نحوه صحیح استفاده از زنجیر چرخ + اموزش تصویری

نحوه صحیح استفاده از زنجیر چرخ + اموزش تصویری
کدخبر : 3109

پلیس راهور در روز‌های برفی به رانندگان توصیه می‌کند قبل از شروع رانندگی از زنجیر چرخ استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار رصداقتصادی  ، با بارش برف احتمال لغزش خودروها و وقوع تصادف در معابر افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل پلیس به رانندگان توصیه می‌کند که قبل از شروع رانندگی حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند.

 

نحوه رانندگی در برف

در زمان بارش برف و برودت هوا، جاده‌ها و معابر عمومی لغزنده می‌شوند که همین موضوع منجر به تصادفات در سطح شهر و جاده‌ها می‌شود.

 

هنگامی که هوا برفی می‌شود، برای بیرون آوردن خودرو باید در ابتدا ماشین را در دنده یک قرار داد و پدال گاز را به صورت ملایم و آرام فشار داد، اما اگر در هنگام گاز دادن به صورت پیاپی بر روی برف متوجه شدید که چرخ‌ها در حال چرخش به صورت درجا هستند، بهتر است پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

 

در این حال می‌توانید دنده را در حالت عقب قرار دهید و دوباره پدال گاز را به آرامی فشار دهید و آن را رها کنید. این عمل را با دنده یک و دنده عقب در زمان‌های چند ثانیه‌ای ۱۰ تا ۱۲ بار انجام دهید، اما از گاز دادن اضافی و فشار به موتور خودرو خودداری کنید.

 

چگونه زنجیر چرف ببندیم؟

در ابتدا زنجیر چرخ را کاملا صاف به نحوی که خار‌های آن روی زمین باشد، پهن کنید، سپس خودرو را آرام به عقب برانید تا جایی که لاستیک وسط زنجیر چرخ قرار گیرد.

 

آموزش بستن زنجیر چرخ + عکس و فیلم

 

در مرحله‌ بعد نیاز است تا خار‌های پشتی، سپس خار‌های جلو را در قلاب قفل کنید و در نهایت زنجیر چرخ را با استفاده از آچار مخصوص محکم کنید.

 

آموزش بستن زنجیر چرخ + عکس و فیلم

 

باید توجه داشت که حداکثر سرعت مجاز به هنگام استفاده از زنجیر چرخ، ۳۰ کیلومتر در ساعت است و بعد از نصب زنجیر چرخ از رانندگی در جاده‌های پر دست انداز، فرمان دادن یا ترمزگیری ناگهانی خودداری کنید.

 

آموزش بستن زنجیر چرخ + عکس و فیلم

 

زنجیر چرخ حتما باید با اندازه لاستیک خودرو یکسان باشد و قبل از خریدن زنجیر چرخ برای خودرو خود، از سالم بودن آن مطمئن شوید.

 

آموزش بستن زنجیر چرخ + عکس و فیلم

آموزش بستن زنجیر چرخ + عکس و فیلم

 

 
 
شرایط رانندگی در برف

۱. در روز‌های برفی بهتر است پیش از حرکت، وضعیت خودرو به صورت کلی بررسی شود و خودرو حتما به تجهیزات زمستانی لازم مجهز شود.

 

۲. شرایط رانندگی در برف متفاوت است؛ بهتر است در چنین شرایطی به آرامی رانندگی کرد، زیرا در چنین شرایطی جاده‌ها یخ‌زده هستند.

 

۳. حتما قبل از حرکت، شیشه‌های خودرو، چراغ‌ها، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه خودرو بازدید شود.

 

۴. در صورت امکان حتما در خودرو از چراغ مه‌شکن استفاده شود.

 

۵. در صورتی که امکان بخار در شیشه جلو خودرو وجود داشته باشد، حتما از دستگاه تهویه خودرو استفاده شود، همچنین برای رفع این مشکل می‌توان شیشه سمت راننده را کمی پایین آورد تا شیشه‌ها بخار نکند و دید کافی نیز وجود داشته باشد.

 

۶. برای رانندگی در برف و جاده‌های یخ‌زده بهتر است حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید و یا اینکه از لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید.

 

۷. در بعضی از شرایط امکان گیر کردن خودرو در برف وجود دارد، در این شرایط بهتر است برای کاهش لغزش خودرو، باد لاستیک‌ها کم شود.

 

۸. اگر مه وجود دارد، بهتر است خودرو را در جای مناسبی متوقف کنید و تا زمانی که شرایط بهتر نشده است، حرکت نکنید.

 

۹. در زمان بارش برف و باران، باید از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنید و بی‌موقع ترمز نکنید.

 

۱۰. رانندگی در برف به دقت بیشتری نیاز دارد و لازم است از فشار دادن ناگهانی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن خودداری کنید.

 

۱۱. اگر در حال رانندگی در یک سطح لغزنده هستید، بهتر است از تغییر ناگهانی دنده خودرو به حالت سنگین خودداری کنید.

 

۱۲. در صورتی که در جاده‌های برفی و لغزنده دچار مشکل شدید، اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بهتر است تصمیم درستی در این شرایط بگیرید

 

۱۳. در هنگام سُرخوردن ماشین نباید ترمز کرد، زیرا ضربه زدن به ترمز بر روی یخ، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث سُرخوردن بیشتر خودرو می‌شود.

 

۱۴. در هنگام سُرخوردن باید فرمان خودرو را نگه داشت و فرمان را به سمتی که عقب خودرو به آن سمت چرخیده، چرخاند.

 

۱۵. در هنگام سُرخوردن بهتر است خودرو را در حالت دنده‌سنگین نگه داشت و از خلاص کردن آن خودداری کرد. فراموش نکنید که ماندن در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را در رانندگی ایجاد می‌کند.

۱۶. در زمان رانندگی در برف باید از سبقت‌گرفتن در جاده شدیدا پرهیز کرد. // علی مزرعی 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه