رپرتاژ اگهی

انواع کمپرسور باد و مشخصات فنی آن ها

انواع کمپرسور باد و مشخصات فنی آن ها
کدخبر : 28458

پیشرفت علم و تکنولوژی، موجب پیچیده تر شدن سیستم ها و در نتیجه بالا رفتن کارایی و بهره وری آن ها شده است. یکی از دستگاه هایی که تحولی عظیم در صنایع ایجاد کرده است، کمپرسور یا همان پمپ باد می باشد که در صنعت به «اسب بارکش» نیز شناخته می شود. طیف کاری کمپرسور باد به قدری وسیع است که از تولید اسباب بازی تا نجاری، تولید سنگ و گرانیت، پزشکی و دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی این دستگاه حیاتی و معرفی انواع کمپرسور باد خواهیم پرداخت، پس تا انتهای این پست با ما همراه باشید، تا مسیر هموارتری برای انتخاب و خرید کمپرسور پیش رویتان قراردهیم.

کمپرسور باد چیست؟

کمپرسورهای باد، ماشین های مکانیکی هستند که با مکیدن هوا به داخل، متراکم سازی و سپس خروج پر فشار هوا، انرژی جنبشی لازم را برای ابزارهای بادی فراهم می کنند. در واقع به زبان ساده تر وظیفه یک کمپرسور باد، تامین نیروی مورد نیاز یک وسیله از طریق فشرده سازی هوا می باشد. اهمیت وجود کمپرسور در هر وسیله به قدری بالا می باشد که در صورت خراب شدن آن، دستگاه عملا فاقد کارایی خواهد بود.

به طورکلی هر کمپرسور باد از یک موتور برقی، یک ورودی برای آزاد سازی، یک پمپ جهت متراکم سازی هوا و یک مخزن تشکیل شده است. بسیاری از وب سایت ها همانند ایران کمپرسور irancompressor.com به سوال کمپرسور چیست پاسخ های بسیار جامعی داده اند. این نوع وب سایت ها در زمینه خرید کمپرسور در انواع مختلف با قیمت مناسب فعالیت دارند.

 

کاربرد کمپرسور باد

امروزه در بسیاری از وسایلی که مورد استفاده قرار می دهیم، آثاری از وجود کمپرسور به چشم می خورد. به طور مثال کمپرسورهایی که در لوازم خانگی مانند جارو برقی، یخچال، کولرهای گازی و سیستم تهویه منزل وجود دارند؛ اما کاربرد این دستگاه ها فقط به لوازم خانگی ختم نمی شنود، بلکه همان طور که در ابتدا گفته شد، کمپرسورها در مشاغل و مصارف صنعتی، پزشکی، دندان پزشکی، خودروسازی و پالایشگاه ها نیز دارای کاربرد بسیاری می باشند.

از دیگر کاربردهای کمپرسور باد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید آهن
  • آبیاری محصولات کشاورزی
  • بسته بندی مواد غذایی
  • سیستم ترمز قطار
  • تهویه گلخانه ها
  • فرایند ایجاد روکش روی قرص ها

انواع کمپرسور باد

کمپرسور

حال که با کمپرسور و کاربردهای مختلف آن آشنا شده ایم، بیاییم نگاهی به انواع کمپرسور باد که تا کنون عرضه شده اند بی اندازیم. به طور کلی کمپرسورها بر حسب نوع کارکرد و نحوه انتقال انرژی که به وسیله دارند، به دو نوع کمپرسور جابه جایی مثبت و دینامیکی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به توضیح مفصل درباره هر یک خواهیم پرداخت:

 

کمپرسورهای جا به جایی مثبت

نحوه کار این دستگاه به این صورت می باشد که پس از کشیدن هوا به داخل و فشرده سازی هوا، با کاهش دادن حجم منطقه، فضای هوا را افزایش می دهند. اغلب کمپرسورهای باد در گروه جابه جایی مثبت جای می گیرند. این نوع به دو گروه رفت و برگشتی و دورانی تقسیم بندی می شوند.

  • نوع رفت و برگشتی که با استفاده از پیستون عملیات فشرده سازی را انجام می دهند، بر اساس نوع عملکرد خود به دو دسته رفت و برگشت تک مرحله ای و رفت و برگشت دو مرحله ای تقسیم بندی می شوند. در نمونه تک مرحله ای، فشرده سازی هوا یک بار انجام می گیرد؛ اما در نمونه رفت و برگشت دو مرحله ای، هوا دو برابر فشرده می شود.
  • نوع دیافراگمی، بهترین نمونه رفت و برگشتی می باشند که با ظرفیت بالایی که برای تحمل فشار دارند، خطرات احتمالی انفجار گاز را به حداقل می رسانند.
  • نوع دورانی نمونه دیگری از کمپرسورهای جابه جایی مثبت می باشند که خود به انواع حلزونی، رینگ مایع، دنده دار، گوشواره ای و غلتکی تقسیم بندی می شوند.

کمپرسورهای دینامیکی

کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابت و تحت تاثیر شرایط بیرونی کار می کنند، به این معنی که کوچکترین تغییری که در فشار ورودی ایجاد شود در ظرفیت آن تاثیرگذار خواهد بود. این نمونه به دو گروه محوری و شعایی تقسیم می شوند.

  • نوع شعایی یا گریز از مرکز با استفاده از پروانه ‎ای که داخل آن ها تعبیه شده است، با سرعت بالایی می چرخند و هوا را فشرده می کنند. مصرف انرژی این کمپرسورها نسبت به سایر کمتر است. نکته ای که در مورد خرید این نوع باید توجه داشته باشید این است که ظرفیت آن ها با قطر پروانه نسبت مستقیم دارد.
  • در نوع محوری، گاز به صورت چرخشی به موازات محور گرداننده درون کمپرسور جریان دارد و با هر افزایش سرعت، انرژی جنبشی نیز بالا می رود. سرعت و راندمان این نمونه نسبت به کمپرسور های گریز از مرکز بالا تر می باشد.

به طور کلی کمپرسور های دینامیکی برای مصارف صنعتی طراحی شده اند و نسبت به نوع جابه جایی مثبت از بازدهی و دوام بالاتری برخوردار می باشند.

درهنگام خرید کمپرسور به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

کمپرسورها برحسب نوع و عملکرد خود، در اندازه و قیمت های گوناگون موجود می باشند. از آن جایی که برخی از آن ها از قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها برخوردار می باشند، قبل از اقدام برای خرید، برحسب هدف و استفاده ای که قرار است از محصول مورد نظر خود داشته باشید، لازم است اطلاعات لازم را درباره آن کسب کنید و به برخی نکات نگاه ویژه ای داشته باشید، تا علاوه بر آنکه بتوانید آگاهانه و بدون سردرگمی انتخاب کنید، متحمل ضررمالی نیز نشوید.

ظرفیت کمپرسور

قبل از خرید کمپرسور باید بدانید که دقیقا برای چه کاری می خواهید آن را خریداری کنید. دانستن پاسخ این سوال به شما کمک می کند تا از ظرفیت نمونه ای که قرار است خریداری کنید، آگاه باشید. هر چقدر زمان استفاده و استفاده کنندگان بیشتر باشند، نیاز به ظرفیت بیشتری خواهید داشت.

مدت زمان استفاده کمپرسور

آیا کمپرسور شما 24 ساعت باید روشن باشد یا بعد از مدتی نیاز به خاموش شدن دارد؟ دانستن این نکته بسیار مهم است، زیرا در انتخاب نوع و قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.

قابل حمل بودن

مسئله حمل و نقل نکته دیگری است که در خرید کمپرسور باید به آن توجه کنید. نمونه های کوچک قابل حمل و نقل می باشند؛ اما کمپرسورهای بزرگتر به دو نوع ثابت و چرخدار عرضه می شوند. توجه داشته باشید که اگر نیاز به جا به جایی در محل کار دارید، نوع چرخدار آن را تهیه نمایید.

کمپرسور باد را از کجا تهیه کنیم؟

این محصول را می توانید از فروشگاه های معتبر به صورت آنلاین یا حضوری تهیه نمایید. فروشگاه ایران کمپرسور، یکی از معتبرترین فروشگاه های آنلاین در زمینه خرید انواع کمپرسور می باشد که امکان پاسخگویی 24 ساعت و ارسال به سراسر ایران را برای مشتریان خود فراهم کرده است. با مراجعه به وب سایت این فروشگاه و دریافت مشاوره از کارشناسان، می توانید با خیال آسوده اقدام به خرید کمپرسور مورد نیاز خود نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه