستاده شدند و بعد از تحقیقات لازم و بازدیدهای فراوان از گلخانه‌های هیدروپونیک کاشت فلفل دلمه‌ای و آزمایشگاه‌های تست محصولات گلخانه‌ای، این ممنوعیت صادرات برطرف گشت. پس از اتمام تحقیقات و بررسی‌های لازم از سوی کشور روسیه روند صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا و سایر محصولات به این کشور به‌طور رسمی از تاریخ 5 مارس 2022 که مطابق با تاریخ 14 اسفند 1400 است دوباره آغاز شد.

فلفل

سخن پایانی

همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد، صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص داده بود. آتاویتا یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های فلفل دلمه‌ای از ایران به کشور روسیه بود؛ اما این همکاری به دلایلی برای مدتی متوقف شد و روسیه واردات فلفل دلمه‌ای و سایر محصولات گلخانه‌ای از ایران را ممنوع کرد. یکی از این دلایل جنگ بین روسیه و اوکراین بود و دلیل اصلی دیگر، تغییر قوانین صادراتی روسیه بود. روسیه نیز به دلیل حساسیت و شرایط و قوانین بسیار ویژه و سخت‌گیرانه‌ای که در خصوص واردات دارد، تمام این محموله‌های ارسالی را بازگشت داد و ورود آن‌ها را برای مدتی ممنوع کرد. اما اکنون با پیگیری‌های فراوان و همچنین بررسی‌های بسیار تیم کارشناسان روسیه از گلخانه‌های کشت فلفل دلمه‌ای و آزمایشگاه‌های مرجع ایران، این ممنوعیت برطرف شد و شروع صادرات فلفل دلمه‌ای آتاویتا به‌طور رسمی از تاریخ 5 مارس 2022 که مطابق با تاریخ 14 اسفند 1400 است، به کشور روسیه آغاز گشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه